Toen hij flink kreupel was, had hij een flinke zwelling bij de kogel die ook goed warm was, ontsteking dus. Nadat de zwelling was weggetrokken bleef er een bult zitten, die ook hard werd. Hij heeft verder ook op zijn beide voorbenen aardig wat schiefels zitten.
Omdat de bult niet verdween en hij nog niet helemaal rad liep, zijn er foto's gemaakt.
Uit deze foto's kwam dus dat hij aan beide voorbenen OCD heeft, aan één been werden 2 muisjes gevonden, aan het andere been 1. Twee van die muisjes, beide aan één been waren beide meer dan een halve cm in doorsnede, IMO vrij groot. Eén onderaan de kogel, de andere bij het griffelbeentje. Bij het andere been zat het muisje ook bij de kogel.
Ook heeft hij aan beide voorbenen artrose.
Het gaat hier om een grote, 4-jarige ruin. Dit paard moet tijdens het rijden ook echt rondom in de beschermers, hij tikt zichzelf constant aan, en tikt daarbij dus ook echt op de kogels. Daarbij strijkt hij ook heel erg.
De reactie van de eigenaresse was, 'Hij heeft bijna niets hoor, ben blij dat het meevalt, voor hetzelfde geld had hij echt iets gehad'

Ze gaat ook gewoon door met werken met hem, dressuur dus. Op mijn vraag wat de DA daarvan gezegd had, zei zij dat hij daar niets over had gezegd, lijkt me vreemd.
Ik denk eerlijk gezegd dat je een paard waarbij dit geconstateerd wordt niet meer zo fanatiek kunt / moet rijden, een dag of 6 in de week dressuren lijkt mij niet verstandig. Dit paard mankeert IMO aardig wat aan de benen, en dat op 4-jarige leeftijd al. Lijkt mij dat dit alleen kan verergeren (ok OCD is te opereren, maar die artrose e.d?).
Wat is jullie mening hierover, vinden jullie het meevallen en zouden jullie gewoon doorwerken met zo'n paard, of iets anders?