Ervaring met het herstel van een Patella Fixatie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sunny2002

Ervaring met het herstel van een Patella Fixatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 21:49

Hallo Bokkers,

Mijn Shetland pony is afgelopen woensdag en donderdag naar de dierenkliniek geweest, om zijn 2 peesjes door te halen aan de achterbenen.... Is er iemand die ervaring heeft met het herstel na zo'n operatie?
De operatie heet; Patella Fixatie.

Groetjes

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 07:30

Sunny2002 schreef:
Hallo Bokkers,

Mijn Shetland pony is afgelopen woensdag en donderdag naar de dierenkliniek geweest, om zijn 2 peesjes door te halen aan de achterbenen.... Is er iemand die ervaring heeft met het herstel na zo'n operatie?
De operatie heet; Patella Fixatie.

Groetjes

Nee, de operatie heet geen Patella Fixatie, dat is het probleem waar hij aan geopereerd is.
Heeft de arts niets gezegd over het herstel?

Sunny2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 07:58

Mijn excuses, waaraan hij geopereerd is heet Patella Fixatie... Nee de Dierenarts heeft er niks over gezegd..... Alleen dat de tijd van het herstel per paard verschilt

Sunny2002

Re: Ervaring met het herstel van een Patella Fixatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 07:59

Zijn er mensen die hetzelfde hebben gehad? Die hun ervaring willen delen?

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:53

Even op inhaken;
Ik heb een pony met hetzelfde probleem, en zou graag ook willen weten wat bv de kosten zijn van zo'n ingreep, hoe lang gemiddeld het herstel duurt, en ook belangrijk; zijn ze er dan echt vanaf?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 12:56

Ik heb ooit een jonge pony er aan laten opereren. Die ging thuis meteen het land weer in en na een paar dagen terug om de hechtingen er uit te halen.
Die stond nog niet in het werk. Ze heeft daarna nooit meer problemen gehad.

Herstel tijd kan ik dus niet echt geven omdat ze gewoon bleef doen wat ze altijd deed, lekker op het land lopen met vriendjes.

Vernon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:05

Wij hebben bij onze merrie ook deze operatie laten doen. Zij moest toen een paar weken op boxrust met 3 a 4x per dag 5 minuten aan de hand stappen. Het was ook hartje winter, dus buiten staan op bevroren land was ook geen optie. Na de operatie zette ze dat been minder ver naar voren als de ander, maar na een paar weken zag je niks meer aan het been. Ze is wel lang er wat stijver aan geweest, maar nu zie je er niks van en loopt ze M2 dressuur. Voor haar de beste keuze ooit geweest, ze is van een wegkwijnende chagrijnige pony, maar een werklustige aanhankelijke merrie gegaan. :) haar been sloeg op het laatst elke pas half op slot, dus deed haar veel pijn.

Terugkomend op de vraag, ik zou de kliniek vragen wat zij adviseren. Wij kregen gelijk een opbouwschema enz. mee. :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 13:37

@Lowara: het gaat er om of het Patella Fixatie is, of Patella Luxatie, en tevens is de leeftijd/trainingsconditie van paard/pony belangrijk.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 16:21

Het is patella fixatie :j pony is 7 jaar oud, ruin en kruising shet/welsh.
Wordt op dit moment recreatief gereden/ingezet als therapie pony, vooral voor zeer jonge ( vanaf 3 jaar) kinderen, maar loopt ook af en toe een gevorderde les om fris in het koppie te blijven.
maar zit in een fase dat de pony zodanig ' onbetrouwbaar' is voor de inzet in de training sessies, dat ik keuzes moet maken over zijn toekomst. Het gaat niet om elke dag, maar soms schiet de boel erin als hij net klaar staat of bv in de ochtend als alle lesdieren ingedeeld zijn, en dan zijn de andere lesdieren wel zwaar de sjaak steeds :=

Nu hoorde ik al over eventueel opereren, en wil opties afwegen of ik hier mee doorga.
Maar kostenplaatje en duur van herstel zijn wel lichtelijk cruciaal.
Inmiddels al door de hoefsmid achterlangs bekapt, wat enkele weken prima werkte, maar is niet betrouwbaar genoeg voor volledig er van af kunnen zijn :=
En juist die af en toe situaties kan ik niet goed gebruiken hier,maar pony is zo ongelofelijk geschikt voor dit werk, dat ik er wel tijd en moeite, en eventueel geld in wil steken, als het binnen de perken blijft.

Sunny2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-14 19:08

Mijn pony is qua karakter helemaal veranderd, eerst heel kwaad en boos, nu kei lief... Hij wordt ook steeds actiever

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-14 22:59

Sunny2002 schreef:
Mijn pony is qua karakter helemaal veranderd, eerst heel kwaad en boos, nu kei lief... Hij wordt ook steeds actiever

En hoe verloopt het herstel?

Sunny2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-14 15:59

Hij gaat vooruit, hij draaft al een beetje

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 18:46

Hebben jullie toevallig filmpjes van jullie paarden met patella fixatie/luxatie...ben hier heel benieuwd naar.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 18:49

hoe zijn jullie er achter gekomen dat de pony dat heeft? ik heb nog nooit gezien hoe dat er uit moet zien waar je dat door herkent

AnimalFriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 18:56

NathalientjeB; op youtibe staan wel filmpjes maar dat zijn hele typische en uitgesproken gevallen. Ik ben juist zo benieuwd naar de mildere gevallen....

Sunny2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 07:30

Op advies van de Dierenarts, hij kwam toen Bas (de pony) zijn knie heel erg op slot had en het door stappen niet minder werd. En toen zagen we dat het hem echt pijn deed, daarom de Dierenarts gebeld. Toen vroeg hij of dat geen oplossing was... Die operatie

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:42

hier inmiddels bij twee dierenartsen informatie ingewonnen over de ingreep. beide zijn er erg negatief over ivm zeer hoog risico ontwikkeling artrose. ene da heeft het een keer uitgevoerd, en de andere zelfs nog nooit. beide wilden metacam gebruikrn in combinatie met iets inspuiten. welke risico's kregen jullie te horen en wat gaf de doorslag?

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:51

Hier laten doen bij een Friese merrie van 8 jaar. Was met rijden chagrijnig, moeite met wijken en sluiten in galop dus rijden was niet leuk meer. Hadden alles geprobeerd, trainen in los zand, binnendoor zetten en zelfs op ijzers maar niets help.

De operatie was echt kinderspel, 2 knipjes en het was klaar. Ze had er wel enkele dagen veel last van en heb nog pijnstilling bijgehaald. Ze stond in een kleine paddock maar ging steeds liggen... maar het was het wel waard. Na enkele weken ging het rijden veel beter en ze werd ook minder zuur op stal. Had er achteraf spijt van dat we het niet eerder gedaan hadden.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:14

Ibonn schreef:
Hier laten doen bij een Friese merrie van 8 jaar. Was met rijden chagrijnig, moeite met wijken en sluiten in galop dus rijden was niet leuk meer. Hadden alles geprobeerd, trainen in los zand, binnendoor zetten en zelfs op ijzers maar niets help.

De operatie was echt kinderspel, 2 knipjes en het was klaar. Ze had er wel enkele dagen veel last van en heb nog pijnstilling bijgehaald. Ze stond in een kleine paddock maar ging steeds liggen... maar het was het wel waard. Na enkele weken ging het rijden veel beter en ze werd ook minder zuur op stal. Had er achteraf spijt van dat we het niet eerder gedaan hadden.

en welke risico's kregen jullie te horen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:21

Bij mij was het opereren of inslapen. Pony viel soms om met 2 knieen op slot(als ze last had en er liep een andere pony tegen haar aan als ze niet weg kon stappen bijvoorbeeld) en kon dan niet meer overeind komen, en dat is geen paard waardig bestaan.

Risico's heb ik niet over nagedacht, het was de enige optie voor mijn merrie.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:26

Ik kom even met ee onbeschofte vraag binnenvallen.. Maar mag ik weten wat de kosten zijn voor zo'n operatie en of dat voor 1 of 2 benen was?

Ik rij een 7 jarige friese merrie die dit ook heeft aan 1 knie en door training en binnenom bekappen is dit al flink verbeterd. Maar ik wil haar graag in de toekomst overkopen van de huidige eigenaren en ben dus benieuwd naar de operatie kosten.

Dit paard heeft het echt maar af en toe en blijft er ook niet hangen. Ze knakt door haar knie heen 1 pas en loopt daarna gewoon weer verder. De ene periode heeft ze dit vaker als de andere.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:13

De kosten waren ongeveer 170,- voor beide knieën maar dus wel al 5 jaar geleden. Ze kon ook meteen mee naar huis dus geen stallingskosten ofzo. Het werd plaatselijk verdoofd en staand gedaan in de praktijk.

Er werden geen risico's aangegeven, zeker niet van artrose of zo. Voor haar was het een verbetering want ze had het heel ernstig aan beide knieën. Wanneer ze rond mij moest draaien op de poetsplaats bleef vooral haar linkerbeen gestrekt onder de buik naar voren steken. Ze hupte dan op 3 benen verder, ze was er wel handig mee. Pas als ik haar achteruit zette of even wachtte, schoot de knie weer los...

Er werd wel gezegd dat ze niet meer op rust kon staan omdat het bandje dat dit mogelijk maakt dus doorgesneden zou worden maar ze stond wel nog op rust, alleen anders dan mijn andere paarden...

Dus voor paarden met grote problemen kan het een oplossing zijn maar het mag niet de eerste keus zijn. Veel paarden knappen wel op van gerichte training of goed beslag.

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:40

Ok de DA heeft idd het doorhalen of inspuiten met een irriterende vloeistof toen genoemd. Dat laatste zorgt voor litteken weefsel waardoor de banden stugger worden. Maad dat was nogal omstreden geloof ik.

Nu gaat het goed maar mocht ze weer een slechte periode krijgen is het misschien een optie. Verder is veel knikken natuurlijk niet echt goed met het oog op artrose in de toekomst.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 23:28

Mijn bijna 3 jarige heeft er al last van vanaf dat ze 6 maanden oud was.
En werd steeds erger .
Nu staat ze al ruim een jaar op ijzers en flink binnendoor bekapt.
Ze heeft vorig jaar zomer een week op de kliniek gestaan nadat ik de knie zelf niet meer los kreeg en mijn eigen veearts ook niet.
En eenmaal op de kliniek duurde het ook nog even ik zelf wilde nu nog geen operatie doen omdat ik haar daar nog te jong voor vond .
Mij werd geadviseerd om er op te gaan en te werken om haar sterker te maken.
Dit heb ik toen niet gedaan omdat ze nog te jong was.
Met longeeren ging het redelijk en helaas stond ze 2 maanden terug weer de hele dag op slot ondanks ze op ijzers stond en 4x per week 45 min aan de lijn liep.
Toen hebben we foto's laten maken en een echo, er kwam niet veel bijzonders uit alleen wat we al wisten en weer werd er geadviseerd om er op te gaan en te gaan rijden.
Inmiddels heb ik een andere smid en dat gaat nu super.
Inmiddels staat ze nu op een stal waar ze haar zadelmak maken.
Ze word 29 april 3 jaar, Het beweging geven en al zo vroeg te gaan rijden is alles tegen mijn principes in maar ik heb helaas geen andere keus .
Anders heb ik over een paar jaar een artrose knie.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 08:49

Ik heb een 2 jarige staan die het ook vertoont, helaas.
maar voor mij geen operatie, volgends da gewoon een kwestie van spiertraining doen. Maar dat is een heel andere situatie als bij jou natuurlijk.