Welk voer best geschikt voor Welsh veulen van 1 jaar jong?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sunshine76

Welk voer best geschikt voor Welsh veulen van 1 jaar jong?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 11:36

Momenteel krijgt ze bij huidige eigenaar geplette gerst, wortelen, hooi en kan ze grazen op de weide.

Geef ik haar best een veulenmix (start of grow mix vn Aveve bvb) + hooi + wortelen + grazen op de weide of beter verder gaan met enkel geplette gerst?

Hoeveel is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van die mixen voor dit veulentje? (ook nogal uiteenlopende dingen over gelezen, van 1kg tot 2kg en op site Aveve staat zelfs max 3kg/dag)

Mijn KWPN-ertje (7 jaar) krijgt krachtvoermix rechtstreeks van bij de boer + hooi + wortelen en appel afwisselend + grazen op de weide. (en dit 2x/dag)

Als ze eenmaal bevriend zijn en samen op 1 weide staan, kan het dan geen kwaad dat het veulentje bvb van het krachtvoer van mijn ruin eet? Of best gescheiden houden tijdens voermomenten?

DubbelFun

Re: Welk voer best geschikt voor Welsh veulen van 1 jaar jong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:35

Voor paarden tot 3 jaar heb je veulenbrok/opfokbrok. Hierin zit een hogere waarde aan Vitamine-A wat goed is voor de bot-opbouw.
Gerst is te eenzijding en de meeste graslanden zijn ook te eenzijding in vitamine/mineralen-samenstelling om als volledig voer dienst te doen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:26

VSW -> VS

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 10:20

Ik heb mijn jaarling tot zijn 2,5 á 3e jaar. De brok van Pavo voor jonge paarden gevoerd. Podo Grow heet het geloof ik, je hebt voor veulens en voor jaarlingen/twenters. :)

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 21:53

Dodson & Horrel Mare and Youngstock heeft de mijne gehad tot hij 2,5 was. Zeer prettig voer met alles wat erin moet voor een opgroeiend dier.

Sunshine76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 07:47

Ik ben voor Pavo Podo Grow gegaan om uit te proberen. Het lijkt wel heel eenzijdig met die pellets maar dat zal gewoon een idee zijn waarschijnlijk.
Ze vindt het toch lekker dus Gigi happy, me happy ;-)

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 19:23

ik gaf mijne podo grow. maar hiervan kreeg ze echt veel jeuk. Ze staat nu op havens veulenbrok. en doet het daar goed op

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 19:35

Sunshine76 schreef:
Als ze eenmaal bevriend zijn en samen op 1 weide staan, kan het dan geen kwaad dat het veulentje bvb van het krachtvoer van mijn ruin eet? Of best gescheiden houden tijdens voermomenten?

Ik zou ze tijdens het eten van krachtvoer wel even in de gaten houden. Je ziet vaak dat die jonge dieren door de ouderen bij hun voer vandaan gejaagd worden. Met hooi voeren kun je verschillende voerplekken maken zodat je jonkie rustig kan eten. Misschien is het niet nodig en eten ze prima samen, maar houd het in eerste instantie even in de gaten.

Sunshine76

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 21:06

Ze eten krachtvoer in aparte weides, poort dicht. Gaat pas open als beiden hun krachtvoer op is.
hooi ligt op meerdere plaatsen verspreid ;-)

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 21:08

Veulenbrok van Havens of Pavo.