Pees blessure of toch niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Simoltje

Pees blessure of toch niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 22:04

Hoi allemaal ik maak me best we zorgen over mijn pony want een paar dagen geleden kwam ik erachter dat hij linksvoor vocht in zijn been had niet zo veel dat er een bult was maar als je in de pees drukt voel je wel duidelijk vocht nou maakte ik mij daar niet heel veel zorgen om dus ik heb vandaag gewoon gereden maar nu begint er toch Wel een naar gevoel aan me te knagen hebben jullie mis ervaring of het een blessure is of dat het gewoon van de warmte komt
Hij loopt overigens niet kreupel

Alvast bedankt

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Pees blessure of toch niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 22:08

VSW -> MD

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 04:48

Simoltje schreef:
hebben jullie mis ervaring of het een blessure is

Wat is 'mis ervaring'?

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 04:54

Artrose? Mijn pony heeft namelijk ook vocht in zn knie zitten & dat is dus artrose!

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 05:45

Klinkt eerder als vocht of gal... Bij een peesblessure is de bult vaak hard en kun je hem juist niet echt indrukken.
Bij twijfel natuurlijk altijd je da erbij!

Simoltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 06:17

Bedankt iedereen! :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:01

bij een peesschede ontsteking zit er wel vocht rond de pees in het been. Dat slinkt met koelen en is warm tot zelf kloppend.

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:05

Zoiets had mijn paard ook, hier hadden we de DA er even bij. Die kwam met de conclusie ontstoken pees, maar als ik jou was zal ik gewoon even de DA bellen. Deze weet er meer van, en iedereen kan zo wel gaan raden. Alleen de DA geeft je zekerheid, hij weet precies wat je hieraan moet doen.

Simoltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 20:32

En wat hou een ontstoken pees precies in ? Hoeveel weken stappen etc

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 22:27

Mijne moest 2 weken op boxrust met elke dag ontstekingremmers. Elke dag pootje afspuiten (liefst meerdere keren per dag), voor de rest liepen we naar de wasplaats toe en voor de rest niets qua wandelen. De DA zei dat het wel een half jaar kon duren. Maar na de 2 weken boxrust kwam ze weer langs, deed ze de buigproef en voelde aan de pees. Ze was positief verbaasd, en mochten we daarna elke dag weer 10 minuten ohz stappen. En dit weer langzaam opbouwen.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 22:32

Als je pony ineens een dik been heeft, zou ik er even niet op rijden. Aan de hand stappen op een stevige ondergrond en in de gaten houden of de zwelling afneemt na het lopen. Koelen is altijd een goed idee. Als de zwelling na een week stappen niet afneemt, zou ik er zeker even een DA naar laten kijken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:02

Behandeling is afhankelijk van de schade. Om die te beoordelen wordt een peesscan gemaakt. Mrt ern soort echo apparaat.. ik mocht gelijk stappen op het harde. Wel opletten dat ze niet gawn rennen bij buitenlopen. die van mij kreeg door dat soort acties en soms zachte bodem elke keer weer een terugval.