ervaring diepe snee kroonrand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

ervaring diepe snee kroonrand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-13 23:10

mijn paard heeft vandaag dwars door een ijzeren stalplaat (damwand) geslagen en heeft de hele buitenste helft tot 3-4e deel van de omtrek van zijn kroonrand gesneden, da kon er met ruim anderhalf vingerkootje in rondom.
Kan niet gehecht worden vanwege de plek en is nu strak verbonden aangezien er ook een slagadertje geraakt was
Nu is het duimen dat het hoefgewricht niet gaat ontsteken en staat ze tijdelijk in een stal op 2 km afstand wat we noodgedwongen nog hebben moeten lopen ivm trailerfobie. Hierdoor was opname in de kliniek ook niet mogelijk

Wie heeft hier ervaring mee?
ik lees alleen dat het lang gaat duren met uitgroeien
hier is niks over gezegd geworden, alleen dat nu heel belangrijk is dat er geen infectie inkomt anders was het einde verhaal.
Morgenvroeg ben ik meteen naar haar toe om te temperaturen en komt de dierenarts verband wisselen, tandvlees was erg bleek en ze was extreem rustig voor haar doen. heb er helaas geen goed gevoel bij gezien de diepte en omvang van de wond

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:13

Holy piep, dat klinkt ernstig zeg! :(:) heel veel sterkte voor jou en je paard!
Ik heb geen ervaring met zo'n grote wond. Mijn paard heeft voor ik hem had een draadwond opgelopen tot in zijn kroonrand en op die plek groeit steeds een scheur in de hoef... Maar wellicht is hier iemand met een meer vergelijkbare ervaring.

PBA_

Re: ervaring diepe snee kroonrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:53

O nee zeg, dat is een vreselijke nare plek. Ik kan niet meer doen dan duimen voor je. Sterkte.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:56

Bah, dat is inderdaad een hele nare plek, die vaak niet makkelijk geneest. Ik hoop dat het snel beter gaat met je paard!

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:57

Ik heb het vorig jaar gehad bij mijn tinker, die had een bacteriële infectie waarbij er 4 cm langs de hoefrand was losgekomen. Ze heeft 3 weken in een strak verband gezeten en toen rustig weer laten helen zonder verband. Al met al zijn we er een maand of 2 mee bezig geweest. Veel verband, drukverband en tape voor nodig gehad, we moesten elke dag verschonen. Het was namelijk midden in de zomer en anders namen de maden :r het over.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-13 23:58

Mesitran smeren!
Verder duimen ..
Sterkte

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 10:53

ik ben net gaan kijken, pijnwerkers zijn duidelijk uitgewerkt. Ook heeft ze vannacht gelegen. Ze ontlast het been (logisch ook) maar ik ben echt benieuwd en ook bang wat er zometeen te zien is als het verband eraf gaat
wat ik gisteren kon zien in het donker en vanaf de voorkant van het paard is het zeker een wond van 15 cm rondom de kroonrand en meen ook dat de hoef naar beneden een scheur had.

Als verband eraf is maak ik foto`s mocht de da het een kans geven stuur ik deze meteen door naar de smid, wat hij ervan vind.
ik heb er alleen gezien de locatie en het formaat ervan er een hard hoofd in en ben bang dat dit jaar niet goed eindigt voor ons
Daarbij is het een 19 jarig recreatiepaard wat gebruikt wordt door een vriendin, en heel realistisch gezien kan ik daar ook geen duizend(en) euro`s insteken, met zeker ook nog eens een risico dat ze als grasmaaier eindigt

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:56

Neem als je foto's hebt eens contact op met veterinairewondzorg.nl hij heeft al zo veel wonden gezien en geholpen te genezen dat hij je vast ook een realistisch beeld kan geven. Hij werkt met Mesitran.

Veel succes in ieder geval, klinkt als een flinke wond!

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 10:59

Normaal gezien zal dit strak worden ingetaped met zelfklevende bandage.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 11:04

is nu ook gedaan, ingetaped, eerste met 2 rollen, en zelf nog een 3e nadat bloeden niet stopte. maar de grote vraag is nu, hoe is de kans op herstel en komt er geen infectie in?
Ik zal als d da het een reeele kans geeft foto`s eens doorsturen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 16:12

het zag er beter uit dan we gisteren dachten maar het is nog steeds gevaarlijk en ontzettend diep
http://www.mijnalbum.nl/Foto650-BJVXEFAZ.jpg

ze staat nu tijdelijk op een pensionstal, drukverband, antibiotica en pijnstilling, dure grap zo aan het einde van het jaar, maar de kans dat het goedkomt is er wel

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:14

Wat een vreselijk mottig ongeluk zeg, sterkte ermee!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 16:15

het zit gelukkig net 1 cm boven de kroonrand, gisteren in het donker leek het exact langs de rand te zijn, daar ben ik wel ontzettend blij mee!

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:20

Bah dat is echt diep. Hoe voelt ze zich vandaag? kon de dierenarts nu nog steeds goed aan haar komen of is ze wat bijgetrokken?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:21

Sow zeg.. Wat een vreselijke wond zeg

Heb er verder geen ervaring mee maar als ze tijdelijk op een pensionstal kan staan heeft het wel meer mogelijkheid om goed te genezen. Zodra de wond iets dichter is zou ik groene leem smeren.. Houd al het vuil buiten en sluit de wond goed af.

Heel erg veel succes ermee! Wat een naar begin van 2014 :(:)

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:23

Bah, wat een nare wond..

Ik zou er eerder Metrisan/honingzalf op smeren, wonderspul.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 16:27

joyce83 schreef:
Bah dat is echt diep. Hoe voelt ze zich vandaag? kon de dierenarts nu nog steeds goed aan haar komen of is ze wat bijgetrokken?

ze was moeilijker te benaderen maar gelukkig was het weer een vrouwelijke arts en was de verdoving vrij vlug erin en dan kun je er alles mee.
ze is iets meer zichzelf aan worden, minder knuffelig en weer wegdraaien in de stal. Klinkt ongezellig maar hoe knuffelig en mak ze gisteren was, was echt niet goed

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 16:28

M_hartje_M schreef:
Sow zeg.. Wat een vreselijke wond zeg

Heb er verder geen ervaring mee maar als ze tijdelijk op een pensionstal kan staan heeft het wel meer mogelijkheid om goed te genezen. Zodra de wond iets dichter is zou ik groene leem smeren.. Houd al het vuil buiten en sluit de wond goed af.

Heel erg veel succes ermee! Wat een naar begin van 2014 :(:)

ik zie het als een goed begin aangezien ik echt dat dat ik haar moest laten gaan, die kans is er nog steeds, maar hoe erg het er gisteren uitzag...
ze was zo bleek gisteren en nu nog kun je het bloedspoor van de wei naar de manege volgen ondanks dat het geregend heeft.

Ze staat nu tijdelijk op een manege op een rustige plek, zodat ze boxrust kan krijgen en minder infectiegevaar is dan op de paddock bij mij

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:49

is indd een smerige wond maar geluk dat het niet meer bij de kroonrand zit. zorgen dat het goed schoon en droog blijft en eventueel antibiotica uit voorzorg dan gaat het wle gewoon goed komen!!!

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:52

ik lees trouwens hierboven over de wond smeren zodat het mooi afsluit. de beste manier van genezen is dat een wond kan ademen. raadpleeg gewoon je dierenarts ( wat je al gedaan hebt) niet lukraak er wat opsmeren

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:00

Ook ik kan veterinaire wondzorg aanraden. Ook omdat hij een hele goede inschatting heeft wat betreft behandelplan die de da al op stelt en niet perse zijn door wil dringen. En natuurlijk een berg ervaring heeft met rare wonden. Mijn kosten vielen destijds reuze mee, maar als het paard telkens verdoofd moet worden kan het nogal eens een duur jaar worden inderdaad...

De wond zelf ziet er heftig uit, maar 'gelukkig' iets hoger dan op de kroonrand. Verstandig om te kiezen voor een stal ipv een paddock, dat is toch droger te houden. Voordeel is enigszins dat het winter is en je niet met broeien en vliegen zit. Zou zo min mogelijk zelf knoeien met groene leem enz, en zo veel mogelijk vertrouwen op het verband en welke wondzalf er ook gebruikt gaat worden.
Sterkte de komende dagen en zal duimen dat het allemaal snel heelt. Hele rottige situatie..

Sympathie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:03

Wat een pech! Wij hebben, jaren geleden, ongeveer hetzelfde gehad met een paard. Dus helaas ervaring mee. De wond is door de DA, op stal, ontsmet en in het verband gezet. De eerste dagen leek het goed te gaan, maar na een aantal dagen begon het been op te lopen. We hebben hem direct op de trailer gezet en naar de kliniek gebracht. Daar heeft hij een aantal weken gestaan. De wond werd daar dagelijks gespoeld en verbonden. Het is uiteindelijk goed gekomen en na een paar maanden zag je er bijna niets meer van. Advies: heel goed in de gaten houden (maar dat doe je al) en bij twijfel direct de DA bellen.
Sterkte voor jou en je paard. Ik hoop, dat het goed komt.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 17:11

I kwil je heel veel sterkte wensen.
Staat het paard in de blubber?
Haar hoeven zijn zo smerig.
Dat lijkt me nu geen omgeving voor een paard met dergelijke wond.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 18:22

Ai wat vreselijk naar :(:)

Hier hele goede ervaringen met drukverband (gamgee) met equiwrap (elastische bandage) en animalintex zie http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 2701/25676
bij verschillende enorme rottige snijwonden.
Een keer op net zo'n soort plek als jouw paard, toen in de kootholte, leek wel of halve been eraf was. Pony hand in schapengaas gehangen....
Drukverband elke dag wisselen met animalintex eerst droog, later iets nat en in laten weken tegen infectie plus wel ab via da natuurlijk. Alles onder behandeling da hoor, is te ernstig om zelf te gaan smeren.

En een keer bij pony die in een hek was blijven hangen na onhandige sprong... oksel lag toen helemaal open, ook zo hopeloos te verbinden.

Beiden zijn binnen een week of 6 a 8 compleet genezen mooi dicht en zonder vervelend littekenweefsel (wel streepjes maar geen wildvlees).

Zou echt alles in overleg doen met DA en zeker niet zelf gaan smeren. Wond ziet er op die foto mooi schoon uit.

Heel veel sterkte, als er geen rare infecties bij komen lijkt me dat dit met goede wondzorg toch goed over zou moeten gaan (plek is inderdaad gelukkig net boven de kroonrand...).

En Kelly_Taco topic starter zegt toch dat paardje in box staat.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-13 19:00

Kelly_Taco schreef:
I kwil je heel veel sterkte wensen.
Staat het paard in de blubber?
Haar hoeven zijn zo smerig.
Dat lijkt me nu geen omgeving voor een paard met dergelijke wond.

nee in de stal, maar was veel bloed wat je nog op de hoef ziet, en wat stro. Was verbonden maar we hebben 2 km moeten open waardoor de wond natuurlijk weer openging, hele hoef zat onder.
Vandaag op stal bij mij was het goed te zien, overal bloedplekken, sommige nog echt plassen, logisch dat ze in shock was met zoveel bloedverlies

We zijn nu bewust verhuisd nu tijdelijk naar de manege met stal, nu 7 tot 10 dagen stalrust en dan evt terug naar huis op bestraatte paddock ipv in de zand

bedankt voor alle tips ik ga nu in elk geval niks smeren, eerst zo eens dicht zien te krijgen en de ab het werk laten doen