bolspat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anne_feline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-01 09:15

hallo allemaal,
ik heb ong. 1 jaar geleden een pony gekocht.
Ze is wel gekeurd maar, ze had bolspat, de dierenarts dacht dat het kwam door de cross die ze de dag ervoor gelopen had. Ik dacht dus: laat maar gaan, en de dierenarts dacht ook dat het wel weer zal wegtrekken.
Maar nu is het dus nog steeds niet weg.
verder gaat het onwijs goed met haar, maar k spring er wel mee misschien dat dat er iets mee temaken kan hebben??
Mijn vraag:
Wat is bolspat precies en kan het genezen??
alvast bedankt !!!!
groetjes v anne mijn pony

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 11:29

De bolspat manifesteerd zich als twee uitstulpingen van het spronggewricht.Een bevindt zich in de verdieping tuusen het hielbeen en het breedste deel van het gewricht, en de andere aan de binnenkant diagonaal eronder.Het is een zachte zwelling die zich door druk van de ene naar de andere lant laat verplaatsen. Bolspat is zoals andere gallen ook het gevolg van een ongunstige steile beenstand of te plotselinge belasting van jonge paarden.Het gewricht reageert daarop met de verhoogde aanmaak van gewrichtsvloeistof (synovia). Omdat het gewrichtkapsel vrij stevif is , komt de vloeistof ondet druk te staan en wijkt het kapsel op plaatsen waar zich geen andere structuren bevinden.Men zegt dat er een voedingsafhankelijke relatie bestaat, maar is niet wetenschappelijk aangetoond.