Ik wil jullie graag informeren via dit topic, omdat ik dankzij bokt actie heb ondernomen. Ik dacht dat mijn paard twee wratten op zijn hoofd had maar voelde nattigheid. Ik heb er foto's van gemaakt en hier op bokt gezet en daar kwam naar voren waar ik al bang voor was. Mijn paard had hoogstwaarschijnlijk 2 sarcoiden op zijn hoofd. Mijn eigen dierenarts had tot twee keer toe gezegd dat ik af moest wachten en een zalfje gegeven. Gelukkig ben ik er zelf achteraan gegaan!
Dit is het topic dat mij wakker schudde:
[MD] Van wratje naar sarcoïde naar genezing
Let op, een sarcoïd kan heel veel lijken op een wrat of geïrriteerde plek. Alleen, het is een tumor en zij zullen niet zomaar weggaan. Het open maken van deze plekken door bijvoorbeeld een biopt of gewoon een wondje eraan kan slecht aflopen. De tumor kan dan geactiveerd worden en enorm vergroten, in een agressieve variant verder groeien. Ze kunnen best groot worden, pijnlijk zijn en vooral heel naar er uit zien. Laat dus NIET zomaar in een wrat snijden als je er een naar gevoel bij hebt.
Maargoed. Een maand geleden een andere dierenarts er naar laten kijken. Zo zag het er toen uit:
[MD] Wat zijn deze 'wratten'?

Ik werd doorverwezen naar de universiteit van Utrecht omdat zij daar wat ervaring hadden met de nieuwste behandelingen. Er is namelijk nog geen 100% effectieve behandeling. Wel zijn er verschillende mogelijkheden zoals vriezen, bestralen, heel ruim wegsnijden (met flink risico) en injecteren met een spul dat ook bij mensen wordt gebruikt tegen blaaskanker.
Ik moest mij vandaag voor het eerst melden bij de kliniek. We werden super ontvangen en Dafydd werd eerst gewogen en gecheckt. De spierbundel woog nu al 480 kilo! (Welsh Cob ruin, bijna 3)
Hij werd bekeken door 5! artsen en studenten en zij waren het al vrij snel eens, dit zouden vrij zeker sarcoiden zijn. Ik kreeg een uitgebreide uitleg over deze dingen en wat de behandeling ging worden. Ze zouden gaan inspuiten. De andere methoden vielen af, bij zijn oog zou hij blind kunnen worden en zijn lip zou pijnlijk kunnen blijven door littekenweefsel als ik erin zou laten snijden. Ook chemozalf kan een optie zijn, maar daardoor ontstaan er hele pijnlijke brandwonden op zijn huid..
Eerst werd hij verdoofd.

Daarna werden er meerdere biopten genomen van de tumoren. Dit is normaal gesproken niet slim, maar omdat er meteen behandeld werd maakt het nu dus niet uit.

Het bloedde flink!!

De biopten gaan op kweek en over een week hoor ik definitief of het sarcoiden zijn of toch iets anders. Al twijfelden ze niet echt.
Daarna werd hij ingespoten met het spul, wel 10 prikjes per tumor.

Het zag er wel pijnlijk uit..
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-WIWJ8ILO.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-NVEDIHOS.jpg
Ik moet nog drie keer terug komen voor dezelfde behandeling. Steeds drie weken er tussen houden. Als het goed is gaat zijn lijf nu de tumoren afstoten. Dat zorgt wel voor een hele pijnlijke plek en een wond daar..
Ik had net een afspraak gemaakt om mijn paard voor de wagen te laten beleren, dat kan ik nu 3 maanden opschuiven helaas. Ik baal als een stekker dat ik er pas na een jaar achter kwam. Gelukkig zal het wel weer goedkomen, deze manier heeft 85% kans van slagen. Deze behandeling kost aardig wat, rond de 1000 euro ongeveer.
Let dus op, een sarcoid lijkt op een wrat, groeit heel erg weinig, bijna niet en kan ook jaren rustig blijven en niet groeien. Vrijwel nooit wordt het kwaadaardig, maar het kan wel uit de hand lopen wanneer de cellen geactiveerd worden. Het is de meest voorkomende tumor-soort bij paarden.
Ik ben blij dat de behandeling is gestart, Dafydd was weer blij dat hij thuis was en ik hoop dat iemand er wat aan heeft!
En weer thuis, doodmoe! Ik ben net wezen kijken, hij was redelijk fit. Bijwerkingen van deze behandeling kunnen zijn koorts en ontstekingen, dus ik houd hem goed in de gaten. Ook heeft hij nu een lelijke vliegenkap die ook tegen de zon beschermt!

Ik blijf hier het proces in beeld brengen, denk dat dat best interessant is!