Beschadigde meniscus

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DenB

Beschadigde meniscus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 23:37

Hallo, ik ben nieuw hier op bokt. En ik heb meteen een vraag :)

Ik heb een paard met een beschadigde meniscus (inmiddels meer dan een jaar geblesseerd).. Hij is eenmaal ingespoten geweest met cortisol en daarna liep hij beter. Hij is op een gegeven moment weer bereden, maar dat ging uiteindelijk toch niet goed. Er is toen weer een scan gemaakt waarop te zien was dat de meniscus beschadigd was. Daarna is het paard de wei opgegaan. Hij ging toen vooruit, totdat hij van een ander paard een trap kreeg op de bewust knie. Daarna is er helaas veel regen gevallen en heeft hij vanaf augustus eigenlijk veel in blubberige weides gestaan (echte zware klei). In september is er nogmaals een scan gemaakt waaruit bleek dat het niet verbeterd was. Nu staat hij op een betere bodem. Maar door de zware klei heeft hij zijn knie veel te veel moeten belasten, is de zwelling op zijn knie groter en harder en loopt hij nu slechter dan voorheen. volgens de dierenarts kan het nogmaals inspuiten van de knie met cortisol wat helpen, omdat de zwelling het bewegen ook bemoeilijkt. Het inspuiten kan de zwelling doen verminderen. Nu zie ik echter ook therapieën met inspuitingen van PRP (Plaatjes Rijk Plasma). Is er iemand die daar ervaring mee heeft bij meniscusletsel? Of misschien een andere therapie?

DenB

Re: Beschadigde meniscus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 18:28

Niemand enige ervaring? Of misschien met IRAP-behandeling?

Of anders misschien tips over welke kliniek het beste is voor een eventuele operatie aan de meniscus?

Totje5mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 20:55

Hier ervaring, mijn pony had een beschadigde meniscus. Dat was vorig jaar mei. Hij liep al een tijd niet goed en gingen daarom maar een kreupelheidsonderzoek laten doen. Daar kwam dus uit dat hij een beschadigde meniscus had. Wij kozen ervoor om hem 10 maanden op het land te zetten 24/7. Met goed resultaat, twee maanden geleden zijn we weer naar de kliniek gegaan om opnieuw te kijken naar de meniscus en die was helemaal geheeld op de echo! We zijn langzaam aan gaan opbouwen met trainingschema en nu twee maanden verder loopt hij nog steeds goed. :)

DenB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 23:15

Wat gaaf dat het weer helemaal goed is gekomen met je pony! Ik ben wel even nieuwsgierig naar hoe dat bij hem ging hoor. Weet je ook of zijn meniscus ernstig beschadigd was? Heeft hij alleen op de wei gestaan of heeft hij ook nog een injectie in zijn knie gehad? En had hij ook een vochtbult op zijn knie?

Totje5mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 10:25

Klopt! De dierenarts daar was ook verbaasd dat het geheeld was. Op het land was namelijk 50% kans op genezing, hij stelde ook die injecties voor en dat was 65% kans op genezing, maar die namen we niet want het was best duur en zoveel meer kans gaf het ook niet. Tsja ernstig beschadigd, geen idee, volgens mij wel, de hele binnenste meniscus was kapot. Hij heeft niet alleen gestaan, met 2 jonge paarden. Nee hij had geen vochtbult.

DenB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 12:14

Super om te lezen dat de dierenarts verbaasd was. Dat geeft mij weer een beetje hoop :-) Ik heb laatst nog een dierenarts gesproken die aangaf dat de hoeveelheid vocht wel iets zegt over de ernst van de beschadiging. Maar ik hoop dat met wat hulp (operatie/inspuiten) hij ook een beetje in de richting kan komen van het geweldige resultaat dat jouw pony bereikt heeft met zijn knie :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 21:19

Ik ben even nieuwsgierig naar het resultaat, zo na een jaar. Ik heb nu een paard met een gescheurde binnenste meniscus en de meniscus is ook losgescheurd van de collateraalband. Het is 2 maanden geleden gebeurd. Inmiddels een nieuwe echo gehad en de meniscus heelt goed. Alleen hij zwikt steeds (bij het opstaan bijvoorbeeld), zodat de knie heel dik blijft. Zo kan de meniscus dus niet meer vastgroeien aan die band (waardoor hij dus blijft zwikken en er dus steeds meer vocht wordt geproduceerd. Het vicieuze cirkel dus...). Dus ik heb een afspraak gemaakt voor die injectie. Ik ken de nadelen, maar moet nu iets.

Ben dus benieuwd hoe het bij jouw paard is verlopen, uiteindelijk.

Totje5mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 01:58

Mijn pony loopt nog steeds goed, m'n zusje rijd er nu op (ben in die blessuretijd naar de paarden gegaan) en zij gaan hun spring en dressuur debuut/comeback maken tijdens de clubkampioenschappen aankomend weekend! De knie doet het nog fantastisch!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 07:48

Dat is goed nieuws! Waar is hij uiteindelijk mee behandeld/ ingespoten?

Totje5mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:34

Fabster schreef:
Dat is goed nieuws! Waar is hij uiteindelijk mee behandeld/ ingespoten?

Zoals je eerder kon lezen, hij heeft 10 maanden 24/7 op het land gestaan. ;)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 22:12

De mijne heeft een flinke beschadiging (verrekt, niet gescheurd) van zijn meniscus gehad; niet zo ernstig als die van jou en de mijne is ook niet ge-echo'd (mijn eigen keuze). Hij heeft een flinke tijd apart gestaan; mijn merrie kon er wel bij, omdat die erg rustig is en niet speelt oid. In totaal heeft hij van begin april tot half augustus stil gestaan, daarna mochten we weer opbouwend gaan stappen. Daarna overgestapt naar opbouwen aan de dubbele lange lijnen, in het bos om veel rechtuit te kunnen, en daarna pas weer erop (half september heb ik hem voor het eerst weer 10 min. gereden).

Zijn therapie bestond uit Omni Milk (van Phytonics) en een klein buisje met frequenties die specifiek op die banden / meniscus inwerken. Beide via Holistische Praktijk Den Hoek (De Bilt). Het buisje moest elke dag een uur op z'n knie; best lastig om dat te bevestigen bij een achterbeen! Onze uiteindelijke oplossing was een prachtig knutselwerkje met een panty en bretels...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 22:21

Ik geef ook aardig wat geld uit aan Den Hoek ja. Daar staat hij al zijn halve leven onder behandeling :o hij krijgt ook heel wat spul voor banden, pezen en ander gebeuren. En deze week verwacht ik weer een nieuwe uitslag.

@totje5mei : ja sorry, ik had niet goed gekeken naar je profielnaam. De vraag was eigenlijk aan de TS gericht, omdat jij al had geschreven hoe het was afgelopen met jpuw pony. Dus ik dacht dat het antwoord van haar kwam.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 00:39

Hallo hier ook een paard met eerst een beschadigde meniscus En nu een scheurtje in de meiscus Vorig jaar juni kreupel geworden echo laten maken 3 mnd stappen echo gemaakt was weer goed mocht weer opbouwen Ging al die tijd goed dus weer lekker in training 1 x gestart en helaas weer kreupel Misschien verstapt met uitladen Maar nu weer 3 mnd stappen helaas Verder geen behandelingen gehad

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 08:05

Wat was de beschadiging aan de meniscus?

DenB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 09:38

Hoi Fabster,
met mijn paardje is het helaas niet goed gegaan. In overleg met de dierenarts besloten om hem te laten opereren.

Tijdens de operatie bleek de schade groter dan op de foto's en echo's te zien was.

Zijn binnenmeniscus was een soort van geëxplodeerd en ook zijn buitenmeniscus was beschadigd. Daarnaast bleek zijn knieschijf gebroken geweest te zijn. Deze was wel aan elkaar gegroeid maar zo'n breuklijn is niet glad en veroorzaakt daardoor weer extra schade.

Chirurg heeft met de dierenarts overlegd of ze hem niet beter meteen konden laten inslapen, maar omdat hij zo jong was en met vroegpensioen hebben ze besloten om hem toch een kans te geven. Ze hebben zoveel mogelijk de losse deeltjes en gruis weggehaald en ook de knieschijf zo glad mogelijk gemaakt.

Na de operatie was zijn knie erg dik, wat logisch is na zo'n ingreep. De eerste paar dagen slonk het wel, maar daarna bleef het stabiel dik. Het oppakken van stappen aan de hand verliep dramatisch. Dan explodeerde hij vanuit het niets. Uiteindelijk besloten om hem op een kleine wei te zetten.

Helaas bleef zijn knie dik en ging hij slechter lopen. Dierenarts heeft nog vocht uit zijn knie gehaald en ingespoten. Toen was de knie 2 dagen minder dik en werd daarna helaas weer dikker.

Helaas was er toen niets meer mogelijk en hebben we het zware besluit moeten nemen om hem in te laten slapen.

Ik hoop dat het met jouw paard wel gewoon goed gaat. Ik heb voor mijn paard nog gekeken naar inspuitingen met stamcellen, maar omdat de schade bij hem te groot was en te lang geleden ontstaan was het voor hem helaas geen optie. Maar misschien voor jouw paard wel.

Het inspuiten met corticosteroïden neemt onderdrukt alleen tijdelijk de ontstekingsreactie maar neemt niet de oorzaak weg. Mijn paard is er na ontstaan van de schade ook mee ingespoten en leek toen verbeterd. Zijn vorige eigenaresse heeft daarna zelfs weer op hem gereden.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 10:20

Ach, dat is een vreselijk verhaal! Wat erg! Bij Beau geneest het dus wel, maar doordat de knie zo dik blijft, lukt die genezing niet helemaal goed. Ik hoop door die inspuiting, die inderdaad tijdelijk werkt, dat de knie dan wel de kans krijgt te genezen. Maar ook daar is het garantie tot aan de voordeur.

Ge

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 10:32

Voor zover ik weet is een beschadigde meniscus nooit te "genezen". Als er ook schade is aan het kraakbeen (laesies) want kraakbeen groeit niet meer aan elkaar. Wel kunnen ze (operatief als er veel losse stukjes kraakbeen zitten) en door rust en ontstekingsremmers een paard pijnvrij krijgen. Maar het blijft altijd een zwakke plek zodat bijvoorbeeld 1 x verkeerd van de trailerklep stappen er alweer voor kan zorgen dat je "opnieuw" kan beginnen. De prognose is dus meestal slecht en de betreffende paarden niet meer geschikt voor bijvoorbeeld sport (zware belasting). Mijn ervaring met zoiets is alweer wat jaartjes geleden. Mogelijk zijn er nieuwe behandelingen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:33

De meniscus was gescheurd, maar die is alweer geheeld. Dus daar gaat het heel goed. Gelukkig was hij niet helemaal doormidden. Inmiddels weten ze dat er ook in de meniscus doorbloeding is. Probleem hier is het vocht. Daardoor kan de meniscus niet terug groeien aan de collateraalband.

Maar dat het een zwakke plek blijft, geloof ik graag. Maar dit is een Belg en hoeft niet in de (zware) sport. Als hij pijnvrij tussen zijn vrienden kan staan, ben ik tevreden.

DenB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 16:32

Fabster, fijn dat genezing bij Beau mogelijk is. Ook goed dat je verder geen hoge eisen stelt. Dat is met zulke blessures erg belangrijk. Het is geen erg goed doorbloed gebied dus het genezingsproces is veel langer.

Gaaf om te lezen dat je tevreden bent als hij pijnvrij tussen zijn vrienden mag staan Hij boft echt! De meeste paarden hebben dat geluk helaas niet.

Totje5mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 18:23

Wat erg ts, sterkte met dit verlies!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:59

Klopt hoor, dat het lange trajecten zijn. En we staan nog maar aan het begin. Dus we zullen moeten afwachten. Maar hij is ook lief zonder hoge verwachtingen. En ik geloof niet zo in dat je er niks meer mee kan. Er kan altijd íéts. Maar het belangrijkste is dat hij fatsoenlijk paard kan zijn. Dus daar ga ik voor

DenB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 08:38

Totje, dankjewel

Fabster, ik hoop zo dat jullie er goed uit gaan komen. En je hebt helemaal gelijk hoor, er is zoveel meer dan alleen de sport. Als ik mijn paardje weer zou kunnen krijgen, zonder dat ik op hem zou kunnen (en hij geen pijn zou hebben), dan zou ik geen seconde aarzelen.

Ik ben met mijn paard trouwens heel eeg bezig geweest met kruiden en supplementen. Brandnetel (vochtafdrijving), kamille (ontstekingsremmend), glucosamine, gember en kruidengewrichtenmix. Hij had weinig artrose (gezien de beschadiging), dus mogelijk heeft hij er wel baat bij gehad.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:05

Ik denk dat ik in mijn eentje de praktijk van Laarakker draaiende hou, zoveel geld geef ik daar uit _O- Ook heel wat supplementen. Maar ik denk ook dat het werkt. Het ziet er aan de binnenkant (behalve het vocht dan) helemaal niet zo slecht uit. Ik heb er ook iemand bij die lymfendrainage en cranio sacraal doet. Dat lijkt ook goed te werken. Dus eigenlijk denk ik (hoop ik) dat hij wel weer goed (genoeg) komt. Maar mss is het wishfull thinking. Dat zal ik moeten afwachten.

Toch gok ik niet helemaal op de homeopathie. Die knie blijft te lang te dik. Dat belemmert de genezing. Dus daar zet ik wel rigoreus in. Heeft zeker risico's, maar eerlijk gezegd vind ik het geen optie om het paard de rest van zijn leven op een postzegel te houden, omdat niks mag/kan. Dat kan je zo n paard toch ook niet aandoen (vind ik dan). Dus ik hoop op een goede afloop. Maar daar kan ik waarschijnlijk over een jaar ook pas meer over zeggen. Zó jammer dat je niet even edn sneak preview in de toekomst mag :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:07

Waar kocht je trouwens die kruiden? Gewoon uit de reformzaak? Of speciale paardenmengsels?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:08

Heb je trouwens een nieuw paard gekocht?