Mil; de weg naar herstel (trauma) patella luxatie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

testebeest

Mil; de weg naar herstel (trauma) patella luxatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 17:11

Ik zal bij het begin beginnen.

Mil mijn shetlander X Amerikaans minipaardje van bijna 12 jaar liep op 25 maart kreupel. (rechts achter)
Ik kon in de 1e instantie niet ontdekken wat het nu was. Niets warm niets dik.
Ik dacht misschien teveel gedaan en spierpijn (had met HCA sulky getraind) maar de dag ervoor na het mennen was niets te zien.

Een dag later filmpje gemaakt voor een bevriende paarden da. Ik had het idee dat het zijn knie was.

Afijn na het filmpje op stal toch nog eens goed bekeken en ik voelde dat zijn knie schijf er naast zat. Achterwaarts ging hij niet terug voorzichtig op zijn plek gezet.

Een week later ging het nog niet beter met hem.
Langs de da geweest (woont vlakbij mijn pony's), hij vond hem op zich niet heel beroerd lopen. Maar wel op de metacam voor 10 dagen en hij moest 4 weken op rust. EN hij moest binnen doorgezet worden. Mijn vriend (die ook tevens hoefsmid is) gelijk de volgende dag voor mij gedaan.)

ELke dag met hem rechte stukken stappen (ca 10min) over het harde. Hij mocht wel los in zijn paddock omdat op stal houden geen optie voor hem is.
Helaas in deze 4 weken nog dus 3x luxatie gehad. 2x gewoon terwijl ik over het harde stapte en de laatste keer toen ik hem ging binnenzetten.

Nogmaals overleg gehad met da en nu word hij as maandag maakt hij een echo van zijn knie, om te kijken of zijn banden alleen verrekt of ingescheurd/afgescheurd zijn. En hij gaat hij zijn niet inpuiten met anabolen. OM zijn banden te versterken.
En mijn vriend moest hem nog verder binnendoor zetten mbv een ijzer. Dat ijzer heeft hij vanmiddag gesmeed en vanavond ze hij hem eronder (foto's plaats ik zo)

Het aparte is mil word dit jaar dus 12 en nog nooit eerder een luxatie gehad, wel stond er net een nieuwe pony op stal dus het vermoeden is dat hij druk was / aan het spelen was en een rare beweging heeft gemaakt waardoor de knie schijf er dus naast is gekomen.

HOe en of het gaat herstellen is nog maar de vraag, wat ik uiteraard heel hard hoop. Ik heb wel zitten googlen maar eigenlijk heel weinig hierover gevonden. Dus vandaar dit topic, misschien ook leerzaam voor anderen.

Pluttersput

Re: Mil; de weg naar herstel (trauma) patella luxatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 17:35

Ik zou denken, als het door trauma is, dat de banden nu gewoon opgerekt zijn. Net als wanneer je zelf je schouder uit de kom krijgt, moet die ook een tijd in de mitella en op rust, zodat alles weer vaster kan gaan zitten.
Ik zou wel even oppassen met ineens zoveel aanpassen. Als in binnendoor zetten en ijzers er onder. Daar kan hij ook flink van overbelast worden en minder fijn van gaan lopen.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 18:24

Binnendoor staat hij nu ruim 3 weken ;) EN het ijzer zet hem nog 3mm meer binnendoor. Gaat in overleg met da.Het is niet dat hij 1cm meer binnendoor gezet word. Hij heeft hele kleine voeten dus mbv bekappen kan hij niet meer binnendoor gezet worden. Morgen word er een echo gemaakt om te zien hoe de banden eruit zien :j

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:05

Ik ben benieuwd, laat je het weten?

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 21:10

creatie mil's ijzer,

Men nemen een staaf
Afbeelding

de juist maat nagemeten van zijn eigen ijzer (let wel maatje 8x 0 )
Afbeelding
Afbeelding

juiste maat dikte maken voor binnendoor dat er 3mm verschil is

Afbeelding
Afbeelding

Het "kale"ijzer
Afbeelding
Afbeelding

complete ijzer :)
Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 21:21

Echt keurig gesmeed!!!
Daar heeft echt wel even tijd in gezeten.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 21:42

Dennis schreef:
Echt keurig gesmeed!!!
Daar heeft echt wel even tijd in gezeten.

Hij is er 2 uur mee bezig geweest :j

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 23:07

Mijn pony heeft dit ook een paar keer gehad (nu 3x totaal).
Door te trainen bouw je spieren op rond de knie en dat helpt een hele boel.
Mijn pony staat ook binnendoor, maar niet op ijzers en ik geef glucosamine bij.
Ik heb ook foto's en een eggo laten maken van zijn knieen. foto's was helemaal prima, maar banden waren wel beetje verdikt en er zat vocht in het gewricht.
Ik merk nu ook dat door dat er vocht in komt dat het enige is dat hij er nog last van kan krijgen. Dat vocht duwt dan de gewrichten als het ware uit elkaar waardoor de kniebanden sneller blijven haken en de knie op slot schiet. Ik moet vooral goed opletten dat als hij een dag flink aan het werk was geweest ik hem de dag daarna niet zomaar vrij geeft, maar in elk geval iets met hem doe om te voorkomen dat het vocht zich ophoopt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 23:11

wat goed..een echte smid!
Sterkte,ik hoop dat het helpt!

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 23:13

Pepper32 schreef:
Mijn pony heeft dit ook een paar keer gehad (nu 3x totaal).
Door te trainen bouw je spieren op rond de knie en dat helpt een hele boel.
Mijn pony staat ook binnendoor, maar niet op ijzers en ik geef glucosamine bij.
Ik heb ook foto's en een eggo laten maken van zijn knieen. foto's was helemaal prima, maar banden waren wel beetje verdikt en er zat vocht in het gewricht.
Ik merk nu ook dat door dat er vocht in komt dat het enige is dat hij er nog last van kan krijgen. Dat vocht duwt dan de gewrichten als het ware uit elkaar waardoor de kniebanden sneller blijven haken en de knie op slot schiet. Ik moet vooral goed opletten dat als hij een dag flink aan het werk was geweest ik hem de dag daarna niet zomaar vrij geeft, maar in elk geval iets met hem doe om te voorkomen dat het vocht zich ophoopt.

Hoe oud was jouw pony toen hij het kreeg?
Mil staat eigenlijk dagelijks in training (iets met adhd pony) Hij gaat niet op slot maar echt uit de kom. Mil is al van mij sinds hij 1,5jaar oud is en heeft het nog nooit eerder gehad.

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 21:34

Die van mij is nu 10jr en heeft het dacht ik ong. 3jaar geleden voor het eerst gehad. Nu 3x totaal, en er zat elke keer best een lange tijd tussen.
Bij mijn pony gaat de knie ook echt helemaal uit de kom zeg maar (maar dat heet op slot volgens mij) en hij sleept z'n been dan achter zich aan als hij loopt want krijgt hem niet meer naar voren.
Ik heb van de DA wel een trucje geleerd dat ik hem zelf weer terug kan laten klikken, maar dat helpt op zo'n moment eigenlijk niet, dan is hij er binnen een paar stappen weer uit.
Mijn pony loopt normaal ook min. 5dagen in de week. (heeft nu iets anders waardoor hij voorlopig stil moet staan helaas) Ik rij er ook paardenmeerdaagses en menwedstrijden mee dus heeft ook echt goede bespiering enzo...dus daar ligt het ook niet aan.

Ik heb hem helemaal na laten kijken bij een kliniek, maar de dierenarts kan eigenlijk niets afwijkends vinden. Ik heb dit laten doen omdat hij klachten had natuurlijk, maar ook omdat ik hiervoor een shet gehad heb met een aangeboren knieafwijking en ik zeker wilde weten dat hij dat niet had.
Die pony is ook maar 3jr oud geworden. De knieschijf zat bij haar aan de zijkant ipv aan de voorkant en bewoog dan langs de kop van het bot heen net zo lang tot hij het kraakbeen weg had gesleten en hij in het 'leven' kwam zeg maar. Ik heb haar in moeten laten slapen.

Maar was dus erg geschrokken dat mijn nieuwe pony ook opeens last van z'n knie heeft. Maar is gelukkig niet hetzelfde probleem.

Die aangeboren afwijking komt ook maar 1 op 30000x voor ofzo zij de dierenarts. bij een grote kliniek waar ik was geweest hadden ze het ook pad ooit 2x eerder gezien. Pony's met zo'n afwijking worden ook niet ouder dan 5jr want dan kunnen ze op een gegeven moment helemaal niet meer lopen omdat ze dan door het gewricht heen zakken.
Jouw pony heeft een leeftijd dat hij dat gelukkig niet kan hebben, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Wat ik mij af vroeg...... Maakt jouw pony ook wel eens een knakkend geluid tijdens het lopen (als hij geen last van zijn knie heeft)?
Die van mij knakt namelijk wel vaak als hij loopt. Als hij aan het werk gaat is het snel over. Dat is ook de reden dat ik cortaflexpoeder bij geeft. De dierenarts van de kliniek vond het niet perse nodig. omdat hij dus niets afwijkend kan vinden, maar het kon volgens hem ook geen kwaad. Dus ben ik meer voor mijn eigen gevoel dat gaan geven en heb wel het idee dat als ik dat 2x per dag doe het een stuk beter gaat.
En wat ik vooral niet moet doen is hem een dag helemaal vrij geven na een dag dat hij hard gewerkt heeft (loopt wel 24/7 buiten). Dan is de kans dat het fout gaat groter doordat er vocht in het gewricht komt. Ik merk dan al dat hij iets meer rondjes gaat draaien met z'n achterbeen vanuit de knie met het naar voren zetten. Als ik de dag erna ga wandelen of een rustig ritje maak gaat het prima en merk ik helemaal niets aan hem en het gaat nu ook al een tijd goed.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 22:14

Zo net terug van stal, nadat mil achter op ijers is gezet.

DA heeft een scan gemaakt, zijn banden waren gelukkig heel.

TOen ook foto's gemaakt, mil blijkt een afwijking aan zijn rechter achter knie te hebben. Geen slijtage dat niet, maar wel dus een aangeboren afwijking, zijn andere knie heeft hij ook op de foto gezet zat er normaal uit geen afwijkingen. Hij heeft zijn kniegewricht ingepoten met iodine (oid ben de naam al weer kwijt :o ).
Hij moet nu 24 uur op totale rust en morgen even kijken hoe het met hem is. Zijn maatje arty heb ik nu tijdelijk in een andere stal gezet die toevallig (gelukkig) leeg is.

Hij moet nog een aantal weken rust en dan spieren gaan opbouwen. Er valt dus eigenlijk niets aan te doen. Maar aan de ene kant hij heeft altijd gelopen met deze afwijking dus als zijn banden weer sterk genoeg zijn is de kans aanwezig dat het dus weer goed komt. Hij krijgt nu ook myoplast erbij voor zijn spieropbouw.

Mil zit al snel schraal in bespiering en die 4 weken rust die hij nu al heeft gehad maken het er niet beter op. UIteraard gaat hij zodra hij beter loopt weer in training. Het liefste weer voor de kar dat ik lange rechte stukken kan rijden en al wat nodig is aan training :j

Ik baal natuurlijk van zijn genetische afwijking maar anderzijds hij heeft het altijd dus al gehad, waarom het nu verkeerd is gegaan ik denk toch door het rijden met de sulky die ik heb geleend in de bak (te korte wendingen) maar weten of dat de oorzaak is of iets anders zal ik nooit achter komen.
Mij gaat het erom dat ik echt hoop dat het door rust en weer gaan trainen goed gaat komen :j

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 22:26

Heel veel succes en sterkte ermee. Hoop dat je pony zich een beetje gaat gedragen in de tijd dat hij rust moet houden. Die van mij was echt een ramp. Kon er op gegeven moment bijna niet normaal mee wandelen, haha! En dan zeggen tegen je pony dat ie rustig moet doen.......

Mag ik vragen wat voor afwijking het was aan de knie?

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 22:32

Heb geen foto's gemaakt kan vragen of ik die nog een keer kan krijgen, er zat eigenlijk een soort extra uitsluping eraan, er zat wel wat vocht maar viel reuze mee. Er was ook geen slijtage te ontdekken, dat viel zijn vrouw (die is da) ook gelijk op, vandaar toch licht positief.

Over je vraag over knakken, dat doet hij nu wel maar voorheen nooit. Hij zette wel altijd dat achterbeen apart weg, de enige manier hoe ik het kan omschrijven is alsof hij met zijn voet een halve draai maakt (sinnassappel uitpersen). Zat ook geen slijtage in zijn hak of kogel (foto van zijn hele been gemaakt)

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 22:36

Inspuiten met jodium zorgt voor littekenweefsel op de kniebanden, waardoor deze zouden verkorten (en de knie er dus niet meer uitschiet).

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 13:09

Ik denk weer een update over Mil.

Helaas na het inspuiten is zijn knie nog 4 x uit de kom gegaan. Ik ben nu deze week weer langzaam begonnen met opbouwen.
EN verdraaid de knie blijft er nu wel inzitten *\o/*
En zijn eetlust komt weer terug :j
GIsteren voor het eerst 30 sec. gedraafd, Mil had er super veel zin in en hield hem bijna niet bij :')

Deze week en volgende week nog aan de hand en die week erop gaat hij weer voor de wagen lange rechte stukken rijden om zijn achterhand weer sterker te maken.

Mil staat nog wel apart van zijn maatje, de paddock in 1/3 (mil), 2/3 (arty )gedeeld
DIt doe ik nog zeker een maand of misschien langer, dit dat hij niet kan gaan lopen stoeien of zijn buurman pesten.