Zeer ernstige hoefzweer, van begin tot aan nu (Fototopic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DaisyHope

Zeer ernstige hoefzweer, van begin tot aan nu (Fototopic)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 14:54

... Volgens de dierenartsen en assistentes van de kliniek is dit de ergste hoefzweer die ze hebben meegemaakt.

Allereerst wil ik zeggen dat ik dit topic aanmaak ter info, ik vind het zelf erg interessant en wil dit dan ook graag met jullie delen.

Daarnaast wil ik voorop stellen dat Sara nooit iets heeft laten merken qua pijn of onregelmatig lopen. Wat dat betreft is het een bikkel en ik had gewenst dat ze veel eerder aan de bel had getrokken.

De foto's en filmpjes die ik laat zien kunnen als schokkend worden ervaren. De kwaliteit is soms niet zo denderend omdat ik het met mijn mobiel heb gemaakt.

Sara staat al een tijd onder behandeling van een dierenarts vanwege een peesblessure, omdat ze wat stijf is in haar rug maakt de DA dit ook los als we bij de kliniek zijn voor een scan.Op dinsdag 27 mei was de DA weer geweest bij ons op stal vanwege een scan en een rug behandeling, nadat hij het erf af was stond Saar op 3 benen, ik dacht dat er misschien een zenuw knel zat of iets niet goed in de rug. Ik kreeg het advies om te blijven stappen. Ze liep er zo bij:

De DA is naderhand teruggekomen en nadat hij de rug opnieuw had behandeld was er niks meer te zien en zowel in stap als draf op het harde en zachte liep ze oke. Het weekend heb ik ook lekker gereden want de pees zag er goed uit en we mochten weer gaan draven. Tot die donderdag, ik kwam op stal aan en de medewerkster vertelde dat ze flink aan het rennen waren in de wei en Sara stond weer op 3 benen. Met veel moeite hebben we haar op stal gekregen en ze stond ze er zo bij:

Toen de dierenarts gebeld dat het weer goed ging en die is teruggekomen met pijstillers en we moesten de volgende dag naar de kliniek komen voor röntgenfoto's van de rug. Op vrijdag 6 juni zijn we naar de kliniek gegaan, het schoppen met het been deed ze nog steeds, omdat ze zo schopte konden er geen foto's van het been zelf worden gemaakt. Uit de foto's van de rug bleek dat de wervels in de rug waar het zadel ligt tegen elkaar aan liggen, dus conclusie: Kissing Spines.

Omdat het de DA toch niet vertrouwde adviseerde hij om Sara naar de revalidatiekliniek te brengen ter observatie. Daar werd ze in de gaten gehouden en was alle apparatuur aanwezig mocht er iets gedaan moeten worden. Zo gezegd zo gedaan en ik huilend en wel mijn lieve vriendin achtergelaten. Niet wetende of het ooit nog goed zou komen, ze had duidelijk erg veel pijn en ik wilde haar niet lang laten lijden.

De zaterdag ben ik meteen naar haar toegegaan en ik trof daar een bezweet en beroerd hoopje paard aan wat alleen maar in een hoekje stond.

Afbeelding
Afbeelding

Het brak echt mijn hart om haar zo te zien.

De dinsdag daarna ben ik weer naar haar toe gegaan en met de medicatie was het schoppen al een stuk minder geworden. Ze was zodanig verbeterd dat er een rontgenfoto van de voet gemaakt kon worden om uit te sluiten dat daar niks gebroken was aangezien ze flink door het weiland had lopen crossen, ik zag de sporen in het gras staan.

Toen de foto werd gemaakt was er te zien dat er in het hoefbeen 2 holtes zaten, dit was volgens de DA zeer abnormaal en de radioloog is eraan te pas gekomen. Omdat er ook zwarte vlekken in de hoef zaten dacht de te zien dat er ook lucht in zat. S'middags is de smid gekomen om de hoef open te maken om te zien wat er aan de hand was, hier was ik zelf niet bij. Die avond werd ik gebeld met de schokkende mededeling dat hoef vol zat met pus wat er zo lang in heeft gezeten dat het zwart was en een deel van de lederhuid in de hoef zodanig was aangetast dat dit aan het afsterven was.

Het was lastig te zeggen of dit ooit nog goed ging komen aangezien de artsen dit wel eens hadden meegemaakt maar nog nooit zo ernstig. Het was afwachten wat er nog gered kon worden en of de hoef nog wel kon helen.n Ik was al enigszins opgelucht dat er wat was gevonden en hoopte dat dit verklaarde waarom ze niet kon lopen.

Het heeft 5/6 dagen geduurd voordat alle troep uit de hoef was en de DA heeft de hele zool eraf moeten snijden om ook al het dode weefsel weg te halen. Hier een foto van de hoef, ik zet het in linkjes aangezien het best heftig is:

http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=HGXLVXYL

Ik zag wel aan Saar dat ze zich beter ging voelen en ze stond er ook weer wat rustiger bij.

Afbeelding

Vanaf toen gaat het eigenlijk alleen maar beter, de hoef begint nu eindelijk een beetje te helen maar het gaat nog lang duren voordat ze weer naar huis kan, ik hoop dat ik haar begin augustus op kan halen. Sara is alleen erg afgevallen maar dat is ook niet vreemd, ze heeft een flink jasje uitgedaan. Het is ook nog even de vraag of de hoefwand niet los gaat laten.

Nog een foto van de hoef tijdens de behandeling:

http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=A3XAAPLM

Dit is een foto van de hoef hoe deze er nu uitziet:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-UGEE6N6S.jpg

Ik heb er alle vertrouwen in dat het goedkomt en ben heel blij met de dierenarts, hoefsmid en de stalmedewerkers. In het begin wilde ik haar Saar elke dag ophalen om zelf voor haar te zorgen maar ze is gelukkig in goede handen.

Afbeelding

Bedankt voor het lezen!

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 15:24

Dat 2e filmpje , ik schrok ervan :oo Arm paard!!

Stom toeval dat dit samenviel met het losmaken van de rug maar wat ik me af vroeg; is er eerder wel gekeken of ze eventueel een hoefzweer had of pas na het maken van de foto's ?

Hopelijk knapt ze goed en mag ze snel weer mee naar huis!!

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 15:32

switt schreef:
Dat 2e filmpje , ik schrok ervan :oo Arm paard!!

Stom toeval dat dit samenviel met het losmaken van de rug maar wat ik me af vroeg; is er eerder wel gekeken of ze eventueel een hoefzweer had of pas na het maken van de foto's ?

Hopelijk knapt ze goed en mag ze snel weer mee naar huis!!

Jammer genoeg heeft ze nooit wat laten merken qua pijn oid. Om een breuk uit te sluiten is er een foto gemaakt en toen is dit gevonden. Zelfs met de tang op de hoef gaf ze geen reactie. Ze heeft wel een krampbeen wat je soms zag met hoeven uitkrabben of als ze een korte draai maakte maar nooit zo extreem als dit.

Pluttersput

Re: Zeer ernstige hoefzweer, van begin tot aan nu (Fototopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 15:38

Zo zeg, dat is een beroerde uitkomst! Wel heel apart natuurlijk dat ze beter liep als ze aan haar rug behandeld was. Moet wel zeggen, mijn shetlander is kaatst beslagen en daar was een nagel in het leven gekomen. Die liep precies hetzelfde als je merrie in het 2e filmpje. Nagel eruit getrokken en het was gelukkig weg, ook geen last meer van gehad.
Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat gaan verlopen :) succes en sterkte er mee in ieder geval!

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 15:39

Jeetje, heftig zeg!

Ik ben benieuwd hoe het verdere verloop is. De uitstraling van je paard is wel opgewekter op de laatste foto's ;)

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 15:46

Wat extreem zeg. Fijn dat het "maar" een zweer bleek te zijn en geen breuk oid. Ik hoop voor jullie dat het allemaal goedkomt en dat ze over een tijdje weer een mooie, gezonde hoef heeft! Wel ** dat ze ook nog kissing spines bleek te hebben...

Blabla73

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 15:55

O, brrr, heftig en zielig! Ik hooo dat ze snel mag opknappen. In ieder geval dat ze geen pijn meer heeft. Weet er verder te weinig van, maar ik wens jullie sterkte!

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 16:00

Bedankt voor de reacties! Zodra ik weer wat van de kliniek hoor zal ik een foto plaatsen.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 16:47

heel veel beterschap ik ben benieuwd hoe het geneest!!

Annekexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 18:31

Heftig verhaal! :-O
Ik hoop dat je paardje snel geneest!
Wat een ellende zeg.

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 10:29

Gisteren weer geweest en de DA gaf aan dat het er al stukken beter uitzag. Helaas geen foto ontvangen, in ieder geval heeft ze weer een grote bak bietenpulp van me gehad. En ik krijg een beetje hoop dat ze misschien zelfs voor mijn vakantie van 14 juli naar huis mag.

Ik vraag me alleen af wat er met de rug gaat gebeuren aangezien de hoef nu prio 1 is. En of ze ooit nog wel bereden kan worden. Donderdag even navragen..

Afbeelding
Afbeelding
Mijn knappe meisje(L)

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 14:39

Vanmiddag weer een foto gehad, denk dat ik deze wel normaal kan plaatsen ipv een link.

Afbeelding

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 14:44

Jeetje :oo Ik kreeg een naar gevoel bij dat tweede filmpje zeg :oo

Wat een hoef.. Hoe lang duurt de revalidatie? Of kan de DA dat niet zeggen? Heel veel sterkte voor de komende tijd en ik hoop dat het helemaal goed gaat komen met je lieve Saar!

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 15:10

De DA kan nog niet echt zeggen hoelang het revalideren gaat duren, ze willen eerst zeker weten dat de hoef goed heelt en het rode weefsel wat je op de foto zie zich normaal gaat vormen naar een zool. Als de hoef goed is hebben we daarna nog de rug die denk ik behandeld moet worden. Maar ik ben allang blij dat het er zo uitziet.

Ik sprak gisteren de smid en die had niet gedacht dat ze erbovenop zou komen (bikkel paard :D ) Met een weekje zou de hele hoef wel weer dicht moeten zijn. Maar het blijft nog even spannend.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 15:20

Pppfff heftig zeg! Hopelijk groeit de zool weer mooi aan en zal ze weer helemaal beter worden. Wat zal ze een pijn hebben gehad...

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 15:26

Pff, dat is zeker heftig. Ik hoop echt dat het zich goed blijft ontwikkelen :)

Aan de goede zorg zal het zeker niet liggen, als ik het goed van de foto's kan zien staat ze op een uitstekend plekje waar ik een hele gave stage achter de rug heb gehad. Doen Gert-Jan en Marijke het nog steeds samen?

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 15:57

Goldwynn schreef:
Pff, dat is zeker heftig. Ik hoop echt dat het zich goed blijft ontwikkelen :)

Aan de goede zorg zal het zeker niet liggen, als ik het goed van de foto's kan zien staat ze op een uitstekend plekje waar ik een hele gave stage achter de rug heb gehad. Doen Gert-Jan en Marijke het nog steeds samen?

Ik ben heel blij dat ze op de hofstede staat, elke keer als ik kom heeft ze een berg eten en staat ze lekker in het stro in een ruime stal. Sinds een paar dagen staat er een tinker in de stal naast haar en gelukkig kunnen ze het goed vinden samen en is ze niet meer zo alleen. Aan de andere kant zit de stal dicht helaas.

Ik heb alleen maar contact met Gert-Jan, ik zou niet weten of Marijke er nog rondloopt.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 16:19

DaisyHope schreef:
Ik ben heel blij dat ze op de hofstede staat, elke keer als ik kom heeft ze een berg eten en staat ze lekker in het stro in een ruime stal. Sinds een paar dagen staat er een tinker in de stal naast haar en gelukkig kunnen ze het goed vinden samen en is ze niet meer zo alleen. Aan de andere kant zit de stal dicht helaas.

Ik heb alleen maar contact met Gert-Jan, ik zou niet weten of Marijke er nog rondloopt.

Ja, geloof dat elke stal maar aan een kant contact kan hebben, maar zou het ook niet meer precies weten, laatste keer dat ik er ben geweest is alweer 2 jaar terug ookal is het voor mij maar 10 minuten fietsen. Maar denk ook dat ze echt in goede handen is. Wat ik in mijn 5 weken daar gezien heb is alleen maar positief.

Zie dat de muur ook nog steeds mooi groen/wit is, wat een pokkewerk was dat om dat ding te schilderen _O-

Maar zijn de stallen niet vol dan? Omdat je zei dat ze nu niet meer zo alleen staat?

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 16:26

Hoefzweren. Vaak een enorm traag en voortsudderend proces. In jouw geval een regelrechte nachtmerrie. Blij om te zien dat de hoef heelt en dat het beter met haar gaat. Het is nog een lange weg, maar de hoefzweer wordt nu beetje bij beetje aan banden gelegd en het genezingsproces is opgestart. Heel veel sterkte nog!

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 16:33

Heb je nog een update voor ons, TS? Ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe de hoef zich verder ontwikkeld..

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 17:34

Ik ga even kijken! Ik zit op dit moment im Tanzania maar het moet lukken.

DaisyHope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 18:15

Hier de foto's, dit was van afgelopen zaterdag en ik was aanwezig bij het verband wisselen. De DA vertelde alsook de smid dat toen Saar voor het eerst binnenkwam ze dachten dat ze het niet zou redden, en dat het zeer bijzonder is dat de hoef heelt. Goed paard :D

Bij de tweede foto zie je dat er nog een deel van ongeveer 1 cm moet worden opgevuld met zool. Daarna mag ze pas naar huis, de DA zei wel dat als de smid komt en de hoef wordt bekapt de zool niet zo heel veel meer hoeft te groeien als op de foto. Daar lijkt het echt nog een heel stuk.

Verder is de hoefwand voor ongeveer 75% weer gehecht aan de zool, dit lag eerst helemaal los van elkaar. Het oranje achtige weefsel is al best hard aan het worden dus dat is ook een goed teken. Nu is het even afwachten of dit ook weer daadwerkelijk een zool gaat vormen.

Helaas staat ze de hele dag op stal want als ze in de wei wordt gezet en ze zet veel druk op de hoef, het hoefbeen alsnog door de zool heen kan komen omdat het nog niet helemaal gehecht is aan elkaar. Maar het is maar even zo.

Sorry voor de slechte kwaliteit van de foto's. Ik moest heel snel een foto maken.

http://www.mijnalbum.nl/Album=6Z4NCE7S#TTQ8OS8M
http://www.mijnalbum.nl/Album=6Z4NCE7S#P8OIYT8B

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 21:58

Oh, maar daar zit zeker goed nieuws tussen ook, fijn!
Tuurlijk blijft het afwachten, maar tot die tijd is alle goede ontwikkeling alleen maar positief :)

Enne, geniet van de vakantie!

Teadske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 23:52

wow dat is dan nog best wel snel gegaan... sterkte! Geniet maar mooi van je vakantienik goop voor je dat je paardje er snel boven op komt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 00:08

Wat een bikkel van een paard zeg!

Fijn dat het nu opgelost is en de genezing tot nu toe zeer goed is gegaan.