ijzers?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SBravour

ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 22:07

Mijn paard heeft bij hasr vorige eigenaar jaren (rondom) ijzers grhad. Ze vond dat de pony dan beter, zekerder liep.
Ze dacht dat we het ook wel zonder konden gaan proberen.

Nu ben ik dat eigenlijk ook wel van plan om te proberen..
Is het slecht als ze er dan plotseling allemaal af gaan? moet je het afbouwen, eerst alleen voor laten zitten oid?
En ik ben best bang dat de hoeven gaan brokkelen :=

Wie kan mij helpen?

Muiz
Moderator Algemeen

Re: ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 22:10

als je bang bent dat het gaat brokkelen of iets dergelijks, eerst een aantal weken (4/5) goed insmeren met olijfolie iedere dag, hierdoor harden ze uit en slijten ze minder snel.
je kan ook eerst achter eraf halen, en kijken wat dat opleverd.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 22:11

Heb je al een fijne hoefsmid gevonden? Als je er een gevonden hebt die je vertrouwd, kan je hier advies over vragen. Een goede hoefsmid zegt het ook als ijzers niet nodig zijn.

Ik zou wel zeker eerst advies vragen en ze er niet zomaar onderuit (laten) trekken. Waarom liep de pony zekerder en beter met ijzers, daar zal toch een reden voor geweest zijn.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 22:11

Overleg het goed met de hoefsmid. In principe kan het wel, maar soms hebben ze even de tijd nodig om aan de andere omstandigheden te wennen. Ik heb mijn eerste paard ook wel eens van de ijzers af gehaald. Dat ging prima, maar het is natuurlijk wennen voor het paard aan de andere manier van de grond raken.

Voor de mijne heb ik overlegd met de hoefsmid. De tijd dat hij veel buiten kwam op buitenrit, op veel harde ondergrond, is de tijd dat hij met ijzers liep. Het sleet toen zo hard dat het niet meer snel genoeg bijgroeide. Toen hij later met 'pensioen' ging kreeg hij weer blote voeten.

Edit: wat Koziez hier al zegt. Een goede hoefsmid zegt het als het niet nodig is. Dat was bij de mijne ook het geval.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 22:16

RT-V >> BEH

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 22:23

Je kan het proberen en kijken hoe het gaat. Heb de mijne ook een tijd met ijzers gehad, toen een tijd zonder en later op advies van de DA weer voor mét. In de tijd dat hij net van de ijzers ging, kwam de hoefsmid wel elke twee weken om de hoeven bij te werken, omdat het in eerste instantie inderdaad wat ging brokkelen/scheuren (nu was dat gemakkelijk, omdat hij ook een paard bij ons op stal had). Die van mij bleef buiten toch wat gevoelig met steentjes e.d. Maar is voor ieder paard verschillend. Ken ook paarden die elke winter van de ijzers afgaan en het prima doen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 05:17

Mijn vorige paard heeft ook bijna zijn hele leven op ijzers gestaan. Bij mij is hij er meteen vanaf gehaald, en dat is bijna zonder problemen gegaan. Hij heeft 1 keer een hele grote hoefzweer gehad (maand of 2 later), maar verder nooit last van gehad. Hij had ook goed harde hoeven, en het was me eigenlijk een vraagteken waarom hij op ijzers heeft gestaan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 06:09

Vrijwel ieder paard kan zonder ijzers, veel paarden staan op ijzers terwijl ze, onder de juiste omstandigheden en correcte bekapping, prima blootvoets zouden kunnen. En de juiste omstandigheden en een goede en regelmatige bekapping zijn toch wel cruciaal als je je paard blootvoets wilt houden zonder dat je scheurtjes en brokkels krijgt

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:27

Gewoon overleggen met je hoefsmid. Die kan heel goed een inschatting maken of het dier zonder ijzers kan. Hij vertelt je dan ook wel hoe je de hoeven mooi en gezond kunt houden.

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:37

KozieZ schreef:
Heb je al een fijne hoefsmid gevonden? Als je er een gevonden hebt die je vertrouwd, kan je hier advies over vragen. Een goede hoefsmid zegt het ook als ijzers niet nodig zijn.

Ik zou wel zeker eerst advies vragen en ze er niet zomaar onderuit (laten) trekken. Waarom liep de pony zekerder en beter met ijzers, daar zal toch een reden voor geweest zijn.

Bij mijn is niet nodig zegt me hoefsmid maar de mijn krijgt ze wel. Maar omdat ik dan kaloen kan in doen als nodig is.

forum

ik zal als jouwe was sowieso aan je hoefsmid vragen altijd als ik met vragen zit of me moeder. Over de hoeven van me paard. Dan vragen we het altijd na aan me hoefsmid en ik heb helen goede. En die ook super rustig en zo. En heeft altijd goede adviezen en zo. En die werken ook heel goed en zo. Maar me paard heeft heel goede hoeven maar daar zorgen we zelf ook voor.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 20:02

Heyxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 20:06

Ik gebruik geen ijzers en ik heb er nooit last van gehad. Ook op wedstrijd is het geen probleem eigenlijk..

TalithaDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:36

Mijn pony krijgt vandaag rondom ijzers, haar hoeven zijn helaas te kort, ik ga het eenmalig doen, zodat ze weer kunnen groeien en ze geen pijn krijgt. Die tip over olijfolie ga ik zeker proberen!

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-14 20:07

mijn krijgt zaterdag voor alleen ijzers maar zij schraapt heel erg voor. Dus dan gaan der hoeven scheef schroeien en woord sowieso gecorrigeerd. Door me hoefsmid maar anders worden ook door schrapen haar hoeven tekort. En als ik kalkoenen nodig heb krijgt ze rondom. Ze zouwe 1st later ijzers krijgen. Maar nu krijgt ze aankomend zaterdag. Maar ze heeft nu 4 jaar op bloten voeten gelopen zeg maar. Maar toen ze nog jonger was stond ze veel in wei enzo. Toen ze nog niet gereden werd. Maar ze schraap ook in zand enzo overal waar ze vind dat maar kan.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-14 20:33

Vandaag zijn de ijzertjes er af gegaan!! Hopelijk gaat het goed :+

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 00:17

valerie2012 schreef:
mijn krijgt zaterdag voor alleen ijzers maar zij schraapt heel erg voor. Dus dan gaan der hoeven scheef schroeien en woord sowieso gecorrigeerd. Door me hoefsmid maar anders worden ook door schrapen haar hoeven tekort. En als ik kalkoenen nodig heb krijgt ze rondom. Ze zouwe 1st later ijzers krijgen. Maar nu krijgt ze aankomend zaterdag. Maar ze heeft nu 4 jaar op bloten voeten gelopen zeg maar. Maar toen ze nog jonger was stond ze veel in wei enzo. Toen ze nog niet gereden werd. Maar ze schraap ook in zand enzo overal waar ze vind dat maar kan.

Waarom probeer je dan de oorzaak niet aan te pakken? Hoefijzer is alleen symptoom bestrijding

xxpaaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 21:33

Maartje1990 schreef:
valerie2012 schreef:

Waarom probeer je dan de oorzaak niet aan te pakken? Hoefijzer is alleen symptoom bestrijding

wij doen het niet voor me lol ofzo en denk je dat we niet alles aan gedaan hebben. Wij zijn geen mensen die zomaar wat doen en sowieso zal al ijzers krijgen.