Schuur plekjes, uit getrokken manen en staart ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Azara71

Schuur plekjes, uit getrokken manen en staart ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 10:15

Hallo allemaal,

Ik kom hier omdat ik een beetje "desperate" ben ...

Mijn merrie Azara (tinker) schuurt elk jaar haar manen er af net als haar staart, tot nu toen had ik het nog aardig onder contrôle, alleen omdat ze nergens tegen aan kon schuuren maar toen vondt ze toch uit eindelijk weer een tak ergens ... Ik heb de deken geprobeerd maar daar zat na twee dagen al een groot gat in en ze zweet verschrikkelijk ;(

Toen ben ik maar bij de dierenarts langs gegaan en gevraagd om een bloed testje om te kijken waar ze allergisch voor is en alles kwam negatief terug ! Nu weet ik dus helemaal niet meer wat ik moet doen.
Haar nek is ietjes op gezet, is heel erg gevoelig, zal wel heel erg kriebelen maar mijn andere paardje die bij haar staat heeft nergens last van.
Oh en ze heeft ook wat kale plekjes rond haar neus en ogen.

En dan is er Dax, haar zoontje, hij heeft ook wat kriebel aan zijn manen maar rukt er niets uit. Heeft kale plekjes op zijn Hoofd en schud heel vaak. En zijn vriendje heeft ook nergens last van.

Ze hebben wel allemaal last van luizen, waarvoor ik ze volgend weekend ga behandelen. Zou de een er gevoeliger voor kunnen zijn dan de ander ?

Bedankt voor het advies, weet niet meer wat ik kan doen ;(

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:22

Azara71 schreef:
Ze hebben wel allemaal last van luizen, waarvoor ik ze volgend weekend ga behandelen. Zou de een er gevoeliger voor kunnen zijn dan de ander ?

Waarom nog een week wachten voordat je ze tegen de luizen gaat behandelen?

Ik zou eens kijken of je ze beide in kan smeren met derfen, verder even zoeken naar topics over zomereczeem, want daar lijkt het toch wel op.

Succes!

Caira

Re: Schuur plekjes, uit getrokken manen en staart ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:34

DA bellen en vandaag nog laten behandelen voor de luis, jeuk is vele malen erger dan pijn!

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 11:46

Ik heb spul in huis tegen de luizen maar ik kom pas om 7 uur thuis van het werk. Het is hier wel warm maar het koelt ook snel af als de zon eenmaal weg is. Ik wil niet dat ze ziek worden ..

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 11:50

Met luizen is het wassen opzich niet heel heftig hoor.
Ik moest het spul gewoon oplossen in iets van 10 liter (lauwwarm) water en dan paard met de spons met dat spul inwrijven. Ze worden dus wel nat maar dat droogt daarna ook weer heel snel. Ze knappen er wel echt snel van op als ze van de jeuk af zijn. Ik zou het ook zo snel mogelijk doen, is fijner voor de paarden!

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 14:05

Oké ! Dan zal ik vanavond even kijken of ik in ieder geval al twee kan behandelen ;)

Maar kan het dan van de luizen komen ??

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:11

Ja dat kan zeker van luizen komen! Toen mijn 2 shetjes bij mij kwamen zaten ze ook onder de luizen, bij 1 van de 2 was het zelfs zo erg dat hij allemaal kleine wondjes onder zijn vacht had. Ik heb hun geschoren, en gewassen (geschoren ivm de hele dikke wintervacht).

Wat voer je je paarden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:14

De kale plekjes doen me ook denken aan schimmel trouwens.
Voor de rest lijkt het inderdaad op zomereczeem en dan is het best zielig om ze in een weitje te zetten waar ze niet kunnen schuren, maar wel ontzettende jeuk hebben.
Ik hoop dat je snel een oplossing vindt.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 14:17

Mijn paarden staan dag en nacht op de wei en krijgen niks anders te eten.

Als Azara kan schuuren krijgt ze allemaal korsten. Dat was vorig jaar zo, kon ze tegen een boom aan schuuren ... Nu schuurt ze tegen een tak aan die boven haar hoofd hangt en rukt ze dus alleen haar manen er uit.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:20

Dus ze krijgen alleen gras? Daar kan het ook vandaan komen, maar dan zou ze eigenlijk overal jeuk moeten hebben, of is dat ook zo? Ik heb ook een merrie die heel gevoelig is voor gras, brok eigenlijk alles waar suikers in zitten. Als ik haar een hele dag op de wei zet schuurt ze als een gek, terwijl ze op de paddock met alleen hooi nergens last van heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:21

Ik snap dat je ook geen kapot geschuurde pony wil hoor. :j
Heb zelf ook een pony gehad met zomereczeem en het deed mij haast nog meer pijn dan haar.
Maar stel dat jij ongelooflijke jeuk hebt op je lichaam en iemand bind je handen en voeten vast zodat je niet kunt krabben, dat moet een hel zijn.
Ik zou toch weer voor een deken gaan, desnoods een wat duurdere/sterkere.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:21

Van luizen had mijn paardje destijds wel een deel van zijn manen afgeschuurd en her en daar wat kleine plekjes. In eerste instantie dacht ik ook aan schimmel maar later vond ik wat kleine beestjes en bleek dat hij luizen had.
Ik heb toen 3 keer "gewassen" met telkens een week ertussen. Na de eerste keer merkte je al zo veel verlichting bij het paard. Vandaar dat ik je ook echt aanraadt om zo snel mogelijk je paarden te behandelen. Die jeuk is echt zielig :(.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:24

KoudbloedKim schreef:
Heb zelf ook een pony gehad met zomereczeem en het deed mij haast nog meer pijn dan haar.
Maar stel dat jij ongelooflijke jeuk hebt op je lichaam en iemand bind je handen en voeten vast zodat je niet kunt krabben, dat moet een hel zijn.

Maar ik denk dat als je het helemaal kapot laat schuren ze uiteindelijk meer jeuk hebben dan dat je ze niet laat schuren.

Wat wel een goede optie is is om een oude bezem of een glade paal waar ze tegenaan kunnen schuren, dan gaat de huid ook niet kapot

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:26

Als je dan toch voor een deken gaat, dan kan ik de Rambo sweet itch hoody aanraden. Bij mijn merrie gaat die deken nu al het 2e jaar in zonder dat er gaten in gekomen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 14:29

Elegance_ schreef:
[naam] schreef:

Maar ik denk dat als je het helemaal kapot laat schuren ze uiteindelijk meer jeuk hebben dan dat je ze niet laat schuren.

Wat wel een goede optie is is om een oude bezem of een glade paal waar ze tegenaan kunnen schuren, dan gaat de huid ook niet kapot
Daarom moet er ook snel een oplossing komen. :j

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 14:34

Ik wil toch liever eerst kijken of ze niet ergens anders last van heeft, dus behandelen tegen de luizen. Ik heb begin van het jaar al de deken geprobeerd, en toen zaten we nog onder de 20 graden, zwete ze al ongeloofelijk veel. Nu met 30+ moet er niet aan denken. Ze is ook nog eens zwart ...

Ga zoiezo die manen maar eens afknippen en behandelen, kijken of ik een verschil kan zien. De anderen hebben ook luizen, heb ze gezien, maar die schuuren niet.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 01:48

TI->MD

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 09:42

Even een update.

Ik kan geen luizen meer ontdekken op geen van mijn paarden !

De dierenarts rade mij een kuur aan op basis van planten om de eventuele opbouw van afval stoffen te evacueren te proberen. Ik had zo'n gevoel dat er een beetje verbetering was maar was maar voor 3 weken. Misschien moet ik dat maar gewoon volhouden ...

Haar haren zijn nu ook wat dunner op haar hoofd, rond ogen en neus maar geen schuur plekjes verder. Nog steeds schuurt ze aan haar nu afgeknipte manen en haar staart is boven aan ook afgeschuurd |(

Afbeelding

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 09:47

Als ik zo de manen en staart van de zwarte zie, denk ik echt aan staart en manen eczeem. Ik snap dat de temperatuur hoog is en dat een deken dan warm is. Echter dat is hier in Nederland ook geweest, maar mijn eczeempony staat echt met een deken. Jeuk is erger dan warmte. Als je de deken opdoet als ze al aan het schuren is, dan blijft ze eerst nog schuren, de jeuk is er dan nog. Je zorgt alleen dat ze niet opnieuw geprikt wordt. Ik gebruik derfen om te smeren tegen de jeuk en dat helpt erg goed.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:36

@ Tjady; derfen? leg ff uit, nooit van gehoord.

silmitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:43

Ik behandel mijn paard met cojosolspray. Elke dag even inborstelen in de manen en staart.

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:46

Wij waren voor staart- en maneneczeem ook altijd enthousiast van Derfen. We konden het ook uitbouwen alleen lukt dat nu niet meer.

Sinds ruim twee weken gebruiken we nu producten van Blue horse care. Skincalmin en tot op heden zijn we (nog wel voorzichtig) positief. De lotion voor het insmeren doet goed zijn werk. Het heeft een aangename geur en je kunt het zonder handschoenen insmeren. De manen werden met gebruik van Derfen stug (pony heeft sportcoupe, dus bij schuren braken haren af) maar bij deze lotion blijven de manen tot op heden erg zacht. Ook zien we geen schilfers meer in de manen en de staart.

Verder staat de pony op een paddock met hooi. Ook van gras gaat hij schuren. Verder krachtvoer met zo weinig mogelijk suiker. Pony staat nu zonder deken.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:59

Hier de link naar derfen: http://www.paardendrogist.nl/merkenshop/711/derfen

Ik gebruik de lotion. Eigenlijk moet mijn mini ook een hoofdmasker op alleen dat doet hij steeds af of maakt hij stuk. Door het niet dragen van het masker heeft hij dan wel plekjes op zijn voorpluk en oortjes. Ik smeer die in met derfen en dan gaat het goed. Hij heeft verder de eczeemdeken van rambo.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 11:03

Ik heb een maand of twee geleden een bloed test laten doen om te kijken waar ze nou zo van schuurde maar niks gevonden .. Dus ook getest op de steken van insecten.

Derfen heb ik vorig jaar al geprobeerd maar werkte niet. Mischien is Skincalmin te proberen ?

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 13:17

Dit is de site. Misschien kun je even mailen wat zij ervan denken??

www.bluehorsecare.nl. Proberen kan natuurlijk altijd.