Help!! Zitten met de handen in het haar..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daaphh

Help!! Zitten met de handen in het haar..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 12:45

Hoi,
Een paard dat ik rij voor iemand is nogal futloos, zijn hoofd wilt wel maar zijn lichaam werkt tegen. Ik ga even zijn beeld wat schetsen zodat het hopelijk voor jullie duidelijk is.

Jong paard - 4jaar - Zadelmak

Voorheen

- In eerste instantie werd een behandeling tegen lintworm gestart
- Op 14/10/2013 werd het bloed onderzocht en ziekte van Lyme werd vastgesteld
-Behandeling werd gestart met intraveneus antibiotica
-Tweede bloed onderzoek werd aangevraagd op 12/12/2013 om na te gaan of de behandeling heeft gewerkt en ook omdat het paard opgezwollen benen had
-Uit het tweede bloedonderzoek blijkt dat de waarde voor Lyme zijn gedaald, dus de behandeling had gewerkt.
-Voor de dikke benen werd het paard behandeld met ontsteking remmers. Na enkele dagen was dat beter.
- Ook begon het paard te hoesten, dit heeft ook enkele weken aangehouden.

-Huidige situatie is dat het paard nog steeds futloos is en sterk vermagerd is alhoewel het zeer goed en veel eet.

Voor de bloedwaarden een PB, weet even niet hoe ik die hier op krijg.

-paard loopt dag en nacht op de wei , in het begin wat ze hem kochten zag je hem regelmatig eens door de wei heen crossen. Dit doet hij nu dus niet meer..

Wie o wie weet wat er met het paard aan de hand zou kunnen zijn? De DA weet het naar mijn gevoel ook niet. Ik ben niet de eigenaar van het paard, maar mag dit wel plaatsen.

Hopelijk herkent iemand iets waar we mee verder kunnen.
Alvast bedankt!

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:51

Ik denk dat er nog steeds wormen in zijn lijf zitten. Die eten wat hij binnenkrijgt, hij komt dus veel voedingsstoffen tekort. Er kan natuurlijk meer aan de hand zijn, maar dit lijkt mij 'logisch', als ik hoor wat de symptomen zijn.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:52

Ik zou zeggen, ermee naar een goede paardenkliniek. En ik weet niet hoever jullie van de Duitse grens zitten, maar ik zou die kant opgaan. In Duitsland zijn ze gewoon veel verder met de behandeling van Lyme. Dit is bv een hele goede kliniek daar. http://www.tierklinik-hochmoor.de/1.html

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:54

Eerlijk gezegd was het eerste wat ik dacht: ziekte van lyme. En toen ik verder las werd dit dus bevestigd.
Vergis je niet in de nasleep van deze ziekte, het kan zeker een half jaar tot een jaar duren voordat het paard weer de oude is. Het is vooral een grote aanslag op spieren en organen en dit heeft veel tijd nodig om te herstellen. Bovendien is de behandeling ook een hele zware dus dat is nogmaals een aanslag op het lichaam.
Een vriendin van mij had de pech dat het ruim een jaar geduurd heeft, maar nu gaat het erg goed met haar paard! Dus er is hoop :)

Edit: Mag ik vragen wat het paard te eten krijgt, buiten het gras op de weide?
Laatst bijgewerkt door NRJ op 05-02-14 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:55

Heeft het dier heel toevallig op een weiland gestaan dat bemest is geweest met varkensmest??

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:57

Het paard heeft kennelijk veel AB gehad. Dit is killing voor je darmflora. Wellicht kun je darmflora verbeterende dingen geven?

OVerigens had ik dit ook met mijn eigen ruin. Die is pas opgeknapt na een bezoek en druppels van een homeopaat. Het is dat ik mijn paard al zo lang heb, de DA niets vond en ik ook nog zeer sceptisch stond tegenover de homeopaat (nog steeds), maar na een gevecht van heeeeeel wat jaren om mijn paard op gewicht te krijgen (en houden) heb ik sinds die homeopaat een makkelijk te voeren paard. Ik snap het nog niet, weet niet wat ik moet geloven, maar het resultaat is er wel. En daar ben ik wel heul blij mee!

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 12:59

Bedankt voor de snelle reacties al.

StableDoor: Ik geloof dat hij in de tussen tijd al 2x ontwormt is geweest. Maar weet dit niet met 100% zeker. Ga het zeker even navragen.

rina: Bedankt voor de tip! Ik ga de site eens doormailen

NRJ: Is het paard in die tussentijd nog steeds verder gegaan met de behandeling? Want de DA hier zei omdat de waarden in het bloed naar onder gegaan waren, de behandeling ook stop gezet werd.

Kentaro: Geen idee, ik zal dit eens navragen. Waarom?

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 13:06

NRJ schreef:
Eerlijk gezegd was het eerste wat ik dacht: ziekte van lyme. En toen ik verder las werd dit dus bevestigd.
Vergis je niet in de nasleep van deze ziekte, het kan zeker een half jaar tot een jaar duren voordat het paard weer de oude is. Het is vooral een grote aanslag op spieren en organen en dit heeft veel tijd nodig om te herstellen. Bovendien is de behandeling ook een hele zware dus dat is nogmaals een aanslag op het lichaam.
Een vriendin van mij had de pech dat het ruim een jaar geduurd heeft, maar nu gaat het erg goed met haar paard! Dus er is hoop :)

Edit: Mag ik vragen wat het paard te eten krijgt, buiten het gras op de weide?

½ kg onderhoud mix
½ kg sport mix
300 g zemelen
1 kg (nat) pulp
Wat wortelen en brood
Dit twee maal per dag

Edit: ook nog ingemaakt hooi zoveel als hij wilt
Laatst bijgewerkt door Daaphh op 05-02-14 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:10

Het is absoluut af te raden een paard te laten grazen op een weide dat bemest is met varkensmest of hooi dat daar vanaf komt!
Risico op varkensziekte Ileitis, veroorzaakt door de bacterie Lawsonia intracellularis, komt bij steeds meer paarden voor.
Een besmetting met de bacterie Lawsonia intracellularis heeft bij paarden onder meer een verdikking van de darmwand tot gevolg.
O.a. verschijnselen als extreem vermageren, op een gegeven moment niet meer (kunnen) eten, ontlasting als water, lusteloos.

Daaphh

Re: Help!! Zitten met de handen in het haar..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 13:12

Bedankt Kentaro! Hier ben ik wat mee, ga het gelijk vanavond navragen!!

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 13:18

Kentaro schreef:
Het is absoluut af te raden een paard te laten grazen op een weide dat bemest is met varkensmest of hooi dat daar vanaf komt!
Risico op varkensziekte Ileitis, veroorzaakt door de bacterie Lawsonia intracellularis, komt bij steeds meer paarden voor.
Een besmetting met de bacterie Lawsonia intracellularis heeft bij paarden onder meer een verdikking van de darmwand tot gevolg.
O.a. verschijnselen als extreem vermageren, op een gegeven moment niet meer (kunnen) eten, ontlasting als water, lusteloos.

Heb even gebeld, nooit bemest geweest met varkensmest en het paardenmest wordt ook altijd iedere dag eruit gehaald

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:22

Super! Wel erg blij dat het dit niet is!
Ik hoop van harte dat het paardje wel weer snel op gaat knappen!

aukje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:30

Heb je hem weleens een stoot vitaminepasta gegeven? Ik had vroeger een paard die dat ook echt nodig had in het najaar. Hij kreeg gewoon te weinig binnen met goede voeding en toonde dat ook wat lusteloos.

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 14:20

Nee dat hebben we nog niet gedaan aukje98

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:31

Staat hij met deken op? Staat hij alleen op het land? Ik zou eens proberen meer krachtvoer te geven, hoe hij daarop reageert. Een paard heeft energie nodig om warm te blijven. (ook al is het veel te warm voor de tijd van het jaar).

Ook zou ik stoppen met brood geven. Ik heb altijd begrepen dat brood helemaal niet goed is voor paarden.

Is zijn gebit nagekeken? Dat kan ook nog wel eens voor vermagering zorgen.
Sterkte met hem!

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 14:35

Hij heeft een deken op en staat met een ander paardje op de wei.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:38

waar ik aan moet denken is de leverbot.....
Is daar al naar gekeken??...de leverwaarden??
Dan worden ze ook mager en futloos.....slechte weerstand...

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 14:43

Kun je de leverwaarden in het bloed zien? Want die is nagekeken.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:45

Ja, die kun je zien. Misschien is het een idee daar nog eens extra naar te vragen bij je DA.
Die moet de uitslag daar nog hebben liggen.

Ik heb de mijne toen uitgebreid op wormen laten onderzoeken wegens dezelfde klachten.
Toen bleek de leverbot de boosdoener.

En omdat de jouwe buiten staat......en de weides nu nat zijn.....

mnnkhfsgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:46

een terug val van de Lyme.

Ik heb zelf helaas ook Lyme gehad en het duurt enorm lang voordat de ziekte helemaal uit je lichaam is. Wanneer je dan een keer ziek bent of minder weerstand hebt heeft de ziekte weer de kans de das op te steken. Uiteindelijk heb ik een hele zwaare antibiotica gehad dmv infuus in het ziekenhuis dit heeft mij enorm geholpen.

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:54

Hoe groot is het paard? En hoe is de mest?
En is het een idee om eens te stoppen met alle overbodige extra's?
Paarden kunnen een intolerantie hebben voor brood en zemelen en wortels.

Een jong paard in de groei kan best meer nodig hebben dan dat hij nu krijgt.
Vraag eens advies bij een goede voedingsdeskundige. Veel fabrikanten van
paardenvoer hebben zo iemand in dienst, en helpen graag.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:00

@Kentaro: weliswaar igv ts niet aan de orde, maar ik wil het wel graag weten. De bacterie kan 2 tot 3 weken overleven in de mest. Dat gaat dan om mest in de stal, dus niet om geïnjecteerde mest? Die laag is namelijk veel dunner, spoelt uit bij regen en als je maximale opbrengst van je mest wilt, beweid je de wei niet. In hoeverre kan het dan nog kwaad en hoezeer komt het bij paarden voor? Ik ken geen enkel praktijkverhalen en vind via google 1 artikel uit 2011 van Levende have.

@TS: er is lyme vastgesteld? Waarom is hij alleen tegen lintworm behandeld en is er niet gekozen voor een breder spectrum (pramox bijvoorbeeld). Is besmetting met rode bloedworm absoluut uitgesloten? Da's namelijk heel vaak de oorzaak (veel vaker dan lintworm).

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 15:49

Ja er is Lyme vastgesteld, hiervoor is hij ook in behandeling geweest. Geen idee of er op een breder spectrum is gekeken.

Over het voer, Eerst kreeg hij niet zoveel, hij krijgt dit nu sinds enkele weken omdat hij aan het afvallen was. Hij kwam terug op een goed gewicht en na een training (geen zware, gewoon stap, draf, galop) is hij terug veel afgevallen.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:14

Ik zou even contact op nemen met je DA.
Even vragen of de optie leverbot ook uitgesloten is.
Je weet maar nooit....

Ik wens je wel alle succes met je paard en hoop dat je snel een oplossing gevonden krijgt

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 17:28

Ik zou ook zeggen een terugval van de lyme. Hoor je vaker.