ervaring met vergroeide ruggenwervels (aangeboren)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

ervaring met vergroeide ruggenwervels (aangeboren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 18:32

Bij mijn merrie zijn de laatste 2 ruggenwervels vergroeid.
Heeft iemand hier ervaring mee? Bleef je paard pijnvrij?
Hoe ging het met rijden? Hoe kwam je er achter?

Alvast bedankt :)

Saaaash

Re: ervaring met vergroeide ruggenwervels (aangeboren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 18:33

Bedoel je toevallig spondylose?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 18:34

Nee dat is iets anders dacht ik.. daarbij raken de wervels elkaar. Bij mijn merrie zijn ze compleet aan elkaar gegroeid, en het is aangeboren..

Saaaash

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 18:36

O oke! Ik ken alleen spondylose, ons paard had dit. Ik kan je niet verder helpen, succes!

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 18:36

Merk je iets aan haar?
Volgens mij is het pijnvrij, het kan in de beweging remmen zeker als het zich situeert ten hoogte van rug en thorax.
Veel mensen hebben dit als aangeboren afwijking.

Maar ik ken het natuurlijk alleen bij mensen, wat zegt de dierenarts?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 18:43

Furrow,

Ze heeft door een peesblessure een jaar stil gestaan. In dit jaar zijn de spieren rondom die wervels verslapt en daarom kreeg ze nu pijn.
De da zegt ondat ik haar altijd veel getraind heb, de spieren sterk waren en ik niks gemerkt heb. Het zijn de laatste wervels, haar bekken kantelen (verzamelen) heeft ze dus veel moeite mee. Logisch.. terwijl ze dus altijd super liep..
Het uitte zich dan ook in niet meer kunnen verzamelen. Nu kan ze geeneens meer een rondje fatsoenlijk galloperen. De fysio heeft ook nooit wat gemerkt.
We gaan nu proberen die spieren weer te versterken. Zodat ze weer pijn vrij word..

Iruss94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 19:08

Ik ken het niet bij paarden maar wel bij honden ik werk bij een dierenarts en daar maken ze 4000 röntgefotos per jaar en daar kom ik er elke week minimaal 1 tegen. Een vergroeide ruggenwervel met eerste staartwervel is niet erg als ze symmetrisch in de bekken liggen. Als ze niet symmetrisch liggen kan het voor rug klachten zorgen. Ik neem aan dat dit voor paarden precies zo is omdat het skelet bijna precies het zelfde is.

Ons advies is dan inderdaad de spieren trainen. Vooral trainen in draf, draf is een soepele beweging. Als dat goed getraind is pas beginnen met galop, galop vereist veel spong van achter waardoor je bij jou paard te veel vraagt en eerder kwaad doet als beter. Als dat goed getraind is zou ik pas gaan springen als dat je ambitie is.
succes! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 19:22

Ik rijd western irus. Maar door de pees blessure kan ze sowieso niet zwaar getraind worden.

De eerste 2 weken moet ik idd stappen en draven, daarna een keer aamspringen om te kijken hoe dat gaat (en terug bellen).

Heb al gezocht op bokt maar blijkbaar komt het niet zoveel voor..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 11:39

Jammer dat er zo weinig ervaringen zijn..
Had graag willen weten hoe de paarden er onder zijn.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 11:57

En aquatraining? Is dat niks voor jullie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 11:59

Volgens mij niet, omdat ze het gewicht wel gewoon kan verdragen, en de draf is volgens de DA de beste manier om die spieren te trainen.
Paard zou het wel leuk vinden denk ik.

Het gaat eigenlijk ook meer om ervaringen dan oplossingen, heb dat met de DA doorgesproken wat we gaan doen (maar wel bedankt voor je input)

Iruss94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 14:39

Jennyj01 schreef:

Zeker niet doen! Aqua training is goed voor als je een probleem heb met je gewichtsverdeling want dat ben je lichter in het water en ontlast je het skelet.

Maar moet je gaan bewegen in het water dan is dat 100x zo zwaar, loop maar eens door het water heen. Zo overbelast je het skelet en spier stelsel juist!

Aqua training is goed voor mensen omdat wij maar op twee benen lopen en dus vaak gewichtsproblemen hebben. Een paard loopt op vier benen en is het gewicht goed verdeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 16:21

Sowieso lijkt het me trouwens in dit geval niet goed want ze mag bijv ook niet galloperen omdat dit de druk vergroot op die wervels..
(Als in die moet ze teveel gebruiken)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 22:39

Iruss94 schreef:
Jennyj01 schreef:

Zeker niet doen! Aqua training is goed voor als je een probleem heb met je gewichtsverdeling want dat ben je lichter in het water en ontlast je het skelet.

Maar moet je gaan bewegen in het water dan is dat 100x zo zwaar, loop maar eens door het water heen. Zo overbelast je het skelet en spier stelsel juist!

Aqua training is goed voor mensen omdat wij maar op twee benen lopen en dus vaak gewichtsproblemen hebben. Een paard loopt op vier benen en is het gewicht goed verdeeld.

En waarom worden er dan zoveel paarden gerevalideerd met aqua training?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 23:00

Jenny ik denk dat aquatraining vooral goednis voor bijvoorbeeld pezen, omdat je lichter bent in het water en er dan minder druk op komt te staan. En voor een heleboel andere dingen trouwens!

Hiervoor alleen niet, omdat ze ook niet mag galloperen, dat is te zwaar nu voor haar achterhand. Dus in het water zal haar ook veel moeite kosten..

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 02:49

Gelukkig snappen jullie het alle twee wel maar mij ontgaat de logica volkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 11:16

Niemand verder ervaring?

renskege

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 21:33

Topic van jaren oud, maar ik kwam er op uit met dat mijn paard hetzelfde heeft.
Hoe gaat het nu met je paard?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 21:52

TS is geanonimiseerd, dus die gaat niet meer reageren, helaas.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 22:48

Bij mijn paard zijn de laatste 2 lendenwervels vergroeit. Hier kwamen we toevallig achter tijdens een echo van haar bekken en SI omwille van een kreupelheid rechtsachter (bleek uiteindelijk in de kogel te zitten). Omwille van die kogel, staat mijn paard nu ongeveer op actief pensioen. De rug is nooit een probleem geweest. De DA op de kliniek gaf aan dat het problemen in lengtebuiging kon veroorzaken, nooit wat van gemerkt. Mijn paard liep in oefenwedstrijden L niveau en was 7 jaar. Ze is nu 10 jaar en ook nu levert de rug geen problemen op. Ze was niet zo goed in de echte verzamelde draf, maar dat ligt volgens mij meer aan haar algemene bouw en aan haar leeftijd toen dan aan haar lendenen. (En, achteraf gezien, wellicht ook al aan die kogel).

renskege

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 09:12

goldyc schreef:
Bij mijn paard zijn de laatste 2 lendenwervels vergroeit. Hier kwamen we toevallig achter tijdens een echo van haar bekken en SI omwille van een kreupelheid rechtsachter (bleek uiteindelijk in de kogel te zitten). Omwille van die kogel, staat mijn paard nu ongeveer op actief pensioen. De rug is nooit een probleem geweest. De DA op de kliniek gaf aan dat het problemen in lengtebuiging kon veroorzaken, nooit wat van gemerkt. Mijn paard liep in oefenwedstrijden L niveau en was 7 jaar. Ze is nu 10 jaar en ook nu levert de rug geen problemen op. Ze was niet zo goed in de echte verzamelde draf, maar dat ligt volgens mij meer aan haar algemene bouw en aan haar leeftijd toen dan aan haar lendenen. (En, achteraf gezien, wellicht ook al aan die kogel).

Zijn bij jouw paard l5 en l6 dan vergroeid?
Bij mijn paard is de 6e lendenwervel vergroeid met het heiligbeen.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 09:30

Foutje, het was laat gisteren. Bij mijn paard is het inderdaad ook de laatste lendenwervel en het heiligbeen.

renskege

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:25

goldyc schreef:
Foutje, het was laat gisteren. Bij mijn paard is het inderdaad ook de laatste lendenwervel en het heiligbeen.

Oh oké, daar is inderdaad hetzelfde dan.
Mijn paardje is onregelmatig rechts achter, daarom ook echo van si gewricht laten doen en zo er op uitgekomen.

Fijn om te horen dat het jou paard niet zo veel gehinderd heeft.
Ik vind er zo weinig over terug online.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:54

Ik heb mijn toegang tot de bibliotheek van de universiteit eens misbruikt om ernaar te zoeken, en ik kwam wel een Engelstalig onderzoek tegen naar dit verschijnsel bij Engelse volbloeden. Er bleken heel wat Engelse volbloeden (ik weet het % niet meer, maar ik geloof ruim een vierde, veel meer dan ik had verwacht in elk geval) met deze aandoening rond te lopen, en dat zonder dat ze er last van hebben/hadden. Mijn paard loopt op dit moment regelmatig, ondanks het feit dat haar kogel RA echt wel stuk is. Ik heb een arabisch volbloed, ik weet niet of het rasgebonden is.

Als jouw paardje kreupelt, kan het ook nog aan iets compleet anders liggen dan aan deze vergroeiing. Bij mijn paard was de vergroeiing een toevallige ontdekking tijdens he kreupelonderzoek, maar zeer zeker niet de oorzaak van de kreupelheid.

renskege

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 22:15

goldyc schreef:
Ik heb mijn toegang tot de bibliotheek van de universiteit eens misbruikt om ernaar te zoeken, en ik kwam wel een Engelstalig onderzoek tegen naar dit verschijnsel bij Engelse volbloeden. Er bleken heel wat Engelse volbloeden (ik weet het % niet meer, maar ik geloof ruim een vierde, veel meer dan ik had verwacht in elk geval) met deze aandoening rond te lopen, en dat zonder dat ze er last van hebben/hadden. Mijn paard loopt op dit moment regelmatig, ondanks het feit dat haar kogel RA echt wel stuk is. Ik heb een arabisch volbloed, ik weet niet of het rasgebonden is.

Als jouw paardje kreupelt, kan het ook nog aan iets compleet anders liggen dan aan deze vergroeiing. Bij mijn paard was de vergroeiing een toevallige ontdekking tijdens he kreupelonderzoek, maar zeer zeker niet de oorzaak van de kreupelheid.

Ik ben die studie online tegengekomen.
Maar niets van persoonlijke ervaringen in forums etc in het Engelstalig.

Klopt, uit het onderzoek is niets gekomen wat de onregelmatigheid in dat achterheen kan verklaren, de da zei ook van dat even tijd te geven.
Hij zat ook helemaal vast die kant en is sinds een week losgemaakt, misschien daar nog een beetje van.

Veel is er niet gezegd over de vergroeiing, meer van hij kan daar last aan krijgen.
Omdat die l5 dat gaat overnemen of andere lichaamsdelen dat gaan compenseren.
En problemen niet verzamelen en galopperen.
De sport gaat niet lukken is er gezegd.