Teveel ijzer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Somebody_

Teveel ijzer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 12:31

Zeer recent kwam een kennis van mij met een opmerking over 'ijzer', naar aanleiding van het bijzonder warme (en wisselvallige) weer van de laatste paar weken.
Zij stelde dat veel mensen Naf Energ (hoog in ijzer), RedCell(idem) of andere medicamenten bijvoeren bij dit soort weer. Naar mijn weten wordt dit gedaan vanwege de elektrolyten die aangevuld moeten worden bij hoge temperaturen (nooit nagedacht over de hoeveelheid ijzer die erin zit).

Zij kwam met het verhaal dat de hoge dosering van ijzer, die bv Naf Energ erin heeft zitten, voor behoorlijke medische problemen kon zorgen. De vraag is; wat zijn de risico's/nadelen/gevaren van het overdoseren van supplementen met een hoge ijzerwaarde?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 20:03

Sorry voor t omhoog schoppen maar vandaag bedacht ik mij eigenlijk hetzelfde.

Ik voer vitaminebrok zonder toegevoegd ijzer en merk dat mijn pony wat mat/futloos is
Hij mist aardig wat kracht en uithoudingsvermogen.

Nu zit ik te denken...kan je ook te weinig ijzer voeren.
Ik geloofde dat je makkelijk teveel ijzer kan voeren en er wordt gezegd dat teveel ijzer de opname van zink en koper belemmert.
Maar wat is dan teveel.
Zit er eigenlijk altijd genoeg ijzer in de grond, ook in arme grond(en arm ruwvoer.)

want opeens zit ik te denken...misschien krijgt hij daar wel juist wat weinig van.

(bloedje trekken kan altijd uiteraard,meneer oogt/is niet ziek of wat ook)