Advies gevraagd voor opvangveulentje.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rocymax

Advies gevraagd voor opvangveulentje.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 17:20

Sinds 4 januari hebben we er een nieuw huisgenootje bij, een spaans veulentje. :D Een vriend van ons vangt sommige verwaarloosde paarden op en de moeder van dit veulen hoorde daar ook bij. Om het veulen een beter leven te geven, hebben wij het veulen gekregen.
Meer over dit veulen en fotos in haar eigen topicje. :) [KS-ITP] Espe, ons spaanse prinsesje voor het eerst op Bokt

Het gaat goed met haar , maar vanaf het begin af aan heeft ze verschrikkelijk veel roos in haar manen, hals en rug. Ze is ontwormd en krijgt als voer, Pavo veulenbrok , alfalfa en hooi. Ook is er een liksteen .
Heeft iemand tips voor ons om te weten wat we kunnen doen? Misschien een voedingssuplement of iets anders?

Alvast bedankt!!

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 18:33

Oef, ik had toch wel op een paar tips gehoopt,helaas... :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:37

probeer eens een beetje zonnebloemolie door het voer te doen?Een klein scheutje :)

Waar is ze mee ontwormd?Heb je daarna wormen gezien in de mest?

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:41

Heeft ze ook veel jeuk, en er duidelijk last van?
Misschien iets om met je DA te bespreken? Het zou namelijk ook veroorzaakt kunnen zijn door een schimmel of iets dergelijks? Of misschien moet ze gewoon nog even wennen en zit ze (tijdelijk) niet zo lekker in haar vel.

Misschien is het handiger met een foto, maar ik denk dat het dan alsnog lastig oordelen is via bokt. In ieder geval veel sterkte er mee!

(En ook echt super goed dat je de pony's opgevangen hebt, zouden meer mensen moeten doen. Ook bijvoorbeeld een hond/kat uit het asiel zie je niet genoeg helaas :n )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:42

je topic is pas net een uurtje oud..

Ik heb met pavo de ervaring dat schilfers alleen maar erger worden en dat heb ik vaker gehoord.
Dus dat zou ik afschaffen, in principe moet een veulen zonder brok kunnen, mits ze toegang hebben tot onbeperkt goed ruwvoer.

Voor de rest kan ik je weinig advies geven, maar schilfers is een teken van niet goed in de vel zitten wat ik mij ook kan voorstellen als het beestje opgevangen is. Denk dat je met een hoop geduld, goed ruwvoer en liefde een heel eind komt.

geerke

Re: Advies gevraagd voor opvangveulentje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:44

verwaarloosde veulens hebben iets meer nodig dan ruwvoer en liefde hoor.
Brok voor de nodige vitamines en mineralen zal het beestje meer goed dan kwaad doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 18:50

Daar zeg je dat heel goed geerke, vitamines en mineralen maar de meeste brok bevat meer suikers en dergelijke als de nodige vitamines en mineralen.
En pavo is redelijk bekend dat schilfers er niet beter op worden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:08

vroeger...40 jaar geleden voerde iedereen gewoon brok.Er waren toen veel minder moddervette paarden dan nu.
Een veulen kan best iets hebben.Iets wat dit veulen niet heeft is heel vet rijk gras,zoals de Nederlandse weilanden zijn.Dus dat beetje biks gaat ze niet van omvallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:16

vroeger gooiden ze ook niet zoveel onnodige bestandsdelen in de brok als nu :)*

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:19

Ik zou het even aanzien, Rocymax....eventueel wat olie of lijnzaadbrok door het voer. Eerst haar veulenhaar wat laten kwijtraken en dan de balans opmaken. Veulie heeft van haar ( verwaarloosde ) moeder ook niet zo heel veel voedingsstoffen meegekregen waarschijnlijk en krijgt nu juist het voer wat ze nodig heeft, maar haar gestel moet zich hier wel een beetje aan aanpassen...wat je dan vaak weer terugziet in de vacht / hoeven...

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 19:26

Geerke, zonnebloemolie is een goede tip :) Dat gaan we sowieso uitproberen.
Het merk weet ik helaas niet meer van het ontwormen, ze had gelukkig echter geen wormen.

Mooblie, neehoor, ze heeft er helemaal geen last van en ook geen jeuk. Schimmel denk ik ook niet. Da heeft haar nagekeken voordat ze naar ons kwam,maar niets over de roos gezegd. Misschien is het ook gewoon wel dat ze nog even moet wennen en aansterken. :)
Hahahha, dankje, idd, asieldieren zijn erg dankbaar en geweldig. Fauno, onze kat is ook een asieldier en binnenkort krijgen we er onze tweede kat bij, ook een asieldier :j

Romy, ik ben het niet met je eens dat Espe geen brok nodig heeft. Zoals Geerke zegt hebben we hier geen rijke grasweides tot de beschikking, dus ik ben van mening dat ze wel degelijk brok nodig heeft. Ze wordt er ook niet mee volgestouwd, maar gewoon ongeveer 500 a 600 gram per dag, verdeeld over 2 porties. Ruwvoer heeft ze onbeperkt . Ik heb altijd gehoord dat de veulenbrok van pavo goed is om weer op krachten te komen en te groeien. Ik zou ook aan Optima kunnen komen, maar had zo het idee dat pavo ok is.

Pandora,idd, de tip van de zonnebloemolie is heel goed en voor de rest gaan we het wat afwachten. Ik denk idd niet dat het iets is waar we ons ontzettend druk over moeten maken. Echter geen van mijn paarden heeft ooit zoveel roos gehad, en ik wil wel altijd graag het hoe en wat weten :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:35

rocymax schreef:
ik wil wel altijd graag het hoe en wat weten :D

:D :D Ik ook! Maar dit is iets wat met de tijd zeker en vast gewoon verdwijnt.
Heb trouwens vroegah zelf de Pavo veuliebrokkies aan mijn veulie gegeven en dit ging gewoon heel goed ! Ben verder zeker ook geen Pavo-fan ( nou ja, nu helemaal geen granen-fan meer :D ), maar die veulenbrok vond ik wel erg ok.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:44

ts, bedoelde ook niet helemaal geen brok, even verkeerd omschreven.
Maar zoek wel een brok met voldoende mineralen en vitamines, hoe dat precies met pavo zit weet ik niet maar mijn ervaring (en heb deze van meerdere mensen uit eigen ervaring) helpt pavo niet tegen schilfers maar worden deze juist erger.

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 19:59

Mijn veulen heb ik ondervoed en onder de wonden uit de opfok gehaald eind oktober. Na 2 weken vechten voor zijn leven in de kliniek heb ik m naar huis gehaald. Hij had een erg slechte schilverige vacht en was graatmager. Nu 2 maanden verder heb ik een schilver vrij veulen met een een heeeel klein vetje op zn ribben.
Ik voer hem 2x per dag 1/2 kg pavo veulenbrok en 1x per dag 1kg havens slobber met maiskiem olie. Verder krijgt hij onbeperkt ruwvoer. Als hij sterk genoeg is en volledig gezond ga ik zn voer iets afbouwen. 1e dag in de kliniek woog hij 160kg terwijl 220kg voir zijn leeftijd en grote goed had geweest. Nu weegt hij 220 kg en is hij 12cm gegroeid!!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 20:06

Vroeger gaven ze meestal ook maar twee x per dag een plakje hooi...
Van pavo krijgen paarden vaker last van de huid.
Maar het kost ook tijd om het lichaam een kans te geven, zo snel kan dat niet opknappen!
Wat heel goed is voor de huid en vacht is lijnzaad, daar krijgen ze een superglimmend vachtje van!
Zelf maak ik regelmatig lijnzaadslobber, is niet duur en werkt echt! :j
Ik meng dat met vitaminepoeder dan krijgen ze alleen wat ik wil.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-14 20:53

Pandora de tijd zal het leren,ik denk dat iedere veulenbrok op het moment Esperanza ten goede komt, en we hebben gewoon degene gekozen waarvan ik dacht dat die goed was. :)

Romy, misschien had ik fout begrepen :) Eigenlijk heb ik de pavo niet gekozen om de schilfers en roos tegen te gaan, maar die heb ik gekozen omdat ik denk dat daar veel vitaminen en mineralen inzitten.

Vitaquilla, wat een verhaal!! Gelukkig heeft je veulen het gered. Hoe oud was hij toen dat gebeurde?
Ik ben blij dat je goede ervaringen hebt met Pavo veulenbrok. :)

Miranda_Fuego, Lijnzaad hoor ik ook veel goede dingen over, dat ga ik ook overwegen.

Bedankt tot zover voor de tips :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 21:04

Naast wat je al doet misschien een probiotica kuurtje. Na ontwormen of misschien slechte voeding kam de darmflora in de war raken en dit zijn weerslag hebben op de huid. Een van mijn veulens heeft ook schilders dus ik heb een pot clear intestine van phytonics gehaald en ben vandaag begonnen te voeren, ben benieuwd.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 22:14

Lailapri, ik denk dat ze dat hier in Spanje niet hebben, maar ik ben wel heel benieuwd naar jouw ervaringen. :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 22:43

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-14 22:50

Ik wacht eerst nog even af, eens kijken hoe het op den duur gaat met een klein beetje zonnebloem olie in haar voer. Anders kan ik het altijd nog bestellen :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 23:10

Of een andere vorm van probiotica :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 13:06

Of olijfolie...van eigen kweek ! :9 :9
Maar misschien lust ze dat minder graag dan de zonnebloemolie...

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 20:19

Lailapri, wie weet :)
Pandora, ik geef haar liever zonnebloemolie omdat dat beter verteerbaar is (zeg je dat zo??) :)

Ze vindt de :) zonnebloemolie trouwens niet lekker.
We hebben haar vandaag gemeten en ze is 1.16 , niet echt groot dus. We wachten af en beetje bij beetje zal ze op krachten komen :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:48

:j :j jaja, dat zeg je zo ! En als ze de zonnebloemolie al niet lekker vindt, zal de olijfolie zeker niet smaken vrees ik :D
De groei komt later....eerst wat spekjes kweken :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:54

Ik zou juist zorgen voor voldoende voedingsstoffen voor de groei. Het veulen gaat nu namelijk een groeispurt maken als ze nu voldoende te eten krijgt. De veulenbrok is echt niet verkeerd op dit moment. Over de roos zou ik me minder zorgen maken. Alleen is de kans op luis wel erg groot bij een verwaarloosd dier. Ben je zeker dat het roos is en geen luis?

En dan, in wat voor kudde komt het dier te staan? Heeft ze leeftijdsgenootjes waarmee ze kan spelen?