Paard 'trekt' raar met beide achterbenen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jenn0dv

Paard 'trekt' raar met beide achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 12:56

Mijn paard (5 jaar) loopt al ongeveer 1,5 jaar raar met zijn achterbenen. Het begon met het iets hoger optrekken van linksachter in stap. Mijn DA heeft er toen naar gekeken en dacht dat het zijn patella (knieschijf) was die vanwege de groei wat in de knoop zat. Hij verwachte dat het zou minderen of over ging naarmate mijn paard groeide en meer getraind zou worden.
Nu anderhalf jaar later is hij sinds een paar weken ook begonnen met het uitzwaaien van zijn rechter achterbeen in stap. In draf zie ik het vrijwel nooit. Ik zal nog eens goed opletten als ik de training weer oppak (heb mn vinger gebroken helaas).
DA heeft er 1 maand geleden nog eens naar gekeken en kwam toen nog met dezelfde diagnose.
Nu was gister mijn bekapster er weer. Zij komt keurig iedere acht weken. Nu zijn beide achterhoeven in de afgelopen 8 weken scheef afgesleten. Beide binnenzijdes van de hoef waren hoger waardoor straal + steunsels helemaal scheef gingen. Dit is bijgewerkt uiteraard maar komt geheid terug door zijn manier van lopen.
Ik wil in dit topic graag meningen horen van mensen die dit herkennen en/of er ervaring mee hebben.
Ik heb het gister ook gehad over hanetred met mijn bekapster, alleen we twijfelen.
Tips zijn heel erg welkom en vragen staat vrij!

Hierbij het filmpje:

https://docs.google.com/file/d/0BxYpdGM ... edit?pli=1

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:03

Mijn paard doet dit ook met vooral zijn rechterachterbeen, trekt hem niet zo extreem op als de jouwe maar ook duidelijk dat hij hem neerploft en vanuit de heup zwaait, mijne heeft hoogst waarschijnlijk een blokkade in de onderhals en bij het si gewricht.ik wil nog eens naar België voor een zenuw/ spier test.

Opvallend is dat wanneer hij hoofd hoog houdt en alert is het minder is dan wanneer hij zo maar wat loopt rond te lummelen in het land, het is dan heel duidelijk te zien.

Ik heb hem eens door een chiropractor laten behandelen en dit gaf wel verbetering maar geen oplossing, vandaar dat ik hem nog eens laat testen en binnenkort nog eens behandelen om te kijken precies hoe of wat.

Ook in draf zie je bij de mijne niets, het is puur de stap.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:10

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:30

Ik dacht ook aan Wobbler inderdaad. Wel een lichtere vorm dan het paard op het filmpje. Is hij gevallen of iets dergelijks Jenn? Of misschien in 1 keer heel hard gegroeid?

Merk je ook iets aan de lange lijnen met buigen of niks?

Edit: hanetred lijkt mij niet. Ik heb 2 paarden gekend met hanetred en bij hen zag het er heel anders uit. Ook bleef je dit in draf en galop zeer duidelijk zien. Hij lijkt op het filmpje ook niet echt te trekken?

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 13:36

@ Patsab
Chiropractor heb ik aan gedacht maar als het iets neurologisch is heeft dat geen zin natuurlijk. Hoop dat er meerdere zijn dit herkennen. Jij ook succes met je paard, houd me op de hoogte als je wilt!

@ Brainless, jeetje ja dat lijkt inderdaad alleen doet die merrie het bij iedere pas. Bij mijn paard is het in 1,5 jaar gelukkig nog niet verergerd alleen dat nu zijn andere been ook mee gaat doen.

Kaar, wat ik merk(te) is dat hij niet vlot draaft, al gaat dat nu wel beter. Ik zocht dat bij zijn maagproblemen waar hij nu ook medicatie voor krijgt. Heb 'm alleen nu al 3 weken niet in de bak gehad dus ik weet niet of die medicatie iets veranderd heeft.
Hij is ooit eens van een 1-1,5 m hoge bergwand afgesprongen en geland op het harde. Hij was losgebroken en vond het een leuk spelletje maar was even die afsprong vergeten. Ik kreeg uiteraard een beroerte toen ik dat zag maar hij liep daarna niet kreupel oid dus ik zocht er niets achter. Kan me nu dus ook echt niet meer herrineren of hij daarvoor al zo raar liep... Sukkel paard :(
Ik had eerst het idee dat het vanuit zn heup/kruis vastzat ofzo, maar nu dat zijn andere been ook mee gaat doen ben ik daar niet meer zo zeker van.

Selka

Re: Paard 'trekt' raar met beide achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:47

Ja nu je dat zegt herinner ik mij dat hij problemen had gebogen door te draven, toch? Dat zou dan wel weer bij de Wobbler kunnen passen. Heb je ook het idee dat zijn bespiering minder is bij het been waar het mee is begonnen?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:25

Wat ik op het filmpje van TS zie is zeer zeker GEEN hanetred:jammer dat het ee ontzettend onduidelijk filmpje is: ik zou dit wel eens van zijwaarts genomen willen zien.
Paard zwaait "opeens" een achterbeen zijwaarts uit, je kunt echter niet goed zien waar die zwaai vandaan komt (knie of hoger).

Het latere filmpje van een andere poster, met dat Shire-paard, dat vermoedelijk neurologische problemen heeft lijkt inderdaad enorm veel op de wijze van lopen van het paard van TS! dat 2-jarige Shire-horse (Ruby geheten) is inmiddels ingeslapen (zie de commentaren die er bij staan).

Normaal is het in elk geval beslist niet.Een ander filmpje van het hele paard , ook in draf, en zijwaarts gezien, zou hier wel een duidelijker beeld geven.

Zou hier zeker een gedegen rontgenonderzoek aan wijden, want zo te horen is het gradueel erger geworden.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 15:06

Normaal is het inderdaad niet. Ik ging een tijdje af op de mening van mijn DA maar het begint me nu te lang te duren. De zwaai lijkt uit zijn knie te komen.
Ik kan eens een filmpje maken zodra ik weer aan het werk kan met hem. In draf zie ik dit eigenlijk nooit. Hij draaft, galoppeert en bokt ook uit zichzelf in de wei en dan zie ik niets.

Van een andere kant wordt er ook nog EPSM genoemd.
Dat heb ik vaker gehoord bij shires dus ik ga daar ook eens achteraan.

Kaar, echt lekker doordraven doet hij alleen op lang en recht. Mijn bak is helaas niet zo groot dus echt vaart maken lukt hem daar niet. Ik ben tot nu toe altijd voorzichtig geweest omdat ik in mijn achterhoofd gewoon weet dat er iets niet klopt met hem.
De bespiering was bij het eerste been inderdaad minder. Nu is het verschil wel minder groot!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:08

Kun je hem wel achteruit laten stappen? Doet hij dat wel of weigert hij dat, of is het dan ook weer gezwaai?

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 15:11

Nee dat doet hij echt keurig.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:16

Dan zit het niet in de biomechanische capaciteit, maar toch zeer vermoedelijk in een neurologische afwijking.
Dat is balen!

Wat ga je nu doen als volgende stap? is het trouwens de bedoeling het paard te beleren OHZ of voor de kar, of wat?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:18

terpentijn, een interessante constatering. Is er een jip en janneke manier van uitleggen hoe je tot de conclusie komt? Ik leer graag bij.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:30

Doet me denken aan mijn paard, zit nu op mijn mobiel dus kan helaas geen filmpje plaatsen.

Heb je er nog meer filmpjes van, ik ben heel benieuwd.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:32

Ik begrijp niet, Selka, wat je met je vraag precies bedoelt.
Over mijn post dat het naar mijn mening dan niet biomechanisch maar neurologisch is?
Biomechanisch is in feite "of het nog allemaal werkt".
Plat gezegd.
Het werkt, want het werkt achterwaarts volgens TS althans, wel zoals het zou horen.
Er is dan geen uitzwaai.
Dit doet toch wel zeer sterk vermoeden dat er een neuro-oorzaak is, waardoor de doortredende voorwaartse beweging NIET goed gaat, je ziet ook op het filmpje van TS hoe onduidelijk ook, toch wel, dat het paard niet echt doortreedt.
iIn voorwaartse richting wel te verstaan.

Ik ben de eerste die zou zeggen: met training en doorpakken, veel vrij op de weide etc. verbetert dat wel. In dit geval toch niet, vrees ik.
Ik heb zelf een merrie met een incidentele patella fixatie.
Die is nu net 5 jaar, maar dit LIJKt er niet eens op.

De wijze waarop het paard een komzwaai maakt (ik betwijfel of dit vanuit de kniehoogte komt, het lijkt eerder een hogerop liggende afwijking) wijst op het willen ontlasten van het heup/bekken gewricht, eerst was dat eenzijdig, dat het nu tweezijdig is geworden, geeft dat al enigzins aan, de belasting van het enzijding ontlasten werd te veel.

Hier moet gewoonweg een rontgenolgisch onderzoek van achterbenen/achterhand aan te pas komen.

Dan pas wordt wellicht WERKELIJK duidelijk wat er speelt, want ook ik ben geen dierenarts, maar zoals anderen ook al suggereerden: het heeft veel weg van wobbler/ataxie (is dus een neuro-afwijking in de ruggenwervels).

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:42

Aha nu snap ik het! Dus de conclusie is omdat er geen zwaai is werkt het. Mijn vraag was hoe je daartoe was gekomen :)

Vreselijk balen Jenn -O-

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:47

Dat het paard wel goed achterwaarts kan lijkt mij niet heel veel zeggen, paard kan best zo lopen om iets te ontzien maar voor het achterwaarts gaan geen "alternatief" het hebben. Paarden met neurologische problemen gaan juist vaak heel moeilijk achteruit. Maargoed, neurologische aandoeningen heb je in talloze gradaties. Alles kan.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 15:55

Ik wil nu op plekken waar veel paardenkennis zit zoveel mogelijk informatie verzamelen. En dan in overleg met mijn bekapster de juiste kliniek uitzoeken. Die liggen hier namelijk niet voor het oprapen en ik wil wel in een keer goed zitten, want mn geldboompje is aan het sterven. Heb met dit paard nogal wat gedoe gehad na zijn castratie dit jaar helaas.
De bedoeling is inderdaad voor de kar, we werken nu aan de lange lijnen en tuig is ook besteld. Dat eerst, en dan later onder het zadel. Voordat ik er uberhaupt een wagen achter hang of op zijn rug ga zitten wil ik eerst duidelijkheid.

Achterwaarts heb ik ontzettend op getraind al meteen vanaf het begin. Ik vind dat elk paard dat hoort te kunnen, waar en hoe dan ook. Dit doet hij echt super en zonder tegenstribbelen. Volgens mij heeft hij dan ook geen pijn en moeite om achterwaarts uit te voeren.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 17:24

Ik ga op het moment toch voor EPSM, dit 'matcht' meer dan Wobblers.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 17:32

ik denk dat je beter een goed onderzoek op er los kunt laten,in plaats van een dierenarts die vanuit de verte roept dat het vast wel over gaat als hij ouder is.Of Bokt,of zelf gaat zoeken op het net...

Dat paard loopt dus al 1.5 jaar niet goed en nu gaat het andere been ook nog meedoen.Ik hoop voor je dat er niet al sprake is van artrose door een probleem wat al 1.5 jaar duurt :7

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 17:44

Ik heb op je filmpje heel erg gelet op de beweging in de staart. Klopt het dat de staarttonus ook minder is? Kan hij zich goed ontlasten, schacht hij voldoende in. Ik wil eigenlijk niet allerlei aandoeningen gaan roepen. Ik ben geen veearts en veeartsen kunnen ook niks zeggen nav een filmpje. Maar ik ben wel ongerust geworden. Ik stuur je effen een pb

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 17:47

Ik vind de "zwaai" in het achterbeen wel heel typisch voor wobbler/ataxie

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 17:58

Typisch voor EPSM is juist dat ze moeilijk/niet achterwaarts willen en dat ze hun achterbenen niet goed op kunnen tillen door spierzwakte/stijfheid.
Jouw paard kan makkelijk achterwaarts en tilt zijn benen af en toe juist overdreven op.
Ook zet hij zijn benen ongecontroleerd neer wat juist wijst op een zenuw probleem.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 18:02

Wobbler is te testen dmv een röntgenfoto?
Ik hou alle opties open, maar vind de voorbeeld filmpjes die ik zie van wobbler niet echt hetzelfde.
Misschien omdat dit de beginfase is?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:05

Elk paard loopt nu eenmaal anders met ataxie.
De 1 heeft een klein hupsje en de ander kan bijna niet overeind komen en normaal lopen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:08

EPSM zorgt voor verstrakking (verzuring) van de spieren en voor een korte/stramme gang.
Jouw paard zet nog zijn benen ruim neer en heeft een ruime gang welke juist bij EPSM juist de eerste tekenen zijn (een korte/krabbelende gang).

edit: Daarnaast is het erfelijk en komt voor oa bij quarters.
Bij koudbloeden komt deze erfelijke ziekte niet voor, vandaar mijn "verbazing" dat je daar wel aan denk.
http://www.mosmoni.com/nl/192.html