beste voer voor een oude pony die wedstrijden loopt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nyaleti

beste voer voor een oude pony die wedstrijden loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-14 01:46

Hallo,

ik heb een pony van 23 jaar die ik nu weer aan het oppakken ben in de dressuur en weer mee ga starten. (gewoon b niveau, maar dan nog)
aangezien hij toch wel oud is, wil ik hem graag 'ondersteunen'. Hij staat nu op gewoon basisbrok, stond 2 jaar geleden, toen ie actief wedstrijden liep op gewoon sportbrok.

Hij heeft energie genoeg, maar hij heeft wel gevoelige benen, dus iets voor de botten? en voor de spieren?
Zowieso ben ik van plan om hem eens in de week slobbermash van Pavo te geven (even vergeten wat daar allemaal in zat maar had het als tip gekregen)

Wat voeren jullie je oude paarden die nog getraind worden?
:)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 14:15

Voeren doe je naar het paard en niet uit een boekje. Als die pony vitaal en vrolijk kan doen wat hij moet doen dan voer je genoeg, als blijkt dat de pony het op die basisbrok niet kan ga je kijken wat je kan aanpassen.
Als er artrose-problemen zijn kun je daar specifiek een supplement voor voeren. Als je onzeker bent over de mineralenhuishouding van je pony kun je via een bloedonderzoek wel nagaan of die klopt of niet. Bij tekort aan magnesium in het voer kan dat bijvoorbeeld worden onttrokken aan de botten, waardoor de botten mindere kwaliteit hebben.

Mijn 27-jarige die ik nog gewoon rij krijgt 2 handjes sportbrok, in de winter wat seniores priores om te compenseren voor mindere voerwaarde van hooi ten opzichte van gras en in de winter ook wortels.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: beste voer voor een oude pony die wedstrijden loopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 17:43

VSW -> VS

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 23:46

Ik voer mijn 17 jarige shetlander, die gemiddeld 50km per week rijdt, aangespannen, havens natural balance.
hij heeft meer dan genoeg energie en ziet er prachtig uit.
ook voer ik iedere dag 45-50 ml olie.