Gat in de hals

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Legoblokje
Berichten: 2201
Geregistreerd: 24-02-13

Re: Gat in de hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 16:53

Ik ben benieuwd naar een nieuwe update!
Heeft ze er veel last van?

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2434
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 16:58

:n heel veel sterkte is geen leuke ervaring


Spoiler:
ik volg ff ben benieuwd of alles goed komt

BigOne
Berichten: 38358
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 16:59

Als het een pijp was dan hadden jullie hem gevonden, het kan wel een bijtwond zijn. Hals het vel van je paard word vastgepakt en dan er aan getrokken ontstaan juist dit soort wonden. Op het zwakste punt zichtbaar maar onder de huid veel letsel door het losrukken.

Quarterboef
Berichten: 246
Geregistreerd: 25-11-10
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-14 17:04

Zoo TS dat is echt een flinke wond, en ik vond de mijne al veel wonden hebben toen de stakker door het prikkeldraad gejaagd werd (prikkeldraad zat er bij de buren omheen hij was over onze eigen omheining gesprongen :( )

Ik volg ook even ben echt benieuwd hoe dit afloopt, ik zal voor je duimen dat alles weer netjes geneest! :j

batje

Berichten: 10563
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 13:21

De wond gaat echt ontzettend goed! Gister was ik bij de verbandwissel en de DA was echt onder de indruk van de goede genezing. Er zit geen dood weefsel meer in de wond en hoewel er nog flink wat prut uit komt ziet de wond zelf er heel mooi uit. Het gat is nog flink diep (de vingers van de DA passen er tot zijn knokkels in) maar is wel schoon. Het verband moet nu nog dagelijks gewisseld geworden door de hoeveelheid vocht, maar hij hoopt dat dat snel minder vaak hoeft. Ze mag ook snel naar huis omdat ik de wondzorg zelf zou kunnen doen. *\o/*

Afbeelding

Voor het spoelen:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-NT8AYGTI.jpg
Na het spoelen:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FM4QC3WN.jpg

De maden zijn trouwens eventueel pas nodig in een later stadium, dat had ik denk ik verkeerd begrepen.

De DA is er redelijk stellig in dat het geen bijtwond is. Bij het andere topic zie je ook dat de wond er eerst heel anders uit ziet en daarna pas een gat wordt. Dit was meteen een gat. Maar goed, het doet er ook niet zo veel toe, als ze maar hersteld! :)

Legoblokje
Berichten: 2201
Geregistreerd: 24-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 13:25

Jeetje! Wel goed dat het zo goed geneest!
Hopelijk is het snel achter de rug!
ziet er inderdaad wel mooi schoon uit!
(Leuke foto met meisje, je dochtertje?, schattig haha!)

batje

Berichten: 10563
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-14 13:29

Dat is idd mijn dochtertje, die leeft heel erg mee :)

Het heelt inderdaad veel sneller dan verwacht. Waarschijnlijk zit ze gewoon goed in haar vel, maar de DA zit er ook echt bovenop en ik denk dat de zilver en algen gaasjes blijkbaar goed werk doen!

spatter

Berichten: 14455
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 13:39

Zodejuu, wat kunnen sommige paarden zich toch op de hals halen, in dit geval letterlijk :(:)

Fijn dat de genezing goed verloopt en je een vakkundige DA hebt.
Ik wens je veel sterkte en hopelijk blijft de genezing zo verder gaan :j

Ragdollcat
Berichten: 14667
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Gat in de hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-14 18:57

Toppie en ga zo door! Het ziet er goed uit, dankzij de goede zorgen van jou en de dierenarts.

Pauline
Berichten: 12189
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Gat in de hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 01:03

Goed nieuws is goed! Schattige foto.. Heb je overleg gehad met de dokter over die honingzalf toevallig?
Ik heb geen idee in welke fase dat zou kunnen namelijk, dikke kans dat dat nu te vroeg is nog.

Axivoca123

Berichten: 1113
Geregistreerd: 05-09-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Gat in de hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 01:21

Wauw wauw wauw.. auch auch auch... jeetje.. wat een flinke golf bal GAT zeg! het ziet er wel al beter uit op je updates. was het nog gelukt met die 'gekweekte maden'? Ik heb nog nooit zo'n diepe wond gezien.. wel een keer een arm paard die in de buurt van ons huis werd geplaatst waarbij er een dun touw heel strak om de rechter achter hoef was omheen gewikkeld, en daardoor viel de hele hoef eraf na 2 dagen.. dat was ook een heel erg vies gezicht.. Nou, ik hoop iig dat de wond goed heelt! ik ben benieuwd naar hoe het over een paar dagen zal gaan!! sterkte! :)

Lumea

Berichten: 1357
Geregistreerd: 16-08-12
Woonplaats: Brabant

Re: Gat in de hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 13:58

Jeetje wat een heftige wond....
Maar wat heeft ze het getroffen met zo'n goed baasje en zo'n goede DA! Je ziet het echt wel vooruit gaan! Wond ziet er al veel beter en rustiger uit dan in het begin..

batje

Berichten: 10563
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Re: Gat in de hals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 18:14

Brrr, wat een eng verhaa Axivoca!

Pauline, de wond bestaat uit 2 delen, het gat en daaronder een stuk waarbij alleen de huid ontbreekt. Op dat laatste stuk vindt de DA het een goed idee om te starten met honingzalf. Het gat zelf werd tot nu toe met zilver alginaat gaas gevuld. Het zilver stopt te bacterien en de algen bevorderen de genezing. Vanaf vandaag zit er geen zilver meer in het gaas, maar alleen alginaat. Omdat dit zo super werkt wil de DA niet overstappen op honing voor het gat. Hij vertelde vandaag dat hij gister nog met zijn vinger helemaal tot in de manenkam kon en vandaag voelde ik zelf dat ik daar zeker 2cm vandaan ben. Het gat wordt dus echt razendsnel kleiner van binnen! Heb vandaag om te oefenenen de wond zelf schoongemaakt en verbonden, wel een vreemd gevoel om zo diep je eigen paard in te gaan, maar ook wel heel fijn dat ik het zelf kan. Ze mag woensdag naar huis!

Helaas geen foto's vandaag omdat ik zelf druk was met verbinden, maar het ziet er dus veel netter uit en vanaf woensdag komen er vaker foto updates :)

Botervlootje

Berichten: 211
Geregistreerd: 11-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:21

Wow :oo :oo
Wat een groot gat . Heb nog nooit zoiets gezien #)
Heel pijnlijk
Raar dat ze dat opeens had, Misschien is ze gebeten door een van de andere paarden .

Pauline
Berichten: 12189
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Gat in de hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:23

Wat dapper dat je het zelf durft..lijkt me echt brrr..

batje

Berichten: 10563
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Re: Gat in de hals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 18:26

Ik moest ook even slikken hoor. Maar ja, als ik het niet doe duurt het veel langer voor ze thuis is. En toen ik eenmaal over de eerste drempel was viel het me alles mee.. Fleur vindt het ook heerlijk als je het even goed doorspoelt, dus dat helpt wel. Ze voelt zich ook toppie, was vandaag echt een vrolijke stuiterbal :+:

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:28

Jespri schreef:
Bij het zien van dit topic moest ik gelijk hieraan denken: [MD] Pony zwaar gewond na poging tot natuurlijke dekking

Daar staan denk ik nog wel goede tips voor je in. Dat gat is uit eindelijk heel mooi genezen. :)

Sterkte. :(:)

Edite: Zie dat ladybird ook heeft gereageerd met denk ik het zelfde topic in gedachten.

Hier nog één, ik moest gelijk aan dat topic en de superresultaten dankzij Mesitran denken. Door dit topic is Mesitran hier standaard aanwezig zowel op stal als in huis.

Birdie60

Berichten: 8404
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:33

Jeetje wat een wond, wat zul jij geschrokken zijn. :(:)
Maar zeggen ze dat het weer helemaal goed komt?
Ik bedoel met huid en haar erop?
Of zul je het altijd blijven zien.

hotchocolat

Berichten: 4391
Geregistreerd: 05-01-10
Woonplaats: Boven op de berg in de Eifel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:36

Dat is een behoorlijke wond, ook ik dacht meteen aan een bijtwond van een ander paard.
Ik heb toen die tijd ook het topic van die merrie (natuurlijke dekking) gevolgd
Gelukkig zijn er nog niet zoveel vliegen.



Even een heel ander verhaal over wondvocht.

Vorig jaar is er bij ons een bewoner (geestelijk/lichamelijk gehandicapt) geopereerd aan zijn voet.
Helaas was dat niet goed gegaan en heeft hij nog een keer een spoed OP gehad.

We zijn nu bijna drie maanden verder (was een behoorlijke grote en diepe wond) de wond is nog niet helemaal dicht maar het wondvocht loopt nog steeds.
Volgens het ziekenhuis is dat niet erg.

Birdie60

Berichten: 8404
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 18:37

Nee is ook niet erg, zo kan het vuil eruit.
Als het te snel dicht groeit en het vuil zit er nog in heb je een groter probleem.

simodi

Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: Gat in de hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:34

Jeetje zeg wat erg! Maar heel goed te lezen dat het zo voorspoedig gaat en ze binnenkort naar huis mag!
Veel sterkte!

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Gat in de hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 19:57

Fijn om te lezen dat het zo goed geneest!
En top dat ze komende week weer mee naar huis mag!

CxB
Berichten: 906
Geregistreerd: 24-12-13

Re: Gat in de hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 20:18

Jemig he, wat een wond !

batje

Berichten: 10563
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Re: Gat in de hals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 21:54

Ik weet eigenlijk niet of het helemaal onzichtbaar gaat helen, de grootste zorg was eerst of ze het zou halen en vandaag was de DA voor het eerst volledig positief dat dit goed gaat komen. Je ziet wel een klein kuiltje in de manenkam boven de wond, maar misschien vult dat nog op. Het maakt me ook eigenlijk niet uit, als alles het straks maar weer doet :)

Lief dat jullie zo meeleven :)

batje

Berichten: 10563
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 22:45