Receptjes voor je knol!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yasmijntje

Receptjes voor je knol!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 17:58

Hoi Bokkers,

Ik wilde graag een forum maken waar er recepten kunnen worden geplaatst voor je (verzorg)pony/paard.
Om ze eens lekker te verwennen!
Dus, leef je alsjeblieft uit!

ps: In wat 'paardenrecepten' (om je paard of pony lekker te verwennen) vond ik vaak het ingrediënt: Appelstroop!
Maar nu vraag ik me af, is dat niet slecht voor een paard? Zitten daar niet ongezonde stoffen in (voor je paard dan)?

Nadia
Oppermuts

Re: Receptjes voor je knol!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-14 10:50

Ik ga dit topic verplaatsen naar VS, ook daar zijn verschillende topics te vinden over appelstroop.

LisaBeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 16:41

Het lijkt mij dat appelstroop niet goed is voor de tanden van het paard, omdat het zo zoet is. Maar voor de rest zal het denk ik niet zo heel veel kwaad kunnen. Ik verwen mijn paard altijd met slobber met stukjes wortel erin. Mijn paard krijgt dagelijks 3 eetlepels zonnebloemolie, wat ie heerlijk vind en het is ook nog eens goed voor zn vacht!

DestinyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-14 16:45

Likit liksteen is heel populair!

Maar ik wil heel graag is zo'n paardentaart maken! iemand daar recepten voor? :D

xGwennn_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-14 23:55

Mijn paarden krijgen dit elke dag:

Kuno (is 21)
Sochtends
Senior brok half kilo + Vepa kruidenmix half kilo
1 appel
kwart brood
2 worteltjes
plak hooi

tussen de middag.
1 ton kuil

savonds
Senior brok kwart kilo + Vepa kruidenmix kwart kilo + half kilo pulp/lijnzaad/luzerne
1 appel
kwart brood
2 worteltjes
plak hooi

Viana(11)
Sochtends
basis sport brok half kilo + Vepa kruidenmix half kilo
1 appel
kwart brood
2 worteltjes
plak hooi

tussen de middag.
1 ton kuil

savonds
basis sport brok half kilo + Vepa kruidenmix half kilo
1 appel
kwart brood
2 worteltjes
plak hooi

Verder krijgen ze zo af en toe (1 x in de week) een blok met mineralen
en er hangt in elke stal een liksteen. Als me zusje mee is of mijn moeder krijgen ze snoepjes (paarden snoepjes/suikerklontjes/pepermuntjes)

MareVeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:10

Gwenn, jij geeft je beide paarden brood. Kun je mij zeggen of dit alleen voor te snoepen is, of zit er iets speciaals in waarvoor ze t krijgen? Dat t ergens voor dient zegmaar..

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:16

Leuk topic!!

Ik kook bv wel eens lijnzaad voor mijn paarden, daar doe ik dan ook honing door voor een zoete smaak.
Hier een voorbeeld:

Ik ben er een beetje mee aan het experimenteren, zo heb ik er laatst wat knoflook/fenegriek door gedaan (toen het al afgekoeld was). Ik check uiteraard wel 10x of producten veilig zijn.
Honing vinden paarden erg lekker, ik gebruik dan wel zuivere honing en geen 50/50 namaak zooi.

Ook mix ik tegenwoordig mijn brokken met een schep lucerne, ze vinden dat niet alleen erg lekker, het zorgt er ook nog eens voor dat ze langer bezig zijn met hun krachtvoer en dus meer speeksel produceren en de darmen langer bezig zijn met de vertering (Lucerne is ruwvoer).

Ze zijn ook gek op gedroogde brandnetels, die pluk ik in de zomer uit de berm en hang ik dan aan een touwtje te drogen, een dag later zijn ze eetbaar en ze zijn er gek op!

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:00

brood kan deegbollen vormen in de keel, zou ik ook niet zo graag voeren aan mn paard.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:36

jameyskatje schreef:
Honing vinden paarden erg lekker, ik gebruik dan wel zuivere honing en geen 50/50 namaak zooi.

Even als tip: Als je al zuivere en daarmee vaak duurdere honing koopt (let op de pot dat het koudgeslagen is!), voeg het dan toe als het (bijna) is afgekoeld ipv tijdens het kookproces. Op het moment dat je deze mooie honingen gaat verwarmen (boven de 45 graden), dan verliest het al zijn werking en voedingsstoffen (anti septisch en antibacterieel) en kun je net zo goed de 50/50 namaak zooi kopen. ;)

@TS
Ik vind dat je de paarden veel appels en wortels geeft. Denk eraan dat er stiekem wel veel suiker in zit en niet altijd even best is voor dieren. Appels en wortels zijn eigenlijk een traktatie voor zo af en toe, niet voor 2x per dag.

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:39

Spelt
Broccoli
Bloemkool
Kurkuma
Zwarte peper
Magnesium
Lijnzaadmeel
Door elkaar mengen.
Gezond en lekker

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 16:50

Kala schreef:
jameyskatje schreef:

Even als tip: Als je al zuivere en daarmee vaak duurdere honing koopt (let op de pot dat het koudgeslagen is!), voeg het dan toe als het (bijna) is afgekoeld ipv tijdens het kookproces. Op het moment dat je deze mooie honingen gaat verwarmen (boven de 45 graden), dan verliest het al zijn werking en voedingsstoffen (anti septisch en antibacterieel) en kun je net zo goed de 50/50 namaak zooi kopen. ;)

Thnx voor de tip!! *D

ponylover157

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:21

appelstroop is niet echt gezond voor een paard, hooi is beter. je kan best appelstroop gebruiken, alleen niet te veel of te vaak