Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Ze kregen bij ons alleen in de winter voordroog en kuil en dan kreeg hij altijd zijn dip. Op een gegeven moment was 1 en 1 ook twee. Cardy schreef:Ik zie vooral dat je rijschema niet helemaal optimaal is. Het is beter om na een intensieve training, de volgende dag een hersteltraining te doen en daarna een dag vrij bijv. (of nog een hersteltraining). Nu krijgen de spieren een opdonder en wordt er de volgende dag niks gedaan. Ook is het belangrijk dat een paard na een intensieve training genoeg herstelt, begin je te vroeg met een nieuwe intensieve training? Dan zal de conditie en spierkracht juist verminderen.
Fransje_70 schreef:Cardy schreef:Ik zie vooral dat je rijschema niet helemaal optimaal is. Het is beter om na een intensieve training, de volgende dag een hersteltraining te doen en daarna een dag vrij bijv. (of nog een hersteltraining). Nu krijgen de spieren een opdonder en wordt er de volgende dag niks gedaan. Ook is het belangrijk dat een paard na een intensieve training genoeg herstelt, begin je te vroeg met een nieuwe intensieve training? Dan zal de conditie en spierkracht juist verminderen.
Als ik de symptomen verbind met je trainingsschema, lijkt me bovenstaande helemaal geen gekke opmerking.
Kijk eens naar de symptomen van maandagziekte ofwel spierbevangenheid.
Knip plak van gezondheid van mijn paard site:
De naam maandagziekte stamt uit vroeger tijden. Op zondag werkten de boeren niet met hun paarden op het land, maar kregen de dieren wel gewoon voer. Op maandag werden de paarden weer ingezet voor de ploeg om zwaar werk te doen. Echter niet alleen koudbloeden kunnen deze ernstige vorm krijgen, maar ook sportpaarden. Na een minuut of 10 arbeid beginnen de dieren die de ernstige vorm ontwikkelen ernstig te zweten en gaan ze stijf bewegen.
Bokt Wiki: http://www.bokt.nl/wiki/Spierbevangenheid