ik heb een paard van 21 jaar, ze is nog best fit en je zou niet zeggen dat ze 21 is. nou probeer ik zo vaak mogelijk te rijden om haar conditie te behouden. nu loop ik 4 dagen stage en ben ik erg laat thuis, dus heb dan geen tijd om te rijden. de overige 3 dagen rijd ik dan. maar soms kan ik die dagen ook niet rijden vanwege omstandigheden. ze staat de hele dag in de wei maar ik rij dus niet veel vanwege omstandigheden. ze zeggen wel eens dat je een ouder paard lekker moet blijven rijden om haar fit te houden. nou was mijn vraag: hoe snel gaat het proces dat de conditie achter uit gaat als je niet kan rijden? en kan je die conditie ook makkelijk weer terug krijgen?
Hoe ouder het paard is, hoe moeilijker het is om conditie weer op te bouwen.
Hoe snel de achteruitgang gaat is afhankelijk van welke training heeft ze voor je stage gekregen, en hoe haar training er nu uitziet; invulling, duur, en frequentie. En natuurlijk gezondheid.
Hoe snel het achteruit gaat hangt oa af van de conditie van het paard en de evt. gebreken.
Snel terug is het bij een ouder paard meestal niet, maar wanneer je dat met beleid opbouwt kun je wel weer ver komen. Mijn haf van nu 26 heeft in augustus en september 2 maanden rust gehad ivm artrose. Dwz dat hij nog steeds 24/7 op de wei stond en ik met hem wandelde, 30-60 minuten, maar niet reed of longeerde. In de tussentijd aangepast beslag en een voedingssupplement geregeld en hij werd weer 100% rad. Vanaf oktober weer gaan opbouwen en we rijden inmiddels rijden we weer probleemloos bosritten van 10-15 km.
oke! ik rij momenteel gewoon recreatief. ik rij meestal een half uur in de bak en ga dan een kwartiertje nog een buitenrit doen. ik vraag geen moeilijke dingen aan haar. echt puur recreatief
anders lekker losgooien en haar beetje laten rennen of longeren, kost niet zoveel tijd en ook heel effectief!
max66
Geplaatst: 17-03-14 20:06
ik rijd nu weer 3/4 keer in de week op mijn oudje, maar afgelopen winter heeft ze wel zes weken stilgestaan.
Ik merk niet zoveel aan haar hoor (eerder aan mijn eigen conditie ). Natuurlijk hebben we het rustig opgebouwd, maar ze is hartstikke fit hoor (ik rijd ook recreatief) en mijn paard is ook bijna 21.
xSlvna
Geplaatst: 17-03-14 20:07
Hier stond het paard op 22/23 jarige leeftijd in de winter 'stil' (bak bevroren, land bevroren, te koud voor mij om te rijden) en zodra het mooie weer begon stapte ik weer op, de ene keer waren dit gelijk 7 dagen, de andere keer 1 of 2 over 3 weken.
Pas je aan aan je paard, die geeft aan wanneer die moe is, spierpijn heeft... Het gaat niet om de getallen (zoveel minuten in zoveel dagen etc.). Lees je paard, mijne was de ene lente na een kleine maand weer op en top in de conditie, en het jaar ervoor pas na 4/5 maanden. Deze winter reed ik af en toe een heftige rit als het weer het toe liet (1 keer in de week, soms 1 keer in de 2 weken, andere week 5 keer).
Ik voel zelf wel wanneer ze moe wordt, en dan is het genoeg geweest + krijgt ze een dag rust. Ik let nooit op tijden, net als op leeftijden.
ik rij op een 27 jarige fjord, ik rij ook ongeveer 3 keer in de week(ben dr wel elke dag maar heb meestal niet genoeg tijd om te rijden). maar ik vindt dat ze nog een prima conditie heeft, sterker nog, ik heb haar nog nooit zo vrolijk en fit gezien. meestal rij ik in de 3 kwartier in de bak of een stukje op het land, maar ook af en toe een lekker buitenritje en dan houd ze met gemak een fries bij dus het moet prima kunnen!