Gat in de hals

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Gat in de hals

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 21:46

Fleurtje is ongeveer een maand geleden naar een Paddock Paradise verplaatst en vorige week zondag mocht ze bij de kudde. Dat ging ontzettend goed, ze had meteen een vriendje en mocht ook al bij de grote hooiruif tussen de andere paarden. De volgende ochtend kreeg ik nog een berichtje dat alles goed was gegaan en dat Fleur veel vriendjes had gemaakt. Een paar uur later had ik 5 gemiste oproepen en bleek ze een flinke halswond te hebben. Het is niet helemaal duidelijk hoe het heeft kunnen gebeuren, maar volgens de dierenarts heeft ze vastgezeten en is iets scherps in haar hals gekomen.

Toen ik op stal aankwam was de dierenarts al geweest. Hij heeft de wond schoongemaakt en wilde haar graag op de kliniek hebben. Fleur had een paar verschillende wonden, maar de grootste was ongeveer zo groot als een golfbal en ook ongeveer zo diep (de probe kon ca 8 cm naar binnen) Onderhuids, recht naar beneden kon de probe er zelfs 20 cm in. De huid was daar dus los gekomen van de hals. Fleur had duidelijk behoorlijk pijn, toen ik in het donker aan kwam stond ze zo ineengekrompen dat ik haar niet eens herkende..

http://www.mijnalbum.nl/Foto-SVFDGGVU.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DSBJHKY6.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-X3T7N8QP.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-F8Q3PBZN.jpg

Dag 2 zat er een verband om de wond. Fleur was een stuk levendiger en had goed gegeten.

Afbeelding

Dag 3 konden we lekker even buiten wandelen. Ze kan niet goed bij het gras, maar omdat de bak wat lager ligt dan het perkje hebben we toch wat sprietjes mee kunnen pikken ;) Het verband was een beetje verschoven, daarom is een stukje van de wond is zichtbaar.

Afbeelding

De dierenarts waarschuwde dat er flink wat weefsel aan het afsterven is en dat er een flink gat zou vormen. Ik kon me er weinig bij voorstellen omdat Fleur redelijk vrolijk en levendig is en die wond natuurlijk telkens onder het verband zit. Vandaag, dag 6, lukte het eindelijk om op de kliniek te zijn rond het tijdstip dat het verband gewisseld wordt, en ik ben er flink van onder de indruk.. De wond loopt helemaal door tot aan de andere kant van de hals, daar kan je een ribbeltje in het vel voelen en daarachter zit dus een gat. -O-

http://www.mijnalbum.nl/Foto-RSC7L8DP.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-S8WUJV8R.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-OBZZYHWO.jpg

De dierenarts noemde het toch wel een van 10 ergste wonden die hij in al die tijd heeft gezien, maar volgens mij is de prognose redelijk goed. Uit de foto's en echo blijkt dat de halswervel en belangrijke pezen intact zijn en Fleur heeft al 3 dagen geen koorts meer. Zolang er dus geen gekke dingen gebeuren hoop ik haar met ca 10 dagen weer op stal te hebben, waarna we zelf aan de slag kunnen met wondverzorging. Ik ben echt ontzettend trots op mijn meisje dat ze zich zo goed staande weet te houden met iets wat toch echt behoorlijk veel pijn moet doen..

Er is trouwens niets in de paddock gevonden waar ze zich aan heeft kunnen verwonden. De omheining en de hele paddock is ook keurig onderhouden, het is dus echt bizar hoe dit heeft kunnen gebeuren..

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Re: Gat in de hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:48

Dat ziet er inderdaad best pijnlijk uit!! Ik volg, want ik zou graag weten hoe het geneest :)

xKimpjeee

Berichten: 69
Geregistreerd: 24-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:49

Wow! Wat een wond :(:)

Beterschap en hopelijk kun je weer snel alles doen!

lisetteexx

Berichten: 3051
Geregistreerd: 12-08-10
Woonplaats: Kop van noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:49

Ahh wat naar zeg :(

Heel veel sterkte ermee

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:50

:oo Allemachtig wat een wond!

Maar wat ontzettend fijn om te lezen dat er niets geraakt is, had heeeel anders kunnen aflopen. Beterschap voor t paard en op naar een spoedig herstel.

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:51

Gadver, wat een ontzettend akelige wond zeg! Gelukkig gaat het nu wat beter met haar, is er geen opzet in het spel geweest?!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 21:52

Ik vind Fleur echt enorm stoer, de DA heeft vandaag ook alles schoongemaakt zonder verdoving of pijnstilling en dat laat ze toe (al vindt ze het duidelijk niet leuk, maar dat kan ik me voorstellen)

Iolanthe schreef:
Dat ziet er inderdaad best pijnlijk uit!! Ik volg, want ik zou graag weten hoe het geneest :)

Dat was ook een beetje mijn bedoeling, ik probeer het zo goed mogelijk op foto's bij te houden. Ik vond het zelf ook erg fijn om in het topic van de halswond na natuurlijke dekking te kunnen zien hoe zo'n wond heelt, dus ik hoop dat ook in dit topic te kunnen doen :)

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:53

Some paradise. Wat akelig zeg. Wat is de prognose? Blijft dat gat?

Legoblokje
Berichten: 2201
Geregistreerd: 24-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:54

Oef, wat een nare wond!
Beterschap!

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:54

Er is hier eerder een pony met gat in de hals geweest, is goed genezen dankzij Mesitran wondzalf!
Beterschap voor Fleur!

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:55

Wat een flinke wond! Doet me eigenlijk wel denken aan een paardenbeul..
Veel beterschap voor 't paard!

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:55

is ze niet gewoon flink gebeten?
Meestal geeft dat ook dit soort wonden,met veel necrotisch weefsel.
Het zal wel genezen,maar dat duurt wel even.Er kan een kuil blijven in de hals.

WenMLove

Berichten: 3352
Geregistreerd: 02-11-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:55

Jeetje wat een wond zeg.. Arm dier!
Veel succes met het herstel en de verzorging, ik ben benieuwd hoe dit gaat genezen!

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Gat in de hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:56

Jeetje, dat is een flinke jaap! Hopelijk gaat het mooi genezen. Je zal je wel rot geschrokken zijn!

Blue_Eyes

Berichten: 20355
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:56

Jeutje Babat, wat een gat in je meisje! Probeer straks eens Mesitran als je haar thuis weer op stal hebt. Schijnt echt geweldig te werken! Sterkte...

iza_viv
Berichten: 773
Geregistreerd: 13-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:58

:oo Dat ziet er indderdaad pijnlijk uit.
Ik heb wel een keer op televisie een paard gezien dat zwaar mishandeld was en ook zo'n soort wond had maar dan 10 keer erger, na enkele maanden goeie verzorging bleef er een soort "handvat" over bij het paard. :(
Gelukkig had hij er geen last van :)
Laatst bijgewerkt door iza_viv op 01-02-14 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:58

Wow! wat een gat zeg!

heel erg in mijn begin jaren op bokt, was er zo iets ook gebeurd met een pony alleen toen door het dekken, die heeft er een zalfje op gedaan, en het is heel mooi genezen! ik ga kijken of ik dat topic vinden kan

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:58

Agossie, arm dier, je zult wel geschrokken zijn. Sterkte en beterschap.

Jespri

Berichten: 9638
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:59

Bij het zien van dit topic moest ik gelijk hieraan denken: [MD] Pony zwaar gewond na poging tot natuurlijke dekking

Daar staan denk ik nog wel goede tips voor je in. Dat gat is uit eindelijk heel mooi genezen. :)

Sterkte. :(:)

Edite: Zie dat ladybird ook heeft gereageerd met denk ik het zelfde topic in gedachten.
Laatst bijgewerkt door Jespri op 01-02-14 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Tyke

Berichten: 2268
Geregistreerd: 27-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:59

Gets lelijke wond.
Hopen dat het goed geneest.

twinducklin
Berichten: 2339
Geregistreerd: 30-04-02
Woonplaats: Zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 21:59

Heel veel succes! Ze zal antibiotica nog krijgen en flinke pijnstilling niet? Mijn merrie had laatst een klein diep gat (doorsnee van pink ) en daar zat een ontsteking onder. Die kon haar hals daardoor niet buigen naar rechts of onderen en leek daardoor atactisch tijdens lopen. Volgens mij da is de hals een erg gevoelige plaats voor ontstekingen. Nu 8 weken later heeft mijn merrie nog altijd een verdikking op die plek, dus wond is van binnenuit nog niet helemaal genezen als was hij van buiten binnen 2wkn dicht.
hopelijk verloopt bij jou verder alles zonder complicaties!

Ibonn

Berichten: 2438
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: Overloon - Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 22:00

Allereerst, dit kan helemaal goed komen als de wond niet infecteert. Het enige geluk dat je hebt is dat het nu winter is en er geen vliegen zijn die de wond kunnen vervuilen. Wat betreft de wondverzorging, dat zal over een paar dagen ook wel meevallen, zo'n wond kan niet gehecht worden en moet letterlijk van binnen uit dichtgroeien. Zodra er geen infectie meer in de wond zit, is het een kwestie van wachten en controleren.

Ik zeg dit zo stellig omdat mijn paard in december iets dergelijks uitgehaald heeft, stond in d'r paddock met als enige scherpe ding de deurgrendel en zij kreeg het voor elkaar om een diepe wond van zo'n 10 cm in der bil te krijgen (ik dacht echt aan een steekwond toen ik het zag). Bij het onderzoek van de DA bleek er een soort winkelhaak aan spieren losgescheurd te zijn van de spiermassa. Hij heeft de scheur aan de bovenkant gehecht om de wond mooi te laten herstellen en het gat is opengebleven en was in zo'n 3-4 weken helemaal dichtgegroeid. Nu is er al bijna niets meer van te zien. Dus als de wond rustig is en niet opnieuw geïnfecteerd raakt, kan het spierweefsel onverwacht snel herstellen.

Hoogst waarschijnlijk heeft jouw paard ook getrokken toen ze vast kwam te zitten en heeft zo letterlijk in paniek der hals kapot getrokken. Toch is dat gunstig want spieren zijn goed doorbloed en herstel gaat echt snel.

Nog 1 tip zodra het verband af mag, zou je met Mesitran kunnen werken. Deze honingzalf kreeg ik ook tegen het wildvlees en bij ons is niets meer te zien, geen wildvlees geweest.

Wil je nog info, pb je me maar.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 22:01

Destijds was er een merrie gebeten door een hengst en die is behandelt met Mesistran. Dat heeft het echt heel goed opgeknapt. Ik hoop dat jouw paard er ook baat bij kan hebben, het ziet er echt naar uit. :(

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 22:02

]
Jespri schreef:
Bij het zien van dit topic moest ik gelijk hieraan denken: [MD] Pony zwaar gewond na poging tot natuurlijke dekking

Daar staan denk ik nog wel goede tips voor je in. Dat gat is uit eindelijk heel mooi genezen. :)

Sterkte. :(:)

Edite: Zie dat ladybird ook heeft gereageerd met denk ik het zelfde topic in gedachten.


Ik had hem ook net gevonden, maar ik moest inderdaad ook direct aan dit topic denken!

vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 22:02

Wow, arm ding! En wat is ze inderdaad flink en stoer! Ik heb het hier ook ooit een keer voorgehad, zulke wond, maar dat was op de heup en die heeft het na maandenlange verzorging niet gehaald, maar dat was vooral omdat de wonde op een plek zat die de hele tijd beweegt natuurlijk, het ging dus maar niet dicht... Dit zal wel goed komen, maar kan wel lang duren. Heel veel moed! En ik zou toch ook alles goed in de gaten houden daar, want zelfs voor een 'flinke bijtwonde' lijkt dit me iets te groot en diep.