paard kreupel door weke delen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa_Bongers

paard kreupel door weke delen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 11:57

Hallo,

De fysiotherapeut is laatst bij mijn pony geweest omdat ze over sprong in de galop. Ze heeft hem helemaal gecontroleerd en kwam er toen achter dat ze op het harde op de volte rechtsom kreupel loopt. We zijn hiermee naar de kliniek gegaan en hier is ze toen uit verdoofd en hebben ze foto's gemaakt. Op de foto's was geen afwijking te zien maar met het uitverdoven kwamen ze erachter dat het de weke delen zijn in haar rechter voorbeen.

Heeft iemand dit ook wel eens gehad? En wat gebeurde er toen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 13:30

Weke delen wil zeggen; Alles behalve de botten. Dit kunnen dus spieren, pezen en banden zijn.
In een onderbeen zitten alleen pezen en banden. Jouw paard heeft dus een blessure aan pezen of banden. Dit kan met rust wel weer genezen. Als het goed is heeft de veearts daar ook advies over gegeven.

Marije_jiplover

Re: paard kreupel door weke delen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 14:22

Hebben ze in de kliniek niet meer gezegd dan alleen weke delen?
Bijv. in welk deel van het been het zit en of men denkt aan banden of een pees of spier?

Lisa_Bongers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 14:26

Nee dat wisten ze niet. Daarvoor moeten we dan een mri maken

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:11

Beaubette schreef:
Nee dat wisten ze niet. Daarvoor moeten we dan een mri maken

Normaal gesproken maken ze gewoon een scan en dan kunnen ze zien waar de blessure zit. Is een kleine moeite en niet erg kostbaar.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:18

Als een mri nodig is, zal het in de ondervoet zitten, dus bandjes van bv het hoofgewricht of kroongewricht.
Daar kun je met een scan niet bij.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:22

Gok inderdaad dat het de bandjes bij het hoefgewricht zijn. Die kan je wel degelijk scannen, wel moeilijk (met echo) Helaas heeft mijn paard deze blessure ook.
Ik ben zelf naar Bodegraven geweest en daar konden ze precies zien waar het zit.

Ik weet niet waar je woont, maar mocht je nog naar een kliniek willen kan ik Bodegraven aanraden :) Ik vind ze daar heel goed met scans e.d.

Lisa_Bongers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 15:52

Ze vertelde dat de genezingskans klein was, maar dat lijkt me sterk als het iets met de ondervoet is. Heeft iemand ervaring met een soort gelijke blessure? En wat was bij jullie de behandeling?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:58

Beaubette schreef:
Ze vertelde dat de genezingskans klein was, maar dat lijkt me sterk als het iets met de ondervoet is. Heeft iemand ervaring met een soort gelijke blessure? En wat was bij jullie de behandeling?

Dan moet je eerst beter uitleggen wat de blessure is... Waar zit de blessure en wat is geblesseerd?
Zolang je dat niet aangeeft kunnen wij hier ook niks zinnigs over zeggen.
Weke delen blessure en een kleine genezingskans??
Ik ga toch rare dingen denken nu hoor. In welke kliniek ben je geweest??

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 15:59

Hoe kunnen ze iets over de genezingskans zeggen als ze niet eens precies weten wat er geblesseerd is en dus ook niet in welke maten :+?
Ik zou even ergens een scan oid laten maken als het in het weke deel zit zie je daar vaak wel op wat er is en hoe de behandeling moet worden

Lisa_Bongers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 17:19

Ze hebben verteld dat het in de weke delen zit en dat dat meestal een kleine kans heeft op genezen. Ik ben in emmeloord geweest. Zelf twijfelde ik daar dus ook aan, want hoe kunnen ze dat inderdaad zeggen terwijl ze ook zeggen dat ze een mri willen maken om te kijken wat het precies is.

Maar wat mijn ouders en ik denken is dat het in de ondervoet zit. Maar is een blessure wat in de ondervoet zit te genezen met rust?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 17:25

Je kan voor een second opinion gaan.
Maar ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt, het zat na uitverdoven in de ondervoet, foto's waren puntgaaf.
Ze was niet stokkreupel overigens. Maar wel vooral op de volte kreupel.
Ik vond het onnodig te scannen, aangezien ze alleen hadden kunnen bevestigen dat het daar zat.
Dit paard heeft weiderust gekregen en schokabsorberende zolen onder de ijzers, deze heeft ze ongeveer een jaar gehad, en ondertussen liep ze weer op niveau in de dressuur.
Dus een goede smid kan ook wonderen doen.

Lisa_Bongers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 17:28

Dat zijn precies de klachten waar wij ook mee te maken hebben

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 19:32

Ashley5760 schreef:
Hoe kunnen ze iets over de genezingskans zeggen als ze niet eens precies weten wat er geblesseerd is en dus ook niet in welke maten :+?
Ik zou even ergens een scan oid laten maken als het in het weke deel zit zie je daar vaak wel op wat er is en hoe de behandeling moet worden

Ook mijn gedachte ja. Sowieso snap ik niet dat ze zeggen dat het niet te scannen is en gelijk een veel duurdere mri aanraden. Terwijl het echt wél te scannen is. Ik zou ook voor een second opinion gaan :j

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:35

Ik ben ook weleens met een paard met ondervoetsproblemen in Emmeloord geweest. Was toen op echo niets te zien, bleek uiteindelijk bij MRI een ernstige kneuzing van het hoefgewricht. Met speciaal beslag, een langdurige rustperiode en gerichte revalidatie is dat paard weer volledig hersteld.

Roxxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:47

Ik ga ook meestal naar Emmeloord. Heel kundig. Je kan er ook voor kiezen om het gewoon even af te wachten. De meeste kreupelheden gaan vanzelf over. Zo niet dan kan je altijd nog weer terug naar de dierenarts gaan.

achtbaan_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 18:30

hoe is het afgelopen?