Van herstellende peesblessure door naar de kliniek....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

brighteyes85

Van herstellende peesblessure door naar de kliniek....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 23:56

Sorry als het niet goed staat mods, ik wist even niet waar ik het moest zetten

Zora is mijn gelderse merrie die net aan het herstellen is van een peesblessure aan haar voorbeen. Sinds half november ben ik hier mee bezig met stappen en koelen en dergelijke.

Afgelopen vrijdag kreeg ik een telefoontje van een stalgenoot. Ik dacht die belt wel vaker, dus ik neem vrolijk de telefoon op. Aan de andere kant hoor ik; Suus, ik heb slecht nieuws, Zora staat vast in de tralies en het is niet goed.

Heel mijn wereld op zijn kop, me vriend heeft me naar stal gereden. Daar aangekomen stonden er veel mensen bij mijn paard, dus ik zag het niet meteen. Toen ik de stal in kwam zag ik mijn paard volledig in shock. Ze had een tralie uit het achterhok vandaan geschopt en hing met haar achterbeen over de onderdeur. Of de tralie er helemaal af was wisten we niet, maar eerst moest de DA komen om Zora te sederen zodat we haar van het hek af konden halen. De DA was er heel snel want die was op de stal naast ons om foto's te maken. Met vereende krachten Zora toch losgekregen, de DA was meteen bang voor een breuk en er was een erg diepe vleeswond. Hij had zijn spullen op de andere stal laten staan en op aandringen van stalgenoten (ik kon op dat moment niets meer uitbrengen) heeft hij de spullen direct gehaald en meteen foto's gemaakt. Zover te zien geen overduidelijke breuken, dus paard inladen en naar Utrecht rijden.

Voor we naar Utrecht gingen
http://i1123.photobucket.com/albums/l55 ... jr06hh.jpg

Op Utrecht aangekomen werden we meteen opgevangen door de co-assistenten en de dokter. Ze hebben de voorgeschiedenis opgenomen en de wond enigszins schoongemaakt om het beter te kunnen zien. Toen de dokter zijn wijsvinger in de wond stopte om te voelen dacht ik OMG dit gaat nooit meer goed komen. Omdat de foto's niet waren doorgestuurd en slecht zichtbaar waren, meteen een tweede set gemaakt vanuit alle hoeken om alles uit te sluiten.
De foto's waren OK, maar er was een lucht/vocht verstoring waardoor ze zich zorgen maakte dat het gewricht open zou zijn en dan zou het nog steeds afgelopen zijn. Meteen moest Zora geopereerd worden om te kijken hoe diep de schade zat en of het gewricht niet aangetast was. We konden meekijken bij de operatie van bovenaf en via een camera. Reuze interessant, maar toch ook dubbel gevoel om je paard zo op een tafel te zien liggen.

Na de operatie kwam de dokter bij ons om de bevindingen te delen. Het bot, gewricht en botvlies was nog heel, er zat een hele diepe vleeswond en de strekpees zit een scheurtje in. Maar het gevaar is nog niet geweken, er mag geen infectie bij komen want dit kan doorslaan in het gewricht en dan is het ook over. Ze moet dus nog zeker 2 weken blijven en dan mag ze thuis verder herstellen met verbandwissels e.d.

Niet voor mensen met een zwakke maag, dit is de wond
http://i1123.photobucket.com/albums/l55 ... 0s1d2p.jpg

http://i1123.photobucket.com/albums/l55 ... wvpagg.jpg

En de operatie
http://i1123.photobucket.com/albums/l55 ... 26fstg.jpg

dag 2 zaterdag
Zaterdag ben ik meteen naar haar toe geweest. Toen ik aankwam sprongen de tranen in mijn ogen. Mijn mooie sterke merrie stond heel erg koud, als een zielig hoopje paard, buik opgetrokken en geen eetlust. Toch even een dekentje gebracht en gepoetst. Mijn aanwezigheid doet haar goed.

Afbeelding

Afbeelding

dag 3 zondag
Een telefoontje van de kliniek, Zora gaat niet lekker. Ze heeft hoge koorts en een lichte verstopping. Ze is zo in shock geweest en heeft zo veel vocht verloren tijdens de operatie dat daardoor de darmen ook een opdonder hebben gehad. Toen ik aankwam stond ze verdoofd en versufd van de pijnstillers voor zich uit te staren. Omdat een vriendin in de buurt woont ben ik daar koffie gaan drinken om mijn zinnen te verzetten en toen ik terug kwam voelde ze zich al veel beter.

dag 4 maandag
Vandaag voelde Zora zich een stuk beter. Ze was weer een puinhoop aan het maken van haar stal en het eten ging er ook een stuk beter in vandaag. Vanmiddag is het verband verwisseld de dokter heeft gebeld, de wond ziet er op zich goed uit, er komt veel vocht dus het lichaam is de troep eruit aan het werken. Wel is het stuk huid boven de wond aan het afsterven. Het voelt perkamentachtig aan dus het moet waarschijnlijk uiteindelijk weg gehaald worden. Maar voor nu is het nog goed genoeg om bescherming te bieden tegen bacteriën.

Ik wil in dit topic een beetje het verhaal bijhouden van mijn belevenissen met Zora en de genezing van de wond.

liekensancho

Re: Van herstellende peesblessure door naar de kliniek....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 00:01

Jeetje, heel veel sterkte en beterschap zoor zora, ik zal blijven volgen vind het zo erg als iemand wat met zijn paard heeft....leef er helemaal in mee.
Met warme groet uit belgie

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 00:08

Allereerst heel veel sterkte, dit is erg heftig als je zoiets mee moet maken.

Maar uit ervaring kan ik je misschien een hart onder de riem steken. In 2009 heeft mijn toen 2-jarige de strekpees van zijn achterbeen helemaal doorgesneden aan schrikdraad en ook dat is geopereerd met dezelfde vraag. Is de kogel niet geraakt?? Gelukkig niet en na 4 maanden stalrust, heel veel huid die losgelaten had en heel veel verbandwissels loopt hij nu als een kievit.
Als je meer info wil: [BEH] Strekpees achterbeen compleet doorgesneden

Als die eerste paar dagen voorbij zijn en het ergste gevaar is geweken dan is het vooral een kwestie van geduld hebben en je paard bezig zien te houden... En schrik niet, rond dag 10-12 zal het meeste huid loslaten, ziet er heftig uit maar is nodig voor de wondgenezing.

Nog een tip, gebruik Lotagenzalf of Mesitranzalf tegen de wildvleesvorming zodra dit kan. Heb hier hele goede ervaringen mee.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 00:12

jeetje wat een pech!

hopelijk komt alles goed..

sterkte! :(:)

_velowhisp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 00:35

Jeetje wat een verhaal. Ik ken het, als je eenmaal ongeluk hebt blijft het komen. mijn pony was ook net hersteld van een peesblessure (net weer voor het eerst gegaloppeerd na een jaar) en ten zakte ze door de brug waarna ze ook een grote wond had op haar knie en nog wat klein wondjes op andere benen. (en toen was het ongeluk nog niet voorbij, we hebben ook nog 2 hoefzweren, koliek, hoefbevangenheid en allergie gehad, maar we hebben het hier nu over wonden en het is te hopen dat jou ongelukken lijstje niet groter wordt dan dit)
Het wordt inderdaad al gezegd maar zodra je de wond zelf mag gaan verzorgen is mesitran wondzalf heel erg aan te raden (heeft mijn paard haar knie 'gered')
(zie verhaal met foto's hier op pagina 3 beetje naar onder [MD] Open wond op voorbeen, knie, buigplek. )

Sterkte en beterschap, hoop dat het snel beter gaat.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 00:42

Hemeltjelief! Dat ziet er naar uit! Veel sterkte ermee! :(:)

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 01:00

Miljaar, wat moet dit schrikken zijn voor je!
Zo'n diepe wonde! In andere topic's lees ik dat Mesitran erg goed helpt om littekens te vermijden. Misschien interessant voor als de wond wat geheeld is?
Gelukkig was je er snel bij en is ze snel onder het mes gegaan. Ze is in goeie handen nu.
Komt allemaal wel goed meid! :(:)

Edit: zie net dat _velowhisp mesitran al vermeld heeft :)

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 09:11

Dank allemaal voor jullie opbeurende reacties. Dat helpt toch iedere keer weer om het een stukje te kunnen verwerken.

De DA heeft ook aangeraden zodra ze als uit de gevarenzone is we met honingdressings thuis de wond verder gaan verzorgen. Ik hoor daar zulke goede verhalen over dus daar gaan we gewoon voor.

komiekbinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:18

Suus heel veel sterkte voor Zora en voor jou. Met jouw liefde en zorg gaat ze er weer bovenop komen!!! Zo sneu voor jullie, de avond ervoor zitten we nog blij aan elkaar te vertellen dat het opbouwen zo goed gaat en de volgende ochtend dit!! Verschrikkelijk, leef met je mee,xxx

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:21

Jemig..heftig zeg! ik wil jou en je paard ook heel veel sterkte wensen..ik hoop dat het allemaal weer goed gaat komen.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 15:43

Dank jullie wel!!!

dag 5 dinsdag
Weer even op ziekenbezoek geweest bij mijn monster. Ze is wat onrustig in stal en staat veel te stampen. De dokter maakte zich zorgen, maar ik ken het gedrag uit duizenden. Thuis heeft ze perioden van onrust in stal en dan laat ze even weten dat ze er nog is. Ook het schrapen en omwoelen van de stal is tekenend voor mijn mutsje.
Ik heb ze een beetje gerust kunnen stellen, maar ze houden het zeker in de gaten, want het is niet normaal gedrag voor een paard. Ik vind het zo fijn dat ze er zo alert op zijn en echt petje af voor de mensen die op stal werken daar! Ze weten het nog niet, maar ik ga dit weekend een heerlijke taart voor ze bakken, want die verdienen ze echt!

Heb Zora weer lekker gepoetst vandaag en een bakje eten gebracht. Ze stond er heerlijk van te smullen :D . Als toetje kreeg ze nog een appeltje, maar die moest nog even gepakt worden, ik had mijn tas iets verder weg gezet dan ik had gedacht en Zora kwam bijna achter me aan de stal uit om de appel te halen :+

Afbeelding
Lekker hapje heb je mee gebracht baas :9

Afbeelding
Die appel kom ik wel even bij je halen :j

komiekbinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:22

Super!!!! Komt goed, xx

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 20:25

thnx col

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:50

Oei, die wond ziet er niet fijn uit!
Beterschap voor je paardje.

tessaxbelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 21:07

pff zoals ik in het andere topic al zei, ik vind het echt poedersuiker voor jullie :( maar jullie gaan er zeker samen uitkomen! ik blijf jullie volgen, heel veel sterkte!

biertjuh_tw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 21:19

Heel veel sterkte en ik hoop voor je dat het helemaal goed komt met je paard!!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 21:25

Heel veel sterkte!
Hoe heeft ze het voor elkaar gekregen.
Hoop dat alles weer goed komt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 11:14

Wat gaat het je aan het hart als je ziet dat je paard een hoopje ellende is.
Gelukkig begint ze zich op haar gemak voelen en zie je de voor jou herkenbare gedragingen.
De foto's spreken voor zich. Sterkte met alles.

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 11:21

Pfhoee, dat is niet niks.. veeel sterkte! Ik volg :)
Wat fijn dat ze op dag 5 zo alert was en toch haar eigen gedrag vertoont. Dat klinkt als een goed teken.
Hoe gaat het nu met haar?

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 00:48

Thnx voor de lieve berichtjes allemaal. Gister stond mijn hoofd er niet echt naar om te reageren, omdat we samen een slechte dag hadden.

dag 6 woensdag
Zora dr temperatuur was wat verhoogd en ze maakte een algeheel depressieve indruk. Ze staat de hele tijd naar het verband te stampen en de dokters maakte zich zorgen dat ze niet helemaal lekker at en zo stond te stampen. Ik heb het gezien en dit was echt irritatie van het verband. Zo sneu.

dag 7 donderdag
Alsof je een bladzijde van een boek omslaat.
Vandaag is er weer verband gewisseld. De wond zag er goed uit en blijft mooi dicht. Er werd eerst gedacht dat er een stuk van de huid zou afsterven doordat het te lang knel heeft gezeten, maar deze begint toch een gezonde kleur aan te nemen en op een blauwe plek te lijken.
Het gewricht zelf is nog wel drukgevoelig, maar dat is echt door de kneuzing die rond het gewricht zit. Dat gaat een aantal weken duren, maar moet geen verdere problemen gaan geven voor de toekomst.
De antibiotica is vandaag gestopt, ze krijgt nog wel pijnstillers en ontstekingsremmers.
Omdat ze moeilijk at heb ik een emmertje wortels en slobber meegenomen. Ze rook het en kwam bijna door de deur om de slobber en wortels te halen :9 Alles schoon op!!!

Afbeelding
ROZE GIRLPOWERRRRRRRRRRRRRRR :D

elwinfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 11:10

Wat een verhaal!!
Fijn dat het beter gaat!

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 19:08

dag 8 vrijdag
Vorige week was ik rond deze tijd net thuis uit de kliniek helemaal verslagen. Vandaag (net) weer terug uit de kliniek met een goed vooruitzicht. Maandag mag ik bij de verbandwissel zijn en gaan ze mij leren hoe ik het verband moet aanleggen. Dan gaan we het erover hebben wanneer ik de zorg thuis over mag nemen.

Vandaag is een leuke dag. Zora doet het goed en is heel stabiel. Na gister een nieuwe buurman hebben we vandaag schuin tegenover nieuwe buren. 2 lieve kleine grijze ezeltjes. Die moesten natuurlijk even goed bekeken :wow: en geroken _O-

tessaxbelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 10:36

Goed nieuws gelukkig !

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 17:47

Aah gaat de goede kant op :D

MartyMcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-14 17:51

fijn dat het de goede kant op gaat, maar alsnog veel sterkte!