Allereerst, ik twijfel waar mijn topic moet staan; hier of bij harnachement. Mocht het hier niet goed staan, dan mijn excuses!
Ik open dit topic omdat mijn verzorg haflinger regelmatig een bult op zijn ruggengraat heeft na het rijden en we (de eigenaresse en ik) toch een beetje in het duister tasten over de oorzaak.
Begin vorig jaar reden we Stoffel nog met zijn westernzadel, toen viel de bult voor het eerst op na het rijden in de bak. Na de ligging van het westernzadel goed bekeken te hebben, kwamen we tot de conclusie dat hij niet slecht lag, maar ook niet optimaal door wat verlies van spieren op zijn schouder. De bult deed ons besluiten om het zadel niet meer te gebruiken. We hebben toen een aantal zadels geprobeerd en hebben uiteindelijk het hele seizoen lekker gereden met een freeform boomloos zadel. De laatste maand/6 weken liep Stoffel niet meer lekker (staken, bokken, gekke streken) en hebben we een afspraak gemaakt bij de osteopaat. Ook hebben we hem geschoren en daarbij werd er een drukplek zichtbaar op zijn schoft (ongeveer ter grootte van een 2 euromunt)
Dit moet door het boomloze zadel zijn gekomen, want hier hebben we veel mee gereden en dit zadel had ook contact met zijn schoft. Het boomloze zadel hebben we hierna ook niet meer gebruikt, en er kwam een dressuurzadel wat goed leek te liggen. Hier een aantal keer mee gereden en dit leverde geen bult op.De osteopaat vond een aantal blokkades, ook op de plek waar de bult zich laat zien. Hier heeft ze aan gewerkt en we mochten weer opbouwen qua rijden (dit is nu ongeveer 2,5 week geleden). Inmiddels hebben we een paar keer met het dressuurzadel gereden en is er geen bult verschenen. Stoffel loopt verder ook lekker
Helaas vandaag (na een training buiten van een uur) weer een flinke bult
Zucht

http://www.mijnalbum.nl/Foto800-OZC7KHMV.jpg
Is er iemand die dit herkent? Of die een tip heeft?

We hebben afgewisseld met verschillende dekjes, dit maakt geen verschil. Bij het zadel dat er nu op ligt, hebben we soms een bult na het rijden en soms ook niet. De grootte van de bult verschilt en de plaats ook heel iets. En dat geldt eigenlijk voor alle zadels, dus we tasten nog in het duister.

.