Heeft iemand hier ervaring mee? Bleef je paard pijnvrij?
Hoe ging het met rijden? Hoe kwam je er achter?
Alvast bedankt

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Jennyj01 schreef:En aquatraining? Is dat niks voor jullie?
Iruss94 schreef:Jennyj01 schreef:En aquatraining? Is dat niks voor jullie?
Zeker niet doen! Aqua training is goed voor als je een probleem heb met je gewichtsverdeling want dat ben je lichter in het water en ontlast je het skelet.
Maar moet je gaan bewegen in het water dan is dat 100x zo zwaar, loop maar eens door het water heen. Zo overbelast je het skelet en spier stelsel juist!
Aqua training is goed voor mensen omdat wij maar op twee benen lopen en dus vaak gewichtsproblemen hebben. Een paard loopt op vier benen en is het gewicht goed verdeeld.
goldyc schreef:Bij mijn paard zijn de laatste 2 lendenwervels vergroeit. Hier kwamen we toevallig achter tijdens een echo van haar bekken en SI omwille van een kreupelheid rechtsachter (bleek uiteindelijk in de kogel te zitten). Omwille van die kogel, staat mijn paard nu ongeveer op actief pensioen. De rug is nooit een probleem geweest. De DA op de kliniek gaf aan dat het problemen in lengtebuiging kon veroorzaken, nooit wat van gemerkt. Mijn paard liep in oefenwedstrijden L niveau en was 7 jaar. Ze is nu 10 jaar en ook nu levert de rug geen problemen op. Ze was niet zo goed in de echte verzamelde draf, maar dat ligt volgens mij meer aan haar algemene bouw en aan haar leeftijd toen dan aan haar lendenen. (En, achteraf gezien, wellicht ook al aan die kogel).
goldyc schreef:Foutje, het was laat gisteren. Bij mijn paard is het inderdaad ook de laatste lendenwervel en het heiligbeen.
goldyc schreef:Ik heb mijn toegang tot de bibliotheek van de universiteit eens misbruikt om ernaar te zoeken, en ik kwam wel een Engelstalig onderzoek tegen naar dit verschijnsel bij Engelse volbloeden. Er bleken heel wat Engelse volbloeden (ik weet het % niet meer, maar ik geloof ruim een vierde, veel meer dan ik had verwacht in elk geval) met deze aandoening rond te lopen, en dat zonder dat ze er last van hebben/hadden. Mijn paard loopt op dit moment regelmatig, ondanks het feit dat haar kogel RA echt wel stuk is. Ik heb een arabisch volbloed, ik weet niet of het rasgebonden is.
Als jouw paardje kreupelt, kan het ook nog aan iets compleet anders liggen dan aan deze vergroeiing. Bij mijn paard was de vergroeiing een toevallige ontdekking tijdens he kreupelonderzoek, maar zeer zeker niet de oorzaak van de kreupelheid.