zandkoliek.. slapenloze nachten =(

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

G_entle

zandkoliek.. slapenloze nachten =(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 15:09

pff.. heb echt een behoorlijk heftige week achter de rug en wou het heel graag even kwijt. Ook omdat ik benieuwd ben of jullie dezelfde of gelijke ervaringen hebben gehad.

Even korte uitleg. Ik heb een jonge ruin (Gentle), die volgende maand 3 jaar word.

Afgelopen dinsdag avond werd ik gebelt door de stal eigenaar dat het niet helemaal goed ging met hem en dat ie vast heb gelegen en dat ie koliek verschijnselen vertoond.
Ik ben gelijk in me pyama en al gekomen en toen ik hem zag, zag ik al gelijk dat ie niet lekker was. (je kent je eigen paard natuurlijk als geen ander)
Dus ik heb de dierenarts gebelt en die was er gelukkig al na 10 minuten. Hij dacht aan gaskoliek en heeft hem toen pijnstillers en spierverslappers geven en is weer weg gegaan.
Hij knapte daardoor wel iets op maar dat is natuurlijk wel logisch met pijnstillers etc.

De volgende ochtend (woensdag) was ik er al weer vroeg en hij was nog steeds niet helemaal lekker. Hele vage klachten. In de paddock was ie suf maar sommige momenten ook wel weer vrolijk. in z'n box begon ie gelijk te eten maar savonds werd ik weer gebelt dat ie weer niet helemaal lekker was. Ik ging weer heen( was inmiddels al de 4e keer dat ik op stal was die dag) en weer de dierenarts gebelt.
Dit keer dacht hij aan zandkoliek en heeft hij hem parrafine en pijnstillers gegeven. Weer leek ie op te knappen.

De volgende dag (donderdag) was ik er weer zo'n 4 keer geweest en werd ie savonds weer slechter, dus weer de dierenarts gebeld (Erg leuk die avondtariefen...) mest onderzoek gedaan en daar kwam niets uit
Hij wou het nog een keer met parrafine en pijnstillers proberen maar ik was er klaar mee en wou eigenlijk dat ie even goed werd nagegeken.. want eerlijk is eerlijk niemand kon me echt precies vertellen wat er aan de hand was.

duusss.. toen zijn we doorverwezen naar de kliniek in Utrecht en gelijk die avond vertrokken.
Daar aangekomen hebben ze hem helemaal nagekeken en toen ze hem gingen opvoelen haalde ze een pure hand zand naarbuiten. Hij kreeg een infuus en nog heeeeel veel meer en de volgende ochtend hebben ze een rongten van z'n darmen gemaakt.

(vrijdag) Op de rontgen was heel duidelijk te zien dat ie behoorlijk wat zand binnen heb. ( 32x14 cm pure zand)
Hij is de afgelopen dagen doorgespoeld met parrafine en psyllium om het zand eruit te krijgen maar zaterdag en vandaag had ie weer erge buikpijn en koliek verschijnselen waardoor hij toch nog moet blijven komende dagen. Dat hij nu die buikpijn etc. heeft schijnt juist goed te zijn omdat dat zou beteken dat het zand loskomt. Maar ik vind het verschrikkelijk om hem zo te zien. Ook is hij de afgelopen dagen erg afgevallen.

Ondertussen zie ik er slechter uit dan hem want ik ben er behoorlijk mee aan |( :( Het is een schat van een paard en om het zo te zien vind ik echt verschrikkelijk. Al met al is hij vaker helder en vrolijk dan ziek en koliekerig. Eet erg goed maar komt nog weinig zand met zijn mest eruit..

Nu was mijn vraag: Wie heeft hier nog meer ervaring mee, en hoe is het afgelopen? Ik ben namelijk bang dat dit nog behoorlijk lang kan duren..

Excuses voor dit lange verhaal, is ook alweer bijna een week geleden dat het begon..

Akke_sSpring

Re: zandkoliek.. slapenloze nachten =(

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:14

Ik heb er gelukkig geen ervaringen mee maar wens je wel veel sterkte en beterschap met je paard. Het is in ieder geval in goede handen en onder medische begeleiding dus als leek zou ik verwachten dat het dan goed moet komen. Heel veel sterkte in ieder geval!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:50

Je kunt in ieder geval je paard als het helemaal is opgeknapt in kuren psyllium blijven geven (dat niet doorlopend, daar worden de darmen lui van, waardoor het op den duur geen zin meer heeft, en zelfs tegenstrijdig werkt. Daarnaast kun je olie bij gaan voeren, dat maakt de darmen gladder waardoor het zand eerder mee naar buiten komt.

Daarnaast op zoek gaan naar de reden voor het zand. Als het paard zand gaat eten (vaak uit verveling), dan misschien in een goede slowfeeder hooi gaan verstrekken in de paddock? Ook het geven van takken (let op, niet van giftige bomen) kan helpen om de verveling, en daarmee het zandeten tegen te gaan.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:06

Hier ook zandkoliek meegemaakt. Bij ons dacht de DA eerst ook aan gaskoliek. Paard kreeg spierverslappers en pijnstillers en ook hier leek het beter te gaan. Volgende dag hetzelfde verhaal weer spierverslappers en pijnstillers. Er was ook wel wat darm gerommel maar niet genoeg door pijstillers knapte het paard weer wat op mestte ondertussen ook wel een beetje. Maar toen de pijnstillers uitgewerkt waren ging het weer bergafwaarts DA weer gekomen en heeft het paard opgevoeld handenvol zand kwamen eruit! Het paard heeft toen paraffine en wederom pijnstillers gekregen hierna ging het langzaam aan beter, heeft echt enorme diarree gehad en poepte gewoon alleen zand. Ondertussen mocht ze gewoon zoveel ruwvoer als ze wilde en moest een paar dagen in haar box blijven, ondertussen met mate aan het werk. Het heeft nog wel ruim een week geduurd voordat ze weer helemaal opgeknapt was. En na 14 dagen hadden we zoiets ze gaat er nog steeds weer beter en fitter uitzien.
Dit was het gevolg van een dag in de bak staan, ivm dat het op het land zo vreselijk nat was. Ze heeft gewoon een dagje zand staan eten...

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 16:14

pizza64 schreef:
Hier ook zandkoliek meegemaakt. Bij ons dacht de DA eerst ook aan gaskoliek. Paard kreeg spierverslappers en pijnstillers en ook hier leek het beter te gaan. Volgende dag hetzelfde verhaal weer spierverslappers en pijnstillers. Er was ook wel wat darm gerommel maar niet genoeg door pijstillers knapte het paard weer wat op mestte ondertussen ook wel een beetje. Maar toen de pijnstillers uitgewerkt waren ging het weer bergafwaarts DA weer gekomen en heeft het paard opgevoeld handenvol zand kwamen eruit! Het paard heeft toen paraffine en wederom pijnstillers gekregen hierna ging het langzaam aan beter, heeft echt enorme diarree gehad en poepte gewoon alleen zand. Ondertussen mocht ze gewoon zoveel ruwvoer als ze wilde en moest een paar dagen in haar box blijven, ondertussen met mate aan het werk. Het heeft nog wel ruim een week geduurd voordat ze weer helemaal opgeknapt was. En na 14 dagen hadden we zoiets ze gaat er nog steeds weer beter en fitter uitzien.
Dit was het gevolg van een dag in de bak staan, ivm dat het op het land zo vreselijk nat was. Ze heeft gewoon een dagje zand staan eten...

nou idd! klinkt hetzelfde. Wel darmgerommel idd maar steeds als de pijnstilling uitgewerkt was ging het weer slechter. fijn dat het weer goed gaat, en dat ze er weer beter uit ziet!!
hoop dat Gentle ook snel alles eruit poept! schrok er zo van dat het zo lang duurt, en hoe gevaarlijk het kan zijn
Heb die van mij ook nooit zand zien eten , wel soms gigantische kuilen zien graven. maar 9 van de 10 x zie ik hem met z'n vriendjes spelen. Hierdoor heb ik ook niet echt het idee dat hij zich heeft verveeld.
Als hij weer terug is krijgt ie in de paddock een korf om. Gelukkig staan de andere pension paarden al weer op het land dus ga ik dat met hem ook weer opbouwen als hij terug is.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:15

Bij op het land dan ook goed opletten dat het gras lang genoeg is, bij kort gras krijgen ze ook veel zand/grond binnen.

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:19

had vorige maand nog zandkoliek maar nu na een kuurtje er weer boven op kan even aan mn da vragen wat kuurtje was weet de naam niet zat in een emmertje leek op soort biks gelukkig alles weer goed

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 16:21

Angela schreef:
Je kunt in ieder geval je paard als het helemaal is opgeknapt in kuren psyllium blijven geven (dat niet doorlopend, daar worden de darmen lui van, waardoor het op den duur geen zin meer heeft, en zelfs tegenstrijdig werkt. Daarnaast kun je olie bij gaan voeren, dat maakt de darmen gladder waardoor het zand eerder mee naar buiten komt.

Daarnaast op zoek gaan naar de reden voor het zand. Als het paard zand gaat eten (vaak uit verveling), dan misschien in een goede slowfeeder hooi gaan verstrekken in de paddock? Ook het geven van takken (let op, niet van giftige bomen) kan helpen om de verveling, en daarmee het zandeten tegen te gaan.

thanks voor je advies, ben idd van plan kuren psyllium te blijven geven. volgend jaar in de paddock gaan we even wat dingetjes bedenken, misschien wel op de stenen en daar hooi voeren( er word bij ons in de paddocks niet gevoerd)

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 16:22

ja we hebben gelukkig goed en lang gras! :)

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 16:26

hier ook zandkoliek gehad.
M'n pony heeft het helaas niet overleefd.
Ook aan t infuus gehad in de kliniek.
Ik heb hier nog een soort kan met brokjes liggen wat zand mee neemt uit de maag zal zo ff kijken hoe dat heet.
Ik duim voor je en hoop dat je paard er weer bovenop komt!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:36

Bij mijn paard heeft het 2mnd geduurd voordat ze weer een beetje bekomen was, de medicijnen/pijnstillers die ze ondertussen kreeg hebben heel heftige maagzweren veroorzaakt, dus hiervoor wil ik je ook waarschuwen, zorg dat je gastroguard (of gelijkwaardig via Abler) geeft anders kun je net zulke grote problemen krijgen als de zandkoliek in de eerste instantie is.

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 22:37

oh jeetje, dankje voor het waarschuwen! zal ik het morgen gelijk even over hebben met de veeart als ik morgen op bezoek ben!

shetielove: oh nee. wat naar!! graag hoor ik wat je voor brokjes heb, wil alles doen om dit in het vervolg te voorkomen!!

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:53

Hier helaas ook ervaring met zandkoliek.. We hebben eerst geprobeerd om Charlie thuis te behandelen maar hij heeft daarna nog 8 dagen in de kliniek gestaan. Hij heeft enkele dagen moeten vasten en ze spoelden hem door met paraffine. Ook zat hij aan het infuus, kreeg hij gastroguard en ben ik nog maanden bezig geweest met allerlei kuurtjes om al het zand eruit te krijgen. Nu krijgt hij maandelijks psyllium om zandkoliek te voorkomen. Ook kook ik regelmatig lijnzaad en krijgt hij olie door zijn voer.

Het heeft maanden geduurd voordat hij weer enigzins opknapte en helaas is hij nooit meer echt de oude geworden...

Rotziekte is het!! Heel veel sterkte! Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.

P.s in mijn profiel staat een topic wat ik toentertijd heb aangemaakt.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 23:12

Jeetje maar waarom komt de da eerst drie keer voordat er een keer opgevoeld word, had tie veel eerder kunnen weten.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:31

cashlee schreef:
Hier helaas ook ervaring met zandkoliek.. We hebben eerst geprobeerd om Charlie thuis te behandelen maar hij heeft daarna nog 8 dagen in de kliniek gestaan. Hij heeft enkele dagen moeten vasten en ze spoelden hem door met paraffine. Ook zat hij aan het infuus, kreeg hij gastroguard en ben ik nog maanden bezig geweest met allerlei kuurtjes om al het zand eruit te krijgen. Nu krijgt hij maandelijks psyllium om zandkoliek te voorkomen. Ook kook ik regelmatig lijnzaad en krijgt hij olie door zijn voer.

Het heeft maanden geduurd voordat hij weer enigzins opknapte en helaas is hij nooit meer echt de oude geworden...

Rotziekte is het!! Heel veel sterkte! Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.

P.s in mijn profiel staat een topic wat ik toentertijd heb aangemaakt.

Jeetje wij hebben veel geluk gehad dus. Fairy is er weer helemaal boven op gekomen en ook wel redelijk snel. Misschien was het bij haar ook wel wat minder erg, aangezien zij niet naar de kliniek hoefde.

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 17:36

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 10:39

poe.. wat een rotziekte! als ik dit allemaal zo lees schrik ik me dood...

Gentle hoeft gelukkig niet geopereerd te worden. en nu ik dit zo allemaal lees ben ik heel blij dat ik er optijd bij ben geweest. Ik hoop vandaag gebeld te worden met het nieuws dat hij morgen mee naar huis mag. Gister vertelde ze me dat er aardig wat zand mee is gekomen en dat hij (na zaterdagochtend) geen buikpijn etc. meer heeft gehad. Het is dus nog even afwachten. Maar ik ben heeeel blij dat hij goed in de gaten gehouden word.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 10:45

Fijn dat het weer beter met hem gaat!

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 17:13

Sorry was vergeten te reageren over hoe dat nou hete.
Het heet Sandoil 369

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 17:18

Hier ook een pony gehad met zandkoliek. Ongeveer een week enorme krampen (niet de hele tijd) en als de dierenarts niet gezegd had dat dit normaal is maar dat zolang zijn conditie niet achteruit gaat er een kans op herstel was had ik hem in laten slapen. Daarna nog een hele tijd niet optimaal maar nu is er niets meer aan de pony te zien. Ik blijf altijd wel in de weer mer lijn zaad en psyllium om te voorkomen en let heel goed op de ontlasting

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 18:39

shetielove schreef:
Sorry was vergeten te reageren over hoe dat nou hete.
Het heet Sandoil 369

super dankjewel!

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-14 18:41

Donderdag heb ik hem weer opgehaald uit utrecht en het gaat nu erg goed! staat lekker weer op het land en hij is super blij!!

ik geef hem nu kuren psyllium en lijnzaad en hou hem nogsteeds erg goed in de gaten, maar aan zijn gedrag en mest etc. te zien gaat het erg goed!! thankgod!!

samantha_169

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 19:10

Oh wat een vreselijk dat je paard koliek had! Gelukkig gaat het al wat beter!

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 22:17

Fijn dat hij weer thuis is en opknapt!

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 11:58

Was wat door mijn foto's aan het bladeren en vond ze van in de kliniek voor zijn zandkoliek.

Dacht misschien voegd het wat toe aan het topic. Ook om anderen te ''waarschuwen'' en er van te leren.
Gentle gaat inmiddels super! geef hem maandelijks een vlozaad kuur van 5 dagen ( in de zomer niet gedaan)

Hier eerst wat foto's van wat waarschijnlijk de oorzaak was: namelijk kuilen graven..
Afbeelding

Afbeelding

Heb gentle ook op de foto genomen waar je duidelijk kan zien dat hij pijn heeft, dit zijn echt de standaard koliek verschijnselen. Ik plaats ze voor de zekerheid in een linkje, maar het valt mee hoe ernstig ze zijn

http://www.myalbum.com/Photo-CXWBLSUJ-D.jpg

http://www.myalbum.com/Photo-ZA8YKU8S-D.jpg

En ook een syptoom is het inhouden van de buik, hier heel duidelijk te zien. (ook was hij in een zeer korte tijd veel afgevallen)
Diarree is ook een symptoom van zandkoliek.

Afbeelding

Gelukkig bij mij allemaal goed gekomen, en ik hoop dat nog vele anderen die dit meegemaakt hebben het zo na kunnen vertellen.

hoop dat het iets toevoegd;)

happy horse!! *\o/*

Afbeelding