Opnieuw aan de zand weg kuur, nu voor 21 dagen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jansje73

Opnieuw aan de zand weg kuur, nu voor 21 dagen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-14 22:32

Hallo Bokkers,

Een klein maand je geleden had ik hier ook een topic over dat mijn ruin last had van dunne mest. Toen was de dieren arts gekomen en gaf me een pot zand weg kuur korrels ( sand oil 369) mee die ik moest geven voor 7dagen en 50 gram per keer. Wat ik ook heb gedaan natuurlijk.

Tijdens de kuur en een paar weken daarna ging het goed en zijn mest ballen begonnen weer meer de normale vorm te krijgen. Helaas begin van deze week zag ik dat mijn ruin een hele vuile staart had, hij heeft weer last van dunne mest.

Vanmiddag heb ik weer contact gehad met mijn DA en ik moet mijn ruin weer aan de zand weg kuur zetten en deze keer voor 21dagen en met een hogere dosering. Morgen vroeg naar de DA kliniek om 2 extra zand weg kuur korrels potten te halen en te starten met de kuur.( en ook 2 worm kuren mee nemen omdat mijn tinkers half maart weer moeten ontwormt worden) Nu hopen dat het deze keer wel goed komt en dat de zand wel weggaat.

Ook moest ik opzoek naar goede ( overige) hooi met weinig voedingswaarde erin en dat mijn ruin gaan geven.Nu heb ik wel vlakbij ons dorp een boerke gevonden dat goede hooi heeft van de 1ste snee van 2013 en dat uit een natuur weide komt en dat niet is bemest met drijf mest of kunst mest. Volgens de boerke is het stevig van structuur en het zal goed zijn voor mijn ruin.Het is niet echt overig jarig hooi , maar het wel goede hooi.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-14 23:23

Wat lastig zeg, is er ook echt zand in de mest aangetoond, of is dat meer zo van: dunne mest is zand?

Wat krijgen je Tinkers nu te eten eigenlijk? Hoe staan ze gestald? Ik heb je vorige topic gemist hoor, maar daar kijk ik zo nog wel even naar als ik het kan vinden. wat voer je aan krachtvoer en eventueel aan supplementen? Wat doe je met hem? Staat hij alleen maar buiten of ook op stal? Krijgt hij wortels of appels, wat heb je op de bodem van de stal als hij daasr ook in staat? Staat hij buiten op bestrating, op zand, op een wei met veel of met weinig gras?
Wel heel veel vragen, maar ik probeer met je mee te denken of die dunne mest ook ngo ergens anders vandaan kan komen dan van zand.

Ik weet dus niet wat je nu voor ruwvoer voert, maar als je maar half denkt dat dat hooi van die boer beter is dan wat je nu voert zou ik dat zeker proberen. Na een week/veertien dagen moet je dan toch wel verschil merken.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 00:35

Herkenbaar probleem..

Hier sukkelt mijn Tinker merrie al van oktober/november met dunne mest. DA is verscheidene keren geweest. Ze heeft verschillende antiobiotica kuren gehad, ook op antibiotica poeder gestaan ivm groot vermoeden op een darminfectie.. Enkel de antibioticapoeder leek een beetje te helpen, maar van het moment dat we stopten was het weer prijs.. Echter heeft de DA hier niets gezegd over zand. Het hooi heeft hij wel nagekeken en hij zei dat die perfect was.

Bij Tinky is het dus begonnen na krampkoliek, vermoedelijk door wormen. Ze is 2x door diezelfde DA ontwormd, ook enkele maanden daarna. Maar werkelijk niets te beterschap.. Nu is hij 2 weken geleden weer gekomen. Darmen zijn nog steeds enorm luid, ze trekt haar buik regelmatig op, mest is nog altijd slecht maw ze verteerd haast niets. Nu leek ze ook vage maagklachten te hebben. DA heeft ons aangeraden om haar Equi-Digest te geven. Antibiotica niet meer, want dat zou de maag extra belasten. Dus krijgt ze nu enkel hooi en een beetje gras-mix van Hartog. Verder s'avonds slobber met haar medicatie er door.

Ik had gehoord dat ze bij de aveve psyllium verkochten, dus daar ga ik eens naar kijken. Misschien neemt dat direct het probleem weg? (Al betwijfel ik het, ik heb namelijk sterk vermoeden dat het echt inwendig zit)

Tinky staat 24/7 buiten met weidemaatjes en een schuilstal. Hooi wordt gevoerd in slowfeeder, ze beschikken over 2 himalaya stenen. Verder is er stukje beton en zandpaddock. De rest van de wei is (helaas) erg modderig. Hier ligt niets in de stal en ze krijgen geen wortels/appels meer.

Ze is ook wel vermagerd heb ik de indruk. Wat zeker niet gek is. Ook haar stemming schommelt van dag tot dag. Paar dagen geleden liet ze echt merken dat ze niet lekker was.. Ze wou niet of met veel tegenzin draven. Vandaag was ze dan weer super vrolijk. Het is allemaal heel vaag en gek.

Zij heeft altijd wel lastige darmen etc gehad. Ze heeft snel koliek of koliekachtige symptonen. Haar darmen zijn dan ook meestal erg luid. Twee jaar geleden heeft ze een week in de kliniek gestaan met verstoppingskoliek. Normaal gezien zou ze geopereert zijn, maar deze werd kantje boordje uitgesteld. Het zou me niet verwonderen dat ook dit niet goed kan geweest zijn voor haar darmen. Ze hebben al veel te verduren gehad..

Zandtest ook al eens gedaan, dan kreeg ik dit;
http://i1251.photobucket.com/albums/hh5 ... N22221.jpg
En zo zag ze er vandaag uit qua conditie.
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 7643_o.jpg

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 08:46

Was dat allemaal zand jackytje? Want dat is wel heel erg veel. Bij meer als een theelepel per 4 5 mestbollen moet je al uitgaan van een teveel aan zand...

Ik had ook eentje die afgelopen winter steeds natte scheetjes liet. Heb zelf met kruiden de oplossing gevonden. Andere had weleensl last van krampen en die heeft daar ook geen last meer van..

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 09:19

Ik heb/had eigenlijk eerlijk gezegd geen flauw idee of dat nu zand was of niet. Ik zag er niet echt 'korreltjes ' in. De onderkant waren vooral veel vezeltjes.. Ik had mijn merrie na de antibioticapoeder en voor de medicatie nu ook op kruiden staan. Ze vond het heerlijk, maar die periode was te kort om dadelijk verschil te zien. DA zei dat ik het niet meer mocht geven icm die Equi-Digest.. Vond ik erg jammer, maarja..

En het kan heel goed zijn dat het door zand komt, dus ga nu echt eens zien of ik hier psyllium in de buurt kan vinden. In het zakje zat idd maar één mestbol. Ze krabt veel aan haar sokken, heb haar nog nooit zand zien eten, maar tussen die sokken zit er wel een hoop zand. Dus ik heb zo'n vermoeden dat ze het zo binnenkrijgt.

Enige wat ik raar vind is dat mijn DA het niet eens gehad heeft over zand en haar eigenlijk zonder pardon op medicijnen gezet heeft (die op zijn beurt dan ook weer slecht zijn voor de goede bacteriën etc.. Dus ik denk heel eerlijk dat het nu helemaal om zeep is, moest het komen van zo'n simpele reden als zand. :( )

Hier misschien duidelijkere foto. Ik vermoedde zelf dat het bovenste randje zand is..
http://i1251.photobucket.com/albums/hh5 ... N22231.jpg

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 09:30

Zand zakt altijd naar de bodem. Als je weer een test doet, kun je het ook voelen, als je het zakje onderaan tussen je vingers doet. Voel je echt de korreltjes.
Ik heb jaren een merrie gehad, die ook erg aan de dunne was. Alles na laten kijken, meerdere jaren en ook van alles geprobeert van de da's. Voor haar vond ik een kruidenmengsel die haar weer normale mest gaf. Helaas is dit kruidenmengsel niet meer te koop en heb ik dus zelf deze mengsel nagemaakt. Had nog een emmer daarvan staan met alles erop. Dus kwestie van kruiden kopen en de juiste verhoudingen maken.
Geef maar een eetlepel per dag aan ze (kleintje nog minder) en de mest is weer normaal.

Kaatastrof

Re: Opnieuw aan de zand weg kuur, nu voor 21 dagen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 09:38

Toen ik het zakje uitgoot voelde ik helemaal geen zand.. Enkel die vezeltjes.. Dat was het enige wat echt aan de bodem lag. Maar ik zal zien of ik nog eens de kans krijg om mest te testen. Wij gaven haar de Natuurmix van de Paardendrogist.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 13:34

Jet, mijn tinkers lopen dag en nacht buiten met nog 7 andere pony's. Ze staan op ruime weiland ener staat hel weinig gras en het gras wat er staat is erg kort. Er is op de weiland geen stukje bestraat en of de weiland beheerder dat nog wil gaan doen dat weet ik niet, omdat we binnen een paar jaar daar met zijn allen weg moeten voor nieuwbouw woningencomplex.

een maand je geleden is er ook een mest onderzoek mee genomen naar de kliniek daar kwam uit zand in de mest maar geen wormen gevonden. Ik worm ze heel straks op tijd en met afwisselende wormkuren die ik van de DA mee krijg.

Ik voer nu alleen muesli en nu van Subli basis muesli en daar krijgt hij niet echt super veel van omdat hij nog een klein beetje aan de dikke kant is, hij krijgt een kleine 1/4 aan muesli. Van de beeheeerder krijgen ze voor droog kuilgras dat hij zelf geoogst van zijn weiden en zover dat ik weet is alleen. Drijf mest op de weiden gereden en geen kunst mest er bij.

De voor droog is wel met plastic ingepakt. Het kan ook zijn dat hij daar ook op kan reageren.Zover dat ik het kan zien is de voor droog kuilgras goed en het ruikt ook nog lekker.

Ik hoop echt dat het nu na de 21 dagen het over is. Lief van je dat je met me mee wil denken Jet, dank je wel,

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 13:36

Zammie, wat voor mengsel maak je dan?

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 13:37

Dank jullie wel voor de berichtjes en tips en het mee denken.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 16:11

Jansje, ik snap alleen niet dat je DA het 21 dagen achter elkaar wil geven. Als ik het zo lees op internet mag je ook meer per dag geven, maar ik lees nergens dat het langer dan 7 dagen gegeven wordt. Kom je één keer per dag bij je paarden? MIsschien is dan meer geven in één keer wel teveel. De paardendrogist heeft het bijvoorbeeld ook zag ik en daar staat bij aangetroffen zand dat je tot 150 gram per keer mag geven.

Als je zelf op zand test kan je het beste 3-4 bollen zand goed laten oplossen in water en dan zien hoeveel zand erin zit. Het kan in een grote doorzichtige handschoen of in een witte emmer die je na een half uur voorzichtig afgiet. Dan is meer dan een theelepel zand teveel. Voor dat zand kan je trouwens ook klei lezen. Dit testen kan je het beste een dag of drie achter elkaar doen omdat zand niet altijid evenveel wordt uitgescheiden.

Droog hooi is dan trouwens ook een goed advies, omdat dat ook helpt het zand af te voeren. Je schreef overig hooi, maar je bedoelde denk ik overjarig? Ik denk dat je nu ook wel eerste snee hooi van vorig jaar kan geven hoor, dat ligt toch ook al bijna een jaar. Van de dierenkliniek in Wolvega kreeg ik na de zandkoliekoperatie van mijn vorige paard het advies om dagelijks 100 ml. lijnzaadolie door haar krachtvoer te doen. Dat voert ook zand af als het niet zoveel zand is.

Natuurlijk kan het ook zo zijn dat jouw paard snel reageert op de voordroog. De kwaliteit van dat is best wel wisselend vaak, zelfs als het van hetzelfde land komt en in dezelfde partij geoogst. Dat merk ik bij ons op stal ook.

Jackytje, hoe groot was jouw zakje? Ik denk dat je wel gelijk hebt met wat jij zand vindt, maar voor ons lijkt het op de foto best veel voor maar 1 mestbolletje. Zand en klei doen hetzelfde, in de weg liggen in de dikke darm en bij teveel de boel goed verstoppen. Klei is alleen veel fijner van structuur, bij jou lijkt het op klei.

Heb je wel eens heel goed in de sokken van je tinker gekeken of daar geen kloven in zitten? Anders zou het misschien ook goed zijn om zijn benen eens te wassen met een goed anti-mijt middel ( als je dat neit al gedaan hebt), dat bijten in die sokken doen bij ons de friezen ook als ze er last van hebben. Ze staan dan ook vaak te stampen met een achterbeen.

Succes jullie allebei, het is een lastig probleem hoor als ze steeds aan de dunne zijn.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 16:28

Het zakje was zo'n plastic winkelzakje, waar je zegmaar je krop sla en tomaten in doet. Dus niet heel erg groot. Klei kan erg goed zijn hoor. De wei is helemaal omgeploegd weer. Ik hoop dat het weer wat gaat drogen nu het droger is. Het zand dat we hebben liggen in de paddock is erg grof rivierzand met een grijze kleur.

De DA heeft haar sokken onlangs nog gecontroleerd en ik heb er idd al een middeltje voor. Ze heeft geen kloven, maar huid was wel wat geïrriteerd en ze heeft wel wat last van rasp/korstjes. Echter moet ik pas volgende week zaterdag terug behandelen.

Lijnzaadolie moesten wij ook idd geven op advies van kliniek na haar koliek. Jammer genoeg at ze dan na een paar dagen haar eten niet meer op. Toen overgeschakeld naar lijnzaadvlokken, en dat vindt ze dan weer geen probleem.

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-14 20:15

Jet, ik heb zand weg korrels die van de kliniek komen en daar stond het ook op de pot om dat 21 dagen te geven. Ik voer nu wel 2 keer op een dag , anders eet hij het niet helemaal op.

Ook op de pot stond dat je maximaal 150 gram per dag mag geven, dat vind ik wel veel en dat eet hij ook niet op. En zijn mest heel goed bijhouden.

Ja ik bedoel overjarig hooi, en bij die boerke waar ik het wil gaan halen dat is echt goed hooi en het is al bijna een jaartje oud.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-14 22:08

Jansje, is het andere dan deze: http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 2305/55101 ?
Ik zou gewoon dat hooi bij die boer halen, ouder hoeft toch ook weer niet lijkt me. Dan is het vaak weer heel stoffig door het lang opgeslagen liggen, dat is ook weer niet goed voor een paard.

Jacky, toch lijkt het me meer dan een theelepel als je de hoeveelheid van jou x 3 of 4 doet ( normaal drie of vier mestballen, jij had er eentje).
Ja, ik maak zo'n vijf keer per week een slobber en doe daar de lijnzaadolie in, mijn vorige paard ( die met die operatie) en mijn huidige paard eten het dan wel op. Maar dat moet de jouwe dan wel mogen krijgen.

Succes allebei hoor!

ilovemaccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 20:49

Misschien kan je haar een grasmasker om doen kan ze ook niet zand eten.
en als ze 24 uur buiten loop proberen slowfeeder aan te schaffen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:03

In acute gevallen van zand/ zandkoliek moet je 100 gram per 100 kilo lichaamsgewicht geven.
Weegt je paard dus 400 kilo, dan geef je 400 gram per dag.
In ernstige gevallen wordt de duur van de kuur opgevoerd naar 10/14 dagen of langer.

De oorzaak is de te korte wei. Sommige paarden kunnen er tegen. Anderen knagen door en vreten wortels met zand en scheiden het zand niet snel genoeg uit.

Graszaadhooi kun je onbeperkt voeren, is lekker grof, prikkelt en helpt zand uitscheiden.
Verder idd de kuur geven, en dus echt 100 gram per 100 kilo lichaamsgewicht.
Tot slot van de kale wei halen, op steen zetten, of een paddock met onbeperkt hooi waar hij geen hooi uit het zand kan eten.

Absoluut ingrijpen nu, anders kan het snel verkeerd aflopen. Heel snel.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 21:05

Ps: om de darmen te helpen kun je probiotica voeren en bietenpulp. Probiotica bijvoorbeeld Yeasacc.