Energiebron; niet uit suikers en olie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

yaniekiej

Energiebron; niet uit suikers en olie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 11:35

even korte uitleg van de situatie:

Ik heb een fjord die bijna M2 is. Ik heb gemerkt dat wanneer zij op het land staat (4-6 uur, rest paddock) zij last krijgt met een te hoog suikerpercentage als ik bix bijvoer. Ik ben daarom op dit moment aan het switchen naar een andere soort bix, met laag percentage suiker en zetmeel. Echter, loop ik beetje tegen het feit aan dat mijn paard net iets energie mist in de zomer. (dan is de temp. hoger en is ze net iets te relaxed voor de wedstrijd)

Met het missen van energie bedoel ik niet dat ze niet voorwaarts is, daarentegen zelfs, maar ik zoek een aanvullende energiebron voor net dat beetje extra wat ze nodig heeft voor in het M dressuur. In de winter voer ik een halve schep haver, dan staat ze niet op de weide en dan is het geen probleem, maar heb ik toch net dat beetje extra power. Het probleem begint zodra ze de weide opgaan.

Suiker is natuurlijk een van de grootste energiebronnen, maar doordat ze op het land staat, wordt dit dan te veel als ik haver of sportbix bijvoer. Olie zou een tweede optie zijn, maar het is een fjord, dus wordt ze heel snel dik.

Zijn er mensen die een andere optie weten? Of met hetzelfde 'probleem' te kampen hebben?

Jenny_S

Re: Energiebron; niet uit suikers en olie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:37

Ik voer mijn fries granenmix dus geen brok
Misschien is dat wat voor je paard
Met haver

yaniekiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 11:54

Bedankt voor je antwoord :)

Maar in granen zit veel zetmeel, dit wordt omgezet naar suiker. Hierdoor kan ik dus helaas geen haver in de zomer geven :D

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 11:58

Misschien is luzerne iets voor je. Ik voer mijn paard geen krachtvoer maar 1,5 kilo luzerne (masters) en daar heeft hij in de zomer echt genoeg aan.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:04

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:07

ik heb dieeëtmix van subli. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:16

tjara2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:22

Ik voer sinds kort Equi-magic paardenvoer.
Kwalitatief hoogwaardig voer, zonder melasse of vulstoffen, laag zetmeelgehalte.
Met hoogwaardige vitaminen en mineralen, kruiden, spelt, lucerne enz.
Er staat meer informatie op www.equi-magic.nl.
Voer ziet er mooi uit en ruikt lekker, mijn paarden zijn er gek op.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 13:44

Ik lees even mee ik zit nl met het zelfde probleem met mijn haflinger.
Hij had lichte maanexceem en was veel tedik.Nu krijgt hij ponybrok van subli met de muesli zonder haver en zemelen .Weinig vers gras en veel graszaadhooi.Met de maanexceem gaat het goed hij schuurt veel minder als vorig jaar en hij is mooi opgewicht.Maar ik zou wat meer power willen op wedstrijd kakt hij na een tijdje in en dan moet ik nog aan mijn proef beginnen.Er zou een energiedrankje voor paarden moeten zijn. :D

yaniekiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 20:50

@dubbeldun

Die dodson & horrel ziet er idd goed uit! Die neem ik zeker even mee.

Ik had op dit moment marstall vito op het oog als 'brok' deze bevat 3,5 % suiker en 6,8% zetmeel, veel vitamen & mineralen. 11Mj aan energie. Zag dat de D&H 13Mj heeft en geen suikers bevat. Thanx alvast :D

@jenny_s

Haver kan idd wel de graansoort zijn met laagste zetmeelgehalte, maar het zetmeelgehalte is alsnog 50%. Dit staat in de zin erna :). 50% is voor mijn paard veel te hoog. Dit moet echt onder de 10% zijn. Vandaar dat ik eigenlijk een energiebron als haver wil vervangen.

Maar het feit is doordat er zoveel zetmeel in haver/granen, ze daar juist zoveel energie van krijgen. Maar helaas kan mijn paard daar dus niet goed tegen.

@damian23

Luzerne voer ik idd al bij, dat werkt goed! :)

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 22:07

Ok balen

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 00:35

Maar dat zetmeel wordt goed verteerd waardoor het dus minder gevaarlijk is. Het zetmeel in andere granen kan niet zo goed verteerd worden en daarom is het gevaarlijker.
'En in vergelijking tot andere granen bevat haver juist maar weinig suiker (1,3%)'

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 01:11

VSW -> VS

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 02:01

Er zijn in principe 3 energiegroepen. Dit zijn koolhydraten (zetmeel + suiker), eiwitten en vet.

Als je én geen koolhydraten wil eigenlijk, en geen vetten, dan blijft alleen eiwitten over, en ook die wil je niet in grote hoeveelheden.

Ik zou eerder een beetje haver bijvoeren i.c.m. luzerne (i.v.m. Ca-P verhouding). In luzerne zit, mits je de ongemelasseerde variant neemt (o.a. Subli luzerne en compact luzerne van hartog), weinig koolhydraten. De energie komt voornamelijk uit de eiwitten en bij Subli ook uit het vet. Haver heeft 7% vet, 13% eiwit en 61% koolhydraten als havermout. Als richtlijn.

Energie (MJ) is waar het paard dik van wordt. Niet per se waar het paard druk van wordt. Ik zou dus rustig haver voeren.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 09:43

Mooie uitleg Mizora!
Ik ben momenteel ook bezig met voer omdat ik mijn nieuwe paard (jonge quarter staat laag in het werk) wat minder suiker wil gaan voeren. Ik ben uitgekomen op een basismuesli met weinig suiker en energie maar wel compleet qua vitaminen (1kg hartog balance), luzerne zonder melasse (voor de eiwitten voor spieropbouw, een schep), scheut olie (vet = langzame energie) en daarbij afhankelijk van inspanning een granenmix zonder melasse (havens kentucky lite, eerst eens een kwartschep en kijken hoe hij erop reageert, sommige paarden worden er nogal heet van en daar heb ik geen zin in). Zo hoop ik compleet te voeren zonder balaststoffen. Nu in de zomer voer ik maar een beetje natuurlijk omdat hij op gras staat maar als hij van de winter over gaat op ruwvoer krijgt hij meer.

In jouw geval zou ik voorzichtig olie gaan bijvoeren. Dat geeft langdurig energie en is alleen een probleem als je paard te weinig werkt, dan wordt het niet verbrand en zet het aan, ik gok dat een M2 paard voldoende zal werken. Als het meer de explosievere energie is die je zoekt zou ik toch voorzichtig wat haver gaan bijgeven, voorzichtig opvoeren, als je paard echt dikker wordt kan je toch weer minder gaan geven?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 11:04