Opgezette lymfeknopen (??)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Opgezette lymfeknopen (??)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 18:56

Sinds een week of 2 heeft mijn jonge merrie zachte bulten tussen haar kaken. Lijkt iets te ''groeien'. Ze heeft altijd een heel erg mooi droog koppie gehad, zodoende viel het me op. Kom er alleen niet uit wat het is, of ik me zorgen moet maken/iets moet veranderen, etc.

Ze oogt verder totaal niet ziek (en het is best een prinses op de erwt), eet als een dijkwerker, stuitert vrolijk de bak door...kortom; zo op het oog ''healthy as a horse'' :D Ik mag er ook zonder enig probleem aan komen.

Het zijn 2 bulten, vrij symmetrisch allemaal. Heb geprobeerd het op de foto te krijgen, hoop dat het een beetje zichtbaar is.

Afbeelding
Afbeelding

Wie heeft enig idee wat dit is? :)

Bimmetje

Re: Opgezette lymfeknopen (??)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 19:46

Heb je Droes al uitgesloten?
Ik zou er iig even een DA naar laten kijken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 19:51

hoe oud is ze?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 20:06

Ze wordt in juni 4 :)

Gezien de plek dacht ik idd ook aan droes, maar dit zit er al 2 weken ongeveer en ze heeft verder echt geen enkel symptoom, niet ziek of snotterig, makkelijk slikken en kauwen etc. Zodoende dat ik het eerst hier plaats, zover ik kon vinden geeft droes altijd meer klachten?

Bedankt in elk geval voor het meedenken!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 20:09

Kan het niet komen van het doorkomen van de kiezen?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 20:12

Ze heeft dat idd ook gehad maar dat zat lager en was ook echt hard. Dit zijn heel zachte bulten.. maar het zou natuurlijk kunnen, ik weet niet of dat ook op andere manieren voor kan komen..

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 20:14

dit had mijn jonge paard ook! alleen dan op zijn kaak aan de buitenkant zegmaar. aan allebei de kanten. deed hem geen pijn verder. Ze waren ook heel snel weer weg. mijn oudere pony heeft dit een tijdje geleden ook gehad, bij de jukbeenderen. (ik weet niet of het echt zo heet) zelfde verhaal. maar het viel me wel op dat mijn jonge merrie gister (miss al wat eerder) en vandaag wat snotterde. nu wordt ik bang... :(
waar kun je droes aan herkennen?

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 20:20

Dat zijn indd lymfeklieren. Die kunnen door bacteriën en weerstand en weer en omstandigheden steeds afwisselend groeien en krimpen. Nu in het voorjaar heeft het gras meestal meer eiwit en ook daarvan groeien de lymfeklieren. Bij droes zijn ze vaak ongelijk, meestal is het maar 1 tegelijk die dan een abcesvorming krijgt.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 20:22

Mijn paard heeft idd ook een onverklaarbare bult onder op de kaak gehad.
DA ook bij gehad, maar ook die zei dat het iig geen droes was en we even moesten afwachten. Zij had ook nergens geen last van verder en de bult is na een half jaar ongeveer gewoon weer helemaal verdwenen.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 20:26

Gelukkig. ze zaten aan beide kanten precies gelijk. ik maakte me er ook weinig zorgen over omdat ik dit zelf ook wel eens heb en dus al dacht dat dit hetzelfde was.
dus geen zorgen TS, ze gaan gewoon weer weg. het laat zien dat het lymfe goed zijn werk doet.

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 20:27

Bimmetje schreef:
Mijn paard heeft idd ook een onverklaarbare bult onder op de kaak gehad.
DA ook bij gehad, maar ook die zei dat het iig geen droes was en we even moesten afwachten. Zij had ook nergens geen last van verder en de bult is na een half jaar ongeveer gewoon weer helemaal verdwenen.

half jaar!?
dat is lang. bij die van ons duurde het een paar dagen.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 20:32

Ja, hier heeft het echt minimaal een half jaar geduurd!

mzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 20:44

het zal wel aan het paard en de binnengedrongen ziekteverwekkers liggen denk ik.
ik zou wel bang worden als het zo lang blijft zitten. en ook de dierenarts erbij hebben gehaald idd.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-14 21:00

Ah bedankt voor de uitleg Ilona!
Ze staan hier nog niet heel veel op het gras, maar als ik er zo over nadenk is het wel sinds ze wat meer op de wei staan....
Is er nog iets wat ik kan doen om haar een beetje te ondersteunen? Is dit bijvoorbeeld door een onvoldoende weerstand of vitaminetekort of iets dergelijks?

Juist omdat het zo mooi symmetrisch is maakte ik me inderdaad geen directe zorgen over een bacterie of virus, dat gaat dan volgens mij nooit zo gelijkmatig...

Ik ben in elk geval alvast een stuk gerustgesteld, bedankt iedereen!