Oudere merrie, cushing, artrose en hoefbevangenheid

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Oudere merrie, cushing, artrose en hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 08:09

Ik heb even een beetje advies nodig, misschien ook wel een inzicht vanuit anderen.
Al begrijp ik dat het moeilijk is zonder beeld.

Mijn merrie van nu 23/24 jaar is komende juni 20 jaar bij me, de begin jaren waren gewoon goed.
Maar na haar 13e werd artrose in de benen vast gesteld, iets later ook in rug en hals.
Na wat therapieën en supplementen te hebben geprobeerd heb ik toch moeten besluiten en inzien dat rijden er niet meer inzat, vooral door de slechte rug.
Ze staat inmiddels al wat jaartjes met pensioen zoals jullie snappen, in deze periode zijn ook nog wel wat dingen geweest.
Ik heb mezelf altijd voor ogen gehouden dat ze mag blijven lopen tot het niet meer paardwaardig of pijnvrij kan.
Twee jaar geleden bleek ze ook nog cushing te hebben, hiervoor is medicatie geprobeerd en dat deed bij haar niet veel.
Wel doet ze het super op Metazoa, ze krijgt dus geen krachtvoer buiten 200 gr Metazoa.

Afgelopen week begon ze kreupel te lopen, ik dacht aan zoolzweer of iets.
Eergister ging ze heel stijf lopen, maar vond het nog niet hb lijken, dacht toen aan haar rug.
Echter gister werd het plaatje duidelijker en de da gebeld en ik kreeg helaas gelijk.
Op de pijnstillers en van het gras af (er stond amper wat de wei is compleet stuk gelopen van de winter)

Da was duidelijk maar dit had ik zelf ook al wel in de gaten: Hoe gaat ze herstellen??
Daar hangt het nu vanaf.
Van de ene kant wil ik haar natuurlijk graag weer er bovenop helpen.
Maar van de andere kant is dit juist niet wat ik wil.
Met pijn op een paddockje staan, weg van haar vriendjes en waarschijnlijk nooit meer echt veel gras mogen hebben, aangezien het door de cushing sneller terug zal komen.

Ik heb niet echt een vraag, wil eigenlijk gewoon mijn verhaal kwijt, blijf erover piekeren.
Jullie mening is wel welkom.
Ik wil haar niet meteen in laten slapen, maar wil ook niet mijn grens uit het oog verliezen.

Ceriadwen

Re: Oudere merrie, cushing, artrose en hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 08:12

Wat moet ze er nog bij krijgen om van doorslaggevende factor te zijn?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 08:22

Is dit de eerste keer dat ze hb is? Van de week was het fructaan wel een paar keer vrij hoog. Hoe behandel je de hb? Bij de pony hier was het enigste wat hielp beslag. Na maanden aan de bute/ascal was de smid degene die haar weer aan het lopen kreeg. Ze had ook cushing en heeft de zomer gewoon weer in het land gelopen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 08:22

Ceriadwen schreef:
Wat moet ze er nog bij krijgen om van doorslaggevende factor te zijn?

Dat is dus de vraag die ik mezelf ook stel, begrijp meniet verkeerd.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 08:25

Nee hoor ik begrijp je niet verkeerd, maar soms als je over zo een vraag na gaat denken, dan kom je op het juiste spoor voor jou en je paard.

Dit zijn altijd de lastigste beslissingen, en garantie dat je de juiste maakt is er nooit. Er zijn altijd "wat alsen" en "wat dannen".

Sterkte.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 08:28

Wat moeilijk...
Begrijp je twijfel heel goed :j
Ik heb zelf ook een oudje (gelukkig topfit) maar je zal er maar voor staan en die dag gaat voor velen komen.

Ik probeer altijd vanuit het paard te kijken ipv uit mezelf.
Heeft het paard pijn, is het gelukkig, wat zijn de herstelkansen.
Overleg ook met je da, die kan je meer vertellen over het herstel etc en kijkt er wat objectiever naar dan jij zelf.
Sterkte !

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 08:34

Da zegt letterlijk: Ik zou het met pijnstilling gaan proberen, maar met de cushing is de prognose gewoon niet heel denderend.
Het hangt ervan af hoelang ik door wil gaan -O-

Dit paard is me echt alles, ze is meer dan de helft van mijn leven bij me.
Ik kan en wil het me niet voorstellen als ze er niet meer is, al weet ik zelf ook wel hoe onrealistisch dat is.
En juist ik moet gaan beslissen wat er zal gebeuren.

Voorlopig wil ik effe aankijken, bij verslechtering wil ik haar meteen laten gaan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 08:37

Laat het paard inslapen, dat is het enige wat je echt voor het paard kunt doen.

Kies niet voor jezelf, kies voor het paard, dat is het laatste wat je ervoor kunt doen.
Laatst bijgewerkt door Angela op 23-03-14 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 08:37

Ik denk dat je insteek goed is..,
Slechter = laten gaan.
Pijnstilling geef je al neem ik aan ? Voor een stukje verlichting ?

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 08:38

Tja dat is moeilijk he? Ik had zelf ook zo'n "oudje" alleen zij was 18 jaar! Met cusing en bevangenheid geschiedenis! Ging op zich prima maar toen in een tijdsbestek van nog geen 2 weken ging ze heel hard achteruit! Heel moeilijk overeind komen in de box en als ze moest lopen.......... nou voordat ze op gang kwam! Ik heb toen de moeilijke beslissing genomen om haar in te laten slapen................. (nu alweer 2,5 jaar geleden en mis haar nog elke dag!)
De DA zag haar na een week weer en zei dat ze heel hard achteruit was gegaan in die week.

Maar dat paardje bevangen is kan ook komen omdat er inwendig iets aan de hand is he? Meestal is het door t gras maar niet altijd...... Ik wens je heel veel sterkte met het nemen van deze moeilijke beslissing!
Maar ja vraag je bij je zelf af wil ik haar op pijnstilling laten leven. Ik vind een paar dagen o.k. om er zelf wat aan te wennen Maar ja het went natuurlijk NOOIT!!!!!!!!!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 08:38

Jaja, pijnstilling krijgt ze.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 08:40

Detos240, de pijnstilling is echt nu tijdelijk, ik ga haar echt niet permanent pijnstilling geven.
Dank je voor jullie bijdrage, hoe hard soms ook.

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 08:42

Dan denk ik dat je het nu per dag moet bekijken en vragen of je da stand by staat voor het geval je op een dag denkt "nu is het genoeg"
Ik kan je als advies geven om dan ook geen dag meer te wachten omdat je dan gaat twijfelen "maar het is al iets beter dan gister" terwijl de werkelijkheid anders is ;)

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 08:44

Ze krijgt geen medicatie tegen de cushing begrijp ik?
Prascend kan er ook voor zorgen dat ze veel minder gevoelig zijn voor hoefbevangenheid.
Prascend zorgt ervoor dat de hormoonhuishouding weer op orde komt , je hebt een grote kans dat je paard nu bevangen is door de overproductie van cortisol=steroid .
Of je dat nog wil proberen is aan jou , ik zou de gok nog wagen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 08:46

Nee maar dat kan ik wel als ik dadelijk echt zie dat ze eronder lijd, weet ik dat bij mij een knop omgaat.
Zo was dat met mijn shet toendertijd ook.
Ik heb smorgens toen ik ging voeren gebeld en smiddags was zij toen ingeslapen, had ik toen tot smiddags gewacht (toen verbeterde ze iets in haar toestand) had ik waarschijnlijk niet gebeld.
Zo maar eens heen gaan voor haar pijnstilling en kijken hoe het gaat.

Dat is ook zoiets: Wat kom ik nu tegen??

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 08:47

Sterkte !

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 08:48

Ik wist dat er iemand over zou beginnen :D
Prascend hebben we enkele maanden geprobeerd en ik vond niet dat het iets deed.
Verder vind ik de kosten van een medicijn dat enkel het leven wat rekt, gruwelijk duur.
De da gaf me hier gelijk in en heb besloten er niet nog eens mee te beginnen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 08:52

Helaas bekend terrein voor ons, Jesito. Image heeft ook Cushing en een gekanteld hoefbeen en gevoelig voor hoefbevangenheid en 24 jaar oud.

Mijn advies: zet een datum in de toekomst: over 2 weken of over 1 maand of zo, en neem op die dag de beslissing.

Voor onze paardjes geldt dat ze goede en slechte dagen hebben in een slechte periode. En dat maakt het zo moeilijk, omdat er ook weer hele goede periodes zijn, afhankelijk van de periode van het jaar. Emotionele rollercoaster.
En met de afspraak: ik kijk het per dag aan: maak je jezelf elke dag gek en emotioneel. Dat zwaard van Damocles hangt dan de hele dag boven je paard. |(

Alleen sinds Image Prascend krijgt, is ze geweldig opgeknapt. Zo goed zelfs dat ze weer 3 x per week onder het zadel getraind wordt.
maar dat is voor Image, dat wil niet zeggen dat het voor jouw paard ook geldt.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 08:54

Oke , das duidelijk.
Dan zou ik niet te lang meer wachten , want als ze dan over deze hoefbevangenheid heen komt , zonder dat ze extra dingen heeft gehad[weinig tot geen gras zoals je schreef] dan weet je dat ze er zo gevoelig voor is , dat ze snel weer hoefbevangen zal worden.
Ik denk dat je veel ellende voorkomt als je nu de beslissing neemt.
Veel sterkte in ieder geval.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 08:57

Ja Janouk, heb idd natuurlijk wat gelezen en kwam daarbij ook jouw verhaal tegen.
Rijden gaat al jaren niet meer.
Ik ga komende week zowiezo aankijken, mits het dus niet verslechterd.

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 08:57

Wat rot voor je. Dit is hoe ik het aan zou pakken.
Mijn tip: bepaal nu heel goed de grens en handel daarnaar (direct) als die bereikt is. Dit voorkomt dat grenzen steeds opschuiven.
Wat mij hierbij helpt is eens rustig gaan zitten met een pen en kladblok en de argumenten opschrijven. Bijv. Beantwoord de vraag wat is nog een paardwaardig leven? Definieer dat voor jezelf. Dan weet je ook waar de grens ligt. Als die grens bereikt is, handelen.
Een vb toegespitst op jouw situatie. Schrijf op papier waar een paardwaardig leven minimaal aan moet voldoen. Vb. Op gras, geen pijn, samen met vriendjes, dat ze vrolijk oogt, niet levenslang aan medicatie etc etc. Gewoon schrijven in willekeurige volgorde wat in je opkomt.
Bekijk dan heel kritisch of ze daar nu nog aan voldoet. Als dat niet zo is, zou ik de moeilijke keus maken om in te slapen. Voldoet haar leven nu nog wel aan ee ondergens, dan zou ik behandelen en doen wat nodig is. Zodra die ondergrens bereikt is, dat weet je dan meteen want je hebt het zwart op wit staan voor jezelf, niet aarzelen maar doen wat nodig is.
Uiteraard is de inhoud vd argumenten, wat is die ondergrens?, een geheel persoonlijke afweging. Dat kan alleen jij bepalen.
Deze aanpak voorkomt dat je een neerwaartse spiraal terechtkomt waarbij je ongemerkt steeds verder gaat en er uiteindelijk een hoopje ellende in de paddock staat. Succes! Ik voel met je mee

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 10:06

Hoe was de merrie voordat ze hoefbevangenheid kreeg? Was ze ondanks alle kwaaltjes toch nog best vrolijk en pijnvrij en "goed", dan zou ik voor mijn gevoel nog niet uitgedokterd zijn. Was ze echter voor de hoefbevangenheid al serieus aan het kwakkelen en kwam ze al een paar keer dicht in de buurt van paard-onwaardig, dan zou ik een serieus gesprek aangaan met de DA, bespreken wat nog mogelijk is en waar de grens getrokken moet worden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 12:33

Klinkt als mijn paard. Net zo oud, zelfde geschiedenis, ook vroeg artrose. Voor mij was de hoefbevangenheid in combi met de Cushing de druppel. Ik vond die acute pijn, die niet met een weekje weer over is, plus wat je zelf ook zegt, daarna toch min of meer gescheiden van de kudde voor de 'rest' van haar leven niet iets wat ze verdiend had. Integendeel, ze verdiende rust...en die heeft ze nu.

En ik heb het geen week meer aangezien, dat kon ik dus niet aanzien.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 16:00

Ik wil er even bij zeggen dat ik er heel erg optijd ben geweest met de da gister en meteen gehandeld heb in de zin van het gras af en pijnstilling.
Ik vond het ook nog niet 100% hb, ze helde wel een beetje maar alleen in het begin effe.
Ze loopt vooral wat stijf.
De da bevestigde echter de hb, helaas.
Vanmorgen ging ik met lood in de schoenen naar stal, wat zal ik aantreffen.
Maar ze was weer super vrolijk en dat terwijl de pijnstiller van de dierenarts uitgewerkt moest zijn en een zakje buut nog moest krijgen.
Haar de pijnstilling in slobber gedaan, maar ze at het niet.
Heb ik dus weg kunnen gooien.
Da had niet genoeg buut bij, 2 zakjes maar moet morgen nieuw ophalen.
Desondanks dat ze geen pijnstilling meer had liep ze iets beter dan gister.
Ik kon weer wat adem halen.
heb haar vanmiddag voor ik weg ging toch het laatste zakje gegeven en morgen ben ik er al vroeg en zien we verder.

Ze staat wel apart maar niet alleen, ik heb gelukkig nog een shet en die staat erbij.
Als ze zo op blijft knappen heb ik nog wat hoop.
Maar als ze achteruit gaat of het komt snel terug dan MOET ik de knoop doorhakken.
Vorige week sprinten ze nog dagelijks met de staart op de rug de wei in.
Dus was eigenlijk heel erg vrolijk en zo gek als een deur.
Wel merk ik dat ze in een groep staan leuk vind mede ook door het beetje gras dat ze daar heeft, maar rust ook fijn vind.
Ik moet het zien hoe het gaat.......

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-14 12:19

Ze eet haar pijnstiller nauwelijks, nu wel een manier ontdekt om m wel erin te krijgen maar weet niet of pijnstilling nog wel noodzakelijk is.
Ze loopt vrij goed ondanks dat ze amper pijnstilling heeft gehad.
Vind het alleen heel moeilijk wat ik met haar moet in de toekomst.
Wat betreft weide.