Hallo het paard van een vriendin van mij heeft alweer een jaar last van een ontsteking precies achter de plek waar het kopstuk van het hoofdstel loopt. Het ontstond met een opgezette ader leek wel die vanaf achter de oren naar beneden liep langs de hals. Vervolgens ontstond er een bult achter de oren.
In eerste instantie dachten we dat het misschien kwam door een verdwaalde chip maar die bleek netjes op de plek waar die behoorde te zitten. De dierenarts die er eerst bij is geweest wist niet wat het kon zijn en adviseerde om af te wachten tot de bult zou openbreken. Ze heeft toen wel medicatie gekregen maar wat precies weet ik niet. De bult brak uiteindelijk open en er kwam allemaal pus uit, het plekje moest open blijven volgens de dierenarts zodat de rotzooi er uit kon. De bult slonk daardoor en het gaatje werd steeds kleiner, al met al heeft het zo'n beetje een half jaar geduurd. Dit was aan de rechterkant van het paard (van voren) ten tijde dat het gaatje bijna dicht was begon er een bult te ontstaan aan de linkerkant van de nek. Zelfde plek als bij de rechterkant.
Paard begon kortademig te worden en ook te hoesten waarop mijn vriendin besloot met haar paard naar de kliniek te gaan om haar nader te onderzoeken. Het hoesten en de kortademigheid bleken geen connectie te hebben met de bult. Wel werd duidelijk wat de bult nu precies is, het ging om een ontsteking die op een verkalking zit van een nekwervel. Het was geen artrose werd haar verteld en vermoedelijk is de verkalking ontstaan door dat ze een keer flink aan het halster heeft gehangen bij het vaststaan. Mijn vriendin had haar toen nog maar net en moest nog wat ondervinden wat het paard wel en niet gewend was. Er heeft tijdens dat hangen flink wat druk achter de oren plaats gevonden wat dus de trigger kan zijn.
We zijn nu alweer bijna een jaar verder en de bult aan de linkerkant is ook alweer een tijdje geleden open gebarsten. De bult slinkt langzaam en het paard heeft er toch wel last van. Ze mag rijden van de dierenarts maar in de aanleuning is niet wenselijk omdat bij het afbuigen druk ontstaat op de plek bij de nek. Het paard is ook aardig gevoelig en vind het niet prettig als je alleen al wijst naar haar hoofd. Nu is mijn vriendin heel rustig en vrij lang en benaderd ze het paard op een geduldige wijze. Zij kan dan ook het halster om krijgen en met veel rust ook het hoofdstel.
Mijn vraag na dit lange verhaal is of er bokkers zijn die ervaring hebben met dit soort ontstekingen? Wat meestal de duur is van het herstel en of ze het paard ook zou kunnen ondersteunen met een supplement. Herkend iemand het überhaupt? Ik heb dit zelf nog nooit gezien en wil er graag wat meer over te weten komen.
Als ik het goed begrijp is het deel al een jaar in meer of mindere maten ontstoken? De dierenarts zegt kijk maar aan kunnen niks doen? Het grote probleem van langdurige ontstekingen is namelijk dat ze het kraakbeen/bot aantasten. Dus ik zou alles proberen (spoelen door da?) om het eruit te krijgen. Ik ken een paard die had een ontsteking aan het spronggewricht alles aan gedokterd na 2 jaar was het er eindelijk uit en dicht (was ook gespoeld enz maar hielp niks) en heel de sprong was vervormd, paard kon op 3 benen maar lopen ik heb de sprong bij slacht gezien (dus zonder vel) het was niet te vergelijken met de goede sprong zo vervormd. Dus als het maar door blijft zeuren zou ik toch achter een DA aan gaan om wat dan ook te proberen
Anoniem
Geplaatst: 02-04-14 10:29
Ashley5760 bedankt voor je reactie. Ik ga dit mijn vriendin even laten lezen.
Ik ben de eigenaar van de betreffende 16 jarige merrie. Ik heb haar september 2012 gekocht. Ze was eigenlijk direct al wat schrikkerig op de hoofd. na haar in de eerst week vast gezet te hebben aan de ketting, ging het mis. Ze trok haar halster kapot. Ik heb het daarna proberen op te bouwen maar helaas laat ze het niet toe om aan de ketting vast te staan. Dat is haar te kort en te strak. Ongeveer een hand jaar later in april 2013 heeft ze nogmaals een soortgelijke actie gehad en heeft ze zich los getrokken. Nu staat ze met een langer touw vast aan de paal en dat gaat goed. Nu denkt de DA dat er door de eerste klap achter de oren in de nek een bloeduitstorting is ontstaan,wat in een later stadium is gaan ontsteken. Maar het kan ook een ouder probleem zo geweest wat al bij de vorige eigenaar is gebeurd. In mei 2013 is er een bult ontstaan en heeft ze Veel pijn gehad aan haar hoofd. Ze heeft toen metacam gekregen en kort daarna is het naar buiten gekomen. Er kwam Veel etter uit, wel was de druk Veel minder en ging het de goede kant weer wat Op. Helaas kreeg ze eind 2013 weer een abses aan de ander zijde. Zelfde verhaal. Onze huis dierenarts heeft een antibiotica voor geschreven dit hielp niet. Daarna ben ik doorverwezen naar een paarden kliniek. Er zijn röntgen gemaakt en luchtwegen onderzoek en bloed afgenomen. Er bleek op beide nekwervels een flink ei van kalk onder de huid te zitten, nieuw bot. Dit heeft het weefsel wat van vinden zit niet geaccepteerd en zijn er ontstekingen gekomen. Uit de onderzoeken kwam niet iets ernstigs. In het bloed zaten wel ontsteking cellen. De absessen konden het beste natuurlijk opgenomen worden of wachten dat het open zou gaan. Omdat er anders een traumatische ervaring bij het paard kon worden veroorzaakt. Hij zag het niet zitten om er in te gaan snijden. In februari 2014 is het open gegaan. Het abces aan de rechterkant is helemaal vlak en dicht. Nu is de linkerkant open gebarsten en loopt nu enkele weken etter uit. Mijn merrie blijft erg gevoelige en bang. Het is nu afwachten hoelang deze nog door ettert. Al met al zijn we nu een jaar verder. Mijn paard laat het niet toe om er aan te komen.
Pluijmers
Geplaatst: 08-02-15 15:54
Heb u een mail verzonden heb namelijk een paard met exact dezelfde klachten.
Je zou het paard in ieder geval zo optimaal mogelijk kunnen ondersteunen vanuit de voeding, d.w.z. van dat je de voedingsstoffen die ontstekingsbevorderend zijn weg laat en voedingsstoffen welke ontstekingsremmend zijn zoveel mogelijk benut.
Dit houd in een voeding met zo min mogelijk suikers en zetmeel en hoog in vitaminen en mineralen, dus ik ben benieuwd wat voor brok je voert? Dan een olie met omega 3 vetzuren, zoals lijnzaadolie. Een goede vetzuurbalans in het lichaam werkt ontstekingsremmend. Suikers werken ontstekingsbevorderend.
Weerstand komt voor een groot deel vanuit de darm, een goede darmflora maakt een individu weerbaarder tegen pathogenen eni infecties. Dit houd dus in een constant aanbod van vezelrijk ruwvoer, en eventueel een supplement met probiotica om de darmen een handje te helpen. Zo weinig mogelijk suikers en zetmeel, dit werkt verstorend op de darmflora. Verder weerstand compositum van de groene os.
Ravenna
Geplaatst: 13-02-15 11:00
Hoi,
Ik heb jullie verhaal gelezen en kan me deels herkennen van wat jullie paard heeft. Mijn paard heeft verkalkingen bij zijn nekwervel (enz) zitten en had dus om de halverklap een bult achter zijn oren zitten. Heb hem op de foto gezet toen ik meteen de bult ondekte en bleek dus niet meer te gebruiken voor de hogere dressuursport. (De bulten barstte alleen bij mij nooit open). Ik heb vanaf dat moment geen aanleuning meer gezocht en hem reacreatief gereden. ging tijden goed totdat ik hem iets op wilde pakken en hij enorm snel weer een bult kreeg (weer op de foto en bleek nog verder achteruit te zijn gegaan 'tegen verwachting v.d dierenarts in'). Nu is hij bij mij met volpensioen en mag hij (zolang hij geen pijn heeft) zo zijn jaren uitzitten.
ik zou adviseren om te kijken hoe het paard op zijn nekwervels is (verklaard een hoop dat ze ook hoofdstellen en halsters niet fijn vindt als ze hetzelfde heeft als mijn paard).
Mvg
pasadena16
Geplaatst: 03-03-15 22:21
Ik rij mijn merrie nu zonder hoofdst met alleen een leren bitje en Kin riem. Dit werkt goed. Ik kan nu gewoon recreatief rijden. Helaas geen wedstrijden meer. Ik voer haar 1 kilo pavo basis brok.en ze krijgt kuil en stro gevoerd. In het voorjaar weer op het land en gras.ze ziet er verder erg goed uit.toont niet ziek. Maar dus wel nog steeds actieve ontsteking op de nek wervels Gr. Janneke
Casarell
Geplaatst: 03-03-15 22:33
Mijn paard had ook een verkalking in de nek.. echter zat hier geen ontsteking bij. Na een röntgenfoto was er verkalking zichtbaar, dus de scan erbij gepakt.. en daaruit bleek dat de nekband voor 75% door was. Prognose was slecht.. en dat bleek ook toen hij op de wei onderuit was gegaan.. toen was de band waarschijnlijk helemaal door. Hij was zwaar atactisch en liet zijn urine lopen.. ik heb hem dus in moeten laten slapen.