Zweedse kruiden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mara2000

Zweedse kruiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-14 16:58

Sinds een paar dagen spoel ik het tandvlees van mijn paard met zweedse kruiden. Ik maak een thee, er zit dus geen alcohol in. Ik geef hem ongeveer 30 ml en ik gebruik een flinke theelepel in een mok water wat ik een half uurtje laat trekken.
Hij is nu wat aan de dunne, en dat schijnt ook wel bij de kruiden te horen.
Maar vroeg me af of er hier meer mensen zijn die het geven, hoeveel en had je paard ook last van dunnere mest.
Hij heeft een tandvleesontsteking en ik geef het op advies van de tandarts.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 21:49

Ik wil er graag ook wel iets meer over weten, mijn paardentandarts adviseerde de Zweden Kruiden? voor het tandvlees van mijn paard.

Mara2000

Re: Zweedse kruiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 01:09

Ik had wel het gevoel dat het werkte, alleen had ik het idee dat hij er diarree van kreeg. Ben daarom de thee iets minder sterk gaan maken en in plaats van spoelen heb ik de ontstekingsplek dagelijks gedept met watten gedrenkt in de Zweedse Kruiden thee.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 07:36

Ik moet een scheutje in zijn drinkensbak doen.. Maar dit is in paardenwinkels niet te koop, kan er verder zo weinig over vinden voor paarden!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 08:00

Volgens mij werken zweedse kruiden niet met spoelen, maar moeten ze het echt opdrinken en dan van binnenuit zelf de ontsteking bestrijden. Ik heb nog nooit platte mest gehad bij een paard dat dat kreeg.
Ontstoken tandvlees spoel ik met een goed merk mondwater en dan met de tuinslang erin alle voedselresten eruit spoelen.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 15:23

Ik moest van de tandarts ermee spoelen dus dat heb ik gedaan en de ontsteking werd minder.
Drogisterij 'de Tuinen' verkoopt het.

Tes22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:07

Wat voor kruiden zitten er precies in?

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 15:18

Google is zo handig :j

http://jacob-hooy.nl/producten/detail/? ... ntId=30642

0,2 gr.Saffraan, 5 gr. Myrrhe, 5 gr. Zilverdistel, 10 gr. Alsem, 10 gr. Seneblad, 10 gr. Manna, 10 gr. Engelwortel, 10 gr. China-kamfer, 10 gr. Venetiaansetheriak (s.o.), 10 gr. Rabarberwortel en 10 gr. Zedoarewortel.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:14

Sorry voor het omhoog schoppen van dit topic, maar hij is nog niet zo extreem oud. De paardentandarts is laatst voor mijn paard geweest en hij heeft ontstoken tandvlees. Ook zij adviseerde mij om te spoelen met zweedse kruiden. Ik heb zo'n potje gekocht bij een natuurwinkel en volgens haar recept gekookt: twee liter water opzetten, alle kruiden erbij, het mengsel aan de kook brengen en daarna een uur op laag vuur laten pruttelen. Dan laten afkoelen en de kruiden er uit zeven. Ze vertelde er wel bij dat paarden aan de diarree kunnen raken en dat ik dan meteen moet stoppen. Ik heb vandaag voor het eerst gespoeld, dus ik ben benieuwd. Ik vraag me echter wel af of er meer mensen zijn met ervaring in het gebruik van zweedse kruiden. Als ik ernaar google vind ik vaak dat het gebruikt wordt voor ontstoken tandvlees maar niet waarom. Ik ben dus op zoek naar mensen die de kruiden ook voor hun paard gebruiken want ik vind het best spannend :+

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 10:37

Ik ken niet alle kruiden, maar seneblad (senna) is een laxeermiddel; ik kan me slappe mest dus best voorstellen.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 12:23

ManonGrr; heb je ook tandarts v/d Berg (Mariëlle, Vincent, Reinier) :D ?

Ze hebben het bij mijn pony ook geadviseerd ivm ontstoken tandvlees. Ik doe elke dag een scheutje door zijn waterbak. Nog geen diarree (gebruik het al een paar maanden)

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 13:41

Coentjuh schreef:
ManonGrr; heb je ook tandarts v/d Berg (Mariëlle, Vincent, Reinier) :D ?

Ze hebben het bij mijn pony ook geadviseerd ivm ontstoken tandvlees. Ik doe elke dag een scheutje door zijn waterbak. Nog geen diarree (gebruik het al een paar maanden)

Haha Inderdaad die tandarts! Mijn paard drinkt alleen niet uit de waterbak in de zomer, maar voor de winter is dat wel te doen ja. Geef jij het gewoon altijd? Of alleen als je wat merkt?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 16:29

Nee gewoon iedere dag..

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:47

Ik moet ook gaan spoelen met dit spul. Heb ook dezelfde tandarts :) .
Ik heb die fles van Jacob Hooy gekocht, wel met alcohol.
Maar met hoeveel water moet ik het vermengen?
En hoeveel spuit je in zijn mond per keer?
Tandarts zegt 1 op 1 maar dat lijkt mij wel heel sterk.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 17:04

Ik had de losse kruiden en maakte daar thee van. Alcohol vond ik niet zo'n goed idee.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 20:43

Ok. Hij had het over een flesje. Dus dacht ik dat dat hem dan moest zijn.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-16 15:07

Ik heb ook zo 'n fles, ik drink het zelf op. Gewoon een glas met een beetje water en dan 1 theelepel er in. Je kan ook een omslag maken voor een wond, dan moet het 4 uur blijven zitten.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-16 06:03

Ik heb dit ook gebruikt.
Flesje gekocht bij onlinedrogist. Zat wel alcohol in. Ik deed m'n vinger erin dippen en direct op het tandvlees inmasseren. Tevens deed ik 5ml in z'n automatische drinkbak.