Even korte uitleg. Ik heb een jonge ruin (Gentle), die volgende maand 3 jaar word.
Afgelopen dinsdag avond werd ik gebelt door de stal eigenaar dat het niet helemaal goed ging met hem en dat ie vast heb gelegen en dat ie koliek verschijnselen vertoond.
Ik ben gelijk in me pyama en al gekomen en toen ik hem zag, zag ik al gelijk dat ie niet lekker was. (je kent je eigen paard natuurlijk als geen ander)
Dus ik heb de dierenarts gebelt en die was er gelukkig al na 10 minuten. Hij dacht aan gaskoliek en heeft hem toen pijnstillers en spierverslappers geven en is weer weg gegaan.
Hij knapte daardoor wel iets op maar dat is natuurlijk wel logisch met pijnstillers etc.
De volgende ochtend (woensdag) was ik er al weer vroeg en hij was nog steeds niet helemaal lekker. Hele vage klachten. In de paddock was ie suf maar sommige momenten ook wel weer vrolijk. in z'n box begon ie gelijk te eten maar savonds werd ik weer gebelt dat ie weer niet helemaal lekker was. Ik ging weer heen( was inmiddels al de 4e keer dat ik op stal was die dag) en weer de dierenarts gebelt.
Dit keer dacht hij aan zandkoliek en heeft hij hem parrafine en pijnstillers gegeven. Weer leek ie op te knappen.
De volgende dag (donderdag) was ik er weer zo'n 4 keer geweest en werd ie savonds weer slechter, dus weer de dierenarts gebeld (Erg leuk die avondtariefen...) mest onderzoek gedaan en daar kwam niets uit
Hij wou het nog een keer met parrafine en pijnstillers proberen maar ik was er klaar mee en wou eigenlijk dat ie even goed werd nagegeken.. want eerlijk is eerlijk niemand kon me echt precies vertellen wat er aan de hand was.
duusss.. toen zijn we doorverwezen naar de kliniek in Utrecht en gelijk die avond vertrokken.
Daar aangekomen hebben ze hem helemaal nagekeken en toen ze hem gingen opvoelen haalde ze een pure hand zand naarbuiten. Hij kreeg een infuus en nog heeeeel veel meer en de volgende ochtend hebben ze een rongten van z'n darmen gemaakt.
(vrijdag) Op de rontgen was heel duidelijk te zien dat ie behoorlijk wat zand binnen heb. ( 32x14 cm pure zand)
Hij is de afgelopen dagen doorgespoeld met parrafine en psyllium om het zand eruit te krijgen maar zaterdag en vandaag had ie weer erge buikpijn en koliek verschijnselen waardoor hij toch nog moet blijven komende dagen. Dat hij nu die buikpijn etc. heeft schijnt juist goed te zijn omdat dat zou beteken dat het zand loskomt. Maar ik vind het verschrikkelijk om hem zo te zien. Ook is hij de afgelopen dagen erg afgevallen.
Ondertussen zie ik er slechter uit dan hem want ik ben er behoorlijk mee aan

Nu was mijn vraag: Wie heeft hier nog meer ervaring mee, en hoe is het afgelopen? Ik ben namelijk bang dat dit nog behoorlijk lang kan duren..
Excuses voor dit lange verhaal, is ook alweer bijna een week geleden dat het begon..