onze ex-bloedtappony blijft mager ondanks alle maatregelen?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ghashira

onze ex-bloedtappony blijft mager ondanks alle maatregelen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 20:53

ongeveer een jaar geleden kochten we bij een handelaar onze Diana. Ze was 16 en supermak, net wat we zochten voor ons dochtertje van 6. De pony zat nog compleet in een dikke wintervacht en zag er behoorlijk uit, afgezien van haar onverzorgde hoeven.. Eenmaal thuis stelde ik echter vast dat ze haast niet kon eten, alles kwam er weer uit in proppen, en toen ze begon te ruien, schoot er niet veel meer over dan een triest kapstokje. De tandarts kwam langs en viste er 5 rottende loszittende tanden uit. Nadien ging het eten iets beter, maar ze blijft problemen hebben met gewoon hooi, dus geven we haar kortgekapte luzerne, en een mengeling met maisvlokken en ander lekkers, oa ook veel kruiden, specifiek voor ponies met moeilijke vertering en die moeten aankomen. Ze werd stevig ontwormd en even leek het de goede kant op te gaan, ze mocht ook volop op een mooie vette weide en we zagen het buikje zwellen..Op 13 juni vonden we haar s ochtends in de stal, bezig te bevallen van een overmaats groot veulen. Mijn man heeft met man en macht geholpen om het veulen eruit te halen. Diana had wonderwel toch melk en hoewel iedereen de eerste dag vreesde voor haar leven en dat van het veulen hebben ze het beiden gehaald. Diana is 118cm, veulen Thor, nu 6 maanden intussen 128cm...de handelaar heeft haar maar heel even gehad, hij had haar gekocht op de veemarkt in ciney en daar was ze toegekomen met een transport uit nederland en nadat ik een oproep opsporing verzocht op bokt had gelanceerd wie "Diana nr 28" kende, kwamen we dus te weten dat ze een bloedtappony is geweest... Na 100 dagen hebben we Thor bij haar weggenomen, want ze werd letterlijk leeggezogen. Intussen hebben we alweer de tandarts laten komen, de veearts meerdere keren, ze krijgt werkelijk massa's eten, maar komt zo goed als niets bij.... het is zo'n ontzettend lieve pony, ik doe wat grondwerk met r en dat doet ze erg graag, dochter zit er af en toe heel even op, zonder zadel en soms nemen we haar mee als we gaan wandelen met de honden, ze is altijd enthusiast en alert, maar iedereen staart haar aan omdat ze er zo mager bij loopt. toen ze met thor nog aan haar buik liep, kreeg ik zelfs controle van politie omdat mensen een klacht hadden neergelegd voor dierenmishandeling,haar bekken stak toen inderdaad erg uit,schoft en ruggegraat zag je ook fel, maar gut, wij doen echt ons uiterste best.. Heeft er iemand suggesties of ook zo'n pony gehad??? zou het kunnen dat ze mss nog veel ouder is dan op haar papieren vermeld is? Ligt het aan het bloedtappen???? Alle raad en hulp is echt welkom. de foto is van de zomer, toen thor ong 1 maand wasAfbeelding

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: onze ex-bloedtappony blijft mager ondanks alle maatregelen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:06

VSW -> MD

BrittFelice

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:10

Hè bah wat een verhaal! Misschien kan merriebrok helpen? Of iets voor oudere paardjes? Seniores nogwattes. Maar heb er ook niet zoveel verstand van hoor

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:15

heb je al eens een bloedonderzoek laten doen ?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:15

Jeetje wat een verhaal!
Subli heeft een fijne senioren slobber, dat zou je kunnen geven met wat olie erdoor.

Ik heb zelf een merrie gehad die er ook zou uitzag. Ik heb haar gehad van 20-24 jaar. Alleen drachtig was ze mooi vol. De andere jaren werd ze nooit echt mooi rond. Ondanks ontwormen tegen alle mogelijke wormen en leverbot.
Gekookt lijnzaad tegen evt zand in darmen. Geelwortelpoeder door de slobber tegen evt maagzweren. Uiteraard onbeperkt ruwvoer en tandartsbehandeling.....enz!
Ik heb me er bij neer gelegd, zij is naar het bejaardentehuis gegaan. Daar krijgt ze ook onbeperkt ruwvoer en mais.

Ik hoop dat het jullie nog wel lukt om er wat spek op te krijgen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:18

Ik heb hier ook eentje lopen die wat mager is vanwege een vroeger tandprobleem, en die krijgt seniorenbrok van Subli. Je doet er water bij en laat hem een halve dag staan, net zoals bij bietenpulp, en daardoor verteert het gewoon heel makkelijk en kunnen ze er alle voeding uit opnemen zonder te hoeven kauwen :) ik merkte al vrij snel verschil.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 21:20

ja, we hebben in het voorjaar vorig jaar haar bloed laten onderzoeken en dat wees niks speciaals uit. Ik heb intussen vernomen dat drachtige ponies echter andere waarden hebben ..; gek genoeg had de veearts toen niet in het bloed gemerkt dat ze drachtig was... dus ik ga het nog ns laten overdoen.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:21

ik zou eerst nog eens de tandarts laten komen.. die is al eens geweest, maar als er toen 5 rottende tanden verwijderd zijn, grote kans dat er nog iets zit te vervelen...
als dat is uitgesloten een bloedtest doen, voor wormen, leverbot en lyme ed uit te sluiten..
mocht daar dan nog niets uitkomen, dan zou ik eens goed gaan kijken naar het rantsoen.. maar ik denk dat de tandarts nog wel iets gaat vinden..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:22

Op de foto lijkt ze wel een goedgevulde buik te hebben, maar gewoon amper bespiering. Mijn oude pensioenpaard is ook over de hele ruglijn ingevallen, er hangt een ton van een buik onder, maar de ruglijn blijft schraal door spierverlies.

Qua voer is Seniores Priores wel een aanrader (ook niet duur) en olie bijgeven. Succes!

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:22

Heb je verhaal toen gelezen was inderdaad heftig. Wat krijgt ze nu eten ?

senior priores werkt heel goed is van sublie.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:26

Is de merrie mogelijk al veel ouder dan 16 jaar?

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:26

Ik heb je een pb gestuurd, ik hoop dat je er wat aan hebt :) Het is een leuke pony, en ook het veulen vind ik erg leuk!!

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 21:27

Subli is in belgie niet in de handel denk ik, nooit van gehoord... ik dacht dat seniorenbrok minder voedingswaarde had, net omdat senioren niet verondersteld worden nog hard te werken en dus minder behoefte hebben aan veel energie? 16 is ook niet echt senior, toch niet voor n welsh, vind ik... bedoeling was ook niet haar hard aan het werk te zetten, dochter neemt haar rijlesjes en voltigeles op een super lespony, maar net zoals we met haar gingen wandelen terwijl ze op onze shet zat(die is maar 78cm en nu dus echt te klein voor r-ze maait nu mijn gazon , haha, ..)was het de bedoeling dat Diana een knuffel-verzorgpony zou zijn waarop ze dan inderdaad af en toe mee kon, op wandeling.Ik doe lange wandelingen met mijn honden (soms 2 u), dus dat is dan 2u stappen voor de pony en af en toe stapt dochter ook af en loopt ze er naast, ze ziet het zo bij haar papa die endurance rijdt, vandaar...dus hard werken is dat niet..maar voorlopig hebben we Diana enkel nog maar verzorgd...haar terug verkopen is geen optie, als blijkt dat ze echt "op" is of echt ziek, laat ik haar inslapen. Maar in eerste instantie wil ik haar gewoon terug gezond en vitaal krijgen. ze gaat erg graag op de weide, zelfs nu in de winter.. ze gaat elke dag buiten met mijn merrie en dan leg ik 2 grote hopen hooi op de wei. Mijn merrie verzet geen poot tot de hopen op zijn, pas dan gaat ze rondlopen. Diana bekijkt het hooi zelfs niet, ze begint direct aan het korte gras te prutsen...

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:28

Seniores Priores is idd in België niet te krijgen maar wij gingen het over de grens halen. Het is voer voor paarden die geen ruwvoer meer kunnen eten, zit dus alles in, dus wel goed qua energie! Olie zijn ook goed voor de vetten.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:29

dat is voor mij een teken dat de tanden niet goed zijn, als een paard het hooi niet wil... heb je echt droog hooi, voordroog?

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 21:33

Ik lees vooral Subli dus... misschien moet ik dan maar eens richting grens trekken en proberen het ergens vlak over de grens te vinden.. in sluis bv? ..
Hoogendroog: ja, die vraag stelde ik me zelf ook, maar ze heeft een paspoort waarin ze 16 zou zijn, nu dus bijna 17n tandarts dacht dat trouwens ook wel, maar ze heeft volgens hem wel nooit enige tandzorg gehad en veel aan takken gegeten...
Keshia: de tandarts is al 2x gekomen, eerste x 5 tanden eruit, 2de keer nog n tand...ik heb hem gebeld, hij komt volgende week langs, dat is dan 3x op n jaar...
Solleke noah:ja, op die foto zie je wel n buik, maar dat is gewoon nog een uitgezette baarmoeder vrees ik... na het zogen is ze trouwens nog magerder geworden dan op die foto's...die foto's durf ik niet publiceren..wens geen ongepaste reacties.

ghashira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-14 21:33

echt droog hooi wil ze nog wel ns aanraken, maar krijgt ze toch ook moeilijk binnen. voordroog raakt ze zelfs niet aan

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:35

Je hebt van havens ook slobber mash (ipv senioren priores). Misschien is dat wel te krijgen in BE ? En misschien dat ze wel wat kan met compact gras?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:36

Seniores priores van subli is zéker een aanrader! volledig vervangend voer voor paarden die niet meer kunnen eten, ik geef het mijn pony ook! moet je wel minimaal 4/6 uur laten weken en 4 keer per dag voeren!

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:37

Ben wel heel benieuwd hoe ze er nu uit ziet! Kun je me anders een pb sturen?
Mijn arabier van 6 jaar oud is hier ook verwaarloosd gekomen, ze is ook niet echt dik te krijgen daarom voeren wij haar ook Subli Senior Priores dit werkt heel goed. Toen ze net bij ons was at ze ook niet echt heel graag haar hooi, en nu laat ze het nog weleens liggen, er is geen medische oorzaak te vinden en verder voelt ze zich heel goed. Onze dierenarts zei ook dat ze echt moeten wennen aan het meer eten omdat ze lang niet genoeg eten heeft gehad..

Steeds kleine beetjes voeren kan helpen en ik zou echt senior priores kopen en eventueel ook nog 2x per dag merrie brok geven!

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:38

Ik heb vroeger ook een ex bloedtap pony verzorgd die na het veulenen ook niet meer aankwam achteraf bleek ze ernstige bloedarmoede te hebben door het bloedtappen

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:39

Wel eens aan Cushing gedacht?

Check maar eens alle symptomen, niet alleen een krullende vacht is Cushing.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:40

De vorige pony van mijn dochter at ook moeilijk hooi, fijn hooi kon ze haast niet wegkrijgen.
Die kreeg alleen nog eerste snee, en dan zo grof en stengelig mogelijk, dat at ze allemaal op, het fijne hooi bleef bijna alles van liggen. At inderdaad ook liever gras.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:43

Eventueel gewoon bietenpulp kan ook helpen dit is ruwvoer, maar dan makkelijker te eten voor paarden met een slecht gebit. Pavo heeft nu de speedibeet op de markt gebracht en is in ongeveer 10 minuten klaar en laag in suiker. Als de lange weektijd geen probleem is kan gewone bietenpulp ook voldoende zijn en is goedkoper alleen hoger in suiker.

Gehakseld paardenmais is ook iets wat je zou kunnen voeren en heel voedzaam.

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-14 21:46

Pavo speedibeet zet ook goed aan en is meteen een goed ruwvoer