paard niet fit DA kan niks vinden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

paard niet fit DA kan niks vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 11:41

Voor de 2e keer deze winter is mijn 19 jarige niet zo fit

eerste keer was begin december, opeens heel erg zweten tijdens springles, die week was ze erg lusteloos en liep ze een beetje met haar staart af ( alsof ze scheet wil laten)

Dierenarts geweest, benen zijn goed, hart en longen geen probleem en bloed geprikt, ook geen gekke waardes.

Blijkbaar vind ze springen zo leuk dat ze niet fit was en zich helemaal over haar toeren heeft gelopen want nu is het er weer...

Weer lusteloos en staart af en snel buiten adem en zweten, normaal zweet ze eigenlijk nooit
Nu had ik dressuurles en ben ik snel gestopt, andere dagen wel een rondje wezen stappen.

Ze heeft nu mok en krijgt antibiotica instructeur dacht dat het nu daar misschien aan ligt maar lijkt zo op december.

Paard is 19 jaar maar verkeerd normaal in goede conditie.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:34

Ik loop al maanden met een paard met hetzelfde probleem. Van alles geprobeerd en we gaan maandag weer naar de kliniek voor verder onderzoek.

RenWaBl

Re: paard niet fit DA kan niks vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 13:37

Net ingeënt?

Anders verder kijken naar alternatieve therapieën en dan raad ik je Horse Body Balance (Jeannette Kompier) aan. Zij lost alles op waar reguliere DA en klinieken geen raad mee weten. :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:16

Hmm dat lusteloos en veel zweten vind ik richting spierbevangenheid klinken.
Is er genoeg aanbod van vit.E en magnesium in het voer?
Ik zou daar eens goed naar kijken.

Bloedwaardes kunnen vaak geen duidelijk beeld geven,soms zijn er enkel heel lichte afwijkingen in te zien die een arts niet als "de boosdoener" ziet.

Heb het zelf meegemaakt met mn toen 20 jaar oude fjordje.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 15:40

Ze krijgt dagelijks 1,5 kg basisbrok ( pensionstal) en voordroog ( ben niet altijd tevreden over kwaliteit maar ook pensionstal) en verder een grote hand winterwortels

Zelf voer ik bij:

1 schep pavo sportsfit muesli
scheutje appelazijn en lijnzaadolie op DA advies
NAF superflex ( glucosamine)

Ze is niet zeiknat na het rijden maar warm en wat kortademig, normaal zweet ze eigenlijk nooit veel.

Heb haar net losgegooid en ze bokt als een malle door de binnenbak en draaft als een jonge god.

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:52

misschien een hele stomme vraag
maar word er misschien meer verwacht dan dat ze kan?

ik weet natuurlijk niet hoe haar conditie is en wat jullie schema is

maar t kan goed zijn dat er meer gevraagd word dan dat ze kan?
ps dit is niet banketstaaf bedoeld en paarden van deze leeftijd kunnen het nog makkelijk aan mits ze in goede conditie verkeren..

succes

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 15:56

Mijn paard had hier ook regelmatig last van. Uiteindelijk bleek het aan schimmelsporen in het kuil en voordrooghooi te liggen.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:00

Dit kan heel oorzaken hebben, zeker als ze wat ouder worden. Grote kans dat een paard al meerdere kleine kwaaltjes heeft en je er nooit achter komt welk kwaaltje hier nu de oorzaak van is. Wat je kunt doen om te ondersteunen is zorgen dat de maag en darmen gezond zijn. Veel lichamelijke problemen worden veroorzaakt door verzuurde darmen, waardoor een paard minder weerstand heeft. Probiotica door het voer, vezelrijk voer en de tanden eens goed nakijken kan dan zorgen dat het paard weer fit genoeg is om zijn problemen aan te pakken.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:02

Heb je uberhaubt al wel eens een vitaminekuur geprobeerd?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:06

Cayenne schreef:
Mijn paard had hier ook regelmatig last van. Uiteindelijk bleek het aan schimmelsporen in het kuil en voordrooghooi te liggen.

Hoe kwam je daar achter??

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:10

Het voer laten testen :j Ze kregen bij ons alleen in de winter voordroog en kuil en dan kreeg hij altijd zijn dip. Op een gegeven moment was 1 en 1 ook twee.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:14

Slim gedacht!! *D

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 16:20

Het is wel erg opeens gekomen om ouderdom te zijn denk ik en veearts ook.

Ons trainingsschema

maandag: les 1 uur afwisselt dressuur of springen, meer gezelligheid als intensieve training
dinsdag vrij
woensdag 30 minuten intensieve training
donderdag: vrij
Vrijdag: bosrit of lang en laag in bak afhankelijk van weer
Zaterdag: bosrit of lang en laag in bak
Zondag meestal vrij

Paard komt normaal 5 dagen per week buiten tenzij het erg slecht weer is

Paard is een bloederig type dat normaal niet kapot te krijgen is en in het bos altijd in is voor een flinke galop en graag springt

meliss1812

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:24

Wormen? Klinkt misschien raar gezien het tijd van het jaar, maar die van mij was afgelopen maand ook niet zoals ze anders was... uiteindelijk wormen onderzoek laten doen

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 16:41

Ik zou zeker het magnesium goed onder de loep gaan nemen.
Oudere paarden hebben vaker tekorten waaronder magnesium.
Je zou de proef op de som kunnen nemen en gewoon een poos magnesium bijvoeren om te zien of het verbeterd.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-14 08:02

De pavo sportsfit muesli die ik voer bevat al extra magnesium, zou ik dan nog een extra suplement bij moeten voeren?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:26

Friesam ik zou eens kijken of je iets anders dan Pavo kunt voeren.
Als je pavo opzoekt op bijv. voervergelijk dan vind ik dat er nog best een hoog gehalte aan suikers en zetmeel in zit.
Voor oudere dieren is dat vaak moeilijk om te verteren.(heb als voorbeeld de pavo met marstall vito vergeleken)

Dus het zou heel goed kunnen zijn dat je paard verzuurd door die teveel aan suikers en zetmeel.
Je voert olie bij,vit.E is een in vetoplosbaar vitamine,ook daar zou een tekort aan zitten(vit.E)
Tel dat samen op en het zou heel goed kunnen dat er voor het lijf toch te weinig magnesium en vit.E aanwezig is.

Je kunt proberen een ander voer te geven met een laag gehalte aan suikers en zetmeel en hoger in de vitamines (Vito bijv)
Geef als boost wat magnesium bij,ik denk dat je na een maand of 2 al een heel ander beeld krijgt van je paard.Verder natuurlijk ook de beweging afstemmen op leefdtijd,tis natuurlijk geen jonkie meer.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:30

Heb je al laten testen op Lyme? Dat kan ook een heel raar beeld geven.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:33

Naar de kliniek gaan ipv zelf aan gaan modderen met het veranderen van voer of iets dergelijks.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:37

Ik zie vooral dat je rijschema niet helemaal optimaal is. Het is beter om na een intensieve training, de volgende dag een hersteltraining te doen en daarna een dag vrij bijv. (of nog een hersteltraining). Nu krijgen de spieren een opdonder en wordt er de volgende dag niks gedaan. Ook is het belangrijk dat een paard na een intensieve training genoeg herstelt, begin je te vroeg met een nieuwe intensieve training? Dan zal de conditie en spierkracht juist verminderen.

miekie291

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-14 14:38

Ik vond mijn paard de laatste tijd ook wat sloom en lusteloos. Hij was al bij de tandarts geweest, nu was het toch weer tijd voor controle, en mestonderzoek laten doen en dat was gewoon goed.

Nu zei mijn instructrice dat dit ook door het weer kan komen, het is natuurlijk erg warm voor de tijd van het jaar en als ze wel een wintervacht hebben kan dit het extra zweten veroorzaken en het lusteloze omdat het te warm is. Daarnaast kan de weerstand van je paard wat minder zijn door het rare weer.

Zij adviseerde me om egina forces voor extra weerstand te geven (dat is voor mensen en kan je door het voer doen). Ik geef het nu ongeveer drie weken en ik merk duidelijk dat mijn paard weer wat fitter en alerter wordt. Misschien dat je het kan proberen. Baat het niet, schaadt het ook niet.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-14 11:33

Mijn paard wordt ook weer wat fitter, zal toch wel ook door het warme weer en de mok komen

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 12:15

Hier een paard met dezelfde problemen. Maar ook hier komt het wrs door schimmels in het hooi van de pensionstal.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 12:22

Cardy schreef:
Ik zie vooral dat je rijschema niet helemaal optimaal is. Het is beter om na een intensieve training, de volgende dag een hersteltraining te doen en daarna een dag vrij bijv. (of nog een hersteltraining). Nu krijgen de spieren een opdonder en wordt er de volgende dag niks gedaan. Ook is het belangrijk dat een paard na een intensieve training genoeg herstelt, begin je te vroeg met een nieuwe intensieve training? Dan zal de conditie en spierkracht juist verminderen.

Als ik de symptomen verbind met je trainingsschema, lijkt me bovenstaande helemaal geen gekke opmerking.
Kijk eens naar de symptomen van maandagziekte ofwel spierbevangenheid.

Knip plak van gezondheid van mijn paard site:

De naam maandagziekte stamt uit vroeger tijden. Op zondag werkten de boeren niet met hun paarden op het land, maar kregen de dieren wel gewoon voer. Op maandag werden de paarden weer ingezet voor de ploeg om zwaar werk te doen. Echter niet alleen koudbloeden kunnen deze ernstige vorm krijgen, maar ook sportpaarden. Na een minuut of 10 arbeid beginnen de dieren die de ernstige vorm ontwikkelen ernstig te zweten en gaan ze stijf bewegen.

Bokt Wiki: http://www.bokt.nl/wiki/Spierbevangenheid

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 12:29

Fransje_70 schreef:
Cardy schreef:

Als ik de symptomen verbind met je trainingsschema, lijkt me bovenstaande helemaal geen gekke opmerking.
Kijk eens naar de symptomen van maandagziekte ofwel spierbevangenheid.

Knip plak van gezondheid van mijn paard site:

De naam maandagziekte stamt uit vroeger tijden. Op zondag werkten de boeren niet met hun paarden op het land, maar kregen de dieren wel gewoon voer. Op maandag werden de paarden weer ingezet voor de ploeg om zwaar werk te doen. Echter niet alleen koudbloeden kunnen deze ernstige vorm krijgen, maar ook sportpaarden. Na een minuut of 10 arbeid beginnen de dieren die de ernstige vorm ontwikkelen ernstig te zweten en gaan ze stijf bewegen.

Bokt Wiki: http://www.bokt.nl/wiki/Spierbevangenheid

Maar spierbevangenheid kun je zien in een bloeduitslag.