Ervaring met een hoefbeen fractuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Floor_Dora

Ervaring met een hoefbeen fractuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 19:32

Hoi allemaal

In juni 2012 is mijn merrie geopereerd aan een fractuur in haar hoefbeen. Er zat een stuk bot los van 1,5cm bij 3cm. De operatie is succesvol verlopen. Ze hebben het bot kunnen weghalen (gelukkig, want de kans bestond dat dat niet mogelijk zou zijn). Maar nu mist ze wel een stukje bot en heeft ze een gaatje in haar strekpees zitten wat normaal gesproken over het bot zit (naar wat mij verteld is door de chirurg). Ze zal altijd gevoelig blijven maar kan hier mee (leren) leven. Ik ben een lang revalidatie proces met haar gestart en gaat met ups en downs.

Ik heb weer een down bereikt en ik hoop dat iemand mij kan helpen met tips of adviezen.

Ze heeft ongeveer zich 2 maanden geleden verstapt in een greppel op het land. Omdat ik het niet vertrouwde ben ik naar de kliniek geweest voor controle en daar (uiteraard met een flink dunnere portemonnee terug) waren alle foto's en testen gelukkig goed. Wel 2 weken op volledige boxrust en daarna mocht ze weer naar buiten op een klein stukje wei zonder greppels uiteraard. Ze ging weer de goede kant op en ik kon weer beginnen met haar te beleren.

2,5 week geleden is ze 1 hoefijzer verloren, van haar goede hoef (ze moet voor de stabiliteit van haar hoef en pees altijd ijzers blijven hebben). Helaas kwam er geen hoefsmid van iemand anders binnen korte termijn op stal en moest ze noodgedwongen langer doorlopen op 1 ijzer. Hierdoor zijn beide hoeven en pezen beetje op de proef gesteld. Maar nu ze weer beide ijzers heeft (gelukkig) moet er weer verbetering zijn in haar lopen. Maar dat is er niet.

Nu zou ik graag willen weten of jullie ervaring hebben met zo'n soort probleem/operatie. En zo ja, hoe zijn jullie hier mee omgegaan? En hoe hebben jullie het weer opgebouwd zodat er niet duidelijk meer een kreupel beeld is.

Mijn merrie is nu 5 jaar oud.

Ik hoor het heel graag!

P1mmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 17:48

hoi dit topic is al een tijdje niet meer in gebruik nu hoop ik toch op een recatie *\o/*

Ik heb een soort zelfde verhaal met mijn paard alleen..... heeft mijn paard artrose waardoor hij niet operabel blijkt.
hoe gaat het nu met jou paard? Ik ben opzoek naar lotgenoten.... hoe nu "verder"?

Floor_Dora

Re: Ervaring met een hoefbeen fractuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-17 18:03

Mijn merrie doet het nu perfect. Ik ben op natuurlijk bekappen overgegaan en ze heeft nergens meer last van.

P1mmetje

Re: Ervaring met een hoefbeen fractuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:41

Bedankt voor je reactie! heb je een rontgen foto van toen?