Gele afscheiding/ geel poeder na plassen/ merrie - blaas?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Gele afscheiding/ geel poeder na plassen/ merrie - blaas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 16:16

Mijn merrie heeft in het verleden een baarmoederontsteking gehad welke succesvol behandeld is.
Ze is meerdere malen daarna 'gechecked' middels een uitstrijkje.
De reden dat ik dat een aantal keren opnieuw heb laten doen (3x over een periode van een jaar), is dat ik telkens weer gele poederige uitscheiding zag aan haar vulva en langs haar benen.

Wanneer ze urineert zie je ook regelmatig de opgedroogde plassen liggen, er is heel duidelijk een geel poederige substantie te zien die niet de grond in zakt....
Voor mijn gevoel plast ze ook vrij veel, en kan ook erg drammen als ze ineens moet.

Uiteraard heb ik dit allemaal aan een dierenarts voorgelegd, en zij denken toch aan vaginitis... of een kommetje in het geboortekanaal waar viezigheid zich in verzameld en er soms uitkomt.

Het zit me niet helemaal lekker, dus ik wil even urine opvangen en wegbrengen.
Misschien toch eens checken of het haar blaas is... ontsteking/ gruis?

Wie heeft hier ervaring mee?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tova

Berichten: 1034
Geregistreerd: 28-05-09
Woonplaats: Drempt

Re: Gele afscheiding/ geel poeder na plassen/ merrie - blaas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 18:13

Mijn merrie afgelopen zomer ook, dit was ook de eerste keer. Ze was in die periode ook hengstig.

Ik lees iig even mee.

AnimalFriend

Berichten: 869
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 18:20

Mm wat apart! Drinkt ze ook meer? Kun je op een of andere manier (emmer?) bijhouden hoeveel ze drinkt op een dag? Als ze meer plast maar niet meer drinkt is de urine misschien heel erg geconcentreerd?? Ik heb geen idee, roep ook maar wat. Ben benieuwd....

Heb weleens gehoord dat gruis een soort gelijk beeld kan veroorzaken.

timokyana

Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 20:40

Mijn merrie heeft hetzelfde,alleen een tikkie erger want haar billen en benen waren ook altijd continu kletsnat.

[MD] Blaasprobleem

In bovenstaand staat eigenlijk alles wat ik gedaan heb. Momenteel doet ze het goed op haar dieet,al is het gruis niet verdwenen.

Het kan natuurlijk ook goed een blaasontsteking zijn,ik zou urine opvangen voor kweek of desnoods de dierenarts laten komen om 1x te catheteriseren en zo een schone kweek te nemen.

Sterkte! Het is bij ons een vervelend probleem.

Edit; bij mij lag er op de stoepen bv een klein lijkend geel zand hoopje. Zo wist ik dat er iets niet helemaal in de haak was.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 14:29

Dank voor jullie input! Ik ga in ieder geval de urine laten onderzoeken....
Meerdere dierenartsen gaven aan me geen zorgen te maken en ze eet goed, ziet er goed uit, en is alert en heeft geen verhoging.

Het is echter wel een IJslander, en die zijn keihard.... ik neem dus liever het zekere voor het onzekere!