Bult op ruggengraat na het rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Corelli

Bult op ruggengraat na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 16:08

:wave:

Allereerst, ik twijfel waar mijn topic moet staan; hier of bij harnachement. Mocht het hier niet goed staan, dan mijn excuses!

Ik open dit topic omdat mijn verzorg haflinger regelmatig een bult op zijn ruggengraat heeft na het rijden en we (de eigenaresse en ik) toch een beetje in het duister tasten over de oorzaak.

Begin vorig jaar reden we Stoffel nog met zijn westernzadel, toen viel de bult voor het eerst op na het rijden in de bak. Na de ligging van het westernzadel goed bekeken te hebben, kwamen we tot de conclusie dat hij niet slecht lag, maar ook niet optimaal door wat verlies van spieren op zijn schouder. De bult deed ons besluiten om het zadel niet meer te gebruiken. We hebben toen een aantal zadels geprobeerd en hebben uiteindelijk het hele seizoen lekker gereden met een freeform boomloos zadel. De laatste maand/6 weken liep Stoffel niet meer lekker (staken, bokken, gekke streken) en hebben we een afspraak gemaakt bij de osteopaat. Ook hebben we hem geschoren en daarbij werd er een drukplek zichtbaar op zijn schoft (ongeveer ter grootte van een 2 euromunt) :\ Dit moet door het boomloze zadel zijn gekomen, want hier hebben we veel mee gereden en dit zadel had ook contact met zijn schoft. Het boomloze zadel hebben we hierna ook niet meer gebruikt, en er kwam een dressuurzadel wat goed leek te liggen. Hier een aantal keer mee gereden en dit leverde geen bult op.

De osteopaat vond een aantal blokkades, ook op de plek waar de bult zich laat zien. Hier heeft ze aan gewerkt en we mochten weer opbouwen qua rijden (dit is nu ongeveer 2,5 week geleden). Inmiddels hebben we een paar keer met het dressuurzadel gereden en is er geen bult verschenen. Stoffel loopt verder ook lekker :j Helaas vandaag (na een training buiten van een uur) weer een flinke bult :\ Zucht

Afbeelding

Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto800-OZC7KHMV.jpg

Is er iemand die dit herkent? Of die een tip heeft?

MaluH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 16:12

Ik weet dat een stalgenootje hier ook last van had en dit kwam van het zadel af.
Weet dat zij heel lang bezig is geweest en heel veel verschillende zadels heeft gepast voordat zij iets gevonden had wat geen drukbultjes gaf.

succes ermee

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 22:22

MaluH schreef:
Ik weet dat een stalgenootje hier ook last van had en dit kwam van het zadel af.
Weet dat zij heel lang bezig is geweest en heel veel verschillende zadels heeft gepast voordat zij iets gevonden had wat geen drukbultjes gaf.

succes ermee

Bedankt voor je reactie
Het lijkt inderdaad samen te hangen met het zadel want het treedt alleen op als ik met zadel heb gereden
Het lastige is alleen dat het bij meerdere zadels gebeurt en ook niet altijd..

De bult is overigens niet pijnlijk en stoffel loopt ook gewoon goed tijdens het rijden

ambre

Re: Bult op ruggengraat na het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:28

Die van mij hadden dit ook.Vreemd,want het zadel lag goed.
Ook was het niet gevoelig en trok het snel weer weg.
Nu heb ik een nieuw zadel en heb ik er geen last meer van.
Ergens moet er toch iets niet lekker hebben gezeten,misschien een te dikke pad.
Het was ook niet altijd het geval,paarden lopen nu ook nog steeds hetzelfde.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:31

Vriendin van me had dit ook, haar paard kon alleen tegen 100% katoenen dekjes zijn we achter gekomen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 22:41

Mijn paard heeft een zelfde bult, zelfde groot echter zit hij bij mijn paard een stuk verder naar achter. Bij mijn paard is het vermoedelijk een talgbultje (als veulen gestoken, bult is er nog steeds). Hij reageert totaal niet op de plek en DA adviseert het juist te laten zitten. Het is dus geen bult die komt en gaat zoals bij jou.
Echter; ik rijd met maatzadel van Ninon Schutte, de kussens liggen niet op de wervel maar liggen erom heen. Dus erger wordt het niet. Hiervoor had ik een niet passend zadel wat schoof, toen schuurde het bultje open en werd het wel zeer gevoelig en pijnlijk. Ik denk niet dat jou paard hetzelfde heeft als die van mij, maar ik denk wel dat je eens kritisch naar je zadel mag laten kijken door een vakkundige zadelmaker.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-14 16:24

Allemaal bedankt voor jullie reacties!

Ambre: het klinkt inderdaad of jouw paard hetzelfde had als Stoffel heeft :j Bij verschillende zadels, niet altijd, verder goed lopen, zadel lijkt (voor zover mogelijk te zien) goed te liggen.. Ingewikkeld toch!
Heb je enig idee wat er significant anders is met dit zadel?

Little_king: ook wel iets om te onthouden, het dekje :j Misschien heeft het ook wel invloed ja
Er zit nu een schapenbontje onder, maar onder het westernzadel lag een westernpad..

Jotoma: dat is inderdaad iets anders, bij Stoffel is de bult na een dag weer verdwenen :j
Het zadel dat er nu op ligt, laat de ruggengraat helemaal mooi vrij. Echter, er heeft geen zadelmaker naar gekeken, dat is misschien nog wel een optie

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 16:51

Nee geen idee,maar het moet wel aan het zadel of het dekje hebben gelegen want ik had het op beide paarden.
Zelfde zadelmaker ook,alleen het zadel was 2de hands en die ik nu heb nieuw op maat gemaakt.

xAnneleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 17:54

ik ken ook een paard die ook bultjes had en dat kwam dus ook door het zadel, nu heeft ze een ander zadel en het is over

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:52

Hallo,

Mijn paard heeft dit sinds kort ook, ze is net ingereden en al snel werd ze onzuiver. Na lang gissen met de DA heb ik er een fysio bij gehaald en die constateerde dat ze helemaal vast zat. Vooral achter haar schouders! Na weken lang trainen aan de longe heb ik rijden nu weer op gepakt. Nu heeft ze dus elke keer na het rijden hetzelfde bultje als op de foto's van TS. Alleen soms groter, soms kleiner, soms een iets andere plek maar gelukkig totaal niet gevoelig. Verder trekt het ook snel weer weg.
Het gekke is dat ik hetzelfde zadel gebruik als voorheen, toen had ze dit niet. Daarnaast heb ik gisteren met een ander zadel gereden maar helaas weer een bultje.. Ik denk dat het bij haar grotendeels komt door het 'vastzetten', dat doet ze momenteel heel erg onder het zadel. Ze houdt zich helemaal stijf en laat zich totaal niet buigen. Ik hoop dus dat het probleem snel weg gaat als ze meer ontspannen en makkelijk onder het zadel loopt.

Weet jij al meer TS?

lideli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 18:57

Mijn verzorg haflinger heeft er ook zo een. Bij haar helpt een onderlegger tegen die bult.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:01

lideli schreef:
Mijn verzorg haflinger heeft er ook zo een. Bij haar helpt een onderlegger tegen die bult.

Dankjewel! Ik kwam net de Koole Sedelogic pads tegen op internet... Klinkt als een prima oplossing omdat mijn paardje toch blijkbaar snel last heeft van haar rug/schouders als ze niet goed los is. Maar ik vraag me af of je die pads (of andere onderleggers) ook kan gebruiken als je zadel goed ligt? Gaat het dan niet ten kostte van de ligging van je zadel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:11

Ontstaat die bult ook als je zonder zadel rijdt/hebt gereden?

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 19:53

KoudbloedKim schreef:

Hihi zo ver zijn we nog niet, ze is nog maar net onder het zadel! Als ik haar longeer, zowel met als zonder zadel heeft ze geen bult.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 11:27

Lauraa90 schreef:
Hallo,

Mijn paard heeft dit sinds kort ook, ze is net ingereden en al snel werd ze onzuiver. Na lang gissen met de DA heb ik er een fysio bij gehaald en die constateerde dat ze helemaal vast zat. Vooral achter haar schouders! Na weken lang trainen aan de longe heb ik rijden nu weer op gepakt. Nu heeft ze dus elke keer na het rijden hetzelfde bultje als op de foto's van TS. Alleen soms groter, soms kleiner, soms een iets andere plek maar gelukkig totaal niet gevoelig. Verder trekt het ook snel weer weg.
Het gekke is dat ik hetzelfde zadel gebruik als voorheen, toen had ze dit niet. Daarnaast heb ik gisteren met een ander zadel gereden maar helaas weer een bultje.. Ik denk dat het bij haar grotendeels komt door het 'vastzetten', dat doet ze momenteel heel erg onder het zadel. Ze houdt zich helemaal stijf en laat zich totaal niet buigen. Ik hoop dus dat het probleem snel weg gaat als ze meer ontspannen en makkelijk onder het zadel loopt.

Weet jij al meer TS?

Bedankt voor je reactie, het klinkt inderdaad alsof jouw paard hetzelfde heeft als Stoffel :j
Ik weet nog niet meer :n We hebben afgewisseld met verschillende dekjes, dit maakt geen verschil. Bij het zadel dat er nu op ligt, hebben we soms een bult na het rijden en soms ook niet. De grootte van de bult verschilt en de plaats ook heel iets. En dat geldt eigenlijk voor alle zadels, dus we tasten nog in het duister.

De osteopaat heeft wel een blokkade gevonden op die plek en heeft dit behandeld, dus met het vastzitten kan wel degelijk een relatie bestaan. Echter, ook na de behandeling (toen we na de rust weer mochten gaan opbouwen met rijden) kwam de bult zo weer tevoorschijn :\

Iemand van stal denkt dat het mogelijk een "foutje" in de blauwdruk van het cel-dna kan zijn. In de zin van dat er ooit een blokkade of blessure heeft gezeten, die nu voorbij is, maar de cellen zich steeds vernieuwen op basis van het oude "geblesseerde" patroon. Hierdoor komt de bult toch op, ookal is de oorzaak al verdwenen. Iemand die hier meer van weet?

lideli schreef:

Wat voor onderlegger bedoel je? we hebben er momenteel en zadelvormig dekje onder met schapenwol.

KoudbloedKim schreef:

Echt helemaal zonder zadel rijden we nooit, wel af en toe met sheepskinpad. Ik weet eigenlijk niet of er dan een bult ontstaat, goede vraag! Ik ga er eens op letten! :j
Als we aan de hand werken of longeren ontstaat er in ieder geval geen bult, dus het lijkt samen te hangen met de ruiters (de eigenaresse en ik) en/of het zadel
Dit lijkt het verhaal van het DNA dan weer tegen te spreken.

Mabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:13

Er is al een hele lange tijd niet meer op dit topic gereageerd maar ik vroeg me af of je de bult hebt kunnen oplossen bij je haflinger?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:28

Mis in de berichten de zadelmaker, heeft die het zadel ook bekeken?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:33

Vetbuldje? Idd geen berichten over een zadelmaker.....

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:34

Heb je zo bontje waar de ruggengraat helemaal vrij mee ligt of gewoon dicht?
Dus zo een:
Afbeelding
Anders is zo iets wellicht een optie?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 18:02

Wat leuk dat er weer leven in mijn topic is geblazen :)

Zadelmaker is inderdaad niet geweest omdat hij het met meerdere zadels had en ook niet altijd. Daardoor hadden we (de eigenaresse en ik) het idee dat het puur en alleen door de ligging van de zadels kon zijn.

Een vetbult is het ook niet (geweest) lijkt me omdat hij soms verschijnt en ook weer weg trekt. Ook is het geen zacht vetweefsel o.i.d

En nu even een sprong naar het heden.. Er ligt een nieuw gekocht ibero zadel op die goed ligt (zadelpasser is erbij geweest). Stoffel loopt er prima onder en we rijden fijn en af en toe verschijnt de bult nog steeds.... Hij lijkt er nog steeds geen last van te hebben, dus we hebben het er een beetje bij gelaten, eerlijk gezegd

Het gekke is nog steeds wel dat ik nooit een bult heb gezien na het rijden met schapenvacht barebackpad. Dus dat zou een aanwijzing kunnen zijn dat het aan de zadels ligt, maar aan de andere kant is het wel erg onwaarschijnlijk dat alle zadels dan niet goed zouden liggen, incl zijn nieuwe zadel waar een passer bij is geweest..

Letizia: we hadden er indertijd een westernzadel op liggen met een wollen pad en later een trekker met een schapenvacht. Een dekje waarbij de ruggengraat volledig vrij ligt, hebben we nooit gehad

Edit: hierbij wat foto's van de verschillende optomingen die we geprobeerd hebben

Boomloos freeform zadel met pad met inlages volgens mij

Afbeelding

Western zadel met wollen pad

Afbeelding

Massimo zadel met haf pad

Afbeelding

Dressuurzadel met bontje

Afbeelding

Afbeelding

Trekker zadel met schapenvacht

Afbeelding

Afbeelding

Schapenvacht (barebackpad)

Afbeelding

En ons huidige zadel

Afbeelding
Hier nog met gewoon pad maar momenteel Afwisselend met haf pad en kavalkade pad

SilvanoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:08

Grappig, mijn paard had dit ook opeens. Ook bij verschillende zadels, waaronder een Wow( lucht gevuld). Zadelmaker dacht dat het kwam omdat het zadel heel goed paste en vocht toch ergens heen moest 8)7 .
De osteopaat kon niets vinden en vertelde dat haar paard het ook heeft gehad. Met een ander zadel verdween het bij haar.
Ik heb drie zadels geprobeerd en weet het niet meer. Ik heb ook een dik zadeldekje open geknipt op de bewuste plek. Nog steeds een bult. Met schapenvacht een kleinere bult....
Schiet mij maar lek!

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:12

Mijne heeft dit ook.
Alleen een bontje eronder helpt.. dan komt hij niet.

Heb ook een wow zadel.

Het bultje trekt alleen na half uurtje al weg. Niet pijnlijk.. en merk ook niets aan het rijden.

Ik laat het maar voor wat het is. Mevrouwtje heeft een gevoelige huid en blijkbaar is het een klein iets wat irriteert maar niet te vinden.