verwaarlozing of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

17sultan

verwaarlozing of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 18:31

Hallo ik heb een heel verhaal en daar een vraag over :P

Sinds drie jaar staat mijn verzorgpaard (sultan)op een andere stal. Maar ik verzorg hem nog steeds. De eigenaar is een heel aparte vrouw. Ze gaat namelijk nooit naar haar paard en is ook bang voor haar eigen paard om erop te rijden. Dit is heel raar omdat dit het liefste paard is wat er bestaat. Doet geen vlieg kwaad. Geweldig met kinderen en andere paarden.
De eigenaar laat haar paard altijd binnen in zijn stal staan ook al staan alle andere paarden buiten. Nou heeft hij sinds ongeveer 2 maanden een blessure. Het heeft 1 maand lang geduurd voordat ze eindelijk de veearts erbij wilden halen. (ze denkt namelijk zelf af en toe of zij een wandelen encyclopedie over paarden is). Hij heeft een scan gehad en daar uit bleek dat hij een blessure in het check ligament heeft. Weet eerlijk gezegd niet wat hiermee bedoelt wordt. Maar goed de veearts heeft dus gezegd dat dit verholpen kan worden door hem op rust te zetten en iedere dag koelen. Dit is juist het probleem als hij alleen op stal staat wordt hij heel druk. Nou kan ze hem ook in een paddock zetten maar helaas doet ze dit niet. Ze koelt het been ook niet dus er wordt niks gedaan aan zijn blessure. Is dit een vorm van verwaarlozing? want ze weet zelf ook dat hij nu juist veel aandacht nodig heeft. Het probleem is dan ook dat zij het paard niet wil verkopen aan mij. En in verleden zijn er al mensen geweest die het wilde melden bij de dierenbescherming. Er zijn nog een hoop andere dingen die wijzen op dieren mishandeling. Zoals het niet verzorgen van zijn hoeven totdat ze heel erg afgebrokkeld en gescheurd zijn. Dekens niet in orde. Haar stal niet mesten voor misschien drie weken of wel langer niet. Dit vindt ik zelf wel vormen van verwaarlozing. :(

Nou wil ik dit aan een kant sultan helpen door het te melden bij de dierenbescherming.Maar ik wil hem zelf ook niet kwijt. Dit paard heeft mijn hele leven in beslag genomen <3 . Ik doe hem nu ongeveer 6 jaar en iedereen denkt dan ook vaak dat het mijn eigen paard is omdat we zo goed op elkaar ingespeeld zijn. Sultan en ik zijn een geweldige combinatie.

Weet er iemand of het mogelijk is om het paard toe te eigenen als hij door de dierenbescherming in beslag is genomen? Zodat ik er voor kan zorgen dat hij ij de eigenaar niet meer terug komt. En dat ik hem dan zelf kan kopen van de dierenbescherming. Is dit mogelijk?
:? :? :? :? :?
groetjes tamara

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:38

Geen idee wat mag en kan, maar wat als jij gewoon iedere dag komt en verzorgt? En als jij een hoefsmid laat komen?

Als ik er zo'n band mee had dan had ik dit denk ik wel opgenomen en ondertussen geprobeerd met die vrouw te praten over een oplossing

miszblueeyes

Re: verwaarlozing of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:42

waarom mest je dan de stal enz zelf niet, natuurlijk hoort de eigenaar dit ook te doen. en zou ook gaan praten met de eigenaar

Damon12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:47

Ik zou niet meteen de dierenbescherming erbij halen...dat kan voor ongewenste reacties zorgen en waarschijnlijk ben je hem dan wel kwijt ja.
Probeer het aan te spreken bij de eigenaar van hem.
En er zelf zo veel mogelijk voor hem te zijn, ook heel belangrijk. Als je er al 6 jaar bent zou ik gewoon lekker het heft in eigen handen nemen. Poetsen, koelen, mesten, wat maar nodig is voor hem. Ik weet niet hoe ver het is naar zijn stal toe? maar elke dag een keer op de fiets erheen om hem buiten te zetten en zijn been te koelen moet met een kleine afstand wel te doen zijn.

verder succes met deze lastige situatie :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 21:41

Heb je dit al met de eigenaar besproken? Ik zou er als eigenaar niet zo gelukkig van worden als ik dit op bokt zou moeten lezen van mijn verzorgster eerlijk gezegd..

17sultan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 21:42

ja dat is ook het probleem ik doe alles met de fiets en hij staat een uur fietsen van mij vandaan. En ik ben momenteel ook druk bezig met examens.
Ook vindt ik dat de eigenaar zelf toch voor het paard hoort te zorgen? En uitmesten ben ik op een gegeven moment ook gaan doen. Maar het probleem was dan dat de eigenaar helemaal niet meer naar haar paard kwam. Ik heb al vaak genoeg met haar gepraat maar ze is heel erg eigenwijs. Ze geeft liever haar eld uit aan feesten in plaats van stallings geld.

Het is gewoon dat niemand haar kan overhalen om of beter voor haar paard te zorgen of een andere oplossing te zoeken. Maar als ik dus wel een keer op vakantie ga dan is er niemand die voor het paard zorgt.

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 21:46

Wow dit klinkt echt hetzelfde als mijn nieuwe bijrijdpaard! Al is zijn eigenaar niet bang, hij komt gewoon zelden, alleen om voer klaar te zetten. En die van mij heeft hoefkanker. Ik volg even

MarshaAldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 21:47

Tuurlijk dieren bescherming! Als jij van dat paard houd doe je wat goed voor hem is. Ookal is het niet je eigen, ik zal er alles aan doen. En zeker als je het hebt over een blessure! Die vrouw is gek!

17sultan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 16:15

Ja ik kwam laatst dus op stal en de eigenaresse heeft dus ruzie gehad met de andere stalgenoten. En de eigenaresse is al heel vaak van stal veranderd van wegen ruzie op stal. Dus ik denk dat ze binnenkort vast weer sultan ergens anders gaat plaatsen. Dit is eigenlijk ook best zielig voor het paard omdat hij elke keer moet wennen aan een nieuwe omgeving. Maar als ik wel de dierenbescherming bel. En hij wordt niet weg gehaald bij de eigenaar.
Dan is er een hele grote kans dat ik sultan (het paard) nooit meer mag zien.
Dus zit nu in een tweestrijd :S

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 16:16

dan zou ik zelf liever zien dat ie verder een goed leven krijgt en ik zou hem niet meer zien, dan wel zien maar een rot leven

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 16:22

Ik zou zo veel mogelijk doen als je kan voor t paard. En ik heb het zelfde meegemaakt was heel stom. Als ik een dag niet kwam hadden de paarden geen water etc.
Maar ik zou tegen haar zeggen dat ze wat meer moet doen of dat je anders maatregelen gaat nemen.
Suc6.
Laatst bijgewerkt door Annelove16x op 27-04-14 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 16:22

Als jij bij de dierenbescherming aanklopt dat jij het niet meer kan aanzien dat jou verzorgpaard word verwaarloosd maar jijzelf (door de afstand?) geen mogelijkheden hebt om je voor 100 % in te zetten voor het paard, denk ik wel dat je kans maakt op het paard zodra die weggehaald word bij de eigenaar, of zeg ik nu iets geks?

Als jij financieel in staat bent om voor het paard te zorgen...

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 16:28

Waarom wil de eigenaresse hem niet aan je verkopen, als ze er zelf bang voor is en nauwelijks komt? Ik zou denk ik als ik jou was nog eens dat gesprek met haar aangaan (als jij er daadwerkelijk tijd en geld voor hebt uiteraard). Wat een sneu persoon :n. Dat zo iemand zich niet af gaat vragen of ze misschien zelf fout zit als ze overal met ruzie weg gaat.
Je kan de DB in ieder geval om advies vragen. Een ziek dier van medische zorg onthouden valt hoe dan ook onder verwaarlozing.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 17:18

Hoe is het afgelopen ?

xSBSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 17:29

ik ben ook wel benieuwd hoe dit verder is gegaan...

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:07

TS is al sinds 4-12-2014 niet meer online geweest, dus zal hoogstwaarschijnlijk niet meer reageren.....