IJzers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Licor

IJzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 14:43

Ik zit eraan te denken om mijn paard straks op ijzers te zetten.
Op dit moment moeten zijn hoeven namelijk groeien omdat ze toch wat kort zijn, en ik wil eigenlijk meer kilometers gaan maken met hem aankomend jaar.. met de kar zal ik dan ook vaker over de weg moeten wat zorgt voor nog meer slijten.

Nu zit ik alleen een beetje te twijfelen over welk materiaal ik moet kiezen.
Gewone ijzers zijn toch wel zwaar en ik weet niet of ik dat wel wil
Aluminium is lichter maar slijt ook heel snel, wat ik dan weer zonde van het geld vind.. nu had mijn hoefsmid het wel over widiapuntjes erin te slaan dat zou het snelle slijten wat tegen gaan
Tja en dan is er nog kunststof.. dat vind ik eigenlijk wel interessant.. Is niet zo zwaar, slijt ook niet snel (zelf minder snel dan gewone ijzers geloof ik?).. alleen zit je dan met t stoeve/remmen op de weg.. ik weet alleen niet of dit met het huidig kunststof ook nog zo is..

Ik zelf heb een beetje t idee dat ijzers te glad zijn en kunststof te stroef, maar dat ijzers geprezen worden omdat men dit al jaren doet en kunststof eigenlijk niet slechter is maar gewoon makkelijk aan de kant geschoven wordt..
Ik weet alleen zelf niet zoveel over kunststof (waar te halen, welke soorten, hoe lang t mee gaat, etc)

Ik ben benieuwd wat jullie meningen zijn over het materiaal.. en misschien dat jullie me kunnen helpen met de keuze

Hilli

Re: IJzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 14:51

TEN --> BEH.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 15:02

Ik heb zelf alleen ervaring met gewone hoefijzers, maar ik vind niet dat ze ook weer niet zo zwaar eerlijk gezegd. Uitglijden valt ook wel mee, al moet je natuurlijk niet in volle draf een hoek van 90 graden maken.

Met aluminimum ijzers heb ik zelf geen ervaring, maar het lijkt me dat dat net als kunststof wel snel slijt?

Ik zou zelf met gewone ijzers beginnen, desnoods probeer je dat voor een keer ;)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 15:05

Ow het is misschien goed om erbij te zeggen dat het een Draver is ;)
Van vroeger uit is hij eigenlijk altijd gewend om te lopen op aluminium ijzers.. hij is nu 14 en ik wil qua gewicht dus niet teveel belasten.. maar misschien valt dit ook eigenlijk wel mee haha

northequest1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 04:47

Persoonlijk zou ik zoals brechtje122 al heeft gezegt eerst beginnen met gewone ijzers. Wij hebben er hier een paar op aluminium ijzers staand en ben er zeer tevreden mee maar deze paarden komen niet op de weg dus ijzers slijten niet zo snel. Aluminium is een stukje duurder en als je veel op de weg gaat rijden zou ik gewone ijzers kiezen. Ik denk niet dat je het paard te snel belast met gewone ijzers.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 07:29

Ik zou ook met gewone ijzers beginnen. Vaak hebben ze daar echt niet zoveel last van, van het gewicht dan. Mijn pony had nooit op ijzers gestaan voor ze naar ons kwam. Maar wij rijden veel op straat, dus ijzers eronder, want anders houd ze geen hoeven over. Ze heeft de eerste vier passen even haar beentjes raar opgetilt en daarna liep ze prima, geen last.
We wilden een paar weken geleden even kijken of ze niet toch zonder achterijzers kan. Ik merkte juist minder grip met de blote hoefjes als met ijzers. En in no-time waren de hoeven zo kort dat er weer een ijzer onder moest. Dat gaat dus ook in hele korte hoeven.
Als je dus nu al de straat op wil, kan je er al ijzers onder laten leggen.
Blijf je twijfelen: vraag je hoefsmid wat voor jouw paard het beste is

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 08:39

Aluminiumijzers slijten erg snel met buitenrijden. Ons paard deed er ca 6 weken mee ( en dan reden we ongeveer 2x per week buiten en dan maar ca 20 min. Stappen op asfalt en de rest op zand.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 22:30

Het slijten is nog niet eens het nare van alluminium... Doordat het erg stroef is en niet glijd zou ik het nooit adviseren voor iemand die veel buiten rijd. De belasting voor je gewrichten is dan erg onprettig voor je paard.

Draverijzers zijn niet zwaar hoor...

Pb Wendybz en nina_rex eens, die hebben beide hun dravers een tijd op kunstof gehad en komen ook veel buiten :)

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 22:56

Ik heb zelf zowel ijzers als duplo's gehad (kunststof dus)
Paard liep erg lekker op de duplo's, veerde zachter in zijn gewrichten dan met ijzers. Nadeel was wel dat de kwaliteit van zijn hoeven wat achteruit ging, maar dat hoeft niet bij elk paard zo te zijn.

Mijn vriend is hoefsmid en werkt met ijzers en kunststof. Hij kijkt per paard en bewegingsmechaniek wat het beste past.
Op zijn site staat volgens mij wel wat info over de duplo.
In de endurance worden ze nu ook veel gebruikt.
Succes!
www.hoefsmederijtimmer.nl

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 14:57