gestrekte voorbenen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sharon81

gestrekte voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 17:00

Hallo,

Ik woon met mijn paarden in Frankrijk in een zeer landelijk gebied, gekend voor de runderen, en dus arm aan paardedierenartsen...
Mijn Friese merrie van 9 jaar staat in rust met haar voorbenen voor zich uit en wisselt deze zelfs soms af zoals paarden die rusten met hun achterbenen doen. Ze staat op de wei met andere paarden, kijkt geen pijn te hebben en gedraagt zich verder volledig normaal. Toch maak ik me zorgen over haar beenstand.
Heeft er iemand een idee wat dit kan zijn?

Alvast dank voor jullie reactie!

Sharon81

BenaLaars

Re: gestrekte voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 17:01

Dag Sharon,
Kun je een foto posten?

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 17:18

Ik denk aan hoefbevangen, dan moet er snel een dierenarts bij komen.
Dan heeft het paard wel pijn, maar paarden geven niet altijd makkelijk aan dat ze pijn hebben (een paard in de natuur met zichtbare pijn is een makkelijk prooidier)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 17:24

sharon81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 17:27

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 17:58

Ik zou zo ook zeggen hoefbevangen of een hoefzweer, maar dan zou ze niet alletwee de hoeven om beurten moeten optillen. Hangt ze ook een beetje achterover??
Je kunt het misschien ook proberen te voelen....je kunt als het hoefbevangen is namelijk de hartslag voelen in de kootholte als je je vingers er stevig tegenaan drukt. Als je dat voelt is het foute boel.
Loopt ze wel met je mee? Hoe reageert ze op steentjes/grind of harde ondergrond, loopt ze dan gevoeliger? Staat ze op ijzers of blote voeten??
Zie dat het een behoorlijke blubber boel is...dat is in dit geval positief mocht het bevangen zijn want dat koelt de voeten goed en dat vinden ze fijn...

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 18:29

FZ =>BEH

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 18:34

Twee benen op rust zo te zien. Onze pony doet dat - een geregeld wisselen - inderdaad ook als ze hoefbevangen dreigt te worden of is.

sharon81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-14 20:31

Dank voor de reeds vele reacties.
Denk misschien eerder aan een misgroeiing van de hoefbeentjes?
De modder was deze winter vlak voor de stal, de rest van de weide is droog, alsook de stal. De hoeven worden iedere dag uitgekrabt en regelmatig gevet of geteerd.
Op rust staat staat ze inderdaad iets naar voor met de voorbenen en wisselt ze soms af zoals paarden dat met de achterbenen doen, maar dat heb ik zelf nog nooit gezien bij de voorbenen.
Verder loopt ze normaal, stapt, draaft en galoppeert ze samen met de andere paarden.
Ze heeft arme voeding en is uit voorzorg toch eens behandeld geweest tegen bevangenheid, maar de dierenarts verzekert ons dat ze niet bevangen is en dat ze zich gewoon zo het prettigst voelt.
Ze ziet er me inderdaad niet ziek uit, maar ik wil gewoon zeker zijn dat ze geen pijn heeft...

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-14 00:20

Als je het echt zeker wilt weten zou je evt. nog een kreupelheidsonderzoek kunnen laten uitvoeren op een kliniek en dan foto's laten maken. Dan zien ze echt alles en weet je het zeker....blijft er toch niet natuurlijk uit zien