Zo benauwd, snakken naar adem, hoofd aan de grond, alle kracht die hij had inzetten om te kunnen ademen en door de voorbenen gaan. Hij zat bijna op de knieën ...
Vreselijk om te zien !!!
Meteen de DA gebeld en gezegd van meteen te komen, wat overigens nog een hele tijd duurde, maar goed ze kunnen ook niet vliegen, moeten ook denken aan hun eigen veiligheid in het verkeer.
Paard meteen bekeken, beluisterd, en ingespoten zodat hij weer lucht kreeg.
Ging allemaal heel snel, want hij had dringend hulp nodig.
Was echt enorm schrikken !! Ik dacht dat we hem al kwijt zouden zijn, moet er niet aan denken.
Nu blijkt hij heel erg stof allergisch te zijn.
Deze namiddag op het werk heel de tijd mijn hoofd lopen breken hoe dat zo plots kan en wat er dan wel veranderd zou zijn.
Bij de vorige eigenaar liep hij 24/24 buiten, ideaal natuurlijk.
Hier lopen ze overdag buiten en komen ze voor de nacht op stal.
Stal met veel verluchting.
Maar lukte prima zo.
We hebben maar af en toe een kuchje gehoord, dus er moest gewoon iets veranderd zijn.
En ja hoor, toen viel mijn eurocentje ... iets heel stoms.
Ze staan hier altijd op vlas.
Omdat we ook nog een oudje van 34 hebben, had ik speciaal voor haar op vrijdag twee balen stro gehaald, van die gehakselde in plastiek verpakte baaltjes.
Zaterdagmorgen haar stalletje uitgemest, zuiver vlas erin en daar bovenop het lekker warme en zachte stro, zodat ze fijn "nest" kon maken bij het rusten.
Zaterdagavond niets aan de hand.
Zondagavond al meer dan 1 kuch gehoord van haar buurman de tink, dus had al het voornemen om vanmorgen de DA te bellen om te horen wat het kon zijn ... tja en vanmorgen dus volle bak hoesten en pompen.
Dikke eigen schuld dus
Wat hij vanmorgen had, is te vergelijken met een stevige astma aanval bij mensen.
Kan ik me wel iets bij voorstellen, want ik moet zelf puffers gebruiken.
Arm dier
Hij krijgt nu vanaf morgen nog een kuur Ventipulmin.
Mag absoluut niet meer in contact komen met stro.
Hooi moeten we of nat maken of kleine pakjes voordroog gebruiken die zo goed als droog zijn (dus eigenlijk de dag erna gewoon geperst hadden kunnen worden als droge pakjes)
Vegen altijd doen als hij buiten is. (deden we toch al altijd)
En nog meer van die dingetjes.
Hopelijk helpt het allemaal een beetje.
Ventje denkt er nu over om een hooi stomer van Haygain aan te schaffen, om helemaal safe te zijn.
En we gaan even overleggen om te kijken of we zijn stal kunnen aanpassen zodat hij met het hoofd buiten kan staan en dus nog meer verluchting krijgt dan nu al het geval is.
Ik zou hem dan ook nooit meer in een stal willen hebben. Als het bij jou ook mogelijk is om je tink 24/7 buiten te houden dan zou ik geen moment twijfelen, je merkt direct dat ze zicht ontzettend veel beter voelen daardoor.
)