Ten einde raad... Mok, mijten en slechte hoeven..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mein

Ten einde raad... Mok, mijten en slechte hoeven..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 12:35

Haai,
Zoals de titel al zegt ben ik een beetje ten einde raad..
Mijn Friesje heeft mok, mijten (waardoor ze dus enorm staat te stampen..) en slechte hoeven (oja en een paar plekjes schimmel op d'r lichaam)...
Ze staat nu rondom op ijzers, maar stampt door de mijten de achterijzers er vaak af..
Ik ben nu bezig met het behandelen van de mok (met mokzalf van de dierenarts) maar ik ben een beetje ten einde raad aangezien ze zoveel tegelijk heeft. Ik durf de mijten niet goed met een goedje als imaverol te behandelen aangezien ik bang ben dat ik dan de mok weer extra aantast. Wel heb ik haar Vandeweek helemaal gewassen en ook met neocidol behandeld voor de schimmel plekjes.
Heeft iemand ooit het zelfde gehad? Of goede tips of raad? Alles is welkom!
Ik wil mijn Friesje het liefst gewoon lekker vrolijk zien en zonder al die stomme kwaaltjes...

Thans alvast voor in ieder geval het lezen al van mijn bericht!

Martine

Re: Ten einde raad... Mok, mijten en slechte hoeven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 12:36

VSW -> MD

NinaQuinto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:03

Misschien helpt het als je de mok eerst behandeld met groene zeep? En daarna met de mokzalf ?Toen mijn paard mok had heb ik het daar een paar keer mee gewassen, en de korsten eraf gehaald en hij was toen van zijn mok af. De dierenarts heeft mij dit aangeraden en het werkte erg goed.

Als de mok over is kan je hem goed behandelen voor de mijt, dus hoop dat het allemaal snel over is!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:08

Wij behandelen de mijt met "Neocidol".
De dierenarts verteld dat door de mijt, ons paard meer last van mok krijgt.
Dus door de mijt te behandelen, verdwijnt de mok.

Ook scheren wij iedere maand zijn benen "kaal" en behandelen we hem iedere 2 weken.
De mijt verdwijnt zeer snel, waardoor de mok ook verdwijnt.

De slechte hoeven kan komen door het type paard.
Heb je ook al naar je voer gekeken?

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:09

Even stappen op het strand in het water, het zoute water ontsmet.
Misschien werkt dat maar op die mijt weet ik niks

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:17

Ik zou juist wel de mijten gaan behandelen. Grote kans dat de mok juist door de mijten komen.

Ik vrees dat als je niks aan de mijt doet je de mok ook niet weg gaat krijgen. Wanneer de mijt en de mok weg zijn zal ze minder gaan stampen.

mein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 13:18

Thanx voor jullie reacties
Ik heb inderdaad al alles kaal geschoren, groene zeep ook al gedaan! strand gaan we 10 mei heen als t goed is.. Nu loopt ze helaas ook kreupel!
Maar strand zit niet om de hoek dus kan ik niet 'even' heen!

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:21

mein schreef:
Ik heb inderdaad al alles kaal geschoren, groene zeep ook al gedaan! strand gaan we 10 mei heen als t goed is.. Nu loopt ze helaas ook kreupel!

Veel succes, en plezier op het strand.

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:21

De friezen die bij ons staan hebben een behandeling bij onze kliniek gehad. Ze zijn er twee dagen wezen zwemmen en hebben een of ander goedje op hun benen gehad. 3 van de vier die geweest zijn zijn van hun mok en mijten af. Misschien een idee ... die andere moet nog een keer omdat de mok te erg was. Komt er wel vanaf zei de DA.

Ook de benen elke dag insprayen met een dode zee zout oplossing in een plantenspuit werkt prima als onderhoud na deze behandeling.

Succes ......

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:23

Pipetjes stronghold werken erg goed tegen mijt en is de gemakkelijkste behandelmanier. Helaas wel prijzig. Je hebt de grootste dosis nodig (20-40 kg hond) en een pipet per been. En het moet herhaald worden, dus 8 pipetten. Ze zijn per 3 verpakt, dus 3 verpakkingen.

Er zit weinig in zo'n pipetje, maar schijnbaar genoeg om het te laten werken. Mijn tinker heeft een keer mijt gehad en ik was er op deze manier meteen weer vanaf.

Met wat geluk verdwijnt dan ook de mok. Scheren deed ik niet, de vetlokken/sokken bieden juist ook bescherming tegen vocht en stalvuil van buitenaf. De mokplekjes smeerde ik in met honingzalf.

En goed naar de voeding kijken. Mok ontstaat ook van binnenuit en slechte hoeven zou een tekort kunnen zijn aan iets. Er zijn voedermiddelen met een hoger gehalte aan biotine, bijvoorbeeld luzerne. Kies dan wel voor een variant zonder melasse.
Maar alles staat en valt met de juiste verhoudingen tot elkaar en dat is een aardige studie. Op voervergelijk.nl is veel informatie te vinden.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:24

mein schreef:

Wat krijgt jouw paard te eten? Mok en mijt is vaak een reactie van binnenuit.. Net als slechte hoeven. Een tekort of juist een teveel aan voedingsstoffen kan de oorzaak zijn.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 13:27

Alle sokken/haar van de benen afscheren en behandelen met Sebacil. Mijt met Imaverol behandelen heeft geen enkele zin, aangezien dit een antimicoticum is. Dus tegen schimmel.
Mok behandelen met goede mokzalf.

En altijd zorgen voor een schone en droge ondergrond in de stal.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:44

Mijt is vaak juist de oorzaak van mok. Dat zul je eerst moeten behandelen. Mijten geven nl een stofje af waar de beenhuid heel droog en geïrriteerd van wordt, een soort allergische reactie.
Als je niet met sebacil kan behandelen dan kun je met cydectin behandelen. Dat giet je over de rug en wordt in het bloed opgenomen (soort van frontline voor katten en honden) en dat doodt het grootste deel van de mijten. Als de wondjes dan weg zijn kun je nog eens met sebacil behandelen.

Gageron

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:56

Hoi heb ook een fries en weet precies waar je het over heb. Ik heb hem vorig jaar met Beymite gewassen en na de eerste keer was de jeuk beduidend minder en de mok ook. Ik blijf hem wel insmeren met Sudocreme en als het land nat en vochtig is gaan er heel wat potten doorheen. Maar hierdoor heeft hij nog geen ok gekregen het afgelopen jaar. Sudocreme is een zinkzalf wat te koop bij de drogist is beduidend goedkoper dan speciale mokcremes.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 16:58

Lijkt wel of je paard zijn immuunsysteem niet in orde is,heb je hem daar wel eens op laten checken?En voeding...wat krijgt hij precies binnen?

mein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 18:23

Ze krijgt 'gewoon' brok en hooi! Heb Vandeweek idd van de DA al gehoord dat ik met d'r voeding aan de gang moet.. Heb net een DA gesproken. Die zegt idd ook eerst de mijt behandelen (kan via haar aan sebacil komen) wel duur spul. Pfff maar goed! Als m'n paard maar beter wordt!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:25

"Gewoon" brok en hooi zegt mij niet zoveel....wat voor kwaliteit hooi heb je en wat voor brok? Het kan heel goed zijn dat er iets essentiëels in de voeding mist of dat ze van iets meer nodig heeft.

Je kunt de aandoeningen van buiten met medicatie aanpakken maar vergeet ook niet de bron.Een goede weerstand geeft een beter verweer tegen mok,schimmel,mijt en zelfs hoefgroei.

Overleg goed met je DA wat je aan de voeding kunt veranderen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 20:28

Misschien eens een paar maanden ook vitamine brokjes geven misschien is de weerstand van je paard ook wel laag!
Ik heb een tijde vit crix gegeven van het merk masters en elke dag een scheutje lijnzaadolie.

Kan je niet de mok smeren met de mokzalf van excellent dan is het goed vet en dan wassen dan komt er geen water bij. Het is vette zalf of bv uiterzalf of vaseline voor het wassen erop.
Wordt het toch wat nat dan laten drogen en weer mokzalf erop.

mein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-14 23:18

Hoi allen! Thanx voor jullie hulp! Ik heb dr vandaag met sebacilgewassen (heb nog een extra flesje als iemand het nodig heeft, stuur even een pb), en daarna gefohnd (niet te warm) en mokzalf erop! Ook alle dekens en chabrakjes en peesbeschermers in de was! Mijt kan overal zitten dus hopen dat t nu snel over js! Zal jullie op de hoogte houden! Voeding ga ik idd nog naar kijken☺️

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 00:04

Goed dat je toch bent gaan wassen met sebasil. Mijt kan heel goed de oorzaak zijn van mok. Wel om de 7dagen herhalen, 3x wassen. En benen goed kaal houden. Probeer idd alles te ontsmetten. Vaak is het teken als ze niet meer stampen dat de mijt wel zo goed als weg is.

Als ik ze hier maar 1x zie stampen, was ik gelijk haar benen. Ik hoop dat het snel over is!

shatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:01

koop goede mok zalf in een pot en doe er een hele spuit van een wormen kuur door.
en dit goed smeren. (als er korsten op zitten deze eerst wassen met Betadine shampoo en de korsten er af krappen) daarna drogen en met de zalf een aantal dagen smeren.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:09

Sebasil gebruiken om de cyclus van de mijten te doorbreken.
(dus 3x - steeds om de 10/12 dagen - wel het hele paard behandelen)
Daarvoor kun je een rugspuit nemen.
De mok kun je behandelen met seduco-creme.
Als de mokplekken ontstoken zijn, is 'echte' mokzalf wel van belang. (of een droogzetter, maar dat is in feite illegaal :9 )

Kritisch kijken naar het voer, lijkt ook belangrijk (weerstand).
Alleen: Het rare is dat mijn paard last had van mijten en mok toen wij naast ruwvoer (gras, voordroog) een half schepje haver voerden.
Sinds we ipv haver basisbrok voeren, is het over. (dus de suiker-hypothese gaat niet voor iedereen op)
Laatst bijgewerkt door senna21 op 19-03-14 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:15

Heeft de da geen bloed afgenomen voor onderzoek? Er is duidelijk iets inwendig niet in orde met je paard. Waarschijnlijk idd voergerelateerd. Neem anders eens contact op met Astrid van horsefood4thought.

mein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 21:01

Bedankt nogmaals voor de nieuwe reacties ook weer!!
Ik heb contact opgenomen met Astrid voor het voer, ben benieuwd..
Ze krijgt nu sportbrok 2x 0,5 kilo en daarnaast hooi 3x op een dag.
Daarnaast heb ik haar nu al veel met sebacil gewassen.. hopen dat het stampen nu minder wordt..
ze heeft namelijk al binnen 2 weken, 3x haar ijzer eraf getrapt.. elke keer de zelfde! :(
Maar ja, niets aan te doen!! hoop dat ze minder jeuk heeft!!