Kreupele merrie.... Help mij de oorzaak te vinden !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vas

Kreupele merrie.... Help mij de oorzaak te vinden !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 10:17

Beste Bokkers !

Na een lange tijd dan toch maar een topic in medisch over mijn merrie. Al zeker 50 keer heb ik een topic willen openen maar elke keer dacht ik.......toch maar niet.......
Nu dan is het moment dat ik er niet meer uitkom en jullie hulp inroep want zoveel ogen bij elkaar als op bokt heb ik nergens anders.

Ik zoek ervaringen, opties, meningen en brainstormende bokkers in de hoop dat daar misschien de oplossing of een idee uitkomt waar niemand nog aan heeft gedacht.
Nou heb ik natuurlijk een hele achtergrond met haar maar ik zou toch graag meningen willen zonder dat iemand iets weet. Dus gewoon puur op basis van wat je ziet op de filmpjes.

Hieronder 4 filmpjes, 2 in stap en 2 in draf.
Mocht er iets in je opkomen na het zien van de filmpjes, hoe stom of onmogelijk het ook lijkt schrijf het asjeblieft in een reactie of in een pbtje !

Linksom stap
https://www.youtube.com/watch?v=5Niniz12w7U

rechtsom stap
https://www.youtube.com/watch?v=IW31_vy5vDA

draf linksom
https://www.youtube.com/watch?v=nSX_YIgEol4

draf rechtsom
https://www.youtube.com/watch?v=YOJTHKkSEnY

.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:24

Ik zie een paard wat zich helemaal vast houd in dr lichaam..

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:29

Ik sluit me aan bij Casarell, ik zie niet zozeer een 'kreupel' paard, maar wel een paard dat zich zeer kort houdt in de beweging. Vooral in draf is ze zowel achter erg kort, als dat ze ook het voorbeen niet ver weg zet, het tempo houdt je overigens ook vrij laag naar mijn idee? Word ze ruimer wanneer je haar meer naar voren zet, of gaat ze dan wel echt kreupel lopen met een bepaald been/ bepaalde benen?

In stap vind ik haar puur voor wat kort, maar dat is ook een beetje inherent aan haar bouw.

De bovenlijn blijft erg strak en het paard beweegt niet door het lijf, waardoor het er allemaal wat geforceerd uit ziet.

Wat verwacht je precies dat wij zien?

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:30

Oef, dat ziet er inderdaad niet soepel uit! (sorry)
Maar even om het plaatje compleet te maken: Hoe oud is ze? Is ze beslagen? Onlangs misschien gecorrigeerd door de smid? Wat doe je normaal gesproken met haar qua beweging / training?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:33

Eens met voorgangers. Daarnaast loopt ze in een sloffend tempo zodat het niet goed te beoordelen is.
Wat vind de DA bij een kreupelheidsonderzoek?

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 10:37

Snelle reacties al ;)

Ik weet niet precies wat ik verwacht van dit topic maar ik hoop mensen te bereiken die zien wat ik ook zie en vervolgens met een idee komen waar te zoeken. Na 3 jaar zijn mijn ideeën op, mn geld is op en ik begin de hoop te verliezen maar wil nog niet opgeven.

Het langzame draven heb ik juist zo gedaan omdat je het met tempo minder goed ziet.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:38

Ik zou zeggen dat het uit de schouder vandaan komt. Heb je er al een goede osteopaat bij gehad?

janouk

Ik kan alleen maar zeggen wat ik met het paard zou doen als het van mij was.

Ik zou mijn paard inladen en naar Steffi van der Laarse rijden en haar de diagnose en een behandelplan laten opstellen. http://steffivanderlaarse.nl/, want ik denk dat er niet een ding aan de hand is, maar een combinatie van, beginnend linksachter. maar ik ben geen arts, dus laat het graag aan Steffi over
Laatst bijgewerkt door janouk op 16-07-14 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Heb je een filmpje waar ze wel in een normaal tempo draaft?

Blackbirb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:40

Als je haar ziet doet ze me denken aan een paard dat vast zit in haar rug, die is ook begonnen met zo lopen, en uiteindelijk liep ze kreupel misschien is het slim om een keer een bezoekje aan de DA te brengen. Verder ben ik het eens met wat er hiervoor gezegd werd.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:49

Ik vind d'r voornamenlijk op de rechterkant op eieren lopen. Kan niet zeggen dat ze katskreupel loopt, maar ze loopt ook niet zuiver.

Ik zie dat ze voornamenlijk op de rechterkant dat ze het hoofd naar buiten draait / kijkt, alsof ze niet naar rechts wil inbuigen.

Als ik het totale plaatje kijk, loopt ze onder haar tempo, stijf van achter ( achterband er niet onder plaatsen), kort van voor en niet inbuigen op rechts.

Dit beeld lijkt precies wat m'n Haflinger merrie liet zien toen ze vast zat in de halswervels en in het gebied rondom de rechter heup.

Na een aantal fysio behandelingen en na veel longeren en rechtrichten is dit over gegaan.

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 10:49

Ik zal even kijken of ik een filmpje heb waar ze iets vlotter draaft.

@Apochewinta
Ze is 8, onbeslagen en voor zover ik weet nooit echt bereden. Ze heeft bij de fokker een veulen gehad (2010) en is daarna verkocht. Ik heb haar vervolgens drachtig gekocht in 2011 toen ze bijna 5 was.
Ze loopt dag en nacht buiten met 2 shetjes.

@ myk_en_shant
En wie heeft dat probleem met die heup voor jou opgelost ?
Laatst bijgewerkt door Vas op 16-07-14 11:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Dieselpaard

Re: Kreupele merrie.... Help mij de oorzaak te vinden !

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:57

Pfoe...we zien allemaal wat, maar kunnen er niet de vinger opleggen wat het precies is. Ikzelf zie dat ze rechtsvoor kort loopt en linksachter ook niet lekker erbij zet. Ik kan je niet vertellen waar het vandaan komt.
Ik heb zelf een scheurtje in een schouderpees gehad bij mijn paard en daar zag je wel aan dat hij kreupel liep, maar niet echt waar het vandaan kwam. Ik ben toen gaan voelen en zachtjes drukken en hij reageerde wel duidelijk op zijn schouder.
Kan ze goed links- en rechtsom buigen? Ik zie dat ze zich vooral recht houdt op deze voltes. Ik denk dat het ergens in de rug zit, maar ik kan je niet vertellen waar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:00

Je pony is erg scheef. LA zet ze erg buiten de massa. Linksom zie je dat goed, rechtsom ook duidelijk niet mee kunnen komen met het linkerachterbeen. Mogelijk bekkenscheefstand
Allebei de voorbenen krabbelt ze. Qua kreupelheid zou ik zeggen LA RV.
Heb je al gekeken hoe ze loopt op de harde volte?
Vind haar erg kreupel ogen; zou voor mij reden genoeg zijn naar de DA te gaan. Osteopaat, leuk idee, maar ik zou toch eerst kiezen voor DA.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:01

Ik heb de filmpjes bekeken en heb wat vragen. Wanneer loopt ze zo, altijd ongeacht of ze al een tijd buiten staat of vers van stal. Wordt het erger of minder met wandelen aan de hand? Is dit vanuit het niets ontstaan of langzaam erin geslopen?

Haar manier van lopen doet me erg denken aan mijn tweede wedstrijdpony. Die hebben we gekeurd bij aankoop en hij was daar zowel klinisch als met fotos goedgekeurd maar een kleine week later begon hij onbestendig kreupel/stijf/iets onregelmatig te lopen. Was ook niet heel duidelijk welk been alleen linksom leek iets erger te zijn dan rechtsom. Hij is helemaal doorgelicht, heeft er voor op een kliniek gestaan maar niemand kon vertellen wat de oorzaak was. Met rustig rijden werd het beter, vers van stal of stilstand was het erger dan al lange tijd in de wei. Maar nooit echt heel duidelijk kreupel op een manier.

Uiteindelijk per toeval tegen de oorzaak aangelopen ruim een half jaar en 4 dierenartsen later. Een oud mannetje kwam langlopen toen ik wat aan het rondlopen was met hem. Hij kijkt even, pakt een stokje en wijst een plek op de linker schouder aan. Daar zat het volgens hem. De man kende het dier verder niet maar bij verder zoeken in de kliniek bleek bij een beschadiging in zijn schouder te hebben, vermoedelijk een zware overbelasting door springen bij de vorige eigenaar. Op te lossen door een jaar in de wei zonder al te veel rennen. Uiteindelijk is het goed gekomen met hem.
Laatst bijgewerkt door karuna op 16-07-14 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:01

Neem aan dat TS al bij de dierenarts is geweest aangezien dit al zolang speelt...

myk_en_shant

Re: Kreupele merrie.... Help mij de oorzaak te vinden !

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:04

Paarden fysiotherapeut Trientsje van de Woude uit Diever

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:05

Aangezien je zegt dat het geld op is neem ik aan dat er al wat onderzoeken aangeweest zijn.
Wat zei de DA? Is ze wel eens uitverdoofd ivm de ondervoet?

charysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:05

Ik zou ook denken de schouder.
Heel veel succes TS! :(:)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:08

word altijd zo moe van dit soort topics. van een filmpje of foto's kan je niet goed oordelen. Als je paard niet goed is ga naar een dierenarts!

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:10

Pfoe ik zie ook niet echt een kreupel paard, ze loopt met alle benen eigenlijk heel kort. Ik vermoed dat een goede fysio of osteo de oplossing zal zijn

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 11:11

@ Casarell

Hier een filmpje waar ze iets sneller loopt

https://www.youtube.com/watch?v=TXeh-oOxBsg

Echt veel sneller heb ik niet omdat ze zich dan nog erger vastzet. Ze heeft een slechte balans wanneer ik haar niet goed ondersteun dus waarschijnlijk voelt het voor haar alsof ze gaat omvallen.
Laatst bijgewerkt door Vas op 16-07-14 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:11

Hm. Linksachter hoog. Maar sluit de hele bekken niet uit. Rechterschouder ook niet best. Ik zou Steffi inderdaad zeker aanraden.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:13

bliver schreef:
word altijd zo moe van dit soort topics. van een filmpje of foto's kan je niet goed oordelen. Als je paard niet goed is ga naar een dierenarts!

Ik wordt zo moe van mensen die niet lezen B-)

Ts veel succes, ze loopt inderdaad niet lekker maar wat het is? Ik zou het niet weten.
Laatst bijgewerkt door Anonymous86 op 16-07-14 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:13

Vas schreef:
@ Casarell

Hier een filmpje waar ze iets sneller loopt

https://www.youtube.com/edit?video_id=TXeh-oOxBsg

Echt veel sneller heb ik niet omdat ze zich dan nog erger vastzet. Ze heeft een slechte balans wanneer ik haar niet goed ondersteun dus waarschijnlijk voelt het voor haar alsof ze gaat omvallen.

Je link werkt niet..