Ervaring Cure-mok?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Equisync

Ervaring Cure-mok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 20:31

Hallo bokkers!

Zaterdag ontdekte ik bij mijn paard een klein plekje mok. Op zich niet zo'n probleem, had alleen geen mokzalf. Winkels waren al dicht dus heb zaterdag en zondag zijn benen met chloorwater gewassen. Dit ging vrij goed. Hij vond het niet prettig maar liet het toe. Maandag meteen mokzalf gehaald en weer gewassen met chloorwater, daarna zalf. Dinsdag hetzelfde. Maar vandaag vond hij het NIET meer leuk..
Zijn hele koten zitten inmiddels onder en het doet duidelijk pijn als ik eraan kom.
Hij begon gericht te trappen(naar mijn hoofd of handen), stalgenoot heeft zijn voorbeen vastgepakt en hij laat zich gewoon zo hangen dat hij alsnog op twee benen kan staan en mij proberen te trappen met het mokbeen..
Met veel moeite heb ik de zalf half erop gekwakt gekregen, maar dit werkt zo niet natuurlijk.

Nu kreeg ik van een stalgenoot een verpakking van Cure-Mok, hij heeft die ook gegeven aan zijn Fries en bij haar werkte het schijnbaar heel goed.
Dit zijn pillen/tabletten die je 2x daags moet geven, en zou op homeopatische wijze zijn.

Heeft iemand ervaring met dit product?
Als dit nou echt goed werkt dan bestel ik het maar, want dit werkt zo niet meer als hij zo blijft trappen naar me. Ik snap dat het pijn doet, maar het zal toch behandeld moeten worden..

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:54

Wondjes wassen met chloorwater is ook niet zo fijn. Heb je zelf wel eens een sneetje in je vingers gehad en dan in chloorwater? Dat doet echt pijn. Elke dag wassen bij mok is ook niet goed. Dan moet je om de 2-3 dagen wassen met bijv betadine. Droog deppen met een handdoek en dan zalf erop. Mok moet je droog houden. En de korstjes zacht met zalf. Verder heb ik geen ervaring met de cure-mok, sorry.

BrittFelice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:56

Ja ik geef ook Cure-mok aan mijn verzorgpony's. Hier werkt het heel goed! En wassen met betadine wil ook wel wat helpen idd
Laatst bijgewerkt door BrittFelice op 12-02-14 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:57

Chloor, dat is wel vrij agressief..
Heb je pas geleden iets nieuws gevoerd? Het klinkt namelijk ook wel een beetje als een allergische reactie, zo snel zo veel wondjes..
Probeer er niet te veel aan te zitten en niet te veel te wassen, hoe meer je er aan zit hoe meer het kan irriteren.

Equisync

Re: Ervaring Cure-mok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 21:01

Nee er is niks veranderd in voer, hij staat nu drie maanden bij mij en krijgt dus al drie maanden hetzelfde.
Zou het misschien helpen om dan alleen met zalf(als ik eraan mag komen) te behandelen?
Hier word altijd aangeraden met chloor(gewoon een klein beetje in een hele emmer) te wassen bij mok, ik weet dus ook niet beter. Chloor ontsmet en maakt schoon, en de zalf verzacht en heelt, tenminste zo heb ik het altijd ervaren.
Als ik al naar zijn been wijs trekt hij hem nog net niet ín zn buik..

Zijn stal is niet nat, als hij uit de wei komt en zijn benen zijn vies(altijd) spuit ik ze af zodat er geen modder aan hangt etc dus hoe hij eraan komt is mij ook een raadsel.
Misschien dat ik die Cure-Mok maar eens bestel, kan vast geen kwaad om eens te proberen denk ik..

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:03

Geen ervaring met Cure-mok, maar misschien toch met iets anders wassen dan chloorwater.
Ik heb mijn fjord haar benen gewassen met betadinescrub. In een emmertje met lauw water, eerst een poosje laten weken en daarna voorzichtig uitgewassen en de korsten er zo goed mogelijk afgehaald. Dit was in het stadium dat er ontsteking onder de korsten zat. Toen de ontsteking weg was ben ik opgehouden met wassen, dan moet het gewoon droog blijven en genezen. Ik heb zelf een soort gel gebruikt van Harry's Horse, droogde ontzettend uit, was eventjes niet zo comfortabel voor het paard, maar moet zeggen dat het heel goed werkte!!

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 21:08

Weken gaat 'm niet worden. Hij schopt de emmers de hele stal door zodra zijn hoef het water raakt, of het nu koud water, warm water, 'gewoon' water of water met wat erin is.
Heb hem pas 3 maanden dus nog niet kunnen 'oefenen'. Dit wil ik dus wel regelmatig gaan doen als hij 'beter' is, gewoon voor het geval dat..

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:18

Ik las chloorwater en het eerste wat ik dacht was 8)7
Enig idee hoe dat bijt ?
Ik begrijp dat je de beste bedoelingen hebt maar heb werkelijk waar nog nooit gehoord van chloorwater gebruiken bij open wonden.

cure-mok werkt bij het ene paard wel en de andere niet.
Het is dus een kwestie van proberen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:27

Geen chloorwater gebruiken, dat droogt en bijt uit en maakt het alleen maar erger.

1x wassen met betadine(shampoo), droogmaken en insmeren met goede mokzalf.
Daarna zoveel mogelijk droog houden, niet meer wassen, maar voorzichtig schoon maken met een droge handdoek en dan goed insmeren met mokzalf.

De mijne krijgt ook al een aantal weken cure mok in combinatie met mokzalf van de dierenarts inmiddels, met antibiotica erin en dat begint nu eindelijk aardig over te gaan

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:31

Ik heb goede ervaring met Cure-mok. Verder hou ik niet van zalfjes, vaak gaat daar juist prut aan plakken en ik heb een keer een paard gehad wat allergisch was voor een mokzalf waardoor het 10x erger werd. Zeker niet wassen ( en al helemaal niet met chloor), want je wil het niet nat hebben.
Zo droog mogelijk houden, de haren zoveel mogelijk wegscheren en cure-mok gven.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 21:37

Oké, dan stop ik allereerst eens met wassen :)
Hier word echt alle mok met chloorwater behandeld, en ook al zo lang ik me kan herinneren.
Maar als ik het niet nat mag maken, kan hij dus ook niet naar buiten? Want de wei is echt een grote blubber boel en dat hangt altijd tot aan zijn knieën omdat hij zo stoeit met zijn maatjes. Dus dat moet ik dan echt afspoelen..
Ik zal morgen een proberen of ik er aan mag komen met enkel wat zalf maar ik betwijfel het dus zal die cure mok eens bestellen!

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:45

Mok wassen is zoiso niet goed, mok is namelijk een schimmel en door het nat te maken blijft het vochtig en word het probleem steeds erger.
Het beste is om het met mok zalf en betadine zalf te behandelen. En let op de mok probeer het met 1 borstel weg te borstelen doe dit wel zachtjes het blijft gevoelig, gebruik die borstel na de mok niet meer :)
Ik wens u succes met de behandeling :j
Laatst bijgewerkt door Shar_Angel op 12-02-14 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 21:47

Ik vraag me echt nog steeds af hoe hij eraan komt maar goed, eerst maar eens er vanaf komen!
Rijden in de bak(zeer natte buitenbak) kan wel gewoon hoop ik? Alleen daarna goed droog deppen?

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:53

Ik zelf zou hem niet ergens neer zetten waar de grond nat is als de mok weer nat word heb je steeds het zelfde en blijf je in die cirkel zitten heb je niks buiten waar je kan rijden ?? Als je een weekje aankijkt hoe het is met een droge grobd zonder dat het nat word kan je altijd nog conclussie trekken :j
Laatst bijgewerkt door Shar_Angel op 12-02-14 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:53

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 21:56

Waarschijnlijk is het onstaan door de nattigheid met buiten staan, klein plekje gaat infecteren en broeien door het steeds nat zijn van de benen...
Zo is het bij die van mij ook ontstaan, natte paddock...

Ik maak het droog en zoveel mogelijk schoon als hij binnen komt met een schone droge handdoek en dan smeer ik het in met goede zalf.
De volgende dag pak ik weer een schone handdoek om opnieuw infecteren te voorkomen, is even niet anders, dan maar wat vaker wassen...

Als hij echt heel erg onder de bagger zit was ik het met betadine oplossing of shampoo, maar ook dat droogt erg uit, dus dat doe ik ook zo min mogelijk, want dan springen zo de kloven er weer in...

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 21:59

Nouvel schreef:
Waarschijnlijk is het onstaan door de nattigheid met buiten staan, klein plekje gaat infecteren en broeien door het steeds nat zijn van de benen...
Zo is het bij die van mij ook ontstaan, natte paddock...

Ik maak het droog en zoveel mogelijk schoon als hij binnen komt met een schone droge handdoek en dan smeer ik het in met goede zalf.
De volgende dag pak ik weer een schone handdoek om opnieuw infecteren te voorkomen, is even niet anders, dan maar wat vaker wassen...

Als hij echt heel erg onder de bagger zit was ik het met betadine oplossing of shampoo, maar ook dat droogt erg uit, dus dat doe ik ook zo min mogelijk, want dan springen zo de kloven er weer in...

Wat doe jij er dan voor zalf op?
Want om nou steeds mokzalf over alle 4 zn benen te smeren iedere dag lijkt me niet zo'n goed idee.

Ik kan wel even een weekje alleen buiten rijden ja, dat zou geen probleem (moeten) zijn(als hij zich kan gedragen.. zucht)..
Maar hem niet naar buiten laten gaan vind ik ook weer zo wat.. Kan hem moeilijk ophokken in zn stal totdat de mok weg is.

Nonnie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:03

Bij mijn paardje werkt sudocreme heel goed.

Vorige winter had hij ook mok en heb ik het eerst met mokzalfjes geprobeert. Daar zag ik niet echt verbetering in. Toen las ik hier op Bokt dat iemand sudocreme gebruikte. Ik dacht; laat ik dat ook eens proberen....
En of het werkte, het was zo weer weg. Elke dag weer een dikke laag erop. Werkte perfect.

Nu heeft mn paardje weer een paar plekjes en ben ik weer aan het smeren met sudo.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:11

ik heb allerlei soorten zalf geprobeerd, maar het werd alleen maar erger en zonder zalf kreeg hij open kloven waar hij echt kreupel door ging lopen...

ik smeer nu sinds een paar weken zalf van de dierenarts (ben nu aan de 2e soort bezig) met antibiotica, eerst 2x per dag, en sinds deze week 1x per dag.
zeker met die natte bagger is vet houden belangrijk, anders trekt het vocht en vuil in de plekken en wordt het alleen maar erger

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 22:18

Maar ik bedoel dan preventief. Als hij uit de paddock komt(op de zomerweides geen probleem, die zijn over het algemeen goed te doen maar in de winter kunnen/mogen ze daar niet op(levensgevaarlijk op die bergen en ook om gras te redden), dus dan zitten ze op een kleine weide die uiteraard na een paar weken helemaal omgeploegd is zodat de paarden er tot hun knieën instaan(of zoals de shet tot óver haar knieën :(:) ). Dus dan is schoonspoelen wel noodzakelijk. Kan ik ze daarna insmeren(na het drogen) met iets?

Ik denk overigens dat ik hem eens ga laten wennen aan een fohn :+
Kan ik die sokken lekker droogfohnen xd

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 22:32

:D
daar heb ik ook al eens aan zitten denken...

ik heb de mokplekken zo kaal mogelijk geknipt en dan droog ik goed af met een schone handdoek, meer kun je niet doen...

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 23:24

Ik las in de link eerder in de topic dat je juist niet moet knippen of scheren. Dat heeft toch ook mijn voorkeur, hij heeft al niet veel sok en dan zou ik dat laatste beetje er ook af moeten halen :')
Ik ga gewoon fohnen xd

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:18

Ik heb mijn paard helemaal droog gezet. Mocht in de stal met een uitloop op beton naar buiten. Absoluut niet meer in de modder o.i.d. Nu scheelde het enorm dat het hier een oudje betreft die niet ontploft van wat minder beweging.
Heb het dus eerst wel elke dag gewassen met betadine, maar het was ontstoken, blijft de ontsteking onder een korst zitten zal het niet genezen, eerst moet de ontsteking weg zijn. Daarna gestopt met wassen. Heb de lange haren in de koot zoveel mogelijk weggehaald om er zo goed mogelijk bij te kunnen. Nat wordt het in de koot toch wel als het erg nat is, maar droogt wel een stuk sneller als daar geen lange haren hangen.
En inderdaad elke dag schone handdoeken gebruiken en vooral droog houden!

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 13:50

Ik heb bij mijn arabo-fries ook zeer goede ervaringen met cure-mok. Ook eerst van alles geprobeerd maar het hielp altijd maar even. Nu voer ik haar cure-mok en smeer het in met sudocreme en het is weg. Ik geef ook in de winter 1x per maand een vitaminespuit. Ik geef nu al een week of 4 geen cure-mok meer en de mok blijft weg. Zodra ik merk dat de mok weer opkomt begin ik weer. Dus ook een tevreden gebruiker.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-14 13:56

Oké super. Ik moet nog even met de staleigenaar overleggen hoe dat nou zit.
Volgens de bijsluiter mag je het niet direct voor, tijdens of na het voeren(neem aan brok oid) geven, maar minimaal 2 uur ervoor of erna.
Hebben jullie dit ook gedaan? Voor mij is het op de meeste dagen niet realistisch om 2x per dag naar stal te gaan en al helemaal niet precies 2 uur voor t voeren(wat ook nog wel eens op andere tijdstippen gebeurd. Bijv. de ene keer om 4 uur en de andere keer om 6 dus is geen peil op te trekken..).

En hoe lang geef je dit? Tot de pot op is(dus na 50 dagen) of totdat de mok weg is?