Paard trekt met achterbenen en loopt apart

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moos99

Paard trekt met achterbenen en loopt apart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 22:06

Hallo Bokkers!
Sinds vanmiddag doet mijn paard een beetje vreemd. Ze had een beetje dikke benen en loopt apart, vooral op het harde. Het is lastig te omschrijven maar ze zet vreemd neer en als ze gewoon staat trekt ze constant 1 been op. Ze heeft dit nog nooit eerder gedaan. Ze is afgelopen vrijdag bekapt dus we hebben even gebeld met de hoefsmid maar hij geeft aan dat het trekken en een dikke benen niet echt een reactie kan zijn op eventueel gevoeligheid door kort bekappen. Ze staat 24/7 buiten dus krijgt voldoende beweging. Ze lijkt geen pijn te hebben, is vrolijk, heeft geen koorts, rende vanmiddag nog gewoon door de wei heen en eet gewoon normaal. We hebben al overal gevoeld (druk op de rug en bij de heupen) maar ze vind alles prima. Ook hebben we de achterhoeven opgetild en flink gedrukt van onder maar ze vind echt alles prima. We zijn net even terug gegaan om te checken en haar benen zijn niet meer dikker dan normaal. Wel heeft ze nog steeds dezelfde rare trekjes en loopt ze nog steeds vreemd. Onze hoefsmid komt van ver, maar komt woensdag avond als hij in de omgeving is even kijken. Nu vraag ik me af of ik wel tot dan moet wachten met dit eerst uitsluiten en de DA bellen. Het liefst doe ik dit gewoon al morgen. Ik ben heel benieuwd of iemand dit herkend en of het verstandig is gewoon de DA morgen al te laten komen. Ze heeft overigens nog nooit zoiets laten zien, de DA is er nog nooit bij geweest verder.

alvast bedankt!

brighteyes85

Re: Paard trekt met achterbenen en loopt apart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 23:02

Wat je omschrijft kunnen verschillende dingen zijn, misschien is wat achtergrond info over je paard en een filmpje waarin je kan zien wat er gebeurt wat duidelijker.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 23:05

Ik weet dat het paard van mijn instructrice het doet als ze de dag ervoor flink heeft gewerkt. Ze heeft dan 'kramp' in haar achterbeen en trekt hem wat gek op.
Geloof dat ze ooit ook een blessure aan dat been had. Maar goed, denk dat het idd verschillende dingen kunnen zijn. Zou zeggen dat als je het zelf niet vertrouwd je altijd de DA kunt bellen.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 23:15

Ik kan eventueel morgen een filmpje maken. We hebben mijn paard gekocht toen ze 6 was. Ze is röntgenologisch helemaal goed gekeurd. Ze had toen we haar kochten al M1 gelopen, en hebben flink wat stappen terug genomen. Ze zette zit erg vast aan een kant van haar mond en wilde totaal niet nageven. We denken dat ze op te jonge leeftijd, te erg van voren is gereden. Ze heeft nog steeds erg veel problemen met nageven, wanneer je haar wilt oppakken drukt ze haar rug weg. We rijden haar daarom licht contact in de mond en lang en laag. We zijn ook veel bezig geweest met rechtrichten en longeren. Omdat ze haar rug snel weg drukt ben ik soms wel bang dat dit problemen kan opleveren. Volgens de vorige eigenaren is er nooit een DA hoeven komen, ze is kern gezond, staat goed glanzend in haar vacht, is netjes op gewicht en is erg energiek. Ze heeft altijd gezonde mest en heeft nooit onregelmatig of kreupel gelopen.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 23:16

Dott schreef:
Ik weet dat het paard van mijn instructrice het doet als ze de dag ervoor flink heeft gewerkt. Ze heeft dan 'kramp' in haar achterbeen en trekt hem wat gek op.
Geloof dat ze ooit ook een blessure aan dat been had. Maar goed, denk dat het idd verschillende dingen kunnen zijn. Zou zeggen dat als je het zelf niet vertrouwd je altijd de DA kunt bellen.

Ze is na het bekappen op vrijdag niet gereden. Door alle regen was de bak niet echt te doen, en ik was dit weekend weg. Vandaag wilde we haar dus voor het eerst sinds donderdag gaan rijden, en toen we haar uit de wei haalde viel dit pas op.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 07:56

Oke. Dan is dat dus niet heel waarschijnlijk :) succes met uitvinden wat het is.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 08:05

Is je paard voor niet hoefbevangen aan het worden, dan willen ze achter ook wel eens anders gaan lopen dan normaal om de boel te ontlasten.
Controleer de hoeven eens of ze warmer voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 08:47

Als het vandaag nog niet beter is zou ik niet de hoefsmid maar de da laten komen. Het kan zijn dat ie in de weide is uitgegleden en iets in de rug bijv heeft opgelopen en nu constant tintelingen in het been heeft of verzuring.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 09:53

Vanochtend was het nog steeds niet goed, de dierenarts komt vanmiddag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:25

Oh balen zeg, sterkte!

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 13:26

Sterkte

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 13:30

Sterkte maar mijn eerste gedachte lijkt op beginnende bevangenheid en of SI gewricht wat gekanteld is

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 13:32

zijn beide benen dik?dat zou ik dus niet vertrouwen...
Benen worden toch niet dik bij hoefbevangenheid?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 13:34

ben benieuwd wat de dierenarts er van zegt

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 14:47

De benen waren sinds gister avond al niet meer dik, maar nu voelen de achterhoeven wel erg warm achter. Ze is nog steeds vrolijk maar kan helemaal niet goed meer een draai maken. Ze wil het liefst ook niet draaien, dat gaat heel moeizaam. Het lijkt een beetje op enorme stijfheid ofzo. Op het zachte loopt ze wel veel beter dan op het harde...dus ik vraag me toch af of het niet iets met de hoeven is. De dierenarts kan er ieder moment zijn, ik ben erg benieuwd! Is echt vervelend zoiets, aangezien ze in de 2 jaar nog nooit iets heeft gehad, is de eerste keer wel heel spannend.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 14:49

Ben wel benieuwd wat de arts vind.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 14:57

Ik plaats een update wanneer hij is geweest!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 15:01

Haal ze maar voor alle zekerheid van het voer af en van het gras. Zou wel eens HB kunnen zijn. Goed dat je de dierenarts laat komen.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 15:21

Pff, verschrikkelijk wachten op de DA :D ik neig ook erg naar hoefbevangenheid. De symptomen van warme hoeven, moeilijk kunnen draaien, rare korte stappen nemen. Ik ben dus blij dat we de DA laten komen en nu begin ik zelfs te denken dat we dit gister al hadden moeten doen! Baal baal....

Ze staat sinds 2 weken pas weer op het gras, we hebben dit wel rustig opgebouwd en niet meteen de volledige wei. Maar ze krijgen wel nog veel voordroog erbij, misschien is het gewoon weer ineens te veel geworden?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:04

voordroog en gras is teveel van het goede...dat moeilijke draaien kan duiden op bevangenheid.Ik hoop het niet voor je!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:43

Wellicht dat je phytodolor van Steigerwald kunt krijgen bij jullie zodat je daar al zsm mee kunt beginnen. Om de tien minuten 2 ml. We hebben het hier in de huisapotheek en ik zweer erbij. Alle respect hoor TS als je dat niet wilt omdat je het niet kent.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 16:47

Lijkt op bevangenheid de symptomen die je noemt alleen de dikke benen zijn dan minder logisch.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-14 18:24

De da is geweest en volgens hem zit het in de rug. We hebben de deken eraf gehouden de laatste tijd omdat het niet echt koud maar waarschijnlijk heeft ze toch een klap gehad op haar spieren. Hij wist een plekje te vinden waar echt pissig van werd, terwijl ze normaal echt een engel is wat dat betreft. Toen de osteopaat haar kwam kraken was ze 100% braaf, maar nu begon de staart te zwiepen en wilde ze niet stil blijven staan. Ze heeft een pijnstiller/ ontstekingsremmer gekregen die we 2 a 3 dagen mogen gebruiken. Als het dan niet verbeterd moeten we ff bellen. Iig volgens hem niets ernstigs!

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:25

Oke. Hopen dat dat het is dan. En dat het 'meevalt'.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 18:44

Als ze op de zachte meteen beter loopt zou ik toch echt aan bevangenheid denken, dat begint vaak als stijf lopen en zeker met draaien.