Normaal post ik nooit iets, maar ben nu toch wel benieuwd of er mensen zijn die ervaringen hebben met een paard die een zenuwschade heeft in zijn/haar hals. Ik zal even mijn verhaal uitleggen:
Afgelopen september is mijn paard (14 jaar) tijdens een springwedstrijd gestruikeld tussen een dubbelsprong. Hij viel niet, maar struikelde door zijn linker voorbeen en ving zichzelf weer op. Ik ben gelijk gestopt en aan een vriendin gevraagd of hij goed liep, zij kon niets zien en dus heb ik mijn parcours uitgereden. Tijdens het uitrijden leek hij ook goed te lopen, totdat ik een volte linksom maakte. Hij liep duidelijk kreupel linksom en rechtuit was hij twijfelachtig. Gelijk gestopt en gevoeld, maar er was niets te voelen aan zijn been en niets was dik of warm. Eenmaal thuis nog eens gekeken maar nog steeds niets dik of warm. Ik heb hem 3 weken op rust gehad, en toen ben ik naar Utrecht gegaan. Daar konden ze klinisch niet veel zien, maar wel zagen ze dat hij op de harde kleine volte linksvoor niet goed liep (op het zachte was er niets te zien). Ze hebben toen een aantal keer uitverdoofd, steeds op verschillende plaatsen. Hij ging beter lopen toen zijn ondervoet was uitverdooft, maar rechtsom op de kleine harde volte ging hij dan rechts onregelmatig lopen. Om een heel lang verhaal kort te maken, er zijn foto's en echo's gemaakt en hieruit kwam het volgende: Linksvoor een fragment in zijn linker straalbeen, een kleine onregelmatigheid(pees) tussen de sesambeenderen en nog een kleine onregelmatigheid bovenaan een pees(ben even kwijt welke). De twee onregelmatigheden waren echt heel minimaal en konden de kreupelheid eigenlijk niet verklaren. Het fragment in zijn straalbeen wordt in Nederland als klasse 2 beschouwd, in België als klasse 3. Eigenlijk vond de arts het alle drie niet zodanig dat het de kreupelheid kon verklaren. Hij vond de stand van zijn hoeven wat plat en daarom was het advies om hem steiler te zetten met aangepast beslag in de hoop dat hierdoor de plekjes in zijn been zou verbeteren. Na 8 weken moest ik terugkomen en in de tussentijd had ik een opbouwschema meegekregen. Wel had hij gezegd dat dit voor nu even de beste oplossing was met de hoop dat hij hier op zou verbeteren, maar dat als dit niet hielp hij waarschijnlijk een MRI zou moeten krijgen om te achterhalen waar de kreupelheid dan vandaan zou komen.
Tijdens het opbouwen mocht ik op een gegeven moment weer rijden. Hij was erg stijf en na een aantal keer rijden merkte ik dat hij totaal niet wilde buigen linksom. Ook twijfelde ik of hij wel zuiver liep. De laatste keer dat ik heb gereden ging hij zelfs bokken naar mijn been, en toen was het voor mij genoeg. Niet meer gereden en weer terug naar Utrecht. Er was net als vorige keer niet heel veel te zien, maar weer op de harde kleine volte was hij onregelmatig linksvoor. De arts vond dat hij aan de longe een hele 'beschaafde' galop had zoals hij het noemde. Echter is het onder het zadel altijd een aandachtspunt geweest, dus ik gaf aan dat hij onder het zadel niet goed zijn achterhand kan onderbrengen en snel zijn achterhand naar binnen doet. De arts kon dit niet plaatsen en wilde hem zien onder het zadel. Er was tijdens het rijden te zien dat hij niet wilde buigen en dat de galop niet oke was. Er is 7 keer uitverdooft, 4 keer linksvoor en 3 keer rechtsvoor. Als hij linksvoor uitverdooft was ging hij rechtsvoor onregelmatig lopen en als hij dan rechts ook was uitverdooft ging hij weer links kreupel lopen. Zijn straalbeen leek beter te gaan, maar waarschijnlijk is door de stand van zijn hoeven steiler te zetten het plekje tussen de sesambeenderen en boven aan de pees verergert.
Zonder zadel vond de arts ook dat hij zijn hals erg vreemd aan het buigen was, dus zijn er halsfoto's gemaakt. Hieruit kwam eindelijk een oorzaak wat de kreupelheid kon verklaren. De tussenwerfelschijf(discus) tussen de tweede en derde halswervel was ontstoken. de werfels kwamen hierdoor tegen elkaar aan tijdens het buigen, hij kan dus simpelweg zijn hals niet buigen. Ook was er artrose te zien op een aantal wervels, wat redelijk normaal is bij zijn leeftijd. Hij moest blijven in Utrecht en de dag erna is er een EMG gemaakt. Hier kwam uit dat hij flinke zenuwschade heeft tussen de tweede en derde wervel en ook vonden ze bij de overgang van zijn hals naar borst nog een plek waar hij op reageerde. Hierdoor hebben ze nog een neurologisch onderzoek gedaan en daaruit bleek dat hij met 1 achterbeen en zijn linkervoorbeen trager reageert. Oftewel een lichte mate van ataxie. Alles bij elkaar dus flink wat blessures met de zenuwschade even als ergste blessure beschouwend. De arts gaf aan dat behandeling met de fysio mogelijk is, maar dat er in het allerbeste geval alleen nog buiten een beetje rondgehobbeld kan worden(om het zo maar even te noemen). Wedstrijden e.d. zit er sowieso niet meer in. Hij is nu 1 keer behandeld door de fysio (Tunna Morrien). Zij gaf aan dat hij flinke reacties gaf op alle wervels. Zij kan niet zeggen wat de prognose is, het is echt hoe mijn paard op de behandelingen reageert. We zijn nu twee keer per dag aan het stappen (voor de plekjes in zijn been) en voor zijn hals wordt hij dus behandeld door de fysio. Als zijn hals na drie fysiobehandelingen geen verbetering toont, zal dit ook niet komen hebben zowel de fysio als de arts gezegd.
Zijn er mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt met hun paard? En dan voornamelijk de zenuwschade in de hals? En welke behandelingen hebben jullie dan gedaan en wat was het effect hierop? alvast bedankt voor jullie reactie!