Paard heeft bultjes en schuurt staart

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard heeft bultjes en schuurt staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 08:55

Hallo,

Ik ben even benieuwd of iemand deze klachten herkent. Ik ben bekend met zomereczeem heb 2 eczemers gehad maar eigenlijk vind ik dit beeld afwijken van een typische eczemer.

In de winter had mijn paard al een poosje wat bultjes vooral aan één kant van zijn lijf, was geen schimmel maar de DA vermoedde een huidinfectie paar keer gewassen met betadine shampoo en uiteindelijk ging het wel weg.

Nu is hij een poosje geleden begonnen met zijn staart wat te schuren. Aangezien ik nog een heel assortiment aan schuur middeltjes had heb ik dat er maar opgedaan. Werd wel wat minder maar sinds gisteren schuurt die weer erger en vanmorgen had die vakkundig de staldeur uit de rail gehaald vermoedelijk door zijn kont er tegen aan te zetten.

Nou viel het me op dat zijn bultjes ook de laatste tijd weer terug komen, heb hem al gewassen maar dat lijkt nog niet te helpen. Hij lijkt erop dat die van die bultjes niet zoveel last heeft enkel als die gestoken is daar krijgt die hele grote bulten van dus hij staat overdag met een vliegendeken op in de wei.

Nou wil ik uiteraard wel de DA er naar laten kijken maar ik ben toch benieuwd of iemand dit herkent.

Sinds 3 weken staan ze op het grotere weiland waar veel meer gras is, het jeuken deed die daarvoor af en toe ook wel. De bultjes heb ik toen niet gezien. Ze staan daar overigens niet de hele dag want dan vreten ze zichzelf echt helemaal zat dus wisselde het af met de kleine wei waar geen gras staat.

Echter hebben we dat land net vorige week ingezaaid dus het is op dit moment geen optie om het helemaal van het gras af te halen.
Hij krijgt verder 3/4 kg basisbrok per dag met knoflookpoeder en de uren dat die op stal staat heeft hij continu hooi tot zijn beschikking.

Ontwormen is een maand geleden nog gebeurd met een wormspuit die tegen alle wormen is.

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 08:58

Zijn het geen eiwitbultjes? Een haflinger die paar jaar geleden op stal stond bij ons had dat ook, maar niet altijd!
De enige keer erger dan de andere keer.

Succes iederegeval, ik ben benieuwd wat het is!

Anoniem

Re: Paard heeft bultjes en schuurt staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 09:03

Ja ik heb daar ook aan zitten denken, weet alleen niet of ze daar ook van gaan staartschuren... Hoewel het natuurlijk ook 2 opzichstaanden dingen kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 11:09

Niemand verder iets soortgelijks gehad :) ?

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:58

Bultjes hebben mijn paarden nooit gehad, maar staart schuren wel.
ik heb gemerkt dat als ze langer als 1 uur in een ( volle ) wei staan ze een dag erna gaan schuren. Met iedere dag een uurtje wei niet. Ze staan dus de rest van de dag in de paddock. En ik voer ze marstall vito.
daar zit heel weinig suiker in en geen graan. ( dus geen zetmeel). En ze zijn perfect in conditie .
en daarmee gaat het prima.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 14:18

Hier ook bultjes aan één kant, en hij schuurt ook zijn staart. Ik kreeg bij hem te horen dat het eiwit bulten zijn dus het zou langzaam aan moeten afnemen nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 14:24

Mm ja zou dan toch inderdaad wel kunnen. Moet zeggen dat hij de laatste paar dagen geen last had... Stond ook niet op de wei omdat onze weides volledig verzopen waren.. Hij staat er nu wel weer dus ben benieuwd of het weer terug komt.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 18:43