Mijn paard heeft hele slechte hoeven. Omdat ze al wat ouder is(20) sleept ze met haar voorhoeven en dezen slijten en brokkelen hierom enorm af. Wat is hiervoor een goede oplossing? Hoefijzers lijken me ook zo glad als het heeft geregend en je gaat galoperen...
Slepen met de voorhoeven horen ze niet te doen, zelfs al zijn ze wat ouder. Is er geen medische reden waarom ze dit doet? Ijzers zou ik persoonlijk niet doen, is enkel maar slecht voor de hoeven. Gewoon een goeie smid pakken en hem wat vaker laten komen of eventueel zelf de hoef een beetje bijvijlen. Ook moet je ervoor zorgen dat de hoeven niet te droog worden. Een modderbadje bij de drinkbak op de wei of regelmatig afspuiten helpt daartegen. NOOIT olie/vet gebruiken!
Ik spuit de hoeven elke dag nat, maar er komt geen verbetering in...
ElCamino
Geplaatst: 11-07-14 20:23
mijn paard is 26 en die slijt ook af op de teen. Hij heeft artrose, kan slechter afwikkelen en daardoor komt het. een paard ban 20 kan ook gewoon artrose of lichte slijtage hebben waardoor het dier minder goed afwikkelt. Anders bekappen kan helpen.... meer eronder rijden kan helpen maar gewoon ijzers eronder ook !
Er moet een reden zijn waarom je paard sleept en dat eens eerst achterhalen. Eens kijken of er überhaupt nog veel gereden kan worden en wel of geen ijzers moet je met je smid overleggen.