In slaap vallen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

In slaap vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 20:05

Hoi,

Sinds een tijdje valt het me op dat m'n paard soms 'duf' lijkt te worden. Dit gebeurt tijdens het poetsen en opzadelen, maar ook in de bak in de tijd dat ik de beugels naar beneden doe. Hoe het op de wei is, weet ik niet.

Vorige week schrok ze geweldig toen ik haar een klopje op de hals gaf. Ze was toen ook 'ingedut'. Dit is niks voor haar, meestal haalt ze eerder m'n zakken leeg :+

Ik heb hier een filmpje van gemaakt:
https://www.youtube.com/watch?v=lL6rRIUY7UI

Herkent iemand dit gedrag?

Caira

Re: In slaap vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 20:15

is de groepssamenstelling veranderd?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 20:20

Caira schreef:
is de groepssamenstelling veranderd?

Nee, het is een vreselijk dominante merrie, dus voor de rust van haarzelf en van mij staat ze apart. Ze heeft op andere stallen wel in kuddes gestaan, maar dit was altijd onrustig en een hoop gedoe, tot aan het onveilige af (trappen als anderen hun paard kwamen halen).
Dus nu staat ze op een weitje met aan drie kanten aangrenzende paarden, die ook alleen in hun weitje staan. Dit gaat goed en geeft geen onrust.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 20:24

staat ze al lang apart?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 20:28

Caira schreef:
staat ze al lang apart?

Uhm, sinds de laatste verhuizing, dus ruim 3 maanden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 20:31

Veel paarden durven niet te liggen als ze alleen staan, of ze blijven TE alert waardoor ze nooit helemaal kunnen ontspannen, je ziet haar op het filmpje vechten tegen het wegdutten, maar ze valt toch weg. Vooral als ze gewend zijn in een kudde te staan vinden ze het moeilijk om alleen te staan omdat er nooit iemand over ze waakt wat in een kudde natuurlijk wel gebeurt.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 20:51

Caira schreef:
Veel paarden durven niet te liggen als ze alleen staan, of ze blijven TE alert waardoor ze nooit helemaal kunnen ontspannen, je ziet haar op het filmpje vechten tegen het wegdutten, maar ze valt toch weg. Vooral als ze gewend zijn in een kudde te staan vinden ze het moeilijk om alleen te staan omdat er nooit iemand over ze waakt wat in een kudde natuurlijk wel gebeurt.

Daar heb ik aan gedacht. Maar ook in de kudde lag ze nooit, omdat ze de leider was. 's Nachts staat ze op stal en daar ligt ze wel.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 00:30

Mijn paard viel letterlijk als hij begon te dutten een tijdje terug, samenstelling kudde was veranderd en hij was druk met paarden afschermen en paarden die bescherming bij hem zochten, tot overmaat van zijn ramp had ik onwetend ook nog de zandpaddock afgesloten, blijkt dat dus zijn slaapplek te zijn, ging mij een lichtje branden omdat ik hem nooit in het gras had zien liggen maar alleen in de paddock, paddock open gegooid en paard was weer zo fit als een hoentje....je moet het maar bedenken, maar schijnbaar hebben ze een vaste slaapplek en als je die ontneemt.....

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 08:12

Het lijkt alsof je paard zich naar binnen keert, zichzelf afsluit en vandaar ook schrikt bij aanraking. Je kan op twee manieren vluchten, door daadwerkelijk weg te gaan maar dat gaat lastig als je vast staat aan twee kettingen op de poetsplaats. Dan "vlucht" je dus naar binnen.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 08:17

@Patsab. Er zijn hier geen paddocks. Er is een klein kaal stukje waar ze rolt, maar voor de rest heb ik haar nog nooit buiten zien liggen.

@Wicky. Kan, maar wat doe ik daaraan? Ik krijg haar alleen wakker door een brokje te pakken. Er komt al een osteopaat kijken over twee weken.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 19:22

Op zoek naar de oorzaak; waar en waarom doet ze dit. Is het altijd op dezelfde plek? In de buurt van hetzelfde paard?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 19:33

als ze naar binnen zou vluchten zou ze niet zo schrikken van dat "klapje". Dan zou ze dat nl. negeren.
Dit is gewoon een extreem ontspannen paard of een paard dat om één of andere reden niet voldoende rust neemt. óf je rijdt haar toevallig net rond haar "dut"uurtje... Rijd je altijd rond hetzelfde uur?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 19:43

Wicky schreef:
Op zoek naar de oorzaak; waar en waarom doet ze dit. Is het altijd op dezelfde plek? In de buurt van hetzelfde paard?

Ik zal eens kijken of ik haar op de wei kan 'bespieden' om te kijken hoe ze erbij staat. Ik merk het vaak tijdens het poetsen, maar niet tijdens een bepaald onderdeel en ook niet altijd. Vaak staat ze gewoon heel erg wakker te zijn en dan is ze op zoek naar brokjes bv..

Ayasha schreef:
als ze naar binnen zou vluchten zou ze niet zo schrikken van dat "klapje". Dan zou ze dat nl. negeren.
Dit is gewoon een extreem ontspannen paard of een paard dat om één of andere reden niet voldoende rust neemt. óf je rijdt haar toevallig net rond haar "dut"uurtje... Rijd je altijd rond hetzelfde uur?

Ik ga altijd na de lunch naar stal. De ene keer is ze goed en de andere keer is ze duf.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 19:48

Is het mogelijk om eens op een totaal ander uur te proberen gaan en te kijken of ze het dan ook doet?
Paarden hebben geen horloges maar vaak slapen ze wel rond ongeveer dezelfde tijd maar een uurtje of anderhalf uur verschil kan er wel zijn.... Kan zijn dat ze soms "net geslapen heeft" en dus wakker is of "nog niet tijd is om te slapen" voor haar gevoel. Waardoor ze dan wakker is... Als ze duf is en je zou bv 2 uur later terug gaan, dat ze dan wel wakker is.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 19:51

Ayasha schreef:
Is het mogelijk om eens op een totaal ander uur te proberen gaan en te kijken of ze het dan ook doet?
Paarden hebben geen horloges maar vaak slapen ze wel rond ongeveer dezelfde tijd maar een uurtje of anderhalf uur verschil kan er wel zijn.... Kan zijn dat ze soms "net geslapen heeft" en dus wakker is of "nog niet tijd is om te slapen" voor haar gevoel. Waardoor ze dan wakker is... Als ze duf is en je zou bv 2 uur later terug gaan, dat ze dan wel wakker is.

Volgende week werk ik weer, dus dan ga ik later op de middag pas. Ik zal eens kijken of dat verschil maakt!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 19:57

OPG -> MD