Zomereczeem erfelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Zomereczeem erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-03 14:39

Hallo allemaal,

Ik zoek voor mijn profielwerkstuk (werkstuk voor slagen, soort scriptie maar dan veeeeeeeeeeeeel makkelijker) paarden met zomereczeem.

Mijn onderwerp is namelijk zomereczeem, en naast het ziektebeeld, het culicoidemugje, de behandeling, de milieufactoren, enzovoorts, wil ik de erfelijkheid behandelen.

Ik zoek dan ook vooral mensen die de afstamming van hun (besmette) paard weten, en of de aandoening nog vaker in de bloedlijn voorkomt. Natuurlijk wil ik het ook weten als er uit een of twee besmette ouders, een besmet veulen is gekomen.

Als jullie een familie weten, willen jullie dan alsjeblieft reageren?

Alvast bedankt, Hester

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen


Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 16:10

Er loopt momenteel een onderzoek over zomerexceem waaronder het Fjordenpaardenstamboek aan mee doet. Als ik het goed vernomen heb wordt er in het volgende stamboekorgaan hier over gerapporteerd.
In dit onderzoek zijn ze bezig met medicijen aangepast aan het paard (bloed). Tevens is er een onderzoek-enquete gestuurd naar alle Fjordeneigenaren met vragen als: of het paard schuurt, waar het gestald is, wat voor voer, vader/moeder en of die het hebben enzovoorts.

(Bij de fjorden was het dacht ik niet bewezen dat het erfelijk was, maar er spelen meer factoren mee dan alleen erfelijkheid, namelijk voeding, plaatselijke situatie (omgevingsfactoren), zonlicht hoeveelheid ed)

Ik dacht dat Lelystad (Vroegen: ID DLO) en Faculteit Utrecht hieraan werkte, het is misschien wel handig om met een van deze instanties contact op te nemen.
Maar ik weet niet of ze informatie vrijgeven want het project is dacht ik nog niet afgerond.

Succes, het is een interessant onderwerp! De moeder van mijn Fjord heeft het helaas ook.

If it isn't a FJORD, it is JUST a HORSE!
Hersteltraining in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 18:08

Ik dacht dat het wel erfelijk was. Maar in welke mate weet ik niet.
Veel succes!
Als je het werkstuk af hebt, zou je dan een kopie naar me kunnen mailen?
Mijn paardje heeft ook zomereczeem. Ik heb haar sinds november, dus nog geen zomer met haar megemaakt.


Valerie16
Berichten: 629
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-03 19:09

ik heb hier een paar maanden geleden een forum van geopend kijk eens bij de zoekmachine

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 04:50

de gevoeligheid voor eczeem kan erfelijk zijn, maar als de gevoeligheid doorgegeven word hoeft de nakomeling het niet te krijgen, heeft te maken met externe factoren(voer, omgeving)
op www.icelandic-horses.com staat bij de links een heel interresante
link, itchbase ontzettend veel info over eczeem

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 11:34

Fjordenmaniak schreef:
Ik dacht dat Lelystad (Vroegen: ID DLO) en Faculteit Utrecht hieraan werkte, het is misschien wel handig om met een van deze instanties contact op te nemen.
Maar ik weet niet of ze informatie vrijgeven want het project is dacht ik nog niet afgerond.


Ze gaan vanuit Wageningen inderdaad beginnen met een genetisch moleculair onderzoek naar zomereczeem. Voor zover ik weet is dit nog niet begonnen. Het onderzoek gaat plaatsvinden op de Waiboerhoeve in Lelystad.

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-03 13:54

Ik ben laatst bij een lezing geweest van een meneer die de afgelopen jaren onderzoek heeft gedaan bij de friezen. Hier kwam uit dat het wel degelijk erfelijk is en dat er een aantal hengsten zijn die ongeveer 50% nakomelingen fokken met maan-en staarteczeem. Hij wilde de namen van die hengsten toen nog niet noemen, maar die komen in een boek wat hij erover heeft geschreven, en eerdaags uit gaat komen, en hij wilde toen nog niks zeggen omdat de hengstenhouders het het hem waarschijnlijk niet in dank gaan afnemen. Het boekje is straks te bestellen via onze fokvereniging, het friesche paard noord- en zuid-holland.
Verder kwam er ter sprake dat een hoop paarden het gen wel hebben maar er geen last van hebben maar het dus wel weer door kunnen fokken. En dat je met de juiste hengstenkeuze het er bijna in 1 x uit kunt fokken.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-03 23:12

Als je het nodig hebt kan ik je wel smiles zn afstamming geven, ik weet dat ze ouders geen last ervan hebben, maar opa's en oma's weet ik niet.
Maar je gaat wel een foto van hem gebruiken, toch?

tije

Berichten: 1546
Geregistreerd: 21-08-02
Woonplaats: randje utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 09:05

Meavey schreef:
Ik ben laatst bij een lezing geweest van een meneer die de afgelopen jaren onderzoek heeft gedaan bij de friezen.


ja die man ging bij alle veulens in de nek voelen
en ukkie vond i ni zo handig met veulens Scheve mond
me vader heeft em een keer van een keuring meegenomen en naar huis gebracht Haha!

The day that we first met , the angels whispered: Perfect
-http://www.stalvandekooidijk.nl

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-03 14:46

tije"]
[quote="Meavey schreef:
Ik ben laatst bij een lezing geweest van een meneer die de afgelopen jaren onderzoek heeft gedaan bij de friezen.


ja die man ging bij alle veulens in de nek voelen
en ukkie vond i ni zo handig met veulens Scheve mond
me vader heeft em een keer van een keuring meegenomen en naar huis gebracht Haha!
[/quote]

Klopt. Haha!
Hij vertelde dat je bij veulens aan een harde manenkam al kunt voelen of ze er gevoelig voor zijn, hij is deze veulens gaan volgen en is gaan kijken of ze het idd op latere leeftijd kregen, en dat had hij meestal goed.

En ik kan me voorstellen dat hij niet zo handig was, het was echt zo´n verstrooid proffesortje Haha! Schijnheilig

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-12-03 00:00

Owkeej dat het erfelijk is weet ik nou 99,9% zeker (heb maar een bron die het tegendeel beweerd, en die is volgens mij niet helemaal juist). Maar ik zoek nog steeds families (met foto's) waarin zomereczeem veel voorkomt... dus foto's van paard+moeder+vader+broers/zussen+halfbroers/halfzussen+opa's+oma's...

grtz Hester

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-03 02:01

idd de zoekmachine Knipoog

fybro_rulez

Berichten: 203
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: Maaseik (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 20:26

normaal kan zomerexceem niet erfelijk zijn want zomerexceem wordt veroorzaakt door een klein mugje als dat je paard prikt:d

MiEn SjAtTiEz=> Britt*Broske*Romina*FyFeL*NaThALiE*ILLUsion*Sheila*Bijoux*RoMeO*ReNko

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-03 20:30

fybro_rulez schreef:
normaal kan zomerexceem niet erfelijk zijn want zomerexceem wordt veroorzaakt door een klein mugje als dat je paard prikt:d


Zomereczeem wordt idd veroorzaakt door een mugje. Maar af er een allergische reactie of komt of niet, dat is het gedeelte wat eventueel erfelijk bepaald kan zijn.

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 13:19

carina"]
[quote="fybro_rulez schreef:
normaal kan zomerexceem niet erfelijk zijn want zomerexceem wordt veroorzaakt door een klein mugje als dat je paard prikt:d

Zomereczeem wordt idd veroorzaakt door een mugje. Maar af er een allergische reactie of komt of niet, dat is het gedeelte wat eventueel erfelijk bepaald kan zijn.
[/quote]
+ externe factoren, zoals stress, voeding, houderij, weersomstandigeheden...

If it isn't a FJORD, it is JUST a HORSE!
Hersteltraining in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug

brig
Berichten: 162
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-03 14:35

Zomerexeem is niet erfelijk. Wij hebben een merrie die het erg heeft en die heeft vijf veulens gekregen waarvan sommige nog lang bij ons gestaan hebben of nu nog staan. Van die veulens heeft niet een ook zomerexeem.
Wij doen mee aan het onderzoek van het fjordenstamboek en volgens dat onderzoek is het meer een overgevoeligheidsreactie. Zoals hooikoorts of ecxeem bij mensen. De mugjes zijn niet de hoofdoorzaak maar een van de factoren die het veroorzaakt. Zoals stress, voeding, vervuiling van het milieu, aanleg door bepaald huidkleur. Dit alles bij elkaar zorg dat er een grens bereikt wordt waarna het paard zomerexeem krijgt.
Bloedonderzoek laat zien dat deze paarden ook in de winter een afwijkend bloedbeeld hebben.

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-12-03 18:30

zomereczeem is wel erfelijk, althans de aanleg ervoor. of het ook echt naar boven komt, is afhankelijk van milieufactoren. Dat een merrie met eczeem veulens zonder krijgt, is dan ook mogelijk. maar dat de veulens dan ook nog een tijd bij jullie hebben gestaan of er nog steeds staan, wil zeggen dat ze aan dezelfde milieufactoren blootgesteld zijn - had uw merrie al eczeem voordat ze op de huidige stal kwam? en zijn alle vijf de veulens van de zelfde dekhengst?
grzt hester

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-03 22:51

ik durf niet met de zekerheid van een erkend wetenschapper te beweren dat het erfelijk is...
maar mijn eigen ruin, een merrie van een kennis en een ruin van een vriendin hebben alledrie dezelfde vader (haflinger) en alledrie zomereczeem. je zou er wat van gaan denken.
maar goed diezelfde vader heeft toch ook kinderen die het niet hebben...

Het houden van paarden is geen hobby, maar een virusbesmetting waar ik nooit meer vanaf kom

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 15:57

Bij de Fjorden is er een onderzoek apart gedaan omdat de liggende onderzoeksplannen nog niet verzekerd zijn van financien, waardoor het nog niet doorgaat. Daarbij wordt dat eerst een inventariseren onderzoek, het jaar erna wordt er begonnen met beoordelen van bloedmonsters...

Bij het Fjordenstamboek is Ingenieur biochemicus dhr, Taal aangetrokken die in DL al verschillende experimenten met aantoonbare opvallend goede resultaten.
In het afgelopen jaar hebben er 98 Fjorden, 2 haflingers en 2 ijslanders bloedmonsters geleverd (deze hebben/hadden allen zomerexceem).
Daaruit kwam dat het NIET erfelijk was, en dat het dus onvoorspelbaar kon voorkomen. Dat er een directe vorm van overdraagbaarheid was, wat nooit uittesluiten.
In het andere topic heb ik kort de resultaten geschreven, ik kan het stuk eventueel voor geinteresseerden inscannen...

If it isn't a FJORD, it is JUST a HORSE!
Hersteltraining in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-12-03 16:03

Fjordenmaniak schreef:
In het andere topic heb ik kort de resultaten geschreven, ik kan het stuk eventueel voor geinteresseerden inscannen...


Als je dat zou willen doen, heel graag OK dan!
Alvast bedankt, grtz Hester

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen

Hester

Berichten: 2153
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Een Leidsche in hart en nieren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-03 13:51

Haflingers, IJslanders, Friezen, Fjorden. Die rassen worden regelmatig genoemd, als 'gevoelige' rassen.
Dit is te verklaren door erfelijkheid, opzich:
Haflingers, komen uit de bergen, daar zijn geen vliegjes, dus eczeemgevoelige dieren worden niet ziek, en dus ook niet volgens de Darwintheorie minder snel bevrucht worden/bevruchten.
Voor IJslanders en Fjorden een soortgelijke verklaring: op IJsland zijn geen vliegjes, en in het barre klimaat van Noorwegen ook nauwelijks.
En bij Friezen is er heel weinig genvariatie. En als de 'eczeemgenen' dan net toevallig voorkomen, is de kans heel groot, dat een paard er gevoelig voor wordt.

Is er iemand die een betere verklaring heeft voor het feit dat sommige rassen gevoeliger zijn?

Ow en Arabieren zijn ook gevoeliger dan andere rassen... In de woestijn zijn ook weinig vliegjes...

En in Australie heeft 32% tot 60% van de paarden last van zomereczeem. Dat is een veel hoger percentage dan andere gebieden (van dezelfde grootte). Ook al met erfelijkheid te verklaren...

Nogmaals: is er iemand met een betere verklaring?

You don't need eyes to see, you need vision.
De Jack Meagher methode is dè oplossing voor al je ontspanningsproblemen

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 14:35

voeding... Zonlicht...

If it isn't a FJORD, it is JUST a HORSE!
Hersteltraining in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 18:27

Wat toevallig, ik heb twee jaar terug ook mijn profielwerkstuk gemaakt over zomereczeem. Zomereczeem is erfelijk, alleen is het nog niet wetenschappelijk aangetoond, omdat het waarschijnlijk niet om 1 gen gaat die het veroorzaakt, maar om een groep genen.
Ik zal eens wat internetsites zoeken die mij toen veel geholpen hebben...

Sancho, Nationaal Kampioen M1 Haflingers 2010 !

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 18:36

op
http://www.teksttotaal.com en dan op Itchbase klikken krijg je veel informatie, waaronder volgens mij ook een onderzoek naar de erfelijkheid van zomerczeem van ijslandse paarden. (Links in de tekst waarop je kunt klikken)
En je kunt natuurlijk ook eens aan de diernarts vragen of hij je wat informatie kan geven

hier de uitslag van het onderzoek op erfelijkheid:
Citaat:
Marion Unkel studied the heredity of sweet itch in 1,000 Icelandic horses in Rhineland (Germany) between 1982 and 1985.

She found the following heredity values:


Stallion Mare Foals with sweet itch
healthy healthy 13.5 %
healthy sweet itch 21.1 %
sweet itch healthy 17.5 %
sweet itch sweet itch 37.5 %



carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-03 22:54

Suzy schreef:
Wat toevallig, ik heb twee jaar terug ook mijn profielwerkstuk gemaakt over zomereczeem. Zomereczeem is erfelijk, alleen is het nog niet wetenschappelijk aangetoond, omdat het waarschijnlijk niet om 1 gen gaat die het veroorzaakt, maar om een groep genen.
Ik zal eens wat internetsites zoeken die mij toen veel geholpen hebben...


Zolang het nog niet bewezen is zou ik toch heel voorzichtig blijven met te zeggen dat zomereczeem erfelijk is.

Een verdachte is onschuldig totdat het tegendeel is bewezen... Knipoog

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kasmir, Trendiction, xemmafalcon en 70 bezoekers