Cpl .. Wat brengt de toekomst ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kitsu

Cpl .. Wat brengt de toekomst ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 09:46

Ik heb een sterk vermoeden dat mijn Ardenner (nu net 3.8 geworden) Cpl heeft.
Vorige zomer had ik al korstjes opgemerkt onder zijn behang , maar die zijn vrij snel verdwenen na een behandeling met Sarnacuran. Een paar weken terug merkte ik dat hij terug heel erg schilferig was en korsten had. Omdat ik toch meer voelde maar het niet goed zag heb ik besloten zijn sokken kort te knippen (met de nodige pijn in het hart) En wat ik daar onder vond was gewoon verschrikkelijk!
Dikke rapen , ontzettende schilfers , wonden van het schuren .. Ik ben meteen weer begonnen met een behandeling met sarnacuran en de korsten en schilfers verdwenen vrij snel. Maar zijn achterbenen lijken me dikke rimpels te vormen en zijn ook net iets warmer. De wonden zijn vuil en trekken vliegen aan en die behandel ik nu met Unda zalf (een soort wondhelende zalf die het vuil eruit trekt en de wonde sneller doet genezen)
Maar ik ben er het hart van in. Alles wat ik lees over Cpl en dat er eigenlijk geen oplossing voor is..
Als ik contact opneem met mijn DA zegt hij gewoon elke maand verder te doen met die sarnacuran , maar als ik over Cpl vraag lijkt het weggezwaaid te worden en zegt - ie dat het van de mijten is (wat ook zo is maar soit)

Wat brengt de toekomst voor een paard met Cpl ? Hij is nog geen 4 jaar en ik was net bezig met hem in te rijden. Maar ben nu meer bezig met hem te verzorgen als te rijden. Niet dat ik de verzorging erg vind , maar kan je het onder controle houden ?
Gaan zijn benen zo erg worden als je soms ziet , met van die dikke verharde rimpels dat je paard amper nog kan lopen ? Of valt het met die sarnacuran onder controle te houden ?
En moet ik dan elke maand terug 1x in de 7 dagen behandelen ?

troi

Re: Cpl .. Wat brengt de toekomst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 10:30

Wat vreselijk zeg! Heb je al eens een universitaire kliniek om advies gevraagd? Gewoon even bellen. Ik weet dat het momenteel flink in de belangstelling staat.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 10:37

De enige die kunnen uitsluiten of het wel of geen cpl is, is de kliniek. Liefst idd universitair omdat je kans hebt dat je paard dan mee genomen wordt in onderzoek.

Mocht je paard het hebben kan je enkel behandelen, tot hij niet meer te behandelen is. Er is geen remedie zover ik weet. Je moet naar jezelf kijken dan of je je paard tot die tijd wilt houden of al eerder afscheid gaat nemen.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 10:45

Een beetje hoop, onze friese merrie is nu 17 jaar en nog steeds cpl. Het ziet er niet mooi uit en ik was het been regelmatig om het vlieg en maden vrij te houden. Maar geen pas kreupel en happy paard.

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 11:11

Ik heb al wat mails verstuurd naar klinieken die hier onderzoek naar doen , maar tot nu toe geen reactie. Als het echt zijn leven gaat beinvloeden dan weet ik niet zeker wat te doen... Hem inslapen is zo verschrikkelijk snel en een beslissing die ik absoluut niet kan nemen ! Dan zet ik hem liever bij een dierenarts die verder onderzoek doet en hem verzorgt , zoals dat ene trekpaard van die veiling in der tijd.. Frits of hoe noemde hij

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:21

He balen voor jou en je paard zeg! Maar als jij wekelijks zijn benen behandeld met bv sanacuran of een ander middel, is het waarschijnlijk aardig terug te dringen. En misschien zelfs onder controle te houden.
Ik gebruik een onkruidspuit, je weet wel zo 1 die je op kan pompen op druk. Die staat bij mij gewoon klaar in mijn zadelkamer. Weinig dierenartsen nemen het serieus genoeg helaas.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:23

Als er rimpels komen dan is dat inderdaad CPL, die rimpels komen niet door de mijten. Vrijwel elk trekpaard heeft CPL. Maar met een goede behandeling kun je het wel in toom houden.
Het trekpaard van de veiling staat bij dierenarts de Leeuw in Kerkrade. Ze hebben toevallig pas een filmpje op youtube gezet over de behandeling en hoe het met Guus gaat :)
Mijn trekpaard heeft ook CPL. Wat ik doe: Veel grof hooi en zo weinig mogelijk met suikers voeren, want daardoor gaan ze meer afvalstoffen aanmaken. Dus geen normaal krachtvoer, geen snoepjes, geen fruit en gras alleen met mate. Verder regelmatig behandelen tegen mijt inderdaad. Ik gebruik daar sebacil voor. De sokken regelmatig wassen met betadine. Elke dag even insprayen met veerust of iets anders tegen vliegen. En veel beweging geven, want dat stimuleert de lymfeklieren. En verder geef ik de paarden een kruidenthee die de afvalstoffen beter moet afvoeren.

Edit; het filmpje van Guus:

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:30

Mijn tinker heeft al jaaaaareeeen CPL, ik was het om de dag maar verder heeft ze er geen last van, helaas van de zomer wel meer kans op maden door de vliegen die erbij hangen. Het ziet er voor buitenstaanders wel eng uit. Ze is ondertussen 20.

Kitsu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 07:50

Ik vind het heerlijk te horen dat er toch een toekomst is mits goede verzorging ! Zeker nu ik het filmpje van Guus gezien heb voel ik toch weer wat hoop :) Wat ziet die er geweldig uit seg !!
Gisteren heb ik zijn grote wondes verzorgd met Undazalf en overmorgen nog eens. De pelletjes zijn beter maar de rimpels komen toch weer duidelijker door. Ik moet zeggen dat hij verschrikkelijk vinnig staat de laatste weken (precies na ik zijn sokken heb kortgeknipt) dus dat is ook weer fijn.
Ik zal dan betadine gaan halen om zijn sokken mee te wassen en mijn behandeling met Sarnacuran blijven verder zetten. Hopelijk hou ik het dan onder controle. Alleen wat oefenen op de planten spuit want daar heeft hij een machtige angst voor en tegenwoordig ook al als ik met een emmer langskom begint hij weg te lopen of te panikeren.

Alles wat ik gebruik tegen de vliegen lijkt niets te helpen.. Zelfs een product met hertshoornolie niet. Heb wel net een vliegendeken gekocht en ga hem dat al aandoen. Want mijn weide ligt naast een vijver dus het is een pest!

Kan het trouwens kwaad dat hij bij schapen staat ? want zij zijn ook gevoelig aan die chiorptesmijten (of hoe noemen ze).

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 08:17

Mijn trekpaarden hebben het ook. Mijn vijfjarige amper, mijn oudste behoorlijk. Ik reageer vanavond eens wat uitgebreider. Maar, er is hoop. Mijn oudste is nu 18 en wordt nog op redelijk niveau en tempo gereden. Zo meteen mag ze mee naar de manege om een uurtje te dressuren :)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 18:13

Hier ook trekpaarden met CPL. Mijn merrie is er 20 mee geworden, amar is niet overleden door de CPL, maar door ander iets. Haar benen waren verschrikkelijk tien jaar ervoor, maar al haar wonden warten de laatste jaren bijna altijd dicht.
http://www.bokt.nl/wiki/Chronisch_progr ... ymfeoedeem
Dit is die merrie.
Het blijft verzorgen en herhalen, maar is echt wel de moeite waard!!!

Mijn ruin is nu 9 en ik merk dat hij er nu meer last van heeft dan ooit. Dus flink behandelenm en kort houden, maar ook bij hem zijn de wondjes dicht, hoor en zie hem nu niet stampen, al gaan die ribbels en plooien helaas nooit meer weg.

Succes!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:04

Die foto's vind ik elke keer weer mooi om te zien! Wat is je merrie mooi hersteld toen zeg! Gaf jij nog iets speciaals? Ik heb vandaag eens een drainage spul besteld om te ontgiftigen en afvalstoffen af te voeren. Eens zien of dat werkt. Mijn ruin heeft de afgelopen winter geen wondjes gehad, maar omdat hij wat te mager is geworden ben ik nu subli seniores aan t bijvoeren en merk ik dat hij toch weer wat last krijgt.
Ik meen me te herinneren dat jij goede resultaten had met cydectin, maar bij mij leek dat niet heel veel te doen. Doe jij dat ook gewoon volgens de beschrijving over de rug een keer in de drie maanden?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:27

cydectin of sarnacuran werkt niet voor cpl, wel voor de bestrijding van de mijten.
in principe zit je in eerste instantie met de cpl
de lymfedrainage in de benen is niet meer goed, daardoor komt er vocht in de benen, de huid maakt minder elasticine aan. Die mindere elasticine zorgt dat de huid zwak is en minder vlug hersteld bij een wonde.
Hier komen de mijten erbij, de sokken zijn een warme vochtige omgeving, dus de ideale plaats voor de mijten, door de slechte kwaliteit van de huid is het een ideale broedplaats voor de mijten. de mijten maken wondjes, die door de slechte kwaliteit van de huid ook minder goed genezen => beter plaats voor de mijten => nog meer wonden, => cirkeltje is rond.

Belangrijk is dus dat er voorkomen wordt dat er wonden ontstaan, dus bestrijding van de mijten is noodzakelijk, alsook externe kwetsures. We dienen ook te zorgen dat de paarden een voeding krijgen met zo min mogelijk eiwitten en suikers, want dat heeft hetzelfde effect als op zomerexceem. (uitbraken/verergering door de voeding).

dus, goede voeding en regelmatig behandelen met een product (ik doe bij mijten de 3X3 methode. 3 X om de 3 dagen, 3 X om de week, 3 X om de 3 weken, daarna preventief iedere maand)., bij jeuk werken met jeukstillende producten, wondjes goed ontsmetten en inzalven zodat ze zo vlug mogelijk dicht gaan, zorgen dat de sokken niet gaan broeien, bij voorkeur zo kort mogelijk houden.
Mijn oudste heeft behoorlijk zwaar behang en heeft opvallend meer last dan mijn jongste, die eigenlijk nog geen echte sokken heeft...

ik doe de sarnacuran rechtstreeks id sokken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:33

Zoals de dierenarts in het filmpje van Guus zegt; een oorzaak van de slechte werking van de lymfeklieren kan een soort allergische reactie zijn op de mijten, dus zodra je de mijten kwijt bent zouden de lymfeklieren weer beter moeten gaan werken als dat klopt.

Wat gebruik jij als jeukstillende zalf?
Iemand toevallig ervaring met tea tree shampoo?

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:36

Dat is wel fascinerend, maar hoe kom je goed van de mijten af? Neocidol heeft hier geen effect.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:39

Ik geloof niet dat je er ooit echt helemaal vanaf komt, want mijten zitten ook in het gras, maar hier zie ik wel altijd een stuk minder gekrab als ik met sebacil heb behandeld. Maar je moet het wel vaak genoeg herhalen.

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:00

Gaan we dat eens proberen. Ben sowieso elke dag uitgebreid met haar bezig, sebacil kan er dan ook bij.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:22

Ik heb idd goede ervaringen met Cydectin, en ben niet de enige. Betere ook dan debacle. Cydectin werkt veel langer.
Ik druppel op de huid op de benen, manenkam en staartwortel.
Na een week wassen met teatreeshampoo en dit om de drie maanden, later ieder half jaar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:27

Dan ga ik dat ook eens proberen, heb nog een beetje over :)
En welke shampoo heb jij? Een gewone mensenshampoo, of zijn er ook tea tree paardenshampoo's?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:44

Ik heb gewoon die voor mensen, bij De Tuinen gehaald.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:59

Dank je! Dan ga ik daar dit weekend ook eens achteraan :)

16easer24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 21:11

Hallo,

ik ben zelf een manuele lymfetherapeut voor paarden, door middel van zachte massage kun je het lymfesysteem activeren, ik behandel veel paarden met CPL

Wat bij een paard met CPL heel belangrijk is, is de lymfatische afvoer bevorderen en stimuleren in combi met juiste voeding.

ik weet niet waar je woont maar ik kan eventueel langskomen of een collega adviseren als je niet in de buurt woont. je mag altijd pben als je meer informatie wil

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 21:14

Heb je ook voorbeelden van resultaten?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 04:48

Daar ben ik ook benieuwd naar :j

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 06:21

Dat klinkt heel interessant!